‘People-pleasing', oftewel ‘pleasen‘. Wat is de psychologie achter de pleaser, wat zijn de gevolgen van pleasen en hoe kun je het afleren? Het is vernietigend voor je zelfvertrouwen, geluk en succes. Lees verder voor de tips…

Pleasen afleren? Gebruik deze tips…

Laten we kijken naar wat we kunnen doen om om te gaan met please-gedrag.

Tip 1 – Stoppen met pleasen is nee zeggen… en dat doe je zo!

Geen nee kunnen zeggen is een van de eigenschappen van pleasers. Want pleasers hebben geen sterke standaarden en grenzen, dus loopt men makkelijk over ze heen. Begin dus met nee zeggen. Hoe je dat doet, leer je dankzij deze 14 tips.

Wel nee kunnen zeggen is bovendien een teken van goede communicatie. Zo weet de ander precies wat jouw grenzen, standaarden en behoeften zijn. Anders moest de ander daar maar naar zien te raden…

Mensen zullen best goed tegen slecht nieuws kunnen – en ze kunnen prima voor zichzelf opkomen, mocht dat nodig zijn. Daar hoef jij niet bij voorbaat al rekening mee te houden.

Tip 2 – Please-gedrag afleren? Geef je grenzen aan

Stoppen met pleasen betekent beginnen met je grenzen aangeven. Hier leer je in 11 tips hoe je je grenzen aangeeft.

“I cannot give you the formula for success, but I can give you the formula for failure which is: Try to please everybody.”
– Herbert B. Swope

Tip 3 – Het gedrag van de pleaser is duidelijk te herkennen… herken deze kenmerken en verander het

Wat is de betekenis van pleasen? Herken je deze dingen bij jezelf of bij anderen?

  • Altijd aardig blijven en conflicten vermijden. Bang om mensen tegen te spreken en tegen hun schenen te schoppen. Het aardigheidssyndroom dus… Obsessief bezig zijn met leuk, lief en aardig gevonden worden. Daarbij hoort ook het vermijden van situaties en uitspraken die ervoor kunnen zorgen dat ze niet leuk gevonden worden.
  • Goedkeuring en liefde zoeken bij anderen.
  • Please-gedrag is ook: direct en zo snel mogelijk reageren op iemand. Snel en direct reageren impliceert dat je validatie zoekt. Als je altijd meteen wilt doen wat andere mensen willen, zal je ze juist gaan irriteren.
  • Het karakter van de pleaser is verontschuldigend. Dat is te zien aan een zachte, snelle stem en houding die geen tijd en ruimte durft op te eisen. Ook het woordje ‘sorry‘ wordt vaak gebruikt. Zijn/haar persoonlijkheid is aan alle kanten verontschuldigend…
  • De pleaser denkt vaak aan anderen, in plaats van zichzelf. De pleaser houdt zich dan ook heel erg bezig met wat anderen van hem/haar verwachten.
  • Pleasers voelen zich ook minderwaardig en nooit goed genoeg. Ze vergelijken zichzelf continu met anderen en willen zelf perfect zijn om ‘net zo perfect' te worden als anderen. Echter, de pleaser kijkt alleen naar de hoogtepunten van anderen, en ziet niet dat anderen ook hun zwaktes, fouten en oefenmomenten hebben. De pleaser ziet bijvoorbeeld de beste pianisten, DJ's, schoonspringers en voetballers… en vergeet dat die pianist op zijn beurt helemaal niet goed is in Spaans, management en Photoshop.

Zodra je dit bij jezelf herkent, kun je hier even bij stilstaan en besluiten het anders aan te pakken. Dit is echter een bewuste methode. laten we in de volgende tips kijken hoe we dit onbewust aan kunnen pakken.

Tip 4 – De pleaser zegt sorry voor alles, zelfs als het in de verste verte niet zijn/haar schuld is

pleaser zegt sorry

Waarom wil iedereen pleasen? Schuld is een grote oorzaak. Sorry voor het weer, sorry voor de busvertraging, sorry voor de reactie van anderen… Verwerk je schuldgevoel en merk op wat dit met je please-gedrag doet.

Pleasers voelen zich schuldig áls ze wel een keertje nee zeggen.

Tip 5 – Heeft pleasen iets met angst te maken? Angst is zeker een belangrijke oorzaak…

Angst is een van de belangrijkste oorzaken van pleasen. Lees hier hoe je met je angst om kunt gaan en hoe je het kunt overwinnen.

Tip 6 – Kijk naar jouw intentie achter het pleasen

Waarom wil iedereen pleasen? Iemand die pleaset, heeft daar goede bedoelingen mee. Dit worden positieve intenties genoemd, en vaak zijn dit fundamentele behoeften. Wat die positieve bedoelingen zijn en hoe je ze kunt gebruiken om please-gedrag om te zetten in beter gedrag, leer je in dit artikel over de positieve intentie.

Tip 7 – Wees niet afhankelijk van waardering van anderen

Waardering en validatie zou je van jezelf moeten krijgen, en niet van anderen. Hoe je hiervoor zorgt? Pas deze 26 zelfacceptatie-tips toe en lees dit artikel over eigenwaarde.

Tip 8 – Pleasen in een relatie? Niet doen…

pleasen in relatie

De pleaser in een relatie is niet integer en niet aantrekkelijk. Hier lees je in 36 tips meer over een relatie waarin niet gepleaset wordt.

Tip 9 – Een kind pleasen? Dat moet je al helemaal niet doen…

Heeft het kind afgedwongen dat jij hem/haar pleaset? Dan heeft het kind iets heel goeds gedaan. Het kind durft om dingen te vragen en pleaset zelf niet. Echter, laat het kind deze positieve eigenschap op een andere manier uiten, waarbij jij het kind niet gaat pleasen.

Tip 10 – Doe jezelf niet anders voor dan je bent

Eigenlijk is people-pleasen niet de juiste term. Leugenaar en people-misleader zou een veel betere term zijn. Pleasers komen namelijk niet uit voor wat ze echt denken, willen en voelen.

Als ik jou te vriend houd en maar doe wat jij belangrijk vindt, geef je me dan liefde? Dat is ronduit manipulatie.

Als je niet wilt pleasen, dan moet je helemaal jezelf zijn. Hoe ben je helemaal jezelf? Congruentie en je grenzen aangeven zijn essentieel een stapje dichterbij authenticiteit te komen.

Laat je echte zelf, interesses en meningen zien. Geen persona.

Tip 11 – De pleaser is meer bezig met de behoeften van anderen dan met de behoeften van zichzelf

pleasen sorry zeggen

De pleaser is veel te veel bezig met de behoeften van anderen. Gaat zijn eigen behoeften voorbij. De pleaser wordt dus heel moe na een dag met andere mensen. Kijk naar wat je eigen behoeften zijn en wat je zelf wilt.

Tip 12 – De pleaser vermijdt conflicten… ga ze juist aan!

De pleaser is de eerste die een conflict gaat bemiddelen of vermijden. Ga juist vaker conflicten aan! Het mag!

Hoe heerlijk is het om niet perfect en conflict-vrij te hoeven zijn. Ineens wordt alles mogelijk: je mag de boeman zijn, wild zijn, uit je bol gaan en onaardige dingen zeggen. Je mag gewoon zeggen wat je wilt zeggen zeggen in plaats van uit beleefdheid je woorden te verdraaien of in te slikken. Je mag jezelf zijn.

Heb je jezelf nog geen toestemming gegeven om dat te doen? Onderstaande boeken geven je wel het laatste zetje.

Tip 13 – Een bijzondere oplossing voor de pleaser… het is een talent!

Een uitstekende oplossing is om het pleasen te herkaderen als talent: de pleaser heeft een sterk inlevingsvermogen en is een goede luisteraar! Dat zijn erg positieve dingen. De manier waarop deze positieve bedoelingen tot uiting komen, is echter nogal waardeloos. Pleasen is namelijk totaal niet tof.

Wat is de oplossing? Nou, dat talent van het luisteren en het inlevingsvermogen kan perfect op andere, zinvollere manieren tot uiting komen. Namelijk door middel van charisma. Zie volgende tip…

Tip 14 – Ontwikkel charisma, want charismatische mensen pleasen niet

Mensen met charisma hebben een duidelijke visie, weten wat hun standaarden zijn, bewaken hun grenzen… én zijn erg aandachtig en liefdevol voor andere mensen. Win-win dus!

Bovendien weten charismatische mensen op passende wijze andere mensen op hun plek te zetten middels goede, waardige comebacks. Des te meer aanleiding om jouw charisma te ontwikkelen. Hoe je charismatisch wordt, lees je in dit artikel met talloze tips.

Tip 15 – Hoe kun je het beste omgaan met een pleaser?

Heb je een pleaser herkend in een ander persoon? Vraag de pleaser om meer vanuit zijn/haar eigen referentiekader en/of behoeften een reactie te geven.

  • Wat vind je er zelf van?
  • Wat zou je zelf graag willen?
  • Hoe voel jij je erbij?

Dit waren alle tips. Op jouw succes!

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Beluister 5 bonus-audio's

Er is van alles te ontdekken rondom dit soort materiaal. Luister hier alvast naar vijf audio-bites uit de luisterbundel met 42 uur aan audio vol met NLP, persoonlijke ontwikkeling en praktische handvatten.

Gerelateerd: lees verder...