Hoe kun je het beste iemand netjes afwijzen? Op een vriendelijke, zakelijke en beleefde manier? Bijvoorbeeld een sollicitant na een sollicitatie of een date?
Inhoud van deze pagina:
Tip 1 – Zeg direct nee: stel het niet uit
Draai er niet omheen en stel het niet uit. Communiceer luid en duidelijk dat het antwoord nee is, ook al wil je het ‘lief en vriendelijk' brengen. Er mag geen twijfel of onzekerheid bestaan over die nee. Hoe je nee zegt? In dit artikel vind je tips om op een mooie manier nee te zeggen.
Waarom is dit belangrijk? Omdat dit alles met verwachtingsmanagement te maken heeft: je wilt dat mensen weten waar ze aan toe zijn. Daarom wil je zo snel mogelijk de verwachtingen van anderen zo laag mogelijk houden zodat er geen teleurstellingen kunnen ontstaan.
Laat geen opening open, zodat de ander kan denken: ‘Maar, misschien heb ik dus nog wel een beetje kans…' Geef de ander geen ijdele hoop: doe aan goede verwachtingsmanagement.
Tip 2 – Geef de reden(en)
Misschien herken je het wel: het is best een vervelend gevoel om afgewezen te worden zonder een (echte) reden te krijgen. Bovendien is een afwijzing zonder reden erg respectloos. Het vertelt de ander dat je niet eens de moeite hebt genomen om inhoudelijk feedback te geven, waardoor je een ‘standaardberichtje' naar de ander hebt gestuurd.
Wees iemand die daar verandering in brengt door eerlijk te zijn en de ander daadwerkelijk de reden(en) te geven waarom je de ander afwijst.
Tip 3 – Benoem een positieve intentie
Voorbeelden hiervan zijn:
Ik wil dat jij een werkomgeving vindt waarin je wel floreert.
Ik wil dat je de best mogelijke baan vindt.
Ik wil dat jij gaat samenwerken met iemand die een goede match voor je is.
Tip 4 – Gebruik het feedbackmodel
Als je het feedbackmodel toepast, dan doe je het volgende:
- Je benoemt de positieve intentie (zie vorige tip).
- Je benoemt concrete redenen.
- Je communiceert je gevoel (zie volgende tip).
- Je verpakt de afwijzing tussen positieve punten: een ‘sandwich'.
- Je zegt wat er concreet voor verbetering vatbaar is.
Hier vind je een uitgebreid stappenplan voor dit feedbackmodel.
Tip 5 – Zeg hoe jij je voelt: gebruik geweldloze communicatie
Geweldloze communicatie heel simpel samengevat: zeg hoe jij je voelt. Je houdt het hierdoor bij jezelf. Deze methode kan echter makkelijk verkeerd uitgevoerd worden. Gebruik daarom dit artikel om de valkuilen van geweldloze communicatie te vermijden.
Tip 6 – Wees nooit de lieve boodschapper met het doodsvonnis
Ga je iemand afwijzen? Doe het óf hard, duidelijk en zeker – zodat de ander weet waar hij aan toe is – óf volledig zacht. Maar doe het alsjeblieft niet half-hard en half-zacht. Je brengt dan bijvoorbeeld een harde boodschap met een lief stemmetje, wat heel akelig is. Kortom: doe het congruent.
Tip 7 – Bedank de ander altijd
Als je iemand afwijst, dan vooronderstelt het dat de ander op de een of andere manier moeite voor je heeft gedaan. De ander heeft moeite gedaan om naar je af te reizen, een brief op te stellen, onderzoek naar je te doen, je een vraag te stellen, interesse in je te tonen en/of je een compliment te geven.
Dan is het logisch om de ander daarvoor te bedanken.
Praktisch boek over communicatie en momenten waarop je mensen moet afwijzen
Vond je dit een zinvol artikel? Dan wijs ik je tot slot graag op het inspirerende NLP Doe-Boek, zodat we het ook samen in de praktijk gaan brengen. Hierin zitten meer dan 100 verschillende tools, tips en technieken vanuit NLP, waaronder bruikbare challenges om met communicatie en tactvolle vaardigheden aan de slag te gaan, waaronder dus heel veel vaardigheden om iemand op een goede manier af te wijzen. Bekijk het NLP Doe-Boek hier >>
Gerelateerd: lees verder...
Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: