feedback geven stappen

Feedback geven, hoe dan? 6-staps feedbackmodel [Tips]

Wat zijn de stappen om feedback te geven? Hoe geef je feedback het beste? Feedback geven op iemands functioneren kan heel eenvoudig zijn met de handvatten van dit effectieve feedback-model (inclusief sandwich feedbackmodel). Je kunt deze template en techniek bijvoorbeeld gebruiken om feedback te geven aan je collega, leerlingen of oefenpartner. Ook vind je veel voorbeeldzinnen in dit artikel!

Stap 1 – Creëer een positief kader om feedback te geven: benoem de intentie

feedback geven stappen

Voor veel situaties geldt dat het fijn is om met de intentie te beginnen, en dat geldt zeker ook voor het geven van feedback. Voordat je met de inhoudelijke feedback begint schep je het volgende kader: ‘Ik wil dat je de beste wordt, ik wil dat je promotie gaat maken!’ Hiermee gaan jij en de feedbackontvanger met een positief en lekker gevoel van start.

Stap 2 – Eerst een ‘top’ of compliment

  1. Benoem concreet waarneembaar, feitelijk gedrag: ‘Ik zie / hoor / constateer / neem waar dat…’
  2. Vraag naar de intentie van dat gedrag: ‘Wat was je bedoeling daarmee?’
  3. Deel nu je eigen gevoel als gevolg van het gedrag dat je constateerde: ‘Ik voelde me daardoor… / De reactie die het in me opwekte was… / Ik vind… / Ik schrik van… / Dat roept bij mij het volgende op… / Ik ervaar… / In mijn beleving voel ik… / Dat had het volgende effect op mij…’
    Je houdt het hierdoor volledig bij jezelf. Daarnaast heb je daarvoor al het concreet waarneembaar gedrag benoemd waar dit op gestoeld is.
  4. Herkenning: check of de ander zich daarin kan vinden.

Stap 3 – Daarna een ‘tipje’ of suggestie

  1. Benoem concreet waarneembaar, feitelijk gedrag: ‘Ik zie / hoor / constateer / neem waar dat…’
  2. Vraag naar de intentie van dat gedrag: ‘Wat was je bedoeling daarmee?’
  3. Deel nu je eigen gevoel als gevolg van het gedrag dat je constateerde: ‘Ik voelde me daardoor… / De reactie die het in me opwekte was… / Ik vind… / Ik schrik van… / Dat roept bij mij het volgende op… / Ik ervaar… / In mijn beleving voel ik… / Dat had het volgende effect op mij…’
    Je houdt het hierdoor volledig bij jezelf. Daarnaast heb je daarvoor al het concreet waarneembaar gedrag benoemd waar dit op gestoeld is.
  4. Herkenning: check of de ander zich daarin kan vinden.
  5. Deel jouw behoefte: ‘Ik vind het belangrijk dat…’
  6. Oplossing: wat raad je concreet aan om dit volgende keer te verbeteren? ‘Wat voor verbetering vatbaar is…’ / ‘Ben je bereid om…’ / ‘Ik wil je vragen om…’ / ‘Mijn suggestie is om…’ / ‘Mijn tip is…’

Stap 4 – Sluit het feedback geven af met een ‘top’ of compliment

Herhaal stap 2 en ga daarna door naar stap 5.

Stap 5 – Samenvatten

‘De volgende keer kun je nóg beter {het doel} doen als je blijft doorgaan met {tops} en daarbij ook {suggesties} doet.’

Stap 6 – Afspraken maken

Wat gaat er voortaan veranderd worden? Wat is de oplossing? Laat de feedbackontvanger een doel formuleren voor de volgende situatie.

Tips bij het geven van feedback

feedback-geven-zinnen

Tip 1: Geef feedback op gedragsniveau

Geef feedback altijd op het logisch niveau van gedrag. Op deze manier scheid je de persoon van het gedrag. Je geeft geen feedback op identiteitsniveau, maar op gedragsniveau. Dit is in bovenstaand model verwerktJe zegt niet: ‘Jij bent…’ Maar je zegt: ‘Jij doet…’

Tip 2: Werk met waarnemingen, niet met interpretaties

Je geeft je feedback over concreet, feitelijk waargenomen gedrag, zonder dat je interpretaties maakt.

Waarneming:

Ik zie dat je rode vlekken in je gezicht hebt, je handen trillen.

Interpretatie:

Je doet zenuwachtig.

Tip 3: Je mag ook dingen zeggen die geen waarnemingen zijn, maar doe dat enkel vanuit de ik-boodschap

Gebruik de ik-boodschap. Feedback is een subjectieve beschrijving: het gaat om het gedrag dat je waarneemt, wat jouw beleving daarbij is en wat de reactie is die bij jou teweeg wordt gebracht. Je kunt ook eens deze zinnen gebruiken voor de ik-boodschap: ‘Ik vul in maar het hoeft helemaal niet zo te zijn…’ ‘In mijn beleving…’

Jij-boodschap: Jij praat te snel
Ik-boodschap: Ik kan me moeilijk concentreren als ik je snel hoor pratenJij-boodschap: Jij laat niet van je horen over hoe het gaat.
Ik-boodschap: Ik vind het fijn om op de hoogte te zijn van je voortgang.Jij-boodschap: Jij wordt steeds afgeleid en begint steeds over andere ontwerpen.
Ik-boodschap: Het is moeilijk voor mij om het over zoveel zaken tegelijk te hebben.

Feedback begint dus altijd met ‘ik’, zowel voor de waarnemingen als voor de niet-waarnemingen: ‘Ik zie / hoor / constateer / neem waar dat / Het effect op mij is…’

Tip 4: Gebruik de tactvolle truc die ook gebruikt wordt bij dieven

Wanneer winkeleigenaren bestolen worden, verspreiden ze camerabeelden van de dader, met de boodschap: deze manier was vergeten af te rekenen. dit is een tactvolle manier om feedback te geven. Wanneer de kassa-medewerker ziet dat een klant de dure appels in een zak heeft gestopt terwijl hij ze als goedkope appels heeft gewogen, zegt ze dat de klant per ongeluk het vereerde soort appels heeft gekozen. Dus: breng het alsof de ander het negatieve gedrag onbewust doet.

Tip 5: gebruik het 6-stappenplan bovenaan dit artikel

Als je het stappenplan van dit artikel gebruikt, komt alles goed! Daar zit alles al in, inclusief sandwich-feedback.

nlp opleiding met korting

NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander

Misschien heb je de NIVEA-uitspraak wel eens gehoord: Niet Invullen Voor Een Ander. Als je de stappen van bovenstaand feedback-model volgt, komt dat helemaal goed. Echter, in sommige situaties is het wel passend en zelfs gevraagd om een interpretatie, oftewel invulling te geven. Bijvoorbeeld in een vergadering: dan ben je juist van waarde als je mogelijke invullingen en belevingen deelt, om zo nieuwe mogelijkheden te openen. Hoe pak je dat aan? Gebruik daarvoor de volgende zinnen:

  • Ik vul nu even in, en neem het niet aan als het niet van toepassing is: {Plaats hier jouw invulling/beleving}.
  • In mijn ervaring/In mijn beleving {Plaats hier jouw invulling/beleving}.

Ontvang jij feedback, en geeft de feedback-gever enkel interpretaties?

feedback geven model sandwich

Heb jij feedback ontvangen die niet helemaal zoals dit model is gegeven? Vraag dan aan de feedbackgever om informatie over concreet waarneembaar gedrag: ‘Wat heb je gezien/gehoord waardoor je die indruk hebt?’ Het kan gebeuren dat de persoon die feedback aan je geeft, interpretaties aan het geven is zonder onderbouwing met informatie van concreet waarneembaar gedrag. Op dat moment mag je gerust alsnog metamodel-vragen stellen: ‘Wat heb je gezien/gehoord, waardoor je die indruk hebt? Waar is je interpretatie op gestoeld?’

Feedback geven is iets wat je constant traint in een NLP (Practitioner) Opleiding. Hoe geef jij meestal feedback? Laat het weten in de reacties.

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren. En... sharing is caring!