‘People-pleasing', oftewel ‘pleasen‘. Wat is de psychologie achter de pleaser, wat zijn de gevolgen van pleasen en hoe kun je het afleren? Het is vernietigend voor je zelfvertrouwen, geluk en succes. Lees verder voor de tips…
Inhoud van deze pagina:
Pleasen afleren? Gebruik deze tips…
Laten we kijken naar wat we kunnen doen om om te gaan met please-gedrag.
Tip 1 – Stoppen met pleasen is nee zeggen… en dat doe je zo!
Geen nee kunnen zeggen is een van de eigenschappen van pleasers. Want pleasers hebben geen sterke standaarden en grenzen, dus loopt men makkelijk over ze heen. Begin dus met nee zeggen. Hoe je dat doet, leer je dankzij deze 14 tips.
Wel nee kunnen zeggen is bovendien een teken van goede communicatie. Zo weet de ander precies wat jouw grenzen, standaarden en behoeften zijn. Anders moest de ander daar maar naar zien te raden…
Mensen zullen best goed tegen slecht nieuws kunnen – en ze kunnen prima voor zichzelf opkomen, mocht dat nodig zijn. Daar hoef jij niet bij voorbaat al rekening mee te houden.
Kort gezegd: zorg dat je eigen behoeften bevredigd worden. Wees liever onbeleefd, maar daarmee juist eerlijk. Begin je zinnen dus met: “Ik wil graag dat…” Zeg het als een krachtige krijger.
Want pleasers doen het tegenovergestelde – beleefd plus oneerlijk – en dat is een vreselijke combinatie waar iedereen van walgt.
Tip 2 – Please-gedrag afleren? Geef je grenzen aan en heb hogere standaarden
Stoppen met pleasen betekent beginnen met je grenzen aangeven. Hier leer je in 11 tips hoe je je grenzen aangeeft. Dit is zó belangrijk want als je dit niet doet, gaan mensen onbewust en bewust misbruik van je maken. Heb dus hogere standaarden voor hoe je behandeld wilt worden – en verdedig die standaarden.
“I cannot give you the formula for success, but I can give you the formula for failure which is: Try to please everybody.”
– Herbert B. Swope
Tip 3 – Het gedrag van de pleaser is duidelijk te herkennen… herken deze kenmerken en verander het
Wat is de betekenis van pleasen? Herken je deze dingen bij jezelf of bij anderen?
- Altijd aardig blijven en conflicten vermijden. Bang om mensen tegen te spreken en tegen hun schenen te schoppen. Het aardigheidssyndroom dus… Obsessief bezig zijn met leuk, lief en aardig gevonden worden. Daarbij hoort ook het vermijden van situaties en uitspraken die ervoor kunnen zorgen dat ze niet leuk gevonden worden.
- Te veel en te vaak complimenten geven.
- Goedkeuring en liefde zoeken bij anderen. En dat ook veel te graag willen. Dit is het belangrijkste kenmerk.
- Please-gedrag is ook: direct en zo snel mogelijk reageren op iemand. Snel en direct reageren impliceert dat je validatie zoekt. Als je altijd meteen wilt doen wat andere mensen willen, zal je ze juist gaan irriteren.
- Het karakter van de pleaser is verontschuldigend. Dat is te zien aan een zachte, snelle stem en houding die geen tijd en ruimte durft op te eisen. Ook het woordje ‘sorry‘ wordt vaak gebruikt. Zijn/haar persoonlijkheid is aan alle kanten verontschuldigend…
- De pleaser denkt vaak aan anderen, in plaats van zichzelf. De pleaser houdt zich dan ook heel erg bezig met wat anderen van hem/haar verwachten.
- De pleaser probeert alles op te lossen, in plaats van dingen onopgelost te laten of een houding te hebben van: “Niet mijn probleem.”
- De pleaser vraagt nooit om hulp.
- De pleaser is een gever, maar alleen maar met het zwaar sinistere, narcistische motief om zelf aardig gevonden te worden. Een persoon met eigenwaarde geeft, maar met no strings attached. Iemand met eigenwaarde kan bijvoorbeeld prima zijn verkering meenemen op vakantie en voor alles betalen, puur omdat hij het zelf leuk vindt… terwijl de pleaser precies hetzelfde doet maar validatie terugverwacht van zijn verkering, vrienden en familie. Stop sowieso ook bij te houden welke goede daden je hebt gedaan. En stop er iets voor terug te verwachten.
- Pleasers voelen zich ook minderwaardig en nooit goed genoeg. Ze vergelijken zichzelf continu met anderen en willen zelf perfect zijn om ‘net zo perfect' te worden als anderen. Echter, de pleaser kijkt alleen naar de hoogtepunten van anderen, en ziet niet dat anderen ook hun zwaktes, fouten en oefenmomenten hebben. De pleaser ziet bijvoorbeeld de beste pianisten, DJ's, schoonspringers en voetballers… en vergeet dat die pianist op zijn beurt helemaal niet goed is in Spaans, management en Photoshop.
- Pleasers proberen hun eigen fouten en imperfecties te verbergen. Puur omdat ze zo weinig eigenwaarde hebben dat ze denken dat hun waarde afhangt van hun fouten.
- Pleasers die naar een gezamenlijke activiteit gaan, bijvoorbeeld een date, zullen continu – dus veel te veel – op hun date letten om te checken of de ander niet verveeld raakt of nog wel geamuseerd is. Om de paar minuten vraagt hij: “Ben je verveeld? Ben je boos?” De pleaser denkt dus niet aan zijn eigen amusement: hun avond is pas geslaagd als anderen een geslaagde avond hebben.
Zodra je dit bij jezelf herkent, kun je hier even bij stilstaan en besluiten het anders aan te pakken. Geen zorgen: de meerderheid van de bevolking is een pleaser, dus jij kunt bij de winnende minderheid behoren als je dit besluit aan te pakken. Dat ‘besluiten' is echter een bewuste methode. laten we in de volgende tips kijken hoe we dit onbewust aan kunnen pakken.
Tip 4 – De pleaser zegt sorry voor alles, zelfs als het in de verste verte niet zijn/haar schuld is
Waarom wil iedereen pleasen? Schuld is een grote oorzaak. Sorry voor het weer, sorry voor de busvertraging, sorry voor de reactie van anderen… Verwerk je schuldgevoel en merk op wat dit met je please-gedrag doet.
Pleasers voelen zich schuldig áls ze wel een keertje nee zeggen.
Tip 5 – Heeft pleasen iets met angst te maken? Angst is zeker een belangrijke oorzaak…
Angst is een van de belangrijkste oorzaken van pleasen. Lees hier hoe je met je angst om kunt gaan en hoe je het kunt overwinnen.
Ga na waarom je te aardig bent in een bepaalde situatie.
Tip 6 – Kijk naar jouw intentie achter het pleasen
Waarom wil iedereen pleasen? Iemand die pleaset, heeft daar goede bedoelingen mee. Dit worden positieve intenties genoemd, en vaak zijn dit fundamentele behoeften. Wat die positieve bedoelingen zijn en hoe je ze kunt gebruiken om please-gedrag om te zetten in beter gedrag, leer je in dit artikel over de positieve intentie.
Er zijn zes fundamentele behoeftes volgens auteur Tony Robbins:
- Zekerheid, veiligheid en controle
- Onzekerheid en variatie
- Belangrijk gevonden worden
- Liefde en connectie
- Groei
- Contributie
Ga even na: Welke intentie wil je vervullen met het pleasen? Welke fundamentele behoeftes worden daarmee vervuld voor jou?
Vervolgens kun je andere manieren vinden om die behoeftes te vervullen, zónder te gaan pleasen. Hier hoef je niet per se bewust over na te denken. Laat je intuïtie hier maar nieuwe manieren voor vinden.
Tip 7 – Wees niet afhankelijk van waardering van anderen
Waardering en validatie zou je van jezelf moeten krijgen, en niet van anderen. Hoe je hiervoor zorgt? Pas deze 26 zelfacceptatie-tips toe en lees dit artikel over eigenwaarde.
Met andere woorden: jij bent de koper, niet de verkoper. Je gaat in situaties niet jezelf proberen te verkopen zodat anderen jou gaan goedkeuren en waarderen. Dit ben ik. Dit is wie ik ben. Zijn we geen goede match, dan is dat prima. Nu kan ik me verbinden met mensen die wél een goede match zijn met mij.
Jij bepaalt wie jij in je leven en realiteit laat.
Tip 8 – Pleasen in een relatie? Niet doen…
De pleaser in een relatie is niet integer en niet aantrekkelijk. Hier lees je in 36 tips meer over een relatie waarin niet gepleaset wordt.
Tip 9 – Een kind pleasen? Dat moet je al helemaal niet doen…
Heeft het kind afgedwongen dat jij hem/haar pleaset? Dan heeft het kind iets heel goeds gedaan. Het kind durft om dingen te vragen en pleaset zelf niet. Echter, laat het kind deze positieve eigenschap op een andere manier uiten, waarbij jij het kind niet gaat pleasen.
Tip 10 – Doe jezelf niet anders voor dan je bent
Eigenlijk is people-pleasen niet de juiste term. Leugenaar en people-misleader zou een veel betere term zijn. Pleasers komen namelijk niet uit voor wat ze echt denken, willen en voelen.
Als ik jou te vriend houd en maar doe wat jij belangrijk vindt, geef je me dan liefde? Dat is ronduit manipulatie.
Als je niet wilt pleasen, dan moet je helemaal jezelf zijn. Hoe ben je helemaal jezelf? Congruentie en je grenzen aangeven zijn essentieel een stapje dichterbij authenticiteit te komen.
Laat je echte zelf, interesses en meningen zien. Geen persona.
Tip 11 – De pleaser is meer bezig met de behoeften van anderen dan met de behoeften van zichzelf
De pleaser is veel te veel bezig met de behoeften van anderen. Gaat zijn eigen behoeften voorbij. De pleaser wordt dus heel moe na een dag met andere mensen. Zorg er vanaf nu dus voor dat je eigen behoeften bevredigd worden – en kijk daarna pas naar hoe je anderen kunt helpen. Kijk naar wat je eigen behoeften zijn en wat je zelf wilt.
Uit je gevoelens en behoeften duidelijk en direct.
Tip 12 – De pleaser is te aardig en vermijdt conflicten… ga ze juist aan!
De pleaser is de eerste die een conflict gaat bemiddelen of vermijden. Ga juist vaker conflicten aan! Het mag!
Hoe heerlijk is het om niet perfect en conflict-vrij te hoeven zijn. Ineens wordt alles mogelijk: je mag de boeman zijn, wild zijn, uit je bol gaan en onaardige dingen zeggen. Je mag gewoon zeggen wat je wilt zeggen in plaats van uit beleefdheid je woorden te verdraaien of in te slikken. Je mag jezelf zijn.
Het leven kan niet eens zonder conflicten zijn en volledig gladjes verlopen. Pleasers geloven in een illusie.
Tip 13 – Een bijzondere oplossing voor de pleaser… het is een talent!
Een uitstekende oplossing is om het pleasen te herkaderen als talent: de pleaser heeft een sterk inlevingsvermogen en is een goede luisteraar! Dat zijn erg positieve dingen. De manier waarop deze positieve bedoelingen tot uiting komen, is echter nogal waardeloos. Pleasen is namelijk totaal niet tof.
Wat is de oplossing? Nou, dat talent van het luisteren en het inlevingsvermogen kan perfect op andere, zinvollere manieren tot uiting komen. Namelijk door middel van charisma. Zie volgende tip…
Tip 14 – Ontwikkel charisma, want charismatische mensen pleasen niet
Mensen met charisma hebben een duidelijke visie, weten wat hun standaarden zijn, bewaken hun grenzen… én zijn erg aandachtig en liefdevol voor andere mensen. Win-win dus!
Pleasers zijn onbewust bang om een te luide stem te hebben, waardoor ze veel te zacht praten. Stop daarmee en praat juist luid, sterk en charismatisch. Spreek met persoonlijkheid en overtuiging: een manier die duidelijk maakt dat jij weet wat jij wilt. Altijd en overal.
Bovendien weten charismatische mensen op passende wijze andere mensen op hun plek te zetten middels goede, waardige comebacks. Des te meer aanleiding om jouw charisma te ontwikkelen. Hoe je charismatisch wordt, lees je in dit artikel met talloze tips.
Tip 15 – Verander jezelf niet voor een ander
Pleasers passen zichzelf maar al te graag aan voor anderen. Je raadt het al: doe dit alsjeblieft niet, tenzij er een goede objectieve reden voor is. Verander jezelf (of jouw mening) niet zomaar voor de ander.
Houd jezelf niet in. Als je iets te zeggen hebt, zeg het. Als je iets te doen hebt, doe het. Wees niet bang voor wat anderen van je vinden daardoor.
Wees niet te bezorgd dat anderen jouw uiterlijk of mening afkeuren… en ga al helemaal niet jezelf aanpassen daardoor. In plaats van het overal mee eens te zijn, nodig ik je uit om eens te vragen: “Waarom vind je dat?” En zeg daarna eventueel dat je het er niet mee eens bent.
Tip 16 – Heb eigenwaarde
Mensen met te weinig eigenwaarde… willen dingen te graag. Dit is catastrofaal omdat je daarmee je geluk buiten jezelf plaatst. En jawel… dat is precies wat pleasers doen: hun geluk buiten zichzelf plaatsen, en dus veel te graag allerlei dingen willen doen – met of voor anderen. Ontwikkel dus een hoge eigenwaarde, waardoor je al tevreden bent met je eigen energie. Hierdoor wil je niet meer te graag van alles met anderen te maken hebben.
Tip 17 – Het tegengif voor pleasers? Wees een leider
Een leider zorgt ervoor dat er gedaan wordt wat er gedaan moet worden. Een pleaser zou dat nooit voor elkaar durven te krijgen, omdat een pleaser alleen maar aan anderen denkt. Dat noemen we volgen. In het leiden zit inherent juist het tegenovergestelde van volgen – namelijk leiden.
Tip 18 – Hoe kun je het beste omgaan met een pleaser?
Heb je een pleaser herkend in een ander persoon? Vraag de pleaser om meer vanuit zijn/haar eigen referentiekader en/of behoeften een reactie te geven.
- Wat vind je er zelf van?
- Wat zou je zelf graag willen?
- Hoe voel jij je erbij?
Tot slot: houd het in balans
Na het lezen van dit artikel, is het natuurlijk ook weer niet de bedoeling dat je van het ene extreme naar het andere extreme gaat. Wees geen pleaser meer, maar wees ook geen onaangepaste klootzak die alléén maar aan zichzelf denkt. Wees in balans.
Dit waren alle tips. Op jouw succes!
Praktisch boek over pleasen
Vond je dit een zinvol artikel? Dan wijs ik je tot slot graag op het inspirerende NLP Doe-Boek, zodat we het ook samen in de praktijk gaan brengen. Hierin zitten meer dan 100 verschillende tools, tips en technieken vanuit NLP, waaronder bruikbare challenges om met pleasen aan de slag te gaan. Bekijk het NLP Doe-Boek hier >>
Gerelateerd: lees verder...
Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: