Eigenwaarde Vergroten (Tips, Oefeningen, Quotes & Voorbeelden)

Zou je een hogere eigenwaarde willen? In dit artikel leer je waar eigenwaarde wel en niet vandaan komt en hoe je het kunt verhogen met tips en oefeningen. Lees verder… 

Al die abstracte termen rondom ‘eigenwaarde’…

Je hebt ongetwijfeld de vele spreuken gehoord met het woord ‘eigen’ erin.

  • Eigenwaarde terugvinden
  • Zelfvertrouwen
  • Zelfacceptatie
  • Zelfrespect
  • Zelfliefde
  • Op zoek naar jezelf
  • Thuiskomen bij jezelf
  • In je eigen kracht staan
  • Zelfwaardering
  • ‘Cursus jezelf ontdekken’
  • Van je minderwaardigheidsgevoel afkomen

De ene term klinkt nog zweveriger dan de ander. Maar wat is eigenwaarde en hoe kunnen we het verhogen? Laten we eerst naar de definitie van eigenwaarde gaan kijken…

Wat is de betekenis van eigenwaarde?

mijn eigenwaarde

Het hebben van een gevoel van eigenwaarde betekent dat je jezelf waardeert.

Eigenwaarde wordt door het internationale Merriam-Webster-woordenboek als volgt gedefinieerd:

“Een gevoel dat je een goed mens bent die het verdient om met respect behandeld te worden”.

Dr. Christina Hibbert legt uit:

“Eigenwaarde is wat we denken en voelen en geloven over onszelf. Eigenwaarde is een diep besef dat ik van waarde ben, dat ik liefhebbend ben, noodzakelijk voor dit leven, en van onbegrijpelijke waarde”.

Het verschil tussen eigenwaarde en zelfvertrouwen

Er zijn subtiele maar significante verschillen tussen eigenwaarde en zelfvertrouwen.

  • Eigenwaarde is een algemene evaluatie van jezelf.
  • Zelfvertrouwen is geen algemene evaluatie van jezelf, maar een gevoel van vertrouwen en competentie op meer specifieke gebieden.

Je kunt bijvoorbeeld een groot gevoel van eigenwaarde hebben, maar een laag zelfvertrouwen als het gaat om extreme sporten, bepaalde vakken op school of je vermogen om een nieuwe taal te spreken.

Hierna lezen:  Omgaan Met Tegenslagen & Teleurstellingen Verwerken [Lessen & Voorbeelden]

Het is niet nodig om een hoog gevoel van zelfvertrouwen te hebben op elk gebied van je leven; er zijn natuurlijk een aantal dingen waar je gewoonweg niet goed in zult zijn en andere gebieden waarin je zult uitblinken. Het belangrijkste is om zelfvertrouwen te hebben in de belangrijkste activiteiten van je leven en een hoog gevoel van eigenwaarde in het algemeen.

Eigenwaarde komt van binnen en is niet afhankelijk van externe gebeurtenissen

  • Je to-do-lijst: het bereiken van doelen is geweldig en het voelt heerlijk om dingen op je to-do-lijstje te schrappen, maar dat heeft geen directe relatie met je waarde als mens.
  • Jouw werk: het maakt niet uit wat je doet; wat telt is dat je het goed doet en dat het je vervult.
  • Je sociale media: het maakt ook niet uit hoeveel mensen jou een follow of retweet waardig vinden; het kan verhelderend en gezond zijn om de perspectieven van anderen te overwegen, maar hun meningen hebben geen invloed op onze aangeboren waarde.
  • Je leeftijd: je bent nergens te jong of te oud voor; je leeftijd is gewoon een getal en houdt geen rekening met je waarde als mens.
  • Andere mensen: het maakt niet uit wat andere mensen denken of wat andere mensen hebben gedaan of bereikt; je persoonlijke voldoening en vervulling is veel belangrijker dan wat anderen denken, zeggen of doen.
  • Hoe ver je kunt rennen: je kilometer-looptijd is een van de minst belangrijke factoren voor je eigenwaarde (of voor iets anders, wat dat betreft); als je van hardlopen houdt en je je tevreden voelt door je tijd te verbeteren – goed voor je! Zo niet, dan is dat ook goed! Je vermogen om te rennen bepaalt niet je eigenwaarde.
  • Je cijfers: we hebben allemaal verschillende sterke en zwakke punten, en sommigen van ons zijn gewoon niet geschikt voor bepaalde vakken. Dit heeft geen invloed op onze waarde als mensen, en een straight-A student is net zo waardevol en waardig als een zesjes-student of een ‘dropout.’
  • Het aantal vrienden dat je hebt: je waarde als mens heeft absoluut niets te maken met hoeveel vrienden of connecties je hebt; de kwaliteit van je relaties is wat echt belangrijk is.
  • Je relatiestatus: of je nu alleen vliegt of in een relatie zit, je waarde is precies hetzelfde – je relatiestatus verandert je waarde niet.
  • Het geld (of het gebrek daaraan) in de bank: als je genoeg geld hebt om fysiek te overleven (wat in feite $0 kan zijn), dan heb je al het maximale bedrag aan “waarde” bereikt dat je uit geld kunt halen.
  • Je smaak en voorkeuren: het maakt niet uit of je “goede smaak” hebt of niet, of je vrienden en kennissen denken dat je verfijnd bent, of dat je oog hebt voor de fijnere dingen; je waarde is hoe dan ook hetzelfde.
Hierna lezen:  Onthechting en leren loslaten - Gebruik deze gouden inzichten

Hier komen we tot de kern van de zaak – jij bent de enige die je eigenwaarde bepaalt. Als je gelooft dat je waardig en waardevol bent, ben je waardig en waardevol. Zelfs als je niet gelooft dat je waardig en waardevol bent, raad eens – dan ben je nog steeds waardig en waardevol!

3 voorbeelden van gezonde eigenwaarde

eigenwaarde voorbeelden

Misschien denk je, “Oké, ik weet wat niet bepalend is voor de eigenwaarde, maar hoe ziet een goed, gezond gevoel van eigenwaarde er dan wel uit?”.

Laten we een paar voorbeelden bekijken:

Piet is geen goede student. Hij krijgt meestal zessen en zevens, zelfs als hij veel tijd besteedt aan studeren. Hij scoort niet goed op zijn examen-tests, en hij is een gemiddelde lezer, een worstelende schrijver, en volgens niemand is hij een wiskundige. Ook al zou hij willen dat hij betere cijfers had, hij voelt zich nog steeds vrij goed over zichzelf. Piet weet dat cijfers niet alles zijn, en dat hij net zo waardevol is – als persoon – als zijn beter scorende vrienden. Bill heeft een groot gevoel van eigenwaarde en een realistische kijk op zichzelf en zijn capaciteiten.

Laten we vervolgens eens kijken naar Marie.

Marie heeft een grote verscheidenheid aan interesses, waaronder marathons, het bijwonen van een boekenclub, het spelen van pub-quizzen en het ontmoeten van nieuwe mensen. Ze is niet bijzonder goed in hardlopen en heeft nog nooit een marathon gehouden. Ze is een langzame lezeres en mist vaak de symboliek en thema’s die haar collega-boekenclubleden oppikken. Marie krijgt slechts ongeveer 10% van de trivia-vragen goed en leunt vaak op de kennis van haar vrienden. Tot slot praat ze graag met nieuwe mensen, maar soms wordt ze afgewezen, genegeerd of komt ze onvriendelijke mensen tegen. Ondanks dit alles gelooft ze nog steeds dat ze waardig en waardevol is. Ze weet dat haar waarde als mens niet afhankelijk is van haar vermogen om te rennen, te lezen, trivia te spelen of nieuwe vrienden te maken. Of ze nu geweldig is, verschrikkelijk, of ergens tussendoor bij elk van haar activiteiten, ze weet dat ze nog steeds het geluk, de vervulling en de liefde waard is.

Tot slot de casus van Marcus:

Marcus is een uitstekende verkoper en verkoopt vaak meer dan de meeste andere mensen in zijn bedrijf, maar één collega lijkt hem altijd een beetje voor te zijn. Hij is ook een fervent squasher en neemt regelmatig deel aan toernooien. Soms krijgt hij de eerste of tweede plaats, maar meestal staat hij helemaal niet op de eerste of tweede plaats. Ook al is hij niet de beste in zijn werk of zijn favoriete hobby, Marcus voelt zich nog steeds waardevol. Hij denkt dat hij slim, getalenteerd en succesvol is, ook al is hij niet de slimste, meest getalenteerde of meest succesvolle, en dat vindt hij prima.

Piet, Marie en Marcus hebben allemaal een gezonde mate van eigenwaarde. Ze hebben verschillende niveaus van vaardigheden en talenten, en ze krijgen een breed scala aan resultaten van hun inspanningen, maar ze begrijpen allemaal dat wat ze doen, niet is wie ze zijn.

Hierna lezen:  Stoppen met jezelf constant vergelijken met anderen [Tips]

Het maakt niet uit of ze prijzen winnen of onderscheidingen krijgen voor hun prestaties of niet, ze hebben nog steeds dezelfde hoge dunk van hun waarde als een persoon.

Hoe kun je meer eigenwaarde ontwikkelen?

Als bovenstaande voorbeelden voor jou als inspiratie dienen, en als je ook meer op Piet, Marie en Marcus wilt lijken, dan is er hoop!

Er zijn dingen die je kunt doen om je gevoel van eigenwaarde te vergroten en ervoor te zorgen dat je jezelf waardeert zoals je gewaardeerd zou moeten worden als een volwaardig, compleet en geweldig mens die liefde en respect verdient, wat er ook gebeurt.

Tip 0 – Aanbevolen Boeken over eigenwaarde

Bekijk onderstaande bestsellers over eigenwaarde:

Tip 1 – Eigenwaarde wordt ontwikkeld dankzij onvoorwaardelijke liefde in de jeugd

eigenwaarde vergroten kind

Jouw niveau van eigenwaarde is ontstaan in je jeugd. Hoe hebben jouw ouders daartoe bijgedragen? Onderzoekers van de Michigan State University bevelen twee belangrijke strategieën aan:

  • Verstrek onvoorwaardelijke liefde, respect, en positieve bemoediging aan kinderen en tieners.
  • Geef adolescenten kansen om succes te ervaren.

Laten we dieper op deze twee zaken ingaan…

Het tonen van onvoorwaardelijke liefde aan een tiener (als je een ouder, familielid of andere zeer goede vriend bent) of onvoorwaardelijk respect en positieve achting (als je een leraar of mentor bent) is de beste manier om hem/haar eigenwaarde te leren.

Als je een tiener laat zien dat je van hem houdt en hem waardeert om wie en wat hij precies is, zal hij leren dat het goed is om van zichzelf te houden voor wie en wat hij precies is.

Bewijs dat hij/zij niets hoeft te bereiken om je liefde en respect te verdienen en zorg ervoor dat hij/zij veel minder snel onnodige parameters en eisen aan zijn eigen liefde en zelfrespect zal verbinden.

Hierna lezen:  Edele kunst van not giving a f*ck - Recensie, Samenvatting & Tips!

Verder is een manier waarop we een gezond gevoel van eigenwaarde krijgen door vroege en frequente succeservaringen. Succesvolle ervaringen stimuleren ons gevoel van competentie en meesterschap en geven ons een goed gevoel over onszelf. Ze openen ook de deur voor het nemen van toekomstige (slimme) risico’s en het succes dat vaak volgt.

Vertel een tiener niet alleen dat hij/zij waardig en waardevol is, maar help hem/haar dat te geloven door haar alle kansen te geven om te slagen. Zorg er wel voor dat deze kansen echt kansen zijn. Een helpende hand is prima, maar doe niet alles vóór het kind.

Gelukkig zijn er technieken om deze dingen voor jouw jongere zelf te doen. Bijvoorbeeld met de techniek ‘change personal history’.

Tip 2 – Laat je eigenwaarde niet afhangen van externe dingen, maar interne eigenschappen

Kijk eerst even terug op de lijst van wat niet bepalend is voor de eigenwaarde. Herinner jezelf eraan dat je bankrekening, functietitel, aantrekkelijkheid en aantal volgers niets te maken hebben met hoe waardevol of waardig je bent.

Het kan zo gemakkelijk zijn om vast te lopen op geld, status en populariteit – vooral wanneer deze dingen zo hoog worden gewaardeerd door de mensen om ons heen en door de maatschappij in het algemeen.

Stop en doe een poging om een stap terug te doen en na te denken over wat echt belangrijk is bij het bepalen van de waarde van een persoon: hun vriendelijkheid, mededogen, inlevingsvermogen, respect voor anderen, en hoe goed ze omgaan met mensen om hen heen.

Kortom: je eigen deugden bepalen voor een groot deel je eigenwaarde.

Hierna lezen:  Bang wat anderen van je vinden & denken? 8 tips die direct werken!

Tip 3 – Verzacht je kritische innerlijke stem

Werk aan het identificeren, uitdagen en verzachten van je kritische innerlijke stem. We hebben allemaal een innerlijke criticus die houdt van mierenneukerij en wijzen op onze tekortkomingen.

Het is natuurlijk om deze innerlijke criticus soms het beste van ons te laten krijgen, maar als we haar te vaak laten winnen begint ze te denken dat ze gelijk heeft!

Wanneer je merkt dat je innerlijke criticus begint met de kritiek, laat haar dan even pauzeren. Bekijk het van een afstandje en herinner haar eraan dat wat je ook doet of niet doet, je toch waardig en waardevol bent.

Tip 4 – Het belang van eigenwaarde in relaties

eigenwaarde ontwikkelen tips

De liefde van een ander persoon definieert je niet, noch definieert het je waarde als persoon. Of je nu alleen bent, een relatie hebt of bijna kunt denken aan het vieren van je 30-jarig jubileum met je echtgenoot, je bent waardig van liefde en respect.

Maak niet de fout om te denken dat de liefde van je partner gelijk staat aan jouw eigenwaarde. Als er ooit iets met je partner of met je relatie gebeurt, wil je niet gedwongen worden om dit gevoel van eigenwaarde vanaf nul op te bouwen. Dit kan scheidingen en liefdesverdriet veel moeilijker maken dan nodig is.

Het hebben van een gezond gevoel van eigenwaarde zal je huidige relatie zelfs ook beter maken! Wanneer je leert om eerst van jezelf te houden, word je beter in staat om van iemand anders te houden.

Mensen met een hoog zelfrespect hebben de neiging om meer bevredigende, liefdevolle en stabiele relaties te hebben dan degenen die dat niet doen, juist omdat ze weten dat ze eerst hun waarde moeten vinden. Twee mensen die verlicht zijn met eigenwaarde en geluk dat van binnenuit komt, creëren een veel lichtere plek dan twee mensen die proberen het licht van elkaar te absorberen.

Hierna lezen:  Geweldloze Communicatie: Stappen, Oefeningen & Voorbeelden

Tip 5 – De risico’s van het koppelen van je eigenwaarde aan je werk

Net als de gevaren van het verankeren van je eigenwaarde in iemand anders, zijn er grote risico’s verbonden aan het koppelen van je eigenwaarde aan je werk.

Je kunt worden ontslagen, opnieuw worden ontslagen, overgeplaatst, ontslagen, opnieuw ontslagen, wegbezuinigd, vervangen, gevraagd om ontslag te nemen, of gewoon ontslagen worden.

Je kunt ook worden overgeplaatst, gepromoveerd, gedegradeerd, of nieuwe taken en verantwoordelijkheden krijgen die niet langer passen bij het gevoel van eigenwaarde dat je vorige taken en verantwoordelijkheden je hebben gegeven.

Je kunt ook stoppen, een nieuwe baan nemen, wat tijd vrij nemen of met pensioen gaan – allemaal dingen die prachtige levensovergangen kunnen zijn, maar die vreselijk moeilijk kunnen zijn als je te veel van je eigenwaarde in je werk stopt.

Zoals eerder opgemerkt, is je werk een van de dingen die jou of jouw eigenwaarde niet definiëren. Er is niets mis mee om trots te zijn op wat je doet, of om er vreugde in te vinden, maar het gevaar zit in het definiëren van je werk aks je hele gevoel van eigenwaarde.

Tip 6 – Stel je even voor dat alles wat je hebt opeens van je wordt afgenomen

Stel je voor dat alles wat je hebt plotseling van je wordt afgenomen. Alles, dat wil zeggen bezittingen, relaties, vriendschappen, status, baan/carrière, prestaties, etc.

Stel jezelf nu de volgende vragen:

a. Wat als alles wat ik heb, plotseling van me afgenomen is?
b. Wat als ik alleen mezelf nog over had?
c. Hoe zou ik me dan voelen?
d. Wat zou ik eigenlijk hebben dat zou van waarde zijn?

Hierna lezen:  Kwetsbaarheid: Alle imperfectie-tips van Brene Brown [Samenvatting]

Denk na over je antwoorden op deze vragen en kijk of je tot deze conclusie kunt komen: “Het maakt niet uit wat er extern gebeurt en wat me wordt afgenomen, ik heb er intern niets mee te maken.”

Vervolgens leer je jezelf op een dieper niveau kennen met deze vragen:

a. Wie ik ben? Ik ben…. ik ben niet…
b. Hoe gaat het met mij?
c. Hoe gedraag ik me in de wereld?
d. Hoe zien anderen mij?
e. Hoe spreken anderen over mij?
f. Welke belangrijke levensmomenten bepalen wie ik vandaag de dag ben?
g. Wat brengt me de meeste passie, vervulling en vreugde?

Als je eenmaal een goed begrip hebt van wie je bent en wat je vervult en bevredigt, is het tijd om te kijken naar wat niet zo groot of gemakkelijk is aan het feit dat je jezelf bent; stel jezelf deze vragen:

a. Waar worstel ik het meest mee?
b. Waarin moet ik me verbeteren?
c. Welke angsten houden me vaak tegen?
d. Welke gebruikelijke emoties doen mij pijn?
e. Welke fouten heb ik de neiging om te maken?
f. Waarmee heb ik de neiging om mezelf voortdurend in de steek te laten?

Tot slot: neem een moment om te kijken naar de keerzijde en vraag jezelf af:

a. Welke capaciteiten heb ik?
b. Waar ben ik echt goed in?

Besteed wat tijd aan elke stap, maar vooral aan de stappen die je herinneren aan je waarde en je waarde als persoon.

Tip 7 – Voel acceptatie en vergeving voor jezelf

hoe vergroot je je eigenwaarde

Als je eenmaal een beter idee hebt over wie je bent, is de volgende stap om je acceptatie van jezelf te vergroten.

Hierna lezen:  Afwijzing Date/Liefde: Hoe Reageren, Ermee Omgaan & Accepteren?

Begin met jezelf te vergeven voor alles wat je in bepaalde vragen hierboven hebt opgemerkt; denk aan eventuele strijd, behoefte aan perfectionisme, fouten en slechte gewoontes die je hebt en zet geef jezelf even de tijd om jezelf te vergeven en jezelf te accepteren zonder oordeel of excuses.

Denk na over alles wat je in de eerste oefening over jezelf geleerd hebt en herhaal deze uitspraken:

  • Ik accepteer het goede, het slechte en het lelijke.
  • Ik accepteer elk deel van mezelf volledig, inclusief mijn fouten, angsten, gedrag en kwaliteiten waar ik misschien niet al te trots op ben.
  • Dit is hoe ik ben, en daar heb ik vrede mee.

Tip 8 – Verbeter je zelfliefde

Nu dat je gewerkt hebt aan het accepteren van jezelf voor wie je bent, kun je beginnen met het opbouwen van liefde en zorg voor jezelf. Maak het een doel om voor jezelf vriendelijkheid, tolerantie, vrijgevigheid en mededogen te vergroten.

Om je eigenliefde te stimuleren, begin te kijken naar je interne dialoog – met jezelf! Maak het positiever en opbeurend als je tegen jezelf praat.

Als je niet zeker weet hoe je moet beginnen, gebruik dan deze eenvoudige uitspraken:

  • Ik voel me gewaardeerd en speciaal.
  • Ik hou van mezelf.
  • Ik ben een waardig en bekwaam persoon.

Tip 9 – Affirmeer jouw eigenwaarde

Zeg de volgende zinnen hardop:

Ik geloof in mezelf.
Ik ben net zo waardevol als andere mensen.
Ik ben liever mezelf dan iemand anders.
Ik ben trots op mijn prestaties.
Ik voel me goed als ik complimenten krijg.
Ik kan de kritiek aan.
Ik ben goed in het oplossen van problemen.
Ik hou ervan om nieuwe dingen te proberen.
Ik respecteer mezelf.
Ik hou van de manier waarop ik eruit zie.
Ik hou van mezelf, zelfs als anderen me afwijzen.
Ik ken mijn positieve kwaliteiten.
Ik richt me op mijn successen en niet op mijn mislukkingen.
Ik ben niet bang om fouten te maken.
Ik ben blij mij te zijn.

Must-Watch TED-Talks

Als je meer een kijker dan een lezer bent, zijn er een aantal geweldige TED-Talks over eigenwaarde die je kunt bekijken:

12 Quotes over eigenwaarde

Soms is het enige wat we nodig hebben om onszelf een kickstart te geven of ons te motiveren om aan onze eigenliefde en eigenwaarde te werken, een goede, inzichtelijke quote.

Boeddha:

“Jij zelf, net als iedereen in het hele universum, verdient jouw liefde en genegenheid.”
– Boeddha

Mark Twain

“Een mens kan zich niet op zijn gemak voelen zonder zijn eigen toestemming.”
– Mark Twain

Eleanor Roosevelt

“Onthoud altijd dat je niet alleen het recht hebt om een individu te zijn, maar ook een verplichting om er een te zijn.”
– Eleanor Roosevelt

Louise L. Hay

“Van onszelf houden doet wonderen in ons leven.”
– Louise L. Hay

Sahaj Kohli

“Het feit dat iemand anders van je houdt, geeft je geen vrijbrief voor het project om van jezelf te houden.”
– Sahaj Kohli

Brigham Young

“Waarom zouden we ons zorgen maken over wat anderen van ons denken? Hebben we meer vertrouwen in hun mening dan wij in onze eigen mening?”
– Brigham Young

Stacey Charter

“Vertrouw niet op iemand anders voor je geluk en je eigenwaarde. Alleen jij kan daar verantwoordelijk voor zijn. Als je niet in staat bent om van jezelf te houden en jezelf te respecteren – dan zal niemand anders in staat zijn om dat te laten gebeuren. Accepteer wie je bent – volledig; het goede en het slechte – en breng veranderingen aan zoals jij dat nodig acht – niet omdat je denkt dat iemand anders je anders wil hebben dab je bent”.
– Stacey Charter

Ram Dass

“Jouw probleem is dat je bang bent om je eigen schoonheid te erkennen. Je bent te druk bezig om je onwaardigheid vast te houden.”
– Ram Dass

Sidney J. Harris

“Het is verrassend hoeveel mensen door het leven gaan zonder ooit te beseffen dat hun gevoelens ten opzichte van andere mensen grotendeels bepaald worden door hun gevoelens ten opzichte van zichzelf, en als je je niet op je gemak voelt in jezelf, kun je je niet op je gemak voelen bij anderen.
– Sidney J. Harris

Ralph Waldo Emerson

“De meeste schaduwen van dit leven worden veroorzaakt door in de eigen zon te staan.”
– Ralph Waldo Emerson

George Eliot

“Het is nooit te laat om te zijn wat je had kunnen zijn.”
– George Eliot

Suzy Kassem

“Blijf trouw aan jezelf. Een origineel is meer waard dan een kopie”.
– Suzy Kassem

Een boodschap om mee te nemen

Hopelijk vond je deze informatie nuttig en leerde je iets nieuws over hoe je meer gelukkig en voldaan kunt zijn in je authentieke, lieve zelf.

Hierna lezen:  Geweldloze Communicatie: Stappen, Oefeningen & Voorbeelden

Bedankt voor het lezen, en denk eraan om je eigen eigenwaarde te kennen en hoog te houden. Jij bent immers de enige die dat kan!

Op jouw geluk!

Bekijk deze bonuspagina…

Deze stof leerden we niet op school. Hierdoor voelen we vaak negativiteit en belemmeringen bij wat we willen bereiken. Daarom wil ik je iets laten zien. Klik hier om NLP te leren met behulp van video’s, mp3’s, demonstraties en scripts.

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Stel hier je vraag over dit artikel of geef een tip of compliment. En... sharing is caring!