Een SMART-doel formuleren is erg populair en met een reden: het werkt! Lees in dit artikel hoe je dit het beste kunt doen. Alle stappen staan hieronder helder uitgelegd. Hierdoor kun je je doelen nóg beter vaststellen.

Compleet stappenplan voor SMART: Verwerk al deze eisen om een doel te formuleren

Bronvermelding: SMART-doelen zijn ontwikkeld door George Doran, Arthur Miller en James Cunningham in hun scriptie uit 1981: “There's a S.M.A.R.T. way to write management goals and objectives” . Specific, Measurable, Attainable, Realistic and Timely.

Nu is het tijd om alles SMART-elementen langs te gaan. Je vindt ze hieronder. Laten we beginnen met alle onderdelen van SMART:

S van SMART – Specifiek

“Op 31 december 20… heb ik x aantal acties uitgevoerd.”

Maak hiertoe twee specifieke statements. Eentje over het resultaat en eentje over het proces. Je formuleert dus eigenlijk twee doelen:

Deel 1 van Specifiek: maak een specifiek resultaatdoel

Specifiek eindresultaat: welk resultaat wil je behalen? Wat is de winst, het resultaat? Voorbeelden zijn: 100.000 lezers per maand krijgen of 50.000 nettowinst maken door de verkoop van onze producten.

Hierna lezen:  Wat is mental coaching? [Definitie, betekenis & uitleg]

Op 31 december 20.. – dus het einde van het jaar – verdien ik 10.000 euro per maand passief.

Stel dat iemands doel is: “Ik wil mijn grenzen respecteren.” Het is vast leuk voor deze persoon om hiermee aan de slag te gaan, maar een professioneel geformuleerd doel is dit niet. Het is echter knap lastig om hier een SMART-doel over te maken, want ‘grenzen respecteren' is überhaupt niet specifiek te maken, zoals dat wel kan bij het doel: '50 verkoopgesprekken voeren'. Je moet voor ‘grenzen respecteren' dus specifieke procesdoelen – met mijlpalen – maken met concreet gedrag. Bijvoorbeeld: “Op alle zondagen staat mijn mobiel altijd uit.” Want daarmee heb je een duidelijke grens gesteld qua bereikbaarheid. Zo maak je het alsnog specifiek en meetbaar.

Deel 2 van Specifiek: maak daarnaast een specifiek procesdoel:

Deel twee van het doel moet specifiek proces-georiënteerd zijn: een doe-doel. Dit is het doel dat je daadwerkelijk kunt gaan uitvoeren.

Voorbeelden zijn: 250 artikelen schrijven en publiceren of 3 nieuwe producten creëren en verkoop-klaar in de shop hebben staan. Een ander voorbeeld: ‘Beter slapen' is geen proces-georiënteerd doel. ”Vanaf 20:30 kijk ik niet meer naar schermen' is wel proces-georiënteerd. Nog een voorbeeld: “Ik ga de komende 100 dagen iedere dag naar de sportschool” is goed. “Ik ga de komende 100 dagen 10 kilo afvallen” is niet perfect…

Op 31 december 20.. – dus het einde van het jaar – heb ik 200 blogartikelen afgeschreven en gepubliceerd en heb ik mijn boek geschreven en ingediend bij het Centraal Boekhuis.

Let verder op het volgende om het specifiek te maken:

  • De specifieke context: Wie zijn erbij betrokken, waar gaat het gebeuren en wanneer gaat het gebeuren? Dus wat is de context? Deze vraag stel je omdat bepaald gedrag ongewenst kan zijn in sommige contexten en juist gewenst kan zijn in andere contexten. Deze vraag is een van de oplossingen als iemand incongruent is over zijn doel. Een voorbeeld van specifiek formuleren is, dat je je gewenste inkomen tot de euro nauwkeurig uitspreekt of opschrijft. Bijvoorbeeld: per 1 september 2017 verdien ik x bruto per maand.
  • S staat ook voor: hoe ga je je doel bereiken? Wat zijn de specifieke stappen? Wat moet er gebeuren? Wat nog meer? Wat ga je er allemaal voor doen om het te bereiken? Noteer alvast 3 concreet te nemen stappen (belangrijk voor de coach voor het geven van huiswerk). Dus: chunk down in kleinere tussendoelen/stappen en verbind ook deadlines aan die kleinere tussendoelen/stappen. Neem kleine stappen, maar denk groot! Wat zou je doen als je je niet om de consequenties zorgen hoefde te maken? Wat zijn de eerste stappen? Het is hierbij ook belangrijk dat er meerdere manieren zijn om het doel te bereiken.
  • Wat is de laatste stap? Deze kan je ook specifiek maken. Alles tussen de eerste en de laatste stap hoef je en kan je niet plannen. De rest gebeurt vanzelf. Het wordt je gegeven door het leven en door je improvisatie via je onderbewuste.

“Ik wil iets goeds doen voor de wereld. Ik wil andere mensen helpen.”

“Ik wil een bijdrage leveren.”

“Ik wil een onderneming starten…”

Dat is allemaal niet specifiek, hoe leuk het ook en hoe goed het ook bedoeld is. Het zijn vage wensen – en geen concrete doelen – waardoor ze waarschijnlijk tot niets zullen leiden.

M van SMART – Meetbaar

“Op 31 december 20.. voel ik dat ik in mijn kracht sta” is niet meetbaar. Prima om óók zo'n vaag gevoelsdoel uit te spreken, maar daarnaast moet je een meetbaar doel uitspreken: “Op 31 december 20.. heb ik x aantal mensen aangesproken op verkoopbeurzen – en er een gesprek mee gehad. Men kan dus mijn stem en de stem van mijn gesprekspartner horen, wat als één gesprek telt.”

  • Hoe specifiek ga je evalueren of je je doel hebt bereikt? De manier die het meest aangeraden wordt, vind je in de volgende bullet.
  • Maak het ook concreet en zintuiglijk specifiek: wat moet je zien, horen, voelen, ruiken en/of proeven waardoor je weet dat het doel behaald is? Is je doel bijvoorbeeld om meer vrijheid te kunnen ervaren, licht dan ook toe wat vrijheid specifiek voor jou betekent. Als hulpmiddel hiervoor kun je het metamodel gebruiken. Wat bedoel je nu precies? Hoe ziet dat eruit? Wat doe je dan? Dit is ook een manier om te kunnen bewijzen dat het doel behaald is.
  • Meetbaar: is het succes te meten en te controleren? Dit kan bijvoorbeeld met een spiegel of een weegschaal voor een afval-doel. Is je doel een gevoel, dan kun je het gevoel op een schaal van 1 tot 10 meten. Nu is je gewicht een resultaatdoel, dus maak ook het procesdoel meetbaar: hoe vaak ga jij voet zetten in de sportschool in dit jaar? Dat is allemaal meetbaar te zien via de statistieken van je fitness-pasje…
  • Wie kan dat nog meer checken?
  • Future pace, oftewel ‘evidence procedure': Hoe weet je straks dat je het doel hebt gehaald? Wat zie, hoor en voel je dan? (Doe dit in de eerste persoon/geassocieerd.)
    Het is nu {toekomstige datum}. Ik, {naam}, ben/heb succesvol het volgende doel bereikt: {het doel}.
    Ik zie…
    Ik voel…
    Ik hoor…
    Wellicht maak je al een filmpje in je fantasie van hoe je reageert en beweegt in de wereld als je doel behaald is. Zie voor je hoe je precies uitvoert wat jouw intentie was. Maak dus een filmpje van hoe die intentie zich perfect gaat uitspelen. Deze info gebruik je straks om je doel in je toekomst te installeren middels een visualisatie. Verderop in dit artikel gaan we in op deze techniek.
  • Als je je langetermijndoel nóg een extra boost wil geven, schrijf dan in detail op 10 pagina's op hoe een dag eruitziet {over 5 jaar} wanneer je doel is bereikt.
Hierna lezen:  Effectief Communiceren: 16 Tips Om Beter & Duidelijker Te Communiceren

A van SMART – Acceptabel (ook ecologie & congruentie genoemd)

“Andere mensen en gebieden in mijn leven hebben er geen bezwaar tegen. Er is volledig groen licht.”

  • Acceptabel staat voor de ecologie-check: Is jouw doel acceptabel voor anderen in je leven? Wat voor effect heeft het behalen van jouw doel op andere mensen in je leven?
  • A staat ook voor alle gebieden van je leven: Wat voor effect heeft het behalen van jouw doel op andere gebieden en behoeften in je leven? Als bijvoorbeeld jouw doel is om iedere avond te sporten, is dat dan acceptabel voor je echtgenote?

Behandel je bovenstaande vragen niet, dan loop je kans dat er verborgen redenen zijn om het doel niet te behalen. Die verborgen redenen noemen we ziektewinst. Meer vragen voor dit onderdeel vind je in dit artikel over ziektewinst.

R van SMART – Realistisch

“Als ik iedere maand taak A, B en C doe, heb ik aan het einde van het jaar X afgemaakt. Het past en kan dus gewoon!”

  • Realistisch: Dit is een paradoxaal punt. Maak het doel niet te realistisch maar juist uitdagend! Uitdagende doelen zijn vaak juist makkelijker dan realistische doelen. Het is eenzaam aan de top. 99% van de mensen in de wereld is overtuigd dat ze incapabel zijn om grootse dingen te bereiken, dus richten ze zich op middelmatigheid. Het is bijvoorbeeld makkelijker om 1.000.000,- op te halen dan 100.000,-. De adrenaline en het enthousiasme dat je van zo’n groot doel krijgt, zorgt ervoor dat je de barrières die je onderweg tegenkomt beter kunt tegengaan. Dat ontbreekt bij te realistische doelen. De kracht van doelen stellen is om juist niet-realistische doelen te stellen. Je bent beter dan je denkt.
  • Realistisch kan ook betekenen dat je het veel te veilig en klein speelt. Stel jezelf de vraag: denk je wel groot genoeg? Kun je je doel makkelijk een heel stuk vergroten terwijl het binnen de grenzen van realistisch blijft passeren? En kijk ook of je de wet van Parkinson gerust kunt inzetten voor je doel: kan ik mijn deadline ook vier keer strakker maken door mijn jaardoel volgend kwartaal al compleet af te hebben?

T van SMART – Tijdsgebonden

“31 december 20..”

  • Tijdsgebonden: wanneer is de concrete deadline? Op welk tijdstip, of op welke datum is dat precies?
  • T staat ook voor: Tussentijdse deadlines. Hak het doel in vier stukken én in twaalf stukken, zodat je ze per kwartaal en per maand kunt indelen. Inderdaad, ga er eens goed voor zitten en geef jouw hele jaar vorm per maand: Wat moet er allemaal per maand af zijn?
  • Er zijn specifieke mijlpalen: wanneer heb je het 100e artikel gepubliceerd? Wanneer staat het eerste product in de shop? Ons brein is dol op progressie die zichtbaar is. Dit motiveert je nog sterker.

Laat je tussentijdse deadlines al vrij strak zijn, zodat je van het Parkinson-effect gebruik kunt maken. Het Parkinson-effect stelt dat je een deadline altijd zal halen, of het nou over een week of twee maanden af moet zijn.

Extra eisen voor jouw SMART-doel

smart doelen

Denk bij het formuleren van het doel ook aan de volgende eisen die het NLP Outcome Model toevoegt:

Hierna lezen:  Discipline Aanleren: 19 Bewezen Tips & Theorieën [Wilskracht]

Zet je handtekening onder je doel

Dit is voor de commitment.

Het mag geen zesjesdoel zijn, maar iets om echt enthousiast van te worden

Stel een doel waar je echt enthousiast van wordt. Geen makkelijk doel. Geen ‘zesje'. Wat wil je écht? Laat je wildste dromen uitkomen. Richt daar jouw doel op. Anders ben je zomaar een doel aan het maken ‘omdat het moet'.

kies geen flauwe lijkt-me-wel-leuk-en-ook-nog-realistisch-doelen, zoals: ooit op een dag heb ik een rijtjeshuis in Heerhugowaard, ooit op een dag ben ik ingeschreven als freelance-coach, ooit op een dag heb ik zomaar een relatie (die ermee door kan), ooit op een dag heb ik maar liefst 800 euro extra verdiend per maand…

Nee, nee, nee, nee. Het is zonde als je dat soort zesjesdoelen kiest. Zonde van de kracht van doelen stellen. Zonde van wat het universum graag aan jou wil uitdelen.

En er is maar één simpele manier om de grootse dingen te krijgen die je eigenlijk verdient: Plaats die bestelling. Die grote bestelling.

Als je tóch een doel stelt, laat het dan een 10 zijn. Een perfect doel. Een droom-doel. Een groots doel. Want jij bent groots.

Het moet een doel zijn waar je geobsedeerd door kunt raken. Anders neem je het toch niet serieus en zal je niet hard gaan. Als je doel je obsessie is, zal je altijd de motivatie weten te vinden om er tijd, geld en aandacht aan te besteden. Kortom: de kans zal aanzienlijk groter worden dat je je doel weet te realiseren, als je geobsedeerd raakt met het gewenste eindresultaat en de “finishlijn” in het oog houdt.

Denk groter. Niet moeilijk doen over triviale, kleine problemen. Houd je grote, belangrijke doelen in de gaten en houd je bezig met grote dromen, thema's, doelen en problemen om op te lossen.

Het doel moet positief geformuleerd zijn

Is het positief geformuleerd? Niet concentreren op wat je niet wil maar op wat je wel wil, anders stuur je jezelf daar automatisch naartoe. Dus niet: ik wil niet roken, ik wil niet dik zijn. Maar wel: ik wil gezond zijn. Niet: ik ben geen dief. Wel: ik ben eerlijk.

Het doel moet in je eigen bereik liggen

Ligt het in je cirkel van invloed, dus in je eigen bereik? Bij het stellen van doelen is het belangrijk dat je zelf de volledige invloed hebt op de uitkomst. Hierdoor sta je aan de oorzaak-kant (proactief). Je zou een doel kunnen stellen dat je overmorgen de loterij gaat winnen, maar dit heb je zelf niet in de hand. Zorg er dus voor dat het bereiken van je doel enkel en alleen van jou afhangt. Een doel waar jij controle en invloed over hebt.

Voorbeelden zijn: “Ik wil goed voorbereid naar dat sollicitatiegesprek gaan.” “Ik ga gezonder leven door meer te bewegen en gezonder te eten.” Als je hulp van anderen nodig hebt, wat kunnen we dan veranderen zodat je dit doel wél volledig zelfstandig kunt behalen?

Je moet het doel achter het doel helder hebben

Waarom wil je het doel bereiken? Wat is de echte reden? Noem een lijst met redenen op volgorde van belangrijkheid. Wat zijn je waarden die daarmee te maken hebben, dus wat vind je belangrijk in {context} (waardes zijn sterk contextgebonden)? Waarom is dit doel zo belangrijk voor jou?
Voor het maken van veranderingen is de waarom 80%. Veranderingen maken is dus geen kwestie van vaardigheden, maar een kwestie van motivatie, willen en gewoon doen. De volgende bullet heeft hier ook mee te maken: het doel achter het doel…

Hierna lezen:  6 Essentiële Coachvaardigheden [Coach-Competenties Die Iedere Coach Moet Beheersen]

Als je de gewenste situatie zou bereiken, precies zoals je het wil, wat zou dat jou schenken? Wat zal dat voor je doen? Wat levert het je dan op? Wat zal er anders zijn? Wat is hier de impact van? Wat is dus het doel achter het doel? Welke fundamentele behoefte vervult het? Chunk omhoog.

Wat geeft je de meeste voldoening door het behalen van het doel?

Je moet het doen voor jezelf

Is het doel belangrijk of betekenisvol voor jou? Werk je aan dit persoonlijk ontwikkelingsdoel voor jezelf?

Je moet congruent voelen dat je jouw doel wilt behalen

Hoe graag wil je het? Hoe serieus ben je hierover? Als je het doel nu direct kon hebben, zou je het dan nemen? Ben je bereid om op 100% te spelen? Ben je bereid om alles ervoor te doen om het doel te bereiken? Wat ben je niet bereid om te doen?

Congruentie: hoe komt het doel overeen met je waarden? Komt het overeen met je visie over het leven? Wat is je onderbuikgevoel, komt het overeen met wie je bent? Is het iets wat je voor je gevoel zou moeten doen, in plaats van iets wat je echt wil?

Er moeten meerdere paden zijn naar het doel

Zijn er meerdere manieren om het doel te bereiken? Heb je maar één keuze, dan ben je een robot. Heb je twee keuzes, dan heb je een dilemma. Heb je drie of meer manieren om iets te bereiken, dan heb je opties. Dan zal je het ook gaan bereiken. En als die drie opties wegvallen, creëren we gewoon weer nieuwe manieren.

Zet niet al je geld op één paard op weg naar het doel. Anders ben je blind je de oneindig veel andere mogelijkheden die op je pad zouden kunnen komen richting je doel. Bovendien kan dat ene middel waar jij al je geld op hebt gezet, opeens een klap krijgen terwijl je er volledig afhankelijk van was.

Weet dat slechte dagen wel eens kunnen voorkomen. Een stapje terug is niet hetzelfde als een totale reset. De leercurve is nooit constant.

Verzamel mensen om je heen die jou steunen

Zorg voor een ondersteunende omgeving. Vertel aan zoveel mogelijk mensen dat je met je doel bezig bent, zodat ze je kunnen steunen en aanmoedigen. Ga het gesprek aan met mensen in je omgeving. Om hulp vragen is bovendien een eigenschap van succesvolle mensen! Het allerbeste om te doen, is een Mastermindgroep opzetten.

Voel de noodzaak van het doel

Bekijk de Dickens-techniek.

Als je twijfelt: twijfel aan je beperkingen, niet aan je succes.

Pas de wet van aantrekking toe op je doel: zet het in de tegenwoordige tijd

Leent je doel zich ervoor om in de tegenwoordige tijd te zetten? Top, doen! Het is heel simpel: als jouw doel is: “Ik ga helen,” dan zegt het universum: “Oké, natuurlijk! Jij gaat nu per direct helen… zolang dit jouw doel blijft… dus jij bent nu niet heel. Dat krijg je niet, dat heel zijn.” Op die manier kun je nog jarenlang blijven helen en helen en helen… zonder dat je daadwerkelijk heel bent. Verander jouw doel dus liever in: “Ik ben heel.”

Hierna lezen:  Beste HSP Coaches Van Nederland [Top 10] [2024 Update]

Mag het doel in de tegenwoordige tijd geformuleerd worden? We willen geen afstand creëren tussen jou en het doel, dus niet: ‘ik ga' of ‘ik wil', maar wel: ‘ik doe'.

  • Ik ben heel in plaats van ;Ik ga helen.'
  • Ik ben vol zelfvertrouwen in plaats van ‘Ik krijg meer zelfvertrouwen.'

Ook de volgende punten maken gebruik van de wet van aantrekking:

Visualiseer je doel

Er zijn drie essentiële manieren waarop je je doelen kunt visualiseren. Ik zou ze alle drie doen:

  • Er is één briljante doelen-visualisatietechniek die je gewoon moet doen als je een prachtig doel hebt gesteld: Op dit punt kun je ook de TLT-techniek doen om het doel in je toekomst te installeren. Deze techniek staat onderaan het artikel over het coach-model.
  • Daarnaast is het gewoon een must om een doelenbord te maken, zodat je het doel iedere dag ziet met je eigen ogen. Nu word je iedere dag geconfronteerd met je doel en gaan allerlei NLP- en LOA-principes voor jou werken zodat jij iedere dag met energie uit je bed komt om dat doel te gaan grijpen.
  • Pak nu je mobiel. Ga naar Google images, Funda of je teken-app. Vind of maak nu een afbeelding van jouw ideale, grootse… droom-familiesituatie, droombaan, droomhuis of iets anders wat je echt wilt hebben. Heb je dat plaatje van dat droomgezin of dat droomhuis? Iets overvloedigs? Stel hem dan nu in als achtergrond van jouw mobiel. En nu je toch bezig bent, stel je doelenbord ook meteen in als bureaublad-achtergrond van je laptop.

Maak het doel dagelijks zichtbaar

Lijst het doel in, of nog beter, maak een moodboard van je doel! Plaats het op drie plekken in je huis waar je het dagelijks zult zien hangen… Of niet! Je kunt er ook voor kiezen om je doelen te noteren, om ze vervolgens ergens weg te bergen. Hierdoor blijft het doel in je onderbewuste leven, en zal het leven je de kansen bieden om het doel te halen, zonder dat je je er bewust weerstand tegen kunt bieden.

Het belangrijkste is: executie

Plan iedere avond de handelingen in voor de volgende dag die jou richting je doel bewegen. Met begin- en eindtijd. Je haalt je doelen snel als je actie onderneemt. Na iedere actie kijk je wat je de volgende keer beter kunt doen en je past je actie aan.

Executie betekent niet: wachten op perfectie en dán pas iets doen. Nee, nu direct gewoon executeren met een middelmatig prototype. Echt, hoe moeilijk het ook kan zijn, doe het.

Je leert op precies dezelfde snelheid als dat je bereid bent fouten te maken. Falen bestaat niet, alleen feedback bestaat. Geloof het volgende: “Ik maak nooit fouten” (ik ervaar wel feedbackmomenten).

Hierna lezen:  Neuro Associative Conditioning / Dickens-Techniek / Leverage [Pijn-Plezier-Principe]

Thomas Edison maakte duizenden ‘fouten’, maar zonder die feedbackmomenten had hij uiteindelijk geen gloeilamp kunnen uitvinden. Mocht je een ‘feedbackmoment' veroorzaken, doe dan dit: evalueren, smart doel maken, opnieuw proberen. Je wordt dan een leermachine. We leren er niet van als we dingen goed doen, we leren juist van fouten. Niks doen is nu juist falen.

Zet direct een eerste stap (of zelfs drie!)

De eerste stap is even een actie-injectie – à la Kaizen – om je droom te kickstarten. Het belangrijkste is dat je eigenlijk al gisteren had moeten beginnen. Ben je gisteren niet begonnen? Begin dan vandaag. Aim big, start small. En wel nu! Zonder perfectionisme.

  • Is het je doel om gezonder te leven? Doe gewoon even nu al die enkele pushup.
  • Is het je doel om alleen gezond boodschappen te doen? Gooi nu even die zak chips uit je kast weg.
  • Meer focus? Zeg direct even je Netflix-abonnement op.
  • Poets je tanden nu, in plaats van aan je toekomstige echtgenoot te denken.
  • 99 van de 100 keer is die eerste stap: maak je bed op. En ruim je kamer op.
  • Nu al de eerste paragrafen of kopjes van je boek schrijven.
  • Nu al een oude vriend bellen voor een spontaan gesprekje, om zo nu al te werken aan je doel om je relaties te versterken.
  • Nu al een paar contacten en mails van het ene naar het andere CRM-systeem verplaatsen, in plaats van het uit te stellen omdat het zo'n groot project is.
  • Nu al 10 pushups doen en 10 x met een halter wat curls maken, om zo al in beweging te komen voor je doel om fitter te zijn.
  • Nu al een paar borden afwassen in plaats van het uitstellen omdat de hele keuken drastisch opgeruimd moet worden.

Kies voor vooruitgang boven perfectie. Je hoeft niet snel te gaan. Je moet gewoon gaan. Iedere dag 1% brengt je uiteindelijk naar 100% als je consistentie en geduld hebt.

Stel jezelf dus ook de vraag: welk ding – of welke drie dingen – die je sowieso in je ideale situatie wilt doen, kun je vanaf vandaag al inplannen en dagelijks doen?

Kijk, als ik iets eerder begin te lopen dan een ander, dan lijk ik sneller.
– Johan Cruijff

Het SMART-doel is nu geformuleerd! Kijk nu naar de obstakels, hulpmiddelen en huidige situatie

Top, je kunt nu een stevig doel formuleren. Wil je iemand echt coachen met dit doel, bestudeer dan ook het coach-model. Dat model draait volledig om het helder krijgen van het doel, en alles wat daarbij komt kijken wordt ook behandeld. Zo is het belangrijk om te weten waar je nu staat, wat je obstakels zijn en wat je hulpmiddelen zijn. Daarnaast kun je continu meeleven met iemands doel middels een Mastermindgroep.

Er is altijd een connectie tussen verwachting en resultaat.

Een optionele extra inspiratiesessie vóóraf: inspiratie opdoen voor het doel

smart doel stellen

Érgens moet je beginnen… en veel mensen hebben nog niet echt een idee wat ze zouden willen en waar ze willen beginnen. Gelukkig zijn er talloze modellen die jou kunnen helpen bij het vinden van inspiratie voor jouw doelen. Je kunt deze modellen uiteraard ook overslaan als je de grote lijnen al weet. Hieronder vind je ze:

Hierna lezen:  6 Essentiële Coachvaardigheden [Coach-Competenties Die Iedere Coach Moet Beheersen]

Zodra je deze eerste stap hebt doorlopen, kun je de SMART-eisen erbij pakken om je SMART-doel te formuleren.

Doelen formuleren, waarom moet je dat doen?

Doelen formuleren

Doelstellingen SMART maken is ook erg belangrijk in het onderwijs, in de zorg en in het bedrijfsleven. Waarom? Omdat er anders zomaar wat gedaan wordt.

Zonder doelen zijn we de speelbal van wat er gebeurt.

Doelen zijn vooral belangrijk in coaching. Met iedere cliënt ga je doelen opstellen. Dat gebeurt dan ook expliciet tijdens het intakegesprek, maar ook tijdens het geven van taken. Maar waarom zou je doelen formuleren?

Ten eerste omdat je gigantisch zal gaan groeien op onbewust niveau. Het stellen van een doel is een soort magische spreuk die je in je tijdlijn installeert. Die spreuk zal uitkomen als je de stappen van dit artikel hebt gevolgd.

Door doelen te stellen en dat in een mastermindgroep te doen maak je weliswaar een investering van misschien wel enkele uren per week om het doel te formuleren en te bespreken met anderen, maar het is een investering die je in de aansluitende weken en maanden dik terugverdient door vier grote krachten die je helpen je doel te bereiken:

  1. Onze RAS is scherp gesteld. We hebben een persoonlijk doel gemaakt voor een specifieke tijd in de toekomst. We hebben ons vizier dus op scherp staan en de komende tijd gaat ons onderbewuste alle kansen opmerken om ons doel te bereiken. Raymond van Barnevelds doel was om op triple 20 te mikken. Er was eens een autoverkoper die zijn verkopen per maand van 8 naar 32 wist te verhogen door alleen maar zijn doel te verhogen.
  2. Het feit dat je iets wil veranderen, betekent al dat je veranderd bent. Want dat je iets wil, betekent dat je er al een weergave van hebt gemaakt (dat doe je door een doel te stellen). Op een bepaald niveau in je lijf/hersenen heb je nu datgene wat je wil. Deze innerlijke weergave beïnvloedt je en zal je in de goede richting sturen, zowel op bewust als op onbewust niveau.
  3. Mensen die zich niet aan hun afspraken houden zijn inconsistent. Niemand is graag inconsistent. Dit werkt extra sterk als je aan andere mensen vertelt wat je doelen zijn. Bij Mastermindgroepen heb je publiekelijk je handtekening onder je doel gezet. Nu moet je wel!
  4. Als we op de correcte manier doelen stellen zijn we intrinsiek gemotiveerd.

Alle antwoorden en vaardigheden zwerven al overal rond, zowel in je als buiten je. Het enige wat je nog hoeft te doen is de juiste doelen stellen en geloven dat je ze vindt.

Coach je iemand naar zijn/haar doel? Wees gerust sturend om het SMART te maken

Als je iemand naar een goed geformuleerd doel wil coachen, dan wil je natuurlijk het liefst dat het doel aan alle eigenschappen van dit artikel voldoet. Wil je de cliënt dus gaan sturen naar een beter geformuleerd doel, leg het de ander dan niet zomaar op, maar gebruik vragen:

  • Mag het ook – in plaats van ‘meer zelfvertrouwen' – ook gewoon ‘vol zelfvertrouwen' zijn?
  • Mag het doel ook in de tegenwoordige tijd geformuleerd worden? We willen geen afstand creëren tussen jou en het doel, dus niet: ‘ik ga' of ‘ik wil', maar wel: ‘ik doe'.
Hierna lezen:  Beste HSP Coaches Van Nederland [Top 10] [2024 Update]

Op deze manier laat je de cliënt weten dat het doel nóg aantrekkelijker geformuleerd kan worden, terwijl je de keuze bij de cliënt houdt.

Oefen continu met doelen stellen

Stel doelen, met de stappen van dit artikel, voor ieder gedrag dat je hebt. Doe dit met zoveel mogelijk situaties, zoals na een coachgesprek, een training die je gevolgd hebt en vooral iedere keer waarna je feedback hebt ontvangen: stel het doel voor wat je de volgende keer anders gaat doen, vraag anderen om de volgende keer feedback aan je te geven terwijl ze specifiek op je doel letten en laat het doel dan los.

Begeleid ook eens een ander met het stellen van een doel en ga na wat er nodig is waardoor het doel aan de NLP-eisen van dit artikel gaan voldoen. Succes met SMART-doelen stellen!

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: