Hoe kunnen coaches een goede website neerzetten waarmee ze makkelijk klanten kunnen krijgen? Wij geven je hier de beste tips, stappen en elementen voor een sterke website voor coaches. Lees verder…

Door Marco Bouman

Tips voor coaches om een top-website te maken

Veel coaches hebben nog steeds moeite om de agenda vol te krijgen (niet allemaal). Ze doen wel aan marketing, maar wat doen ze dan precies? En wat is nu eigenlijk het meest effectief? In dit derde decennium van de 21e eeuw is het bijna ondenkbaar om zonder website nieuwe klanten te werven. Sterker nog, met een top website haal je ze echt binnen!

Nieuwe klanten online aantrekken

Maar ja, hoe vlieg je dat aan? En hoe kun je ervoor zorgen dat je eruit springt en niet lijkt op die andere ruim 40.000 coaches die Nederland op dit moment al telt? Daarover gaat dit artikel: hoe je met je website steeds meer nieuwe klanten werft voor je coachingsbedrijf.

Deze tips gaan over hoe je als coach een top-website maakt / laat maken. Die ervoor zorgt dat nieuwe klanten zich automatisch online aanmelden.

De elementen van een top-website

website maken tips als coach

Ik heb van 12 jaar lang met webbouwers honderden top-websites gemaakt. Het grappige aan onze aanvliegroute was, dat het maken van de website (programmeren / instellen) bijna de laatste stap betrof. We starten altijd met een strak plan, met heldere wireframes (bouwtekeningen), met een slimme SEO-infrastructuur… en meer.

De websites die we maakten, groeiden online: meer bezoekers, hogere conversie, meer leads, klanten en bestellingen. De belangrijkste elementen waar we veel aandacht aan schonken, behandel ik hier. Zodat je je eigen coachingswebsite kunt verbeteren of met een heldere richting een nieuwe top website kan (laten) maken.

Hieronder de belangrijkste elementen voor een top-website!

1. De homepage

Voor een bezoeker is het fijn dat je homepage begrijpelijk is. Dus niet proberen met design er een feestje van te maken. Een website die intuïtief werkt, is een drempel minder om snel de site te verlaten. Naast de standaardonderdelen (header, slider, contentdeel, wat blokken, footer etc.) is de homepage de ideale plek om je bezoeker op te warmen.

Belangrijke elementen hier (vooral in de werving van het schrijven):

  • Benoem de problemen waar je potentiële klant mee zit.
  • Benoem de oorzaken van het probleem.
  • Vertel hoe het ook kan.
  • Communiceer wat je kunt betekenen.
  • Zet aan tot actie (met calls to action).
  • Spreek de taal van je doelgroep.
  • Maak de tekst van je homepagina leesbaar / scanbaar.
  • Content is king.
  • Zorg voor onderscheidend vermogen.
  • Spreek je doelgroep direct aan.
  • Communiceer alleen de essentie.

2. De websiteheader

Dat is die flap helemaal bovenaan. Deze is zeer belangrijk en voor coaches al helemaal, want de websiteheader staat boven iedere pagina. De uitgelezen locatie om je als coach te positioneren. Wat staat erin? Een slogan die precies past, een stuk of 4 heldere USP’s (wat maakt jou nu echt onderscheidend?).

Een goede websiteheader zorgt voor een lager bouncepercentage (bezoekers die direct wegklikken). In deze header staat meestal het telefoonnummer of een mooie CTA-button (‘Neem nu contact met mij op’) en staat zeker niet te vol waardoor bezoekers door de bomen het bos niet meer zien.

3. De websitefooter

Dat is ook zo’n flap, alleen onderaan de website. Hierin plaats je (lekker transparant) je bedrijfsgegevens (adres, telefoonnummer, contactformulier, KvK, btw alles). Bezoekers vinden het fijn om te weten dat het een ‘echte’ site is. Ook is het handig dat je landingspagina’s die net nieuws zijn hier ook plaatst: zo krijgen ze net wat meer aandacht (voor Google).

De websitefooter is ook een mooie locatie om de USP’s uit de header te herhalen. Ook is deze zeer geschikt om hier je verschillende diensten of belangrijkste referenties neer te zetten. De kracht van de herhaling. Goed voor de bezoeker en voor de zoekmachines.

4. De navigatie

Dit is altijd een dingetje. Wat zet je nu in de navigatie? Allereerst is het belangrijk dat het overzichtelijk blijft (op mobiel en desktop). Als vuistregel zou je kunnen hanteren om hier 6-8 hoofditems in te plaatsen. Home mag hier deel van uitmaken, iets van een ‘Over ons’ is essentieel (je kunt het ook anders noemen).

Het is handig om ook ‘Contact’ erin te plaatsen. En je ‘Diensten’ of activiteiten, eventueel met een subnavigatie eronder. Referenties zijn wat mij betreft een vast onderdeel hierin. En meestal is er een blog of een kennisbank die je aandacht wilt geven. En dan heb je nog één of twee posities over die je marketinggericht kunt invullen. Met een mooie ‘op de fiets springer’ (een gratis kennismaking, een e-book etc.).

5. De landingspagina’s

Je wilt dat je website goed wordt gevonden. Wanneer je je belangrijkste zoekwoorden kent (of een zoekwoordonderzoek laat uitvoeren), komen hier een aantal belangrijke zoekwoorden uit. Het is belangrijk om de content van deze pagina helemaal goed te voorzien van deze zoekwoorden. Je plaatst ze in:

  • de metatag
  • de paginatitel
  • de alineakopjes
  • in de bodycontent
  • als H-tags achter eventuele plaatjes

Landingspagina’s, later aangevuld met linkbuilding (mooie backlinks naar de pagina toe), gaan op termijn zorgen dat je zoekwoorden steeds hoger in Google komen. Organisch verkeer (meestal de meest kwalitatieve verkeersbron)!

Omdat coaches vaak lokaal / regionaal werken, is het handig om plaatsnamen te verwerken in je belangrijkste zoekwoordcombinaties.

6. Conversiepaden

Dit is niet echt een element, maar een stroming door je website heen. Het is aan te raden om echt goed te gaan intern linken. Vooral als het gaat om de zoekwoorden van je landingspagina’s, maar ook linken naar je belangrijkste aanbod, referenties, contactformulier. Een website met veel interne linken heeft doorgaans een veel betere sessieduur.

Naast deze interne linken (die je website aan elkaar laten kleven) is het ook belangrijk om te werken met CTA’s (call to action-buttons): mooie buttons in de stijl van het design die verwijzen naar belangrijke pagina’s toe. Met intern linken en CTA’s maak je zo je conversiepaden: de paden die leiden tot een aanvraag, belletje, download etc.

7. Bedankpagina’s

Deze worden nog wel eens vergeten. Wanneer je een top-website hebt, wil je ze ook alle kunnen meten. Dus werk je in ieder geval met Google Analytics en ook de Search Console van Google. In Google Analytics kun je doelen instellen (bijvoorbeeld: /contact-bedankt/). Iedere keer als iemand je contactformulier invult, wordt dit geregistreerd.

Zo kun je periodiek precies zien wat je website doet: welke instappagina’s de meeste doelen opleveren, welke paden bezoekers maken. Dan heb je goud in handen om je website te optimaliseren.

8. Wervende websiteteksten

Dit is een element dat voor de hele website geldt. Met woorden kun je bezoekers online verleiden, opwarmen, herkenning laten voelen, welkom laten heten. Een top website heeft top teksten nodig. Deze wervende webteksten zorgen voor een hogere sessieduur, en een hogere sessieduur zorgt voor meer online resultaat.

Belangrijk bij wervende webteksten is dat de teksten niet zozeer gaan over jou! Maar juist over de bezoeker. Wat is zijn probleem? Wat is zijn dilemma, hoe komt dat, waarom is dat zo, en vooral: wat kun jij hieraan doen? Dat is een wervende opbouw. Je hebt het niet over boren, maar over gaten. Je schrijft in het perspectief van het resultaat.

Er zijn nog meer elementen te benoemen, maar dit zijn zo wel de belangrijkste. En ik wil dit artikel enigszins overzichtelijk houden!

Stappenplan naar een uitstekende website voor een coachbedrijf

top website maken als coach

Hoe ga je nu te werk? Hoe verbeter je je website tot een top-website of hoe laat je nu een top-website maken?

  1. Maak een helder plan (bovenstaande ingrediënten kunnen goed helpen).
  2. Maak een paar schetsen (wireframes): hoe gaat jouw website eruitzien?
  3. Zoek een goede websitebouwer. Ik adviseer je om je site lekker in WordPress te laten maken (hoeft niet, maar als coach heb je in een website niet heel veel afwijkende dingen nodig).
  4. Zoek een goede tekstschrijver, of als je zelf ambitie hebt… ga aan de slag met wervende webteksten.
  5. Ga aan de slag met zoekwoorden. Je kunt via de Zoekwoordplanner van Google (gratis) heel ver komen, of je kunt het uitbesteden (kosten circa € 300,-).
  6. Zodra de website zo goed als klaar is, kan de content (ook de SEO-content) erin.
  7. Dan is het belangrijk om je website aan te kleden: afbeeldingen erbij, footer mooi vullen, veel intern linken, mooie CTA-butons plaatsen.
  8. Vlak voordat de site online gaat, laat je je website zien aan een stuk of vijf vertrouwelingen: wat is hun feedback?
  9. Dan kan de website online. En dan begint het eigenlijk pas!

Ik wens je heel veel succes!
Marco Bouman

Marco Bouman is online groeiconsultant voor het mkb. Sinds 2007 helpt hij ondernemers en mkb-organisaties met online groeien: meer bezoekers en een hoge conversie.