Met de Swish-techniek installeren we nieuwe keuzemogelijkheden voor een nieuwe levenswijze. Iedere keer dat je het oude gedrag weer wilt herinneren of opnieuw gaat meemaken in de toekomst, wordt het weggeslagen door een nieuw beeld van je gewenste gedrag.

Waarom werkt de Swish-techniek?

Er zijn meerdere redenen waarom de Swish-techniek werkt. Een van de redenen is visualisatie. Met visualisatie verander je namelijk je mindset. Met de Swish-techniek voeg je een NLP-verfijning toe aan je visualisatie: submodaliteiten.

Een andere reden waarom de Swish-techniek werkt, is omdat je hiermee een positieve vicieuze cirkel creëert van je zelfbeeld. Dat werkt bijvoorbeeld als volgt:

  • As je denkt dat je onhandig bent, zal je de momenten opmerken waarop je je onhandig gedraagt, zoals het botsen tegen een tafel. En dit zal de overtuiging versterken dat je een onhandig persoon bent.
  • Als je jezelf als een charismatisch persoon ziet, zal je ervaringen/voorbeelden gaan opmerken en verzamelen van charismatisch gedrag van je. Je merkt het op dat je meer ruimte inneemt als je een deur binnenloopt, en dat iedereen naar je kijkt. En dit zal de overtuiging versterken dat je een charismatisch persoon bent.

Als je een collectie van ervaringen en beelden opbouwt – uit je verleden, het heden of de toekomst – zullen er meer van gecreëerd worden. Dit heeft onder andere te maken met de wet van selectieve perceptie. Kies dus voor positieve, gewenste beelden van jouw zelf-concept. Dat doe je met de Swish-techniek.

Hierna lezen:  Kaizen Methode: Betekenis & Hoe Dit Model Toepassen?

Swish-techniek: alle stappen

De kern van de oefening is: je visualiseert jezelf met het gewenste gedrag. Je wordt uiteindelijk die ontwikkelde versie van jezelf (met het gewenste doel en de uitkomst) die je je visualiseert. Maar er zit een interessante beweging bij, die je moet maken om deze oefening te laten slagen. Hieronder vind je de oefening van begin tot eind.

  1. Identificeer de context waarin je meer keuze zou willen hebben qua gedrag: het ongewenste beeld.
  2. Identificeer de hulpbronnen om dezelfde intentie te bevredigen, maar dan met ander gedrag. Bepaal geen vervangend gedrag, maar bepaal de eigenschappen (hulpbronnen) die je nodig hebt. Zie dus een ‘getransformeerde jij’. Iemand die je graag wilt zijn. In een neutrale achtergrond. Die niks specifieks doet. Maak het goede voorbeeld-beeld wel realistisch, dus niet als een soort superheld.
  3. Begin door het ongewenste beeld, van de huidige situatie en met de automatische ongewenste gewoonte, geassocieerd te beleven. Dit is een kans voor de coach om te kalibreren: hij/zij kan nu zien hoe de probleem-gemoedstoestand eruit ziet, zodat hij kan zien of dat is veranderd aan het einde van de Swish-techniek.
  4. Spoel het filmpje naar het moment waarin je nog een keuze had (de trigger). Ontdek dus wat de trigger is voor dat ongewenste gedrag. Wat gebeurt er vlak voordat dit ongewenste beeld of gedrag begint? Wat zie, hoor of voel je waardoor je weet dat het tijd is om te beginnen met de ongewenste gemoedstoestand? Het filmpje stopt op dit keuze-moment, waarop je nog niet begonnen bent met het ongewenste gedrag. Dit noemen we vanaf nu het oude, ongewenste beeld. Ervaar dit huidige, negatieve gedrag geassocieerd. Benoem alles van het rijtje VAKOG + wat denk, voel en doe je?
  5. Break state.
  6. Creëer het aantrekkelijk gewenst beeld als respons op de trigger (het keuzemoment). Dit beeld is gedissocieerd. Maak het aantrekkelijk door submodaliteiten te gebruiken (helderder, groter, etc.). Merk de capaciteiten en kwaliteiten (hulpbronnen) op van de getransformeerde jij. Wat is zijn/haar identiteit? Laat dit dus niet specifiek gedrag zijn, maar een context-loze jij met alle benodigde hulpbronnen, vaardigheden en kwaliteiten voor nieuwe keuzes. Zo creëer je keuzes in plaats van één nieuw gedrag.
  7. Nu begint het spelen met submodaliteiten. Met andere woorden: we gaan de swish-beweging maken. De submodaliteiten die in dit voorbeeld gebruikt worden voor de daadwerkelijke swish-beweging, zijn slechts enkele van de duizenden voorbeelden. Voel je vrij om ze zelf te ontwerpen.
    Houd het ongewenste beeld (geassocieerd) vast in je linkerhand en breng het naar je toe. Voel de zware en nare energie van deze hand. Weet je nog? Dit is het (geassocieerde) filmpje tót het keuzemoment, dus alles is nog goed.
  8. Zie nu het gedissocieerde gewenste beeld voor je die ter vervanging dient. Dit is nu nog ver weg en donker. Zet dit beeld in je rechter hand.
  9. Maak nu de daadwerkelijke swish-beweging: haal het gewenste beeld naar je gezicht toe. Groot en in kleur. Voel de positieve energie in deze hand. Versterk de gezonde gewoonte. Zie jezelf voor je met de hulpbronnen. Maak dit beeld zo aantrekkelijk mogelijk, bijvoorbeeld door visueel het beeld zo te draaien en te vergroten dat het je visie helemaal bedekt etc.
  10. Onthoud de ecology/congruence check: wil je deze persoon worden? Wat betekent dat voor je omgeving?
  11. Break state door het scherm wit te maken, zwart te maken of door je ogen te openen (in ieder geval niet door de swish terug te draaien). Dus zodra het gewenste beeld helemaal volledig groot, overweldigend zodat je er niet meer omheen kunt, en zodra het sterk is, zet je het beeld simpelweg uit/maak het wit. Laat het dus niet terug de andere kant op wegvagen of iets dergelijks (één richting willen we: verbetering). Dus gewoon wegklikken.
    We gaan het nog een keer doen, en dit keer met een Swish-geluid.
  12. De ongewenste representatie van jezelf zit in je linker hand, en de nieuwe keuze in je rechter. Hou ze vast, kijk een keer naar die ongewenste in je linker hand (dit is een van de laatste keren dat je hem ooit zult zien) door hem dichtbij je gezicht te brengen, terwijl je de gewenste ver weg rechts-onder van je houdt. Speel dus het ongewenste beeld af (geassocieerd) terwijl je linker hand naar je toe komt. Dit beeld wordt langzaam en zeker groter en komt dichterbij.
  13. Swish: maar je ziet vanuit rechts-onder de kleine vervangende-scene, ter grootte van een postzegel, met de gewenste situatie, die je met je rechter hand dichterbij haalt waardoor het steeds groter wordt in relatie tot het beeld in je linker hand. Het gaat dus sneller dan het ongewenste, dus het gewenste gaat dus overheersen, terwijl het ongewenste beeld daar steeds ten koste van gaat en kleiner en zwakker wordt. Het gewenste beeld haal je steeds dichterbij totdat het helemaal over je visie explodeert en je linker hand ver weg duwt naar de verte. Er is nu voor je een groot helder kleurrijk beeld van wat je wel wilt, die het vorige beeld compleet heeft vervangen. Zorg er altijd voor dat de beelden gelijkmatig groter en kleiner worden: dus bijvoorbeeld niet na elkaar, maar dat er overlap/connectie is, zodat de trigger in de echte wereld de komende tijd automatisch geankerd wordt en het gewenste beeld automatisch geactiveerd wordt. Vertel bevestigend: “Je doet je gewenste gedrag…” Gebruik ook andere modaliteiten, zoals auditief: hoor de stem van jezelf die meer gedisciplineerd is, meer ontwikkeld is, meer bronvol is en meer keuzes heeft.
  14. De Swish 5 keer herhalen. Eerst langzaam, daarna supersnel. breng de rechter hand met het gewenste beeld naar je gezicht en gooi de ongewenste weg. Zorg er zelfs voor dat de wind van de hand voelbaar is in je gezicht. Gooi het ongewenste beeld in één keer weg, en als je er een scherm van gemaakt had moet je hem steeds in één keer legen. Maak er ook een ´swish´ of ´whoosh´ geluid bij.
    ‘Speel het ongewenste beeld af, en als je de trigger krijgt: SWISH. Speel af, trigger: SWISH. Speel af, trigger: SWISH!
  15. Schud los (break state).
  16. Testen maar! Als ik zou zeggen: denk aan {context}, wat voor plaatje komt er dan in je gedachten op? Vuur een trigger af van de ongewenste gewoonte. Reageer je daar nog steeds op met de ongewenste gewoonte? Is het gelukt? Ook kun je het oude gedrag live testen: Probeer eens dat oude ongewenste weer te doen, welk gevoel krijg je dan? lukt dat? Let op een remming/hapering/stop = geslaagd! ‘Merk op hoe moeilijk, of zelfs onmogelijk het voor je is om het uit te voeren. Merk op dat je moet nadenken over hoe je het ook al weer moest doen. Het is niet meer zo automatisch als het was.’
  17. Future pace het gewenste beeld: controleer of de client meteen de neiging krijgt om het gewenste gedrag te vertonen.
Hierna lezen:  Ochtendroutine: Beste Stappenplan (Tips: Goed Ochtendritueel!)

Variatie op de swish – Niet vervangen, maar combineren

Combineer alle goede eigenschappen van de twee door met je handen te klappen. Iedere negatieve gewoonte heeft namelijk ook een positieve achterliggende bedoeling. Als je bijvoorbeeld lui bent, wil je onbewust misschien goed voor jezelf zorgen en jezelf meer rust gunnen.

Variatie op de swish – Andere submodaliteiten en visualisaties gebruiken: een lopende band

Leg het ongewenste beeld op een lopende band die weggaat en de goede op een lopende band naar je toe. De lopende band zit vast aan je gezicht, waardoor de beelden regelrecht, groot in je gezicht komen.

Variatie op de swish – Andere submodaliteiten en visualisaties gebruiken: ook met kleur en zwart-wit werken

Gebruik kleur en afstand: Het ongewenste gedrag is dichtbij en in kleur. Het gewenste gedrag is ver weg en zwart wit. Swish! (Maak ‘het scherm’ wit, en herhaal)

Variatie op de swish – Andere submodaliteiten en visualisaties gebruiken: extreme snelheid en kracht

Zet het ongewenste beeld op de horizon en laat het naar je gezicht toe schieten. Of visualiseer een gigantische katapult die het nieuwe beeld op je afschiet.

Tot slot is het goed om op te merken dat je vanzelf vrijheid vindt in het ontwerpen van swishes door het volgen van een NLP-opleiding.

Variatie op de swish – de auditieve swish

Als de trigger niet visueel is, maar een geluid, dan ga je gewoon aan de slag met auditieve submodaliteiten: maak het geluid zachter en geef het meer pauzes. Tegelijkertijd maak je een aangenaam, bronvol geluid sterker, sneller en dichterbij.

Het NLP-principe van keuze en flexibiliteit blijft geldig, ook al ‘sla’/’programmeer’ je het oude gedrag weg

Bij de Swish-techniek ga je haast letterlijk het neurale pad van je oude gedrag afkappen en het nieuwe gedrag daarvoor in de plaats zetten. Dat klinkt als een ‘harde delete’, maar ‘deleten’ is niet ‘des-NLP’s.’ Nieuwe keuzes als optie hebben, is wel ‘des-NLP’s’. Alle NLP-vooronderstellingen blijven ook bij deze techniek van kracht.

Hierna lezen:  Uitstelgedrag Aanpakken: 6 Drastische Adviezen [+4 Tips] [Escapisme]

Houd dus onder andere het NLP-principe van keuze in de gaten. NLP gaat om het scheppen van nieuwe keuzemogelijkheden (oftewel flexibiliteit), en niet per se om te veranderen en/of oude gewoonten te verwijderen. Je kunt voortaan kiezen voor welk gedrag je gaat, dus er is geen automatische neiging/verlangen meer naar een bepaald ongewenst gedrag.

Kortom: de Swish schept meer vrijheid – net als alle andere NLP-technieken.

Op jouw vrijheid!

Bekijk deze bonuspagina

Er is veel te ontdekken in deze blogartikelen, maar hoe breng je het in de praktijk? En waar te beginnen? Ik heb een praktisch doe-boek voor je samengesteld waarmee je NLP stapje voor stapje in je leven verweeft. Neem hier een kijkje.

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Gerelateerd: lees verder...