swish

Swish – De NLP-oefening voor gedragsverandering

Met de Swish-techniek installeren we nieuwe keuzemogelijkheden voor een nieuwe levenswijze, in plaats van oude gewoonten te veranderen of af te schaffen. Je kunt voortaan kiezen voor welk gedrag je gaat, dus er is geen neiging/verlangen meer naar een bepaald gedrag. Iedere keer dat je het oude gedrag weer wil herinneren of opnieuw gaat meemaken in de toekomst, wordt het weggeslagen door een nieuw beeld van je gewenste gedrag.

swish nlp oefening

Swish-techniek: alle stappen

De kern van de oefening is: je visualiseert jezelf met het gewenste gedrag. Je wordt uiteindelijk die ontwikkelde versie van jezelf (met het gewenste doel en de uitkomst) die je je visualiseert. Maar er zit een interessante beweging bij, die je moet maken om deze oefening te laten slagen. Hieronder vind je de oefening van begin tot eind.

  1. Identificeer de context waarin je meer keuze zou willen hebben qua gedrag: het ongewenste beeld.
  2. Identificeer de nieuwe keuzes om dezelfde intentie te bevredigen, en om een ander resultaat te behalen, maar dan met ander gedrag. Het moet wel met het ongewenste gedrag te maken hebben: het moet erop lijken. Maak het goede voorbeeld-beeld wel realistisch, dus niet als een soort superheld.
  3. Begin met het ongewenste beeld, van de huidige situatie en met de automatische ongewenste gewoonte, geassocieerd te beleven. Spoel het filmpje naar het moment waarin je nog een keuze had (de trigger). Ontdek dus wat de trigger is voor dat ongewenste gedrag. Wat gebeurt er vlak voordat dit ongewenste beeld of gedrag begint? Het filmpje stopt op dit keuze-moment, waarop je nog niet begonnen bent met het ongewenste gedrag. Dit noemen we vanaf nu het oude, ongewenste beeld. Ervaar dit huidige, negatieve gedrag geassocieerd. Benoem alles van het rijtje VAKOG + DVD: denken, voelen, doen.
  4. Break state.
  5. Creëer het aantrekkelijk gewenst beeld als respons op de trigger (het keuzemoment). Dit beeld is gedissocieerd. Maak het aantrekkelijk door submodaliteiten te gebruiken (helderder, groter, etc.).
  6. Nu begint het spelen met submodaliteiten voor de swish-beweging. De submodaliteiten die in dit voorbeeld gebruikt worden voor de daadwerkelijke swish, zijn maar enkele van de duizenden voorbeelden. Voel je vrij om ze zelf te ontwerpen.
    Houd het ongewenste beeld (geassocieerd) vast in je linkerhand en breng het naar je toe. Voel de zware en nare energie van deze hand.
  7. Zie nu het gedissocieerde gewenste beeld voor je die ter vervanging dient. Zet dit beeld in je rechter hand en haal het naar je gezicht toe. Voel de positieve energie in deze hand. Versterk de gezonde gewoonte. Zie jezelf voor je hoe je die gezonde gewoonte aan het doen bent. Maak dit beeld zo aantrekkelijk mogelijk, bijvoorbeeld door visueel het beeld zo te draaien en te vergroten dat het je visie helemaal bedekt etc.
  8. Onthoud de ecology/congruence check: wil je deze persoon worden? Wat betekent dat voor je omgeving?
  9. Break state door het scherm wit te maken, zwart te maken of door je ogen te openen (in ieder geval niet door de swish terug te draaien). Dus zodra het gewenste beeld helemaal volledig groot, overweldigend zodat je er niet meer omheen kunt, en zodra het sterk is, zet je het beeld simpelweg uit/maak het wit. Laat het dus niet terug de andere kant op wegvagen of iets dergelijks (één richting willen we: verbetering). Dus gewoon wegklikken.
    We gaan het nog een keer doen, en dit keer met een Swish-geluid.
  10. De ongewenste representatie van jezelf zit in je linker hand, en de nieuwe keuze in je rechter. Hou ze vast, kijk een keer naar die ongewenste in je linker hand (dit is een van de laatste keren dat je hem ooit zult zien) door hem dichtbij je gezicht te brengen, terwijl je de gewenste ver weg rechts-onder van je houdt.
  11. Speel het ongewenste beeld af (geassocieerd) terwijl je linker hand naar je toe komt. Dit beeld wordt langzaam en zeker groter en komt dichterbij.
  12. Swish: maar je ziet vanuit rechts-onder de kleine vervangende-scene, ter grootte van een postzegel, met de gewenste situatie, die je met je rechter hand dichterbij haalt waardoor het steeds groter wordt in relatie tot het beeld in je linker hand. Het gaat dus sneller dan het ongewenste, dus het gewenste gaat dus overheersen, terwijl het ongewenste beeld daar steeds ten koste van gaat en kleiner en zwakker wordt. Het gewenstee beeld haal je steeds dichterbij totdat het helemaal over je visie explodeert en je linker hand ver weg duwt naar de verte. Er is nu voor je een groot helder kleurrijk beeld van wat je wel wilt, die het vorige beeld compleet heeft vervangen. Zorg er altijd voor dat de beelden gelijkmatig groter en kleiner worden: dus bijvoorbeeld niet na elkaar, maar dat er overlap/connectie is, zodat de trigger in de echte wereld de komende tijd automatisch geankerd wordt en het gewenste beeld automatisch geactiveerd wordt.
    Gebruik ook andere submodaliteiten, zoals auditief: hoor de stem van jezelf die meer gedisciplineerd is, meer ontwikkeld is, meer bronvol is en meer keuzes heeft.
  13. De Swish 5 keer herhalen. Eerst langzaam, daarna supersnel. breng de rechter hand met het gewenste beeld naar je gezicht en gooi de ongewenste weg. Gooi het ongewenste beeld in één keer weg, en als je er een scherm van gemaakt had moet je hem steeds in één keer legen. Maak er ook een ´swish´ of ´whoosh´ geluid bij.
    ‘Speel het ongewenste beeld af, en als je de trigger krijgt: SWISH. Speel af, trigger: SWISH. Speel af, trigger: SWISH!
  14. Schud los (break state).
  15. Testen maar! Vuur een trigger af van de ongewenste gewoonte. Reageer je daar nog steeds op met de ongewenste gewoonte? Is het gelukt? probeer eens dat oude ongewenste weer te doen, welk gevoel krijg je dan? lukt dat? Let op een remming/hapering/stop = geslaagd! ‘Merk op hoe moeilijk, of zelfs onmogelijk het voor je is om het uit te voeren. Merk op dat je moet nadenken over hoe je het ook al weer moest doen. Het is niet meer zo automatisch als het was.’
  16. Future pace het gewenste beeld: controleer of de client meteen de neiging krijgt om het gewenste gedrag te vertonen.

Variatie op de swish

combineer alle goede eigenschappen van de twee door met je handen te klappen. Iedere negatieve gewoonte heeft namelijk ook een positieve achterliggende bedoeling. Als je bijvoorbeeld lui bent, wil je onbewust misschien goed voor jezelf zorgen en jezelf meer rust gunnen.

nlp opleiding met korting

Variatie op de swish

Leg het ongewenste beeld op een lopende band die weggaat en de goede op een lopende band naar je toe. De lopende band zit vast aan je gezicht, waardoor de beelden regelrecht, groot in je gezicht komen.

Variatie op de swish

Gebruik kleur en afstand:
Het ongewenste gedrag is dichtbij en in kleur.
Het gewenste gedrag is ver weg en zwart wit.
Swish!
(Maak ‘het scherm’ wit, en herhaal)

Variatie op de swish

Zet het ongewenste beeld op de horizon en laat het naar je gezicht toe schieten. Tot slot is het goed om op te merken dat je vanzelf vrijheid vindt in het ontwerpen van swishes door het volgen van een NLP-opleiding.

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren. En... sharing is caring!