Sandwich Feedbackmodel / Hamburger-Model [Stappen & Voorbeelden]

Het sandwich feedback-model is erg populair. Wat zijn de stappen van dit hamburger-model? Dit artikel leert het je, samen met twee krachtige voorbeelden van deze wijze van feedback geven.

Een eenvoudig model dat iedereen vergeet toe te passen…

Het sandwich-feedbackmodel is kinderlijk eenvoudig en toch vergeten veel mensen het toe te passen. Regelmatig krijg je feedback die meer op kritiek lijkt, hoe goed bedoeld de betreffende persoon het ook bedoelt.

In dit artikel nemen we je weer bij de hand om dit goed toe te passen. Ook krijg je een geavanceerder model als je de sandwich eenmaal goed beheerst.

Wat is het hamburger-model, oftewel het sandwich feedback-model?

De sandwichfeedback-techniek is een populaire drietraps-procedure voor het geven van corrigerende feedback. De sandwichfeedback-methode begint met lof, gevolgd door corrigerende feedback, gevolgd door meer lof. Met andere woorden, de sandwichfeedback-methode bestaat uit het uitdelen van corrigerende feedback die tussen twee lagen van lof wordt “geklemd”.

De vermeende voordelen van de sandwich-feedback

De voordelen van deze techniek zijn tweeledig: (1) het verzacht de impact van de kritiek of corrigerende feedback en (2) aangezien een manager zich waarschijnlijk meer op zijn gemak voelt bij het prijzen van de medewerker, vindt de manager het makkelijker om problemen bespreekbaar te maken.

De stappen van het hamburger-model

sandwich feedback geven

Hoe gaat deze methode dan precies?

1. Begin met iets positiefs

Benoem iets positiefs over datgene waar je feedback over geeft.

2. Vertel wat voor verbetering vatbaar is

Geef een aanbeveling om iets te verbeteren.

3. Sluit af met iets positiefs

Sluit je feedback af met nog iets positiefs.

Hierna lezen:  Situationeel Leiderschap Hersey & Blanchard: Voorbeeld!

Sandwich-feedback: Voorbeeld 1

sandwich feedback geven

Stel dat Andy, een nieuwe werknemer van een financiële dienstverlener, een week lang een offsite trainingsprogramma in Rotterdam heeft gevolgd. Elke nacht tijdens zijn verblijf in een hotel kocht Andy op zijn kamer films on demand. Hij nam de bijbehorende 65 euro aan kosten op in zijn onkostennota. Andy dineerde ook in zeer dure restaurants en dat declareerde hij ook allemaal.

Jean, Andy’s manager, ontving de onkostendeclaratie ter goedkeuring. Het is overduidelijk dat het aanschaffen van de films niet te verantwoorden zijn als relevant voor het werk. Jean gebruikt de sandwichfeedback-techniek om de vergoeding voor deze kosten weigeren te betalen en Andy te instrueren om voortaan voorzichtiger te zijn met de kosten tijdens het reizen:

Lof: “Andy, ik ben onder de indruk van je ontwikkeling sinds je vorige maand bij mijn team kwam. Je hebt de vaardigheden die je tijdens je opleiding in New York hebt geleerd, gebruikt om de boekhouding van onze klanten systematisch te controleren.

Verbeterpunt: “En eerder vanochtend heb ik de onkostendeclaratie van je reis naar Rotterdam bekeken. Ik zie dat er 65 euro in rekening wordt gebracht voor on-demand films. Ik moet deze uitgave weigeren te vergoeden omdat het geen zakelijke rechtvaardiging heeft. Ik heb ook gemerkt dat je zeer dure maaltijden hebt gedeclareerd. Ik zal deze keer deze kosten goedkeuren. Gezien onze beperkte reisbudgetten wil ik je vragen om voortaan voorzichtiger te zijn met je reiskosten. Je bent waarschijnlijk niet op de hoogte van het reisbeleid van ons bedrijf. Ik heb Human Resources gevraagd om je een exemplaar te geven van ons reisbeleidsboekje waarin de aanvaardbare praktijken van de onkostendeclaraties worden beschreven.

Hierna lezen:  NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander (gebruik deze 7 effectieve tips)

Lof: “Ik ben blij dat je de vaardigheden die je tijdens deze training in Rotterdam hebt geleerd, hebt kunnen gebruiken. Ik waardeer je harde werk en volharding bij deze klant. Ga zo door met het goede werk”.

Sandwich-feedback: Voorbeeld 2

hamburer model feedback

Stel dat Bram een brainstormsessie leidde voor een belangrijk project. Zoals wel vaker, stuurde Bram de agenda’s niet op voordat de bijeenkomsten startten. Na zo’n bijeenkomst gebruikt Brams manager de sandwichfeedback-techniek om hem te overtuigen meer georganiseerd te zijn:

Lof: “Bram, we hadden een zeer productieve bijeenkomst. We hadden de juiste deelnemers en verzamelden alle benodigde input van andere afdelingen. Bedankt voor je coördinatie”.

Verbeterpunt: “Heb je gemerkt dat de discussies niet systematisch verliepen? Als je geen agenda verspreidt voorafgaand aan de vergadering, komen de deelnemers niet voorbereid aan. Tijdens de vergadering moeten ze terug naar hun bureau om informatie te verzamelen. Daarnaast zijn we geneigd om veel tijd te besteden aan het afwijken van de doelstellingen van de vergadering. Hoe kun je dit in de toekomst vermijden?”

Lof: “Je doet het zo goed met het verzamelen van alle input. Ik ben blij met je toewijding bij het verspreiden van de notulen van je vergaderingen en het opvolgen van de actiepunten.“

Het geavanceerdere Sandwich Feedback Model

Beheers je dit principe al en ben je klaar om écht vernuftige feedback te leren geven? Bekijk dan dit artikel voor alle stappen van het geavanceerde feedback-model!

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Stel hier je vraag over dit artikel of geef een tip of compliment. En... sharing is caring!