swish

Swish – De NLP-oefening voor gedragsverandering

Met de Swish-techniek installeren we nieuwe keuzemogelijkheden voor een nieuwe levenswijze, in plaats van oude gewoonten te veranderen of af te schaffen. Je kunt voortaan kiezen voor welk gedrag je gaat, dus er is geen neiging/verlangen meer naar een bepaald gedrag. Iedere keer dat je het oude gedrag weer wil herinneren of opnieuw gaat meemaken in de toekomst, wordt het weggeslagen door een nieuw beeld van je gewenste gedrag.

swish nlp oefening

Swish

De kern van de oefening is: je visualiseert jezelf met het gewenste gedrag. Je wordt uiteindelijk die ontwikkelde versie van jezelf (met het gewenste doel en de uitkomst) die je je visualiseert. Maar er zit een interessante beweging bij, die je moet maken om deze oefening te laten slagen. Hieronder vind je de oefening van begin tot eind.

  1. Kies een positieve en een negatieve gewoonte of gedachte. Ze moeten wel met elkaar te maken hebben want je wil je beperking kwijt om iets beter te kunnen doen.
  2. Begin met het negatieve beeld, van de huidige situatie en met de automatische negatieve gewoonte, te herkennen. Ervaar het huidige, negatieve gedrag altijd geassocieerd. Benoem alles van het rijtje VAKOG + DVD: denken, voelen, doen. Hou dit beeld vast in je linkerhand en breng het naar je toe. Voel de zware en nare energie van deze hand.
  3. Spoel het filmpje naar het moment waarin je nog een keuze had. Dit noemen we vanaf nu het oude, ongewenste beeld.
  4. Break state.
  5. Zie nu het gewenste beeld voor je die ter vervanging dient. Ervaar het positieve, gewenste beeld altijd gedissocieerd. Creëer een positief voorbeeld van jezelf zonder context, dus zie het voor je met een witte achtergrond. Maak eventueel de submodaliteiten wat meer aantrekkelijk. Maak het goedevoorbeeld-beeld wel realistisch, dus niet als een soort superheld. Zet dit beeld in je rechter hand em haal het naar je gezicht toe. Voel de positieve energie in deze hand. Versterk de gezonde gewoonte. Zie jezelf voor je hoe je die gezonde gewoonte aan het doen bent. Maak dit beeld zo aantrekkelijk mogelijk, bijvoorbeeld door visueel het beeld zo te draaien en te vergroten dat het je visie helemaal bedekt etc.
  6. Onthoud de ecology/congruence check: wil je deze persoon worden? Wat betekent dat voor je omgeving?
  7. Break state en ervaar de negatieve situatie nog eens. Ontdek wat de trigger is voor dat ongewenste gedrag. Wat gebeurt er vlak voordat dit ongewenste beeld of gedrag begint?
  8. De negatieve versie van jezelf zit in je linker hand, en de positieve in je rechter. Hou ze vast, kijk een keer naar die negatieve in je linker hand (dit is een van de laatste keren dat je hem ooit zult zien) door hem dichtbij je gezicht te brengen, terwijl je de positive ver weg rechts-onder van je houdt.
  9. Speel het negatief beeld af terwijl je linker hand naar je toe komt. Dit beeld wordt langzaam en zeker groter en komt dichterbij.
  10. Swish: maar je ziet vanuit rechts-onder de kleine vervangende-scene, ter grootte van een postzegel, met de positieve situatie, die je met je rechter hand dichterbij haalt waardoor het steeds groter wordt in relatie tot het beeld in je linker hand. Het gaat dus sneller dan het negatieve, dus het positieve gaat dus overheersen, terwijl het negatieve beeld daar steeds ten koste van gaat en kleiner en zwakker wordt. Het positieve beeld haal je steeds dichterbij totdat het helemaal over je visie explodeert en je linker hand ver weg duwt naar de verte. Er is nu voor je een groot helder kleurrijk beeld van wat je wel wilt, die het vorige beeld compleet heeft vervangen. Gebruik ook andere submodaliteiten, zoals auditief: hoor de stem van jezelf die meer gedisciplineerd is, meer ontwikkeld is, meer bronvol is en meer keuzes heeft.
  11. Zodra het positieve beeld helemaal volledig groot, overweldigend zodat je er niet meer omheen kunt, en zodra het sterk is, zet je het beeld simpelweg uit/maak het wit. Laat het dus niet terug de andere kant op wegvagen of iets dergelijks (één richting willen we: verbetering). Dus gewoon wegklikken.
  12. De Swish 5 keer herhalen. Eerst langzaam, daarna supersnel. breng de rechter hand met het positieve beeld naar je gezicht en gooi de negatieve weg. Gooi het negatieve beeld in één keer weg, en als je er een scherm van gemaakt had moet je hem steeds in één keer legen.
    Maak er ook een ´swish´ of ´whoosh´ geluid bij.
  13. Zorg er altijd voor dat de beelden gelijkmatig groter en kleiner worden: dus bijvoorbeeld niet na elkaar, maar dat er overlap/connectie is, zodat de trigger in de echte wereld de komende tijd automatisch geankerd wordt en het positieve beeld automatisch geactiveerd wordt.
  14. Schud los (break state).
  15. Testen maar! Vuur een trigger af van de negatieve gewoonte. Reageer je daar nog steeds op met de negatieve gewoonte? Is het gelukt? probeer eens dat negatieve weer te doen, welk gevoel krijg je dan? lukt dat? Let op een remming/hapering/stop = geslaagd!
    ‘Merk op hoe moeilijk, of zelfs onmogelijk het voor je is om het uit te voeren. Merk op dat je moet nadenken over hoe je het ook al weer moest doen. Het is niet meer zo automatisch als het was.’
  16. Future pace het positieve beeld: controleer of de client meteen de neiging krijgt om het positieve gedrag te vertonen.

Variatie op de swish

combineer alle goede eigenschappen van de twee door met je handen te klappen. Iedere negatieve gewoonte heeft namelijk ook een positieve achterliggende bedoeling. Als je bijvoorbeeld lui bent, wil je onbewust misschien goed voor jezelf zorgen en jezelf meer rust gunnen.

Variatie op de swish

Leg het ongewenste beeld op een lopende band die weggaat en de goede op een lopende band naar je toe. De lopende band zit vast aan je gezicht, waardoor de beelden regelrecht, groot in je gezicht komen.

Variatie op de swish

Gebruik kleur en afstand:
Het ongewenste gedrag is dichtbij en in kleur.
Het gewenste gedrag is ver weg en zwart wit.
Swish!
(Maak ‘het scherm’ wit, en herhaal)

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden!