Hoe kun je jouw peuter, kind of puber positief en ontspannen opvoeden, zonder straffen, mét acceptatie en plezier? Hoe kun je omgaan met 'tegendraads' of ‘ongewenst gedrag' van je kind? De perfecte opvoeding bestaat niet, maar in dit artikel over opvoeden vind je effectieve tips voor de ouders en de ontwikkeling van het kind…

Inhoud van deze pagina:

Tip 1 – Kind opvoeden met zelfvertrouwen? Gebruik geen kritiek en veel bemoediging!

Hoe kan mijn kind meer zelfvertrouwen krijgen? Hoe kan ik zelfvertrouwen beter in de opvoeding verwerken? Laten we beginnen met het snelle antwoord…

➜ Doe dit: geef je kind niet te veel complimenten, toon liever interesse

Je hoeft niet iedere toren of tekening die je kind gemaakt heeft, de hemel in te prijzen. Zoals met alles, zijn ook complimenten niet goed als ze er te veel zijn. Toon liever interesse en stel vragen over het proces: “Hoe ben je op het idee gekomen? Wat vond je hier het leukste aan? Wat goed dat je tóch hebt doorgezet!”

Waarom? Zo zit de wereld simpelweg niet in elkaar

Raad eens: zijn juf op school zal ook niet altijd een compliment kunnen geven. En als je kind18 wordt zal niemand spontaan complimenten aan hem geven. Dus houd het realistisch. Bovendien zou het krijgen van een compliment hierdoor steeds de enige reden zijn voor het kind om nog iets te gaan doen.

➜ Doe dit: bemoedig op gedrags- capaciteits- én identiteitsniveau

Zo krijgen je kinderen natuurlijk zelfvertrouwen: communiceer dat ze het goed doen – en dan met name op inzet en eigenschappen, zoals doorzettingsvermogen en concentratie! En dat ze de moeite waard zijn om geliefd te zijn! Dat ze als mens de moeite waard zijn!

Één woord van bemoediging kan iemands toekomst veranderen.

Voorbeelden:

  • Jij wordt nog een goede student en een rolmodel voor je vrienden. Ik weet zeker dat je een groot mens zal worden en heel veel mensen wijsheid en geluk zal brengen.
  • Je bent ijverig en intelligent.
  • Ik geloof in je.
  • Steel de show!
  • Je kunt het wel, je weet het alleen nog niet.

Laat je bemoedigingen echter niet alleen maar op identiteitsniveau zijn, zoals “Je bent een slim kind!” Geef ook aandacht aan bemoedigingen op gedragsniveau, zoals: “Je doet iedere keer weer je best!” Bemoedigingen op gedragsniveau wakkeren een growth-mindset aan, terwijl bemoedigingen op identiteitsniveau een valkuil bevatten: “Ik ben al slim, dus ik hoef niet zo veel meer te doen…” Bovendien kunnen dat soort bemoedigingen druk op kinderen leggen.

Noem je dochter niet constant prinses of schatje, maar benoem haar goede eigenschappen. Inspirerend, hoopvol, dapper, strijder, bekwaam, intelligent, eerlijk, betrouwbaar, gul, ondernemend, creatief, artistiek, zorgzaam, grappig, sterk…

Blijf je kinderen in ieder geval lekker bemoedigen. Inspiratie nodig voor bemoediging en complimenten voor je kind? Kijk eens bij deze 198+ voorbeelden van complimenten.

➜ Waarom? Kind opvoeden met zelfvertrouwen door een ‘innerlijke mentor' in ze te programmeren

Hoe vaak communiceer je aan je kinderen dat ze als persoon de moeite waard zijn om geliefd te zijn? Doe dit zo vaak mogelijk. Zo ontwikkelen je kinderen een innerlijke stem/mentor die van nature dezelfde dingen tegen het kind zegt.

Hierna lezen:  Stoppen met jezelf constant vergelijken met anderen [Tips]

Hoe langer de ouders (en leeftijdsgenoten) die stem erin programmeren door waardering en gevoelens van affectie te uiten, hoe natuurlijker het voor het kind wordt om zo te denken. Het kind ziet de wereld op deze manier op een totaal andere manier dan wanneer het niet zo zou opgroeien.

Het kind zal de wereld dan zien als een goede plek, een fijne plek, een wereld die van het kind houdt en het accepteert, waar waarde is en waar het kind waarde kan bijdragen. Dan is het natuurlijk voor het kind om zelfvertrouwen te voelen.

Waar gaat het dan vaak mis met het zelfvertrouwen van een kind? Ouders die kritiek en twijfel in het kind programmeren. En dan vooral op identiteitsniveau: ‘Wat ben je toch een slordig kind.' In plaats van: ‘Je bent super netjes, en je laat dit vandaag nog niet zien.' Houd het model van de logische niveaus dus in de gaten in je communicatie.

➜ Én doe dit: kies voor liefde en affectie – waak ervoor om je kind nooit te bekritiseren

Bekritiseer je kind nooit. Gebruik juist positieve suggesties en geef het kind onvoorwaardelijke liefde en affectie.

➜ Waarom? Kinderen hechten belang aan wat hun ouders zeggen

Het zou tot de ernstigste misdaden moeten behoren wanneer een ouder een kind onnodig bekritiseert. Het kind wordt namelijk haast onherstelbaar beschadigd.

Tip 2 – Vergelijk jouw kind nooit met anderen als je hem/haar bemoedigt

➜ Doe dit: bemoedig nooit in de overtreffende trap, maar in de stellende trap

De kracht van bemoediging ken je ondertussen al uit de eerste tip van dit artikel. Zeg of projecteer bijvoorbeeld tegen je kinderen…

  • Dat ze knap zijn
  • Dat ze slim zijn
  • Dat ze goed kunnen verkopen
  • Dat ze een goede broer zijn
  • Dat ze goede kinderen zijn
  • “Je maakt me vrolijk.”
  • “Je bent heel vriendelijk naar iedereen toe.”
  • “Ik ben dankbaar dat je er bent.”
  • “Je bent mooi van binnen en buiten.”
  • “Je bent dapper.”
  • “Ik waardeer je meer dan je weet.”
  • “Je hebt geweldige ideeën.”
  • “Ik vind het geweldig dat je zo veel doorzettingsvermogen hebt.”
  • “Ik kan je innerlijke kracht zien.”

Ook affirmaties dragen hieraan bij. Het is hierbij belangrijk dat je het kind niet met anderen vergelijkt. Gebruik nooit superlatieven (de overtreffende trap) in je taal als je bemoedigingen maakt.

  • Zeg dus niet: je bent de knapste
  • Maar zeg: je bent knap

➜ Waarom? Vergelijken met anderen voedt het ego

Het ego ziet verschillen tussen mensen: beter of slechter. Doordat je niet in superlatieven bemoedigt, ben je niet op ego-niveau, maar op liefde-niveau aan het bemoedigen. Het kind zal dit gevoel overnemen en nog meer liefde in zichzelf ontwikkelen.

Hierna lezen:  Alles Over Pleasen & 18 Tips Om Pleasen Af Te Leren [Confronterend]

Tip 3 – Maak gebruik van het Rosenthal-effect voor krachtige opvoeding

kinderen opvoeden tips en boeken

➜ Doe dit: als je kind iets doet wat niet mag of niet prettig is, bemoedig het kind dan in de goede richting

Laten we meteen naar wat voorbeelden gaan:

  • Zit je kind vies te snotteren in plaats van een zakdoek te pakken, zeg dan niet: “Je zit altijd zo vies te snotteren,” maar zeg: “Je bent een schoon en aangenaam persoon,” terwijl je het kind helpt door een zakdoek aan te reiken.
  • In plaats van te zeggen: “Je bent ongehoorzaam,” zeg je: “Je luistert altijd zo goed.” En ondertussen leid je met je lichaam het kind in het juiste gedrag.

Wat merk je uit bovenstaande voorbeelden? Benoem niet wat je ziet, maar benoem wat je wilt zien. Zo conditioneer je het kind op een positieve manier.

Zie niet wat er is. Zie zoals je wilt dat het is.

➜ Doe dit: overdrijf met je bemoedigingen

Overdrijf liever de vaardigheden van het kind dan dat je ze te weinig erkent. Spreek ook acceptatie uit als dat het kind in realiteit juist negatieve eigenschappen toont, zoals roddelen of niet voor zichzelf opkomen: dan kun je liefdevol zeggen dat je het liever anders ziet, maar je hoeft er niet als maar over door te gaan.

Huh, wie is dat? Dat is niet Marietje, dat is een professionele turner!
– ‘Rosenthal-effect-grapje' op identiteitsniveau nadat een kind een foto van haar prestatie laat zien.

➜ Waarom? Verwachtingen, gedachten en projecties worden werkelijkheid

Je hebt vast ooit wel eens van het Het Pygmalion-effect gehoord (ook wel het Rosenthal-effect genoemd). Deze experimenten leerden ons dat wanneer je in een basisschool aan een klas en aan de ouders vertelt dat het allemaal VWO-leerlingen zijn, er veel meer leerlingen het VWO gaan halen, en als je juist zegt dat het VMBO-leerlingen zijn, er veel meer het VMBO halen.

Geef licht, en het duister zal vanzelf verdwijnen.
– Desiderius Erasmus

Daarnaast is het roze olifant-effect hier van toepassing. Ook het principe van perceptie is projectie en de wet van aantrekking hebben hiermee te maken.

De manier om het beste uit een persoon te halen? Door waardering en bemoediging.
– Charles Schwab

Tip 4 – Omgaan met tegenslagen: voed je kind op met het belang van ‘falen' en weer doorzetten

zelfvertrouwen kind opvoeding2

➜ Doe dit: nodig aan het einde van de dag je kind uit om een fout te vertellen die vandaag gemaakt is

Vraag iedereen dagelijks om een fout te delen van de dag, inclusief wat het kind daarvan leerde.

➜ Doe ook dit: het is cruciaal voor kinderen om ze te leren waardige daden te blijven verrichten en bereid zijn te falen

Bemoedig je kinderen altijd om te blijven doorgaan met het doen van waardige dingen, waarbij het gewoon kan gebeuren dat het kind faalt. Laat je kind actie ondernemen ondanks de aanwezige kans dat het faalt. Het is cruciaal dat het kind snapt dat falen niet erg is en dat actie belangrijk is.

Laat je kind continu doorgaan met waardige acties, zodat het kind het later kan doorvertellen, ook al heeft het gefaald.

➜ Waarom? Falen is niet wie je bent! En het is nodig!

Je falen is niet wie je bent, leert het feedback-model ons. Dit is bovendien een bouwsteen van eigenwaarde: hoeveel fouten je ook maakt, je bent geen grammetje minder waard. Kinderen met eigenwaarde en zelfvertrouwen weten dit onbewust als de ouders dat goed hebben ‘geprogrammeerd' in de opvoeding.

Hierna lezen:  122 Beste Comebacks Om Tegengas Te Geven [Krachtig!]

Dit soort kinderen zijn bereid te experimenteren en daardoor worden ze beter: ze gaan door het leerproces en krijgen zo meer vaardigheden. Puur doordat het kind bereid is te falen.

En dan is het zaak om al het mooie en nuttige in het ‘falen' te zien: het zijn referentie-ervaringen waarop je terug kunt kijken en waarvan je kunt weten: dat is een daad van een goed mens die waardige, nuttige dingen gedaan heeft en het verhaal deelt met anderen.

Alleen de persoon met laag zelfvertrouwen kijkt naar de negatieve dingen in plaats van de positieve dingen, en wil het verhaal verbergen.

Het kind met zelfvertrouwen kan ook een mindere dag hebben, en huilen, maar het kind hoort dan direct weer de ontwikkelde stem die zegt: je bent het waard, je bent het waard om geliefd te zijn.

➜ Doe dit: stel grenzen voor je kind

Geef je kind een Spartaanse jeugd. Verwen ze niet en laat hen niet de baas zijn. Je gaat niet met een kind overleggen welk ijssmaakje het wil. “Dit is hoe we het doen en anders niet.”

➜ Waarom? De volwassenenwereld wordt anders een harde klap

Als je kind altijd maar meevallers heeft gekregen en nooit moest luisteren, dan zal het met grote moeite in de fase van volwassenheid komen, waarin niet iedereen altijd even lief is en er vele tegenslagen zijn.

Tip 5 – Laat je kinderen fouten maken

tips kinderen opvoeden hoe dan

➜ Doe dit: bemoedig je kinderen om zoveel mogelijk fouten te maken

Laat je kind waarde vinden in het maken van fouten. Zorg voor bemoedigende woorden zodat je kind experimenteert, fouten maakt en altijd weer opstaat.

➜ Waarom? Fouten maken is de #1 manier waarop kinderen leren

We zouden ons niet moeten schamen voor het maken van fouten. Gewoon opstaan en het opnieuw proberen. Het bijzondere is dat kinderen dit al van nature kunnen en doen.

Bemoedig je kind om dit ook vast te houden. De meeste volwassenen zijn zo bang, voorzichtig en veilig, waardoor ze ineenkrimpen en daardoor juist gaan falen. De meeste volwassenen hebben zichzelf hieraan gehecht.

Maak zo vroeg mogelijk in je leven zoveel mogelijk fouten en geniet. Als je geen fouten maakt, zijn de uitdagingen waaraan je werkt, niet uitdagend genoeg. En dát is een grote fout. Het is belangrijk dat er actie komt en dat je doet en leert.

Lees hier meer over fouten maken.

Tip 6 – Positief opvoeden? Ondersteun je kind bij zijn/haar droom (de kracht van ‘The One Thing')

kind opvoeden droom waarmaken

➜ Doe dit: help je kind met het uitschrijven van zijn of haar grote interesse

Ondersteun je kind bij zijn/haar droom. Wat is de grote interesse van jouw kind? Alles mag. Zelfs het meest gekke idee mag nagestreefd worden.

I have found the best way to give advice to your children is to find out what they want and then advise them to do it.
– Harry S. Truman

➜ Waarom? Je kind mag gewoon ‘falen' in allerlei dingen en zal gelukkig én succesvol worden met ‘The One Thing'

Deze tip valt in het verlengde van de vorige tip: het is oké als je kind het op één vlak goed doet en niet zo goed op andere vlakken.

Hierna lezen:  Hoe Grenzen Stellen & Aangeven? 13 Tips, Voorbeelden & Betekenis

‘The One Thing' stelt dat je altijd slaagt in jouw grote interesse/passie als je heel vaak bezig bent met die interesse. Dit impliceert dat je gerust mag ‘falen' in allerlei andere vaardigheden bezigheden. Je hoeft maar één ‘one thing' te hebben waar je de allerbeste in bent.

Als jouw kind snapt dat het gerust mag ‘falen' in een heleboel dingen, wordt je kind niet alleen gelukkig, maar wordt jouw kind ook nog eens succesvol in dat ene ding waar het kind niet in ‘faalt'.

Tip 7 – Kinderen die vragen… worden juist niet overgeslagen!

kinderen die vragen

➜ Doe dit: moedig je kinderen aan om veel vragen te stellen

Leer je kinderen om te uiten wat ze willen. Waar heb je zin in? Wat wil je? Vraag het aan mensen! Uiteraard op een beleefde, eloquente en krachtige manier. Niet alleen aan je ouders, maar iedereen in het leven.

Maak van jouw kinderen een wereldkampioen in vragen stellen.

Houd bijvoorbeeld ook eens een vragenuurtje met je kinderen: laat ze alle vragen stellen die in hun hoofd zitten.

➜ Waarom? Als je niks vraagt, weet niemand überhaupt dat je iets wilt, en kan jou ook niks gegeven worden

We worden vanaf de peuterklas tot en met de universiteit continu de mond gesnoerd als we vragen willen stellen. Dit is – samen met het veel te bekende rijmpje ‘kinderen die vragen worden overgeslagen' – een van de allergrootste misstanden in het onderwijs en in de samenleving.

In het leven geldt juist: vraag en het wordt gegeven! Bijvoorbeeld als je iets wilt verkopen, iets wilt krijgen waar je recht op hebt of als je om een gunst wilt vragen. Blijf je stil en vraag je niks, dan kan de magie ook niet naar jou toekomen. Om hulp vragen is bijvoorbeeld heel belangrijk.

‘Vraag en het wordt gegeven' is een veel gezondere uitspraak om je kinderen mee te geven dan: ‘Kinderen die vragen, worden overgeslagen'.

Pas wel op: dit is helaas een rigoureuze belediging voor het etablissement. De kinderen en studenten die zelf durven na te denken en kritische vragen durven te stellen, worden hoogst persoonlijk door de docenten verketterd. Houd rekening met deze gevolgen en bereid je kinderen hier emotioneel op voor.

Tip 8 – Laat je kind zijn/haar emoties (zoals driftbuien) volledig uiten

kind driftbui

Nog zoiets wat in het westen niet geuit mag worden: je emoties. ‘Iedere driftbui moet zo snel mogelijk stoppen…'

➜ Doe dit: driftbui? Laat het er zijn

Onderbreek je kind niet in de driftbui. Sterker nog, moedig het kind aan om het helemaal uit te schreeuwen en om uit te razen. Laat maar schreeuwen. Laat het er maar uit.

Hierna lezen:  9 NLP-Tips Voor Kinderen & NLP Kindercoaching [Pas dit toe!]

Ga niet steeds troosten, sussen of kalmeren. Emoties horen de normaalste zaak van de wereld te zijn.

Voel je een emotie? Geweldig! Voel het, open het, laat het zichzelf compleet maken. Laat het zichzelf openen. Dit is gezond.

➜ Waarom? Emoties zijn normaal

Heb je volgens jou een zeer pittige peuter? ‘Mijn peuter heeft een driftbui!' Mijn eerste vraag is dan altijd: waarom vind je dat erg? Emoties horen normaal te zijn, en daar vallen driftbuien ook onder.

Emoties mogen er zijn.

We leven in een samenleving waarin kinderen zichzelf helaas niet mogen uiten. Wanneer ze het eigenlijk willen uitschreeuwen, worden ze gedwongen om stil te zijn.

Uiteraard is rekening houden met andere mensen een heel ander verhaal: leer je kind om ook de optie te hebben om niet in een metro te schreeuwen, maar om het op te houden en het te doen als jullie uitgestapt te zijn en niemand er meer last van heeft.

Toen ik regelmatig bij een buitenlands gezin voorlas voor een bibliotheek-project, liet ik mijn voorleeskind al haar driftbuien afmaken, waarna we heerlijk opgelucht konden beginnen met lezen.

Baby's en jonge kinderen kennen geen dualiteit/split. Ze uiten hun emoties. Als ze blij zijn, zijn ze blij. Als ze boos zijn, zijn ze boos. Neem dit niet van ze af naarmate ze opgroeien.

Eis niet dat ze hun gevoelens opkroppen, zich ‘gedragen', maskers en muren opzetten en een verschil zien tussen ‘mij' en ander'. Dwing ze niet weg van hun waarheid – de diamant die ze zijn.

Ook conflicten tussen ouder en kind zijn gezond. Ouders en kinderen gaan soms nou eenmaal in discussie. Het is goed dat je kinderen de vele dingen die je zegt, in twijfel trekken en dingen niet blind aannemen.

➜ Én doe dit: vraag je kind regelmatig naar zijn/haar emoties (simpele mindfulness-activiteiten)

Vraag je kind regelmatig wat voor weertje het van binnen is. ‘Zonnig of bewolkt? Wat voel jij?' Doe dus regelmatig mindfulness-oefeningen met je kind om emoties te observeren.

➜ Én doe dit: meld je kind aan voor drama-les

Drama-les is een en al emotie en traint de emotie-spier!

Tip 9 – Leer je kind zich te uiten en geluid te maken

kind zich laten uiten tips

➜ Doe dit: leer je kinderen kabaal te maken

Leer je kind kabaal te maken. Leer je kind zijn/haar keel open te zetten en te schreeuwen.

Ook hier geldt: moedig je kind aan dit te kanaliseren en dit op momenten en plekken te doen wanneer anderen er geen last van hebben. Dit kan dus niet in het openbaar vervoer, maar op het perron, thuis of in het park.

Hierna lezen:  Zenuwen (Plankenkoorts) Bij Presentaties Geven: 10 Slimme Tips!

➜ Waarom? Het hart wil zich uiten – Zo maakt het kind contact met het hart

Hoe open je je hart? Dat kan op heel veel manieren, maar er is één manier die kinderen continu ontzegd wordt: door geluid te maken. Adem in en uit en maak daarbij geluid: ‘haah…’ Maak bij het uitademen nog meer geluid: ‘ahhhhh’ of ‘ha!’ Je opent hiermee direct je hart.

Je kunt deze shift fysiek voelen. Als je je hand op je hart legt terwijl je dat doet, voel je het hart vibreren. Je kind leeft en dat kan jouw kind nu voelen!

➜ Én doe dit: beveel een kind nooit om te stoppen met lachen, maar bemoedig het juist

Geluk heeft geen reden nodig. Snoer kinderen nooit de mond als ze hun vreugde uiten. Laat ze in extase verkeren. Het is niet hun schuld dat de norm van de volwassen wereld depressie, strakheid en serieusheid is.

➜ Waarom? Geluk, gelach, extase en het vieren van het leven, dát hoort de norm te zijn

Herken je dat je zelf als kind soms van die schaterlach-momenten had, maar dat al vrij snel een volwassene iets zei als: ‘Nou is het wel genoeg geweest.’ Of er werd gesnauwd: ‘Vertel maar wat er zo grappig is.’ Helaas is extase een taboe in de samenleving… Sterker nog: depressie, strakheid en serieusheid is helaas de norm.

➜ Én doe dit: moedig je kind aan om zijn-haar intuïtie te vertrouwen

Voed je kinderen op met alle vrijheid om hun intuïtie te volgen. Verpletter dat kostbare geschenk niet door ze te de mond te snoeren als ze een slecht gevoel hebben in een bepaalde situatie. Moedig ze aan om dat gevoel te uiten en te vertrouwen, inclusief de emoties die opkomen.

Leer je kinderen echter wel een onderscheid te maken tussen hun intuïtie en oude emoties die zonder reden opspelen. Hier lees je hoe je je intuïtie kunt vertrouwen en hier lees je hoe je hulp van de engelen kunt vertrouwen.

➜ Waarom? Je intuïtie spreekt de waarheid en is je meest intelligente hulpbron

Het is zonde als je jouw kinderen – die van nature hun intuïtie vertrouwen en willen gebruiken – systematisch leert om hun intuïtie te negeren en zich koest te houden.

Tip 10 – Laat je kind zich bewegen

kinderen laten bewegen opvoeding

➜ Doe dit: wilde, avontuurlijke, actieve en energieke energizers

Leer je kind zich te bewegen. Of beter gezegd: on-leer je kind dat het altijd maar stil moet zitten. Van nature zijn kinderen namelijk al vrij, maar op school worden ze in de stoelen gedrukt en moeten ze stil zitten.

  • Vraag je kind: welke beweging wil jij maken? Wil je van de trapleuning glijden? Wil je van dat muurtje springen?
  • Laat je kind een zo vrij mogelijke beweging maken, zonder dat het kind zich hoeft in te houden.
  • Doe lipsync=battles
  • Doe dance-battles
  •  Voor meer inspiratie, kies een van deze energizers uit!
Hierna lezen:  60 NLP-Oefeningen & Tips Om Je Zelfvertrouwen Te Vergroten & Opbouwen

➜ Waarom? Ware intelligentie zit in het lichaam

Waarom is bewegen zo belangrijk? Het lichaam bevat de meest krachtige intelligentie en kracht die we maar hebben. Zulke bewegingen werken als een dynamische meditatie. Als je er een spiritueel aspect aan wilt hangen, dan kun je stelen dat de intuïtie een beweeglijk en vrij lichaam nodig heeft.

Meer lezen over de kracht van het lichaam ten opzichte van stil zitten en het verstand gebruiken? Dat kan hier.

Tip 11 – Geef het goede voorbeeld

kinderen goed voorbeeld geven

➜ Doe dit: behandel jouw eigen ouders zoals je door jouw kinderen behandeld wilt worden

Ben je zo'n ouder die steeds alles onder controle wil hebben? Ben je zo'n ouder die te veel aandacht aan zijn kind besteedt? Geef dan een stuk van die aandacht aan je eigen ouders. Je eigen kinderen zullen dit als voorbeeld nemen. Als je zelf goed bent voor je eigen ouders, gaat jouw kind leren hoe hij of zij jou in de toekomst moet behandelen.

Wees zelf de persoon die je wilt dat je kinderen worden.

Laat kinderen vrij én laat zien dat je altijd klaar voor ze staat om ze te steunen.  Dring niet jouw manier aan ze op (voor je eigen belangen). Deze kinderen worden meer onafhankelijk en volwassen dan anderen.

➜ Waarom? Je kunt niet iets aan iemand leren door iets te vertellen aan de ander

Je kunt niet iets aan iemand leren door iets te vertellen aan de ander en jouw wil op te leggen. Kinderen die jou als het goede voorbeeld zien, jouw steun voelen én vrijgelaten worden, worden meer onafhankelijk en volwassen dan anderen.

Meer lezen over waarom dit werkt? Kijk dan bij onderstaande twee artikelen:

Tip 12 – Leer je kind te leven met opties, oftewel keuzes

➜ Doe dit: Geef je kind de verantwoordelijkheid om verschillende opties te testen

Wijs je kind op alle opties die er in een situatie zijn.  Laat het kind zelf kiezen welke optie het kind nu wil testen, in plaats je kind steeds maar één manier of één gedraging op te leggen.

➜ Waarom? Met opties staat het kind in zijn/haar kracht

De mensen die het verst komen in het leven, zijn mensen die opties hebben, en weten dat ze altijd opties hebben, bijvoorbeeld over hoe te reageren. Behoud altijd optievrijheid, zoals het hebben van keuze in hoe je je voelt. Dat is flexibiliteit. Proactieve mensen leven met opties.

Hierna lezen:  Beste Opvoedboeken: Top 10 Over Opvoeding [Update 2024]

Heb je maar één keuze, dan ben je een robot. Heb je twee keuzes, dan heb je een dilemma. Heb je drie of meer manieren om iets te bereiken, dan heb je opties. Dan zal je het ook gaan bereiken. En als die drie opties wegvallen, creëren we gewoon weer nieuwe manieren.

Hoe belangrijk is het voor een kind om te weten dat het opties heeft! Met andere woorden: keuzes.

  • Opties om zich boos, droevig, blij of bang te voelen.
  • Opties om te spelen, bewegen, schreeuwen en gillen… of om rekening te houden met anderen in de omgeving en op een ander moment te gillen.
  • Opties om een probleem op te lossen
  • En zo zijn er nog veel meer situaties waarin het zinvol is om keuzes te hebben.

➜ Doe dit: zeg niet wat je kind niet moet doen, maar zeg wat het wél kan doen

  • Verander “niet doen” in “doen!”
  • Zeg tegen je kind niet: “Niet stoeien!!” Maar zeg waar en wanneer het wél kan. “Je mag buiten stoeien.” Of vraag het: “Waar mocht het ook alweer wél?”
  • Niet “Ipad-tijd is voorbij!” Wel: “Kijk, hier is de lego!”
  • “Niet “Stop eens met slaan!” Wel: “Raak maar voorzichtig aan. Kijk, zo… Hoe ging dat ook alweer?”
  • Als het kind met een kostbaar porseleinen beeld wil spelen, geef je het kind de speelpoppen waar het wél mee kan.

➜ Waarom? Het is onnodig om alleen maar negatief te zijn

Waarom zou je alleen maar focussen op wat allemaal niet kan? Leer je kind in oplossingen en opties te denken: Binnen kan nu hier niet gestoeid worden. Maar morgen overdag wel, of buiten kan het ook. Kijk naar de mogelijkheden en focus je kind daarop.

Tip 13 – Je kind streeft niet naar meer, maar is tevreden met dit verse moment! Pak dit niet af

kind onbevooroordeeld en mindful opvoeden

➜ Doe dit: laat het kind ontdekken, opnieuw en opnieuw en opnieuw

Wil een kind 10 keer hetzelfde verhaaltje lezen? 10 keer hetzelfde liedje zingen? 10 keer dezelfde tovertruc zien? 10 keer dezelfde puzzel maken? Gefeliciteerd, je hebt een mindful kind. Ga erin mee en sterker nog: leer van deze onbevooroordeelde, verse houding van het kind.

➜ Waarom? Iedere ervaring is nieuw en vers: leer het kind niet aan om er een oordeel aan te hangen

Een kind kan een simpele activiteit, zoals het zingen van een liedje of het bekijken van een tovertruc, opnieuw en opnieuw willen ontdekken. ‘Nog een keer!' zegt het kind keer op keer. Bij het verstand van volwassenen komt er verveling op, maar voor het kind is iedere ervaring nieuw, ook al heeft het kind het al eens gedaan. Het kind geniet van een herhaalde activiteit omdat het kind in het hier-en-nu is.

Hierna lezen:  122 Beste Comebacks Om Tegengas Te Geven [Krachtig!]

Maar na twee keer hetzelfde liedje gezongen te hebben, dwingen de volwassenen het kind om het liedje als oud concept te behandelen – er moet een nieuw liedje gekozen worden. Volwassen hebben het gevoel van ‘nooit genoeg' en leggen dit helaas vaak op aan kinderen, terwijl de kinderen tevreden zijn met de eenvoud en versheid van het hier-en-nu.

In dit artikel leer je deze belangrijkste mindfulness-houding voor kinderen: om ervaringen en objecten niet te labelen als concepten – ‘Oké, dat concept kennen we nu wel, nu is het tijd voor meer andere informatie‘ – maar om ze iedere keer weer als nieuw te ervaren. Zonder oordeel en met intense vreugde als gevolg.

Tip 14 – Manage de aandacht voor het jongste kind

kinderen opvoeden nlp

➜ Doe dit: Preframe je oudste dat anderen soms méér aandacht krijgen

Pre-frame je oudste dat anderen ook soms meer aandacht krijgen. Laat hem/haar simpelweg weten dat het een fijne ervaring is om ook eens het podium aan een ander af te staan.

➜ Doe dit: Redirect de aandacht van anderen ook naar je oudste

Het is herkenbaar: je gaat met je twee kinderen op bezoek bij mensen en ze zullen al hun energie aan het jongste kind geven. Wees extra alert op de aandacht-balans zodra je tweede kind geboren wordt. Vanaf het moment dat je twee kind geboren wordt, is het belangrijk dat je continu een alerte attitude hebt dat de aandacht gelijk verdeeld wordt. Redirect de aandacht van anderen ook naar je oudste.

Tip 15 – Boeken over positieve opvoeding, rustig blijven, negatieve aandacht en meer…

Hier vind je een top 10-boekenlijst met onder andere de volgende onderwerpen:

  • Voel je je moe van het opvoeden?
  • Wil je rustig blijven bij het opvoeden?
  • Hoe doe je aan positieve opvoeding?
  • Hoe ga je om met negatieve aandacht, bijvoorbeeld bij drie-jarigen?
  • Hoe kun je goed luisteren naar je kind?

Psychologie Magazine schreef al een keer over positieve pedagogiek en opvoeden zonder slaan, maar boeken bieden het volledige plaatje.

Het boek ‘Onstpannen Opvoeden' van Karla Mooy is bekend van onder andere seminars, webinars, goede reviews en ervaringen. De Gordon Methode is een wereldwijd bekend boek.

Extra tips

  • Zorg ervoor dat iedereen – dus óók de kinderen – al hun gevoelens en gedachten over een conflictsituatie kunnen uiten.
  • Zorg dat je de standpunten, gedachtes en gevoelens van het kind begrijpt. Erken die gevoelens, gedachtes en standpunten van het kind ook. Gebruik al je luistervaardigheden. Deel daarna pas jouw standpunten en gevoelens. Dan luistert het kind ook naar jou.
  • Neem het kind mee in het zoeken naar de oplossing: laat het kind ook mee-brainstormen en vind samen een oplossing.
  • Richt het gesprek meer op oplossingen, in plaats van praten over de schuldige en wat er allemaal verkeerd werd gedaan.
  • Maak samen afspraken met het kind.
  • Leer het kind: fouten maken mag – en moet zelfs. Zolang er eigenwaarde is, mag een kind oneindig veel fouten maken: zijn waarde vermindert daarmee geen greintje.
  • Wees niet te trots om ook je eigen fouten te erkennen tegen je kind, en om het bij te leggen en vergeving te vragen. Misschien moeten jullie allebei even wat tijd nemen om te kalmeren, zodat we daarna weer respectvol kunnen zijn naar elkaar toe.
  • De beste opvoeding is: zelf het goede voorbeeld geven. Heeft je kind zijn kamer niet opgeruimd? Laat het broertje het dan doen, en betaal het broertje van het zakgeld van het kind dat de taak niet heeft gedaan.
  • Geef je kinderen soms de tijd om gewoon uit te razen. Maken ze ruzie? Stop dan met alles, lees lekker de krant en ga pas weer door met de kinderen als ze laten weten dat ze klaar zijn met ruziën.
  • Gebruik geweldloze communicatie.
  • Leer kinderen dat iedere emotie goed is. Ook zoiets als boosheid. Geef goede opties om die emoties te uiten, zoals het vertellen van je boosheid of het slaan in een kussen.
  • Laat je kind eerst uitrazen en ga na de afkoelperiode pas op rationele wijze met het kind in gesprek.
  • Verwen kinderen niet en help en troost ze niet bij iedere tegenslag: kinderen voelen zich het sterkst en meest bekwaam als ze de kans krijgen om helemaal zelfstandig met de ups en downs van het leven te leren omgaan.
  • Luister zonder oordeel naar je kind als ze iets delen. Ga niet jezelf verdedigen of uitleggen.
  • Een kind dat zich misdraagt, is simpelweg een ontmoedigd kind. Geef kinderen complimenten als ze een goede daad hebben verricht, zoals wanneer ze een ander kindje troostten of wanneer ze hebben aangeboden om mee te helpen in het huishouden.
  • Nog beter is: vertrouwen uitspreken en bemoedigen in situaties waar je normaal gesproken zou ingrijpen, oplossen, redden of preken. “Ik vertrouw erop dat jij dit aankunt.”
  • Leer nee te zeggen, juist tegen je kinderen.
  • Stel wat vaker vragen, in plaats van het geven van bevelen, zodat de kinderen zelf nadenken. “Wat moeten we ook alweer doen als we limonade hebben gemorst?” “Hoe kun je deze ruzie het beste oplossen met Marie?” “Wat is een goede manier om je ogen te beschermen tegen de zon?” “Hoe ziet jouw studieplanning eruit?” Dit heet inductie.
  • Impliceer eens wat vaker: “De theedoek ligt helemaal nat en opgefrommeld in de wasbak… Wat gebeurt er dan?” “Ik zie overal kleurpotloden en het is bedtijd…”
  • Schreeuw nooit naar je kind. Dit is totaal niet respectvol. Al helemaal niet als jij op je terrasje blijft zitten terwijl je schreeuwt naar de andere kant van de tuin of kamer. Sta op en kom dichtbij het kind zodat je het kind in de ogen aankijkt en praat dan pas.
  • Verbreek je beloftes nooit aan je kind. Zou je je kind ophalen van school, wees er dan. Zou je naar het park gaan samen, doe het dan. Zou je om 19:00 voorlezen, wees daar dan. Heeft het kind de afspraak gemist, dan is dat ook gewoon jammer voor het kind. Volgende keer beter.
  • Volg en leid: “Ik hoor je zeggen dat je geen zin hebt in tandenpoetsen… én we kunnen het ook samen doen.”
  • Gebruik een illusie van keuze: “Wil je voor of na het voorlezen je tandenpoetsen? Jij beslist!”
  • Gebruik eens wat minder woorden. Simpele ankers kunnen ze totaal vervangen. Misschien een hand op het hart om liefde te communiceren, of naar een stuk afval wijzen om te laten weten dat die opgeraapt mag worden.
  • Vindt je kind iets moeilijk? Coach hem dan met de babystapjes-methode: gewoon één eerste letter schrijven, in plaats van meteen een hele zin.
Hierna lezen:  Rust In Ouderschap: Review & Ervaringen [2024]

Dit waren tips vol met mindfulness & NLP voor kinderen

Samengevat geven deze tips je kind vrijheid, zelfvertrouwen en levensvreugde. En jij kunt daarvan meegenieten. Op het succes van jou en je kind!

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: