disney strategie vragen en stappen

Disney-strategie: Beste werkvorm om te brainstormen [Alle stappen]

De Disney-werkvorm is een heel nuttig NLP-model. In dit artikel leer je de stappen en vragen voor het uitvoeren van de Disney-strategie. Hiermee heb je een uitstekende ingang voor jouw brainstorm- of intervisiesessie.

Hoe is de Disney-strategie ontstaan?

Walt Disney had een talent: hij kon zijn innovatieve creativiteit combineren met een succesvol zakelijk inzicht. Robert Dilts heeft in ‘Strategies of Genius, Volume I’ de procedure en denkprocessen van Walt Disney gemodelleerd, waarmee hij vanuit de creatie van een animatiefiguur tot de creatie van een film kon komen.

Walt Disney gebruikte hiervoor drie ‘alter ego’s’, die hij ook echt werd. Hij had zelfs verschillende ruimten voor ieder alter ego. Zijn medewerkers wisten nooit of Disney als de dromer, realist of criticus in een meeting zou verschijnen.

De 3 ‘fasen’ van het Disney-model

De dromer

De dromer heeft een enorme hoeveelheid creativiteit, waarmee nieuwe ideeën en doelen gevormd kunnen worden. Disney visualiseert in deze fase en laat zijn fantasie de vrije loop.

De realist

Als realist kon Disney zijn fantasie transformeren tot concrete expressies: het kon verwezenlijkt worden. Disney maakte nu van zijn creatie ene tastbare vorm.

nlp opleiding met korting

De criticus

Als criticus kon Disney zijn creatie (samen met anderen) bekritiseren en vervolmaken. Zo kwam er meer diepgang in het product.

De drie alter ego’s kunnen niet zonder elkaar

disney strategie vragen en stappen

  • Zonder realist blijft de droom in het hoofd van de dromer, waardoor het nooit verwezenlijkt kan worden. Hoeveel mensen ken jij die met prachtige plannen rondlopen en deze nooit verwezenlijken? De criticus en de dromer zouden, als de realist er niet zou zijn geweest, constant vast komen te zitten in polariserend conflict. Er is dan alleen maar kritiek op de droom zonder actie en verwezenlijking.
  • Zonder criticus zal er niet de garantie van een hoge kwaliteitsstandaard kunnen zijn. Dan wordt er zomaar wat geproduceerd, zonder kritiek, en kan het niet van een gedissocieerde positie beoordeeld worden.
  • Zonder dromer is er überhaupt niks om te realiseren, noch te bekritiseren.

Waarom zou je de Disney-strategie gebruiken?

Kun je de dromer, de realist en de criticus congruent maken/alignen? Dan zal dat tot excellentie gaan leiden, doordat delen samenwerken om een gezamenlijk doel te bereiken! Daarnaast kun je de Disney-methode als ingangspunt gebruiken voor het stellen van een SMART-doel.

Zo doe jij de Disney-techniek: stel jezelf deze vragen

disney strategie vragen en stappen

  1. Begin door jezelf te associëren in de Dromer. Visualiseer zonder dat er commentaar op komt. Maak een beeld van een gewenste situatie. Wat zijn belangrijke waarden van jou? Verbind ze met de visualisatie. Het helpt je om je oogpatronen naar rechts-omhoog te richten, zodat je brein de visuele constructie-modus kan benaderen.

    Ik zie…

  2. Stap fysiek naar een andere positie waarin je kunt associëren in de realist. Chunk de droom in praktische stappen. Associeer ook met de verschillende mensen die betrokken zijn en voel (kijk naar rechts-beneden) hoe het is om de praktische stappen uit te voeren. Merk de sensaties en gevoelens op bij het uitvoeren van deze ervaring.

    Ik voel/ervaar…

  3. Stap weer fysiek naar een andere positie zodat je de criticus wordt. Lever kritiek op het doel of de creatie die je zojuist hebt ontworpen. Dit doe je gedissocieerd. Vraag je in deze fase ook af: wat is de eerste stap die ik ga zetten?

    Ik zeg/denk…

  4. Ga eventueel nog een keer de ronde langs, en wanneer je tevreden bent, is het exit!

Veel succes met het gebruiken van de Disney-strategie!

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren. En... sharing is caring!