De Disney-werkvorm is een heel nuttig NLP-model. In dit artikel leer je de stappen en vragen voor het uitvoeren van de Disney-strategie. Hiermee heb je een uitstekende methode die als ingang dient voor jouw brainstorm- of intervisiesessie. Lees verder voor alle stappen van de Walt Disney Methode…

Gebruikte bronnen: mijn leraren van Vidarte.

Hoe ontstond de Disney-strategie?

Walt Disney had een talent: hij kon zijn innovatieve creativiteit combineren met een succesvol zakelijk inzicht. Robert Dilts heeft in ‘Strategies of Genius, Volume I' de procedure en denkprocessen van Walt Disney gemodelleerd, waarmee hij vanuit de creatie van een animatiefiguur tot de creatie van een film kon komen.

Walt Disney gebruikte hiervoor drie ‘alter ego's', die hij ook echt werd. Hij had zelfs verschillende ruimten voor ieder alter ego. Zijn medewerkers wisten nooit of Disney als de dromer, realist of criticus in een meeting zou verschijnen.

De 3 ‘fasen' van het Disney-model

Iedereen heeft alle drie de ‘delen'/fasen van het Disney-model in zich en we hebben ze zelfs alle drie nodig!

De dromer

De dromer heeft een enorme hoeveelheid creativiteit, waarmee nieuwe ideeën en doelen gevormd kunnen worden. Disney visualiseert in deze fase en geeft zijn fantasie alle vrijheid. De dromer is dus veel geassocieerd, zit in de visuele constructie en maakt alles heel groot.

De realist

Als realist kon Disney zijn fantasie transformeren tot concrete expressies: het kon verwezenlijkt worden. Disney maakte nu van zijn creatie ene tastbare vorm. De realist is ook geassocieerd en voelt vooral (K). Hij stelt de volgende vragen: wat heb ik al in gang gezet? Wat kan ik nog in gang zetten? Wat heb ik nodig? Waar word ik blij van? Wie kan mij helpen? Wat voor zintuigen kunnen mij enthousiast maken?

De criticus

Als criticus kon Disney zijn creatie (samen met anderen) bekritiseren en vervolmaken. Zo kwam er meer diepgang in het product. De criticus is gedissocieerd, of in ieder geval minder geassocieerd (Ad). Hij is scherp om te behoeden dat er iets fout kan gaan, dus hij stelt kritische vragen: waardoor gaat het niet lukken? Welke obstakels zijn er nog meer? En welke nog meer?

De drie alter ego's van de Disney-methode kunnen niet zonder elkaar

disney strategie vragen en stappen

  • Houd je de realist erbuiten? Dan blijft de droom in het hoofd van de dromer, waardoor het nooit verwezenlijkt kan worden. Hoeveel mensen ken jij die met prachtige plannen rondlopen en deze nooit verwezenlijken? De criticus en de dromer zouden, als de realist er niet zou zijn geweest, constant vast komen te zitten in polariserend conflict. Er is dan alleen maar kritiek op de droom zonder actie en verwezenlijking.
  • Zonder criticus zal er niet de garantie van een hoge kwaliteitsstandaard kunnen zijn. Dan wordt er zomaar wat geproduceerd, zonder kritiek, en kan het niet van een gedissocieerde positie beoordeeld worden.
  • Zonder dromer is er überhaupt niks om te realiseren, noch te bekritiseren.

Waarom zou je de Disney-strategie gebruiken?

Kun je de dromer, de realist en de criticus congruent maken/alignen? Dan zal dat tot excellentie gaan leiden, doordat delen samenwerken om een gezamenlijk doel te bereiken! Daarnaast kun je de Disney-methode als ingangspunt gebruiken voor het stellen van een SMART-doel.

Zo doe jij de Disney-techniek: stel jezelf deze vragen

disney strategie vragen en stappen

De voorbereidende stappen van de Disney-methode

Voordat we de techniek gaan doen om daadwerkelijk aan onze brainstorm te werken, gaan we de drie posities verankeren. Bijvoorbeeld door te associëren in een moment waarop je heel goed kon fantaseren zodat je de dromer kunt verankeren: stap erin, word de kleine dromer weer en voel hoe het is. Etc.

De daadwerkelijke Disney-techniek

Denk aan jouw gewenste droom en doorloop vervolgens de drie fasen.

  1. Begin door jezelf te associëren in de Dromer. Wees als het kind dat het kerstboek van Bart Smit kreeg. Visualiseer zonder dat er commentaar op komt. Maak een beeld van een gewenste situatie. Chunk omhoog. Wat zijn belangrijke waarden van jou? Verbind ze met de visualisatie. Het helpt je om je oogpatronen naar rechts-omhoog te richten, zodat je brein een visuele constructie kan maken.Wellicht kun je jezelf helpen door te zeggen:

    Wat ik zie, is…

  2. Stap fysiek naar een andere positie waarin je kunt associëren in de Realist. Chunk de droom omlaag in praktische stappen. Associeer ook met de verschillende mensen die betrokken zijn en voel (kijk naar rechts-beneden) hoe het is om de praktische stappen uit te voeren. Merk de sensaties en gevoelens op bij het uitvoeren van deze ervaring.Wellicht kun je jezelf helpen door te zeggen:

    Wat ik voel/ervaar, is…

  3. Stap weer fysiek naar een andere positie zodat je de Criticus wordt. Lever kritiek op het doel of de creatie die je zojuist hebt ontworpen. Dit doe je gedissocieerd. Vraag je in deze fase ook af: wat is de eerste stap die ik ga zetten?Wellicht kun je jezelf helpen door te zeggen:

    Wat ik zeg/denk, is…

  4. Als het nodig is, kun je nog een ronde maken – of zo veel er nodig zijn – en voer steeds kleine tweaks uit als ze nodig zijn. Hoeveel water bij de wijn kun je doen? En wanneer je blij bent met het resultaat, kun je voor de exit gaan!

Veel succes met het gebruiken van de Disney-strategie!

Bekroond boek over dit soort NLP-technieken, met praktische toepassing

NLP-Praktijk-Doe-Boek

Vond je dit een zinvol artikel? Dan wijs ik je op het inspirerende NLP Doe-Boek, zodat we het ook samen in de praktijk gaan brengen. Hierin zitten meer dan 100 verschillende tools, tips en technieken vanuit NLP, waaronder bruikbare challenges om met het motiveren en coachen van mensen aan de slag te gaan. Bekijk het NLP Doe-Boek hier >>