rapport

Rapport, wat is dat? Do’s en don’ts voor diepe verbinding

Rapport is hét belangrijkste element om resultaten te boeken met je client. In dit artikel leer je wat het is, én hoe je het opbouwt. Vaak wordt rapport verkeerd uitgevoerd door NLP’ers. Pas daarom vooral de drie pro-tips toe in dit artikel, zodat jij sneller resultaat boekt!

rapport

Wat is rapport?

Misschien heb je het in de vorige oefening mogen ervaren, en anders heb je het vast ooit wel eens meegemaakt. Je had direct een klik met iemand en je kon er uren mee praten over allerlei verschillende onderwerpen. Een heerlijk gevoel voor jullie allebei. Misschien begon het toen je naar een afvallersclub ging en zei: “wie heeft er zin in cake!” Of toen je een nieuwe buitenlandse student ontmoette en vroeg: “Mis jij ook al je familie?” In ieder geval heeft iets of hebben meerdere dingen die connectie veroorzaakt.

Ook zal je wel eens hebben meegemaakt dat je iemand ontmoette waar je totaal niet mee door één deur kon, waar de communicatie heel stroef liep en je het liefst weg wilde uit de situatie. Maar in de meeste gevallen is het handig als je in staat bent een klik met iemand te maken. Bijvoorbeeld met je baas of als je voor de eerste keer naar je schoonouders gaat. Rapport wordt wel eens omschreven als dit magische gevoel wat je wel, of juist niet, kunt ervaren van de ene persoon naar de andere. Andere manieren om rapport te omschrijven zijn:

  • Rapport is krachtige communicatie met anderen en jezelf.
  • Connectie: de energie die is gecreëerd tussen mensen als ze gezien, gehoord en gewaardeerd worden. Als ze kunnen geven en ontvangen zonder oordeel.
  • Je hebt rapport met jezelf als je congruent bent, dus wanneer je gedachten, gevoelens en gedrag synchroon met elkaar zijn.
  • Je hebt rapport met andere mensen als jullie synchroon zijn met elkaar. Er is dan congruentie tussen mensen. Voorbeeld: synchronie in een dans.
  • Door je complete zintuiglijke scherpzinnigheid te trainen wordt het steeds makkelijker een persoon te spiegelen.
  • Je ‘wordt’ elkaar in het breedste zin van het woord. De reden: mensen houden van mensen die zijn zoals ze zelf zijn.
  • Snel en diep contact.
  • Een ‘klik’ hebben met elkaar.
  • Veiligheid.
  • Vertrouwen.
  • Erkenning van de situatie.
  • Erkenning van iemands gevoelens en acceptatie van je eigen gevoelens. Als je spanning voelt voor een evenement kan je accepteren dat het bijvoorbeeld een eng gevoel geeft in je onderbuik maar tegelijk kan je weten dat het leuk is om wel te komen.
  • Comfort.
  • Openheid. Een sfeer waarin je graag zou delen.
  • Bereidheid (om te delen, want er zijn geen barrières).
  • Luisteren en begrijpen.
  • Begrepen worden.
  • Interesse en enthousiasme: aandacht hebben voor iets of iemand.
  • Rapport komt van het Franse woord ‘rapporter,’ wat ‘terugbrengen’ betekent. Rapport is dus wederzijds en het heeft een besmettelijke werking!
  • Het is empathie. Wat jij voelt, voelt de ander, wanneer jullie in rapport zijn.
    Dus voel energie, plezier, aantrekkingskracht etc. om de cliënt ook hetzelfde te laten voelen.
  • Dezelfde (lichaams)taal spreken.
  • Respect.
  • In iemands kaart van de wereld stappen: flexibiliteit/volgen. Je kunt je cliënt veranderen door eerst jezelf te veranderen. Dat is rapport maken. Pas nadat je gevolgd hebt ga je leiden zodat anderen in jouw kaart van de wereld stappen.
  • Onderbewuste communicatie: iets in de cliënt zegt: aha!

Rapport is dus een erg breed begrip. Toch is het belangrijk om het goed te begrijpen, want rapport komt voor alles. Voordat je iets wil bereiken zorg je dat je rapport hebt met jezelf of met een ander. Gebruik dit bijvoorbeeld om meer medewerking te krijgen bij je personeel voordat je veranderingen doorvoert.

Introductieoefeningen

rapport

Onderstaande oefeningen zou je eigenlijk, ter introductie van het onderwerp ‘rapport’, het beste vóór de bovenstaande uitleg kunnen doen.

Rapport-oefening 1 – Een klik maken

Doe deze opdracht met je oefenpartner of vind iemand die je nog niet kent. Vertel die persoon eventueel dat je een huiswerkoefening aan het doen bent en dat jullie allebei actief je best moeten doen. De opdracht is:

Maak een klik/connectie met elkaar.

Je krijgt 1 minuut.

Rapport-oefening – 2 gelijkenissen en 2 verschillen

Ga in gesprek met je oefenpartner. Zoek 2 gelijkenissen en 2 verschillen tussen jullie.

Je krijgt 5 minuten.

Rapport-oefening 3 – Gebruik de logische niveaus

Herhaal de vorige oefening, maar nu maak je gebruik van de logische niveaus als inspiratie. Misschien waren jullie eerst alleen maar op omgevingsniveau aan het zoeken.

Makkelijker nee zeggen door (de afwezigheid van) rapport

Natuurlijk, je hoeft niet met iedereen beste vrienden te worden. Soms is het heel handig om rapport te kunnen breken, bijvoorbeeld als je snel van een irritante verkoper af wil. Breek rapport ook opzettelijk om even later makkelijker nee te zeggen. Misschien hoef je dan niet eens nee meer te zeggen omdat de andere persoon de boodschap al lang opgepikt heeft. Op deze manieren kan je rapport breken:

  • Alle riskante, maar goed bedoelde, uitspraken als beledigend opvatten: “pardon!”
  • Breed staan met armen in je zij.
  • Armen over elkaar.
  • In het tegenovergestelde voorkeursrepresentatiesysteem van de andere persoon praten. Is hij sterk visueel: praat dan met auditieve termen.

Je kunt ook nee zeggen door juist wel rapport op te bouwen. Dat wordt ook wel ‘ontwapenende empathie’ genoemd.

  • Eerst vat je samen wat hij heeft gezegd.
  • Je kunt daarna je waardering uitspreken over het product van de verkoper, zeggen dat je je vereerd voelt, dat je het heel erg waardeert dat hij het aan je vraagt en je kan zeggen dat de prijs van de verkoper fenomenaal is.
  • Daarna kun je de ‘nee’ gaan zeggen. Je zegt dat je het niet wil kopen.

Hoe bouw je rapport?

Lees alles over hoe je nou rapport kunt bouwen. De mogelijke manieren kunnen we opdelen in twee groepen: spiegeltechnieken en alle overige technieken. Daarna komen ook de don’ts aan de orde.

rapport

Do’s (Spiegeltechnieken)

De meest voor de hand liggende manier om rapport te maken is spiegelen. Je bent dan aan het ‘pacen’, oftewel volgen, in het gedrag van de cliënt. Vervolgens kun je gaan leiden. De spiegelneuronen zorgen er dan voor dat de client jou volgt. Mits je éérst jouw volg-taak hebt volbracht kun je er daarna voor zorgen dat de cliënt als een marionettenpop door een kracht buiten hem geleid wordt. Je voelt de ander in het breedste zin van het woord: empathische resonantie.

Zo doen de ervaren programmers het

Let wel op dat je het vernuftig doet, in plaats van heel simpel nadoen van de client. Als de client zich krabt hoef je niet ook te krabben voor rapport. Het kan subtieler. Hier zijn de drie belangrijkste principes voor het subtiel spiegelen:

  1. Spiegel uitsluitend het energieniveau (het humeur) van de ander, en dus niet letterlijk het gedrag van de ander. Dit is zelfs de beste manier om te spiegelen.
  2. Je kunt ook extra onopvallend spiegelen door het met vertraging te doen. Als het jouw beurt is om te praten verander je pas van houding of maak je de gebaren, en dat doe je tijdens het praten.
  3. Cross over-spiegelen. Zit iemand aan zijn haar te frummelen, doe jij dat met je broek.

Andere mogelijkheden om te spiegelen

  • De postuur van iemands lichaam.
  • De kanteling van iemands hoofd.
  • Gezichtsuitdrukking. Bijvoorbeeld dat van een kind dat aan het gluren is: dan gluur je gewoon terug met dezelfde gezichtsuitdrukking.
  • Fysiologische ritmes: als iemand met zijn voeten tegen iets aan het tikken is kun je dat ritme spiegelen door bijvoorbeeld met je hand iets soortgelijks te doen met hetzelfde ritme.
  • Gebaren: maakt iemand grote of kleine gebaren, dan doe je hetzelfde. Maakt iemand geen gebaren, dan houd je je handen ook helemaal stil.
  • Lichaamstaal en energieniveau. De sub-communicatie is dan: “Aha jij bent niet een van die mensen (druk gebarend in de lucht) maar van deze (armen rustig naar beneden hangend)!” Tijdens een aflevering van het Amerikaanse TV-programma Impractical Jokers kreeg een van de Jokers de opdracht om een huisgenoot te zoeken. Het ging hem perfect af, omdat hij bij binnenkomst van de bezoeker meteen het energieniveau in zijn stem, gezicht en gebaren spiegelde. Binnen een minuut stonden ze perfect synchroon, luid lachend op de banken te springen.
  • Ademhaling. Je kunt dit ook spiegelen door bijvoorbeeld op hetzelfde ritme op de tafel te tikken en dan langzaam naar een lager tempo te leiden. Je kunt ook je hand op de schouder van de client leggen en meer of minder drukken bij het in- en uitademen. Druk steeds minder ver bij het inademen. Zo kunnen bijvoorbeeld kinderen rustig gekregen worden. Je hoeft dus niet altijd letterlijk te spiegelen. Dat heet crossover-spiegelen.
  • Het knipperen van de ogen.
  • Rapport = empathie, dus spiegel ook de emotionele state.
  • Letterlijk taal spiegelen: probeer een paar woorden van de taal van de ander te leren (als de ander een andere taal spreekt).
  • Hun persoonlijke trancewoorden. Ze zullen nadruk op deze woorden leggen, want ze zijn beladen. Herken ze! Vervolgens herhaal je hun woorden precies, want dat zijn hun trance-woorden. Als je een gestreste cliënt bijvoorbeeld weer goed wil laten voelen kun je haar trance-woorden en haar genot-ankers gebruiken die ze al heeft. Als haar woorden bijvoorbeeld “super” en “energie” zijn kun je zeggen: “Weet je, is het niet interessant dat wanneer je iemand ontmoet die je super veel energie geeft, dat naar een compleet nieuwe richting kan leiden?” Zoek de personal trance words van te voren op via de social media of blog van je client.
  • Spreektempo. Een fout voorbeeld: Telemarketer: “Blablablabla (snel).” “Klant: wat… is… het precies… waar… je het… over hebt…?”
  • Spreekvolume.
  • Ritme: regelmatig of onregelmatig, snel of langzaam, aantal pauzes, langdurige of korte pauzes.
  • Tonaliteit: eentonig of meertonig.
  • Accent of dialect.
  • Markeringen of klemtonen.

Do’s (Alle andere manieren om rapport te bouwen)

rapport

  • Neem hun metaprogramma’s ook in beschouwing bij het maken van Rapport. Is iemand detail-georiënteerd, maak dan kleine gebaren en leg je ideeën in kleine stapjes uit. Denkt iemand juist in grotere chunks, maak dan grote gebaren met je hele arm en praat meer in grote lijnen. Doe dit ook bij de andere metaprogramma’s die mensen kunnen hebben.
  • Klim langzaam maar zeker naar de hogere logische niveaus in het gesprek.
  • Denk: wat is op dit moment het belangrijkst voor deze persoon? Probeer oprecht te weten te komen wat voor de ander belangrijk is. Begin met anderen te begrijpen in plaats van te verwachten dat ze eerst jou begrijpen.
  • Ken je mensen die al met succes rapport heeft opgebouwd met deze persoon? Wat kan je van ze leren? Wat is hun achtergrond? Welke andere hulp kun je gebruiken? Wat is de eerste stap?
  • Zoek naar de positieve intentie van de ander (de onderliggende bedoeling) en let niet zozeer op wat de persoon doet of zegt. Misschien snapt ze niet alles, maar ga ervan uit dat ze haar hart op de juiste plaats heeft.
    Elke gedrag heeft namelijk een positieve intentie. Zelfs als iemand negatief tegen je doet kun je op zoek gaan naar de positieve intentie.
  • Respecteer het wereldmodel , de tijd, energie, favoriete personen en geld van de ander. Dit zijn voor de ander belangrijke hulpbronnen.
  • Stap in het wereldmodel van de ander door bijvoorbeeld te vragen wat ze op dat moment aan het doen is.
  • Parafraseren: de boodschap van de ander in andere woorden herhalen. Van te voren kun je zeggen: “Ik wil even zorgen dat ik het goed begrijp”. Daarna kan je parafraseren. Er is wel een groot risico dat je hiermee juist rapport breekt doordat je de verkeerde woorden kiest die een heel andere betekenis voor de andere persoon hebben.
  • Echoën is daarentegen altijd goed: letterlijk herhalen wat ze zegt. Dan kan je niet fout zitten.
  • De overeenkomsten benoemen: “Weet je Tom, jij en ik willen hetzelfde. We zijn beide ouders. We willen beiden x, we willen beiden y, we willen beiden z. Waar we in verschillen is de manier waarop we die doelen willen bereiken.”
  • Flexibiliteit: laat je eigen referentiekader los en stap die van een ander binnen. Gebruik hun taal, woorden, overtuigingen, houding, argumenten etc. om alles te kunnen bereiken. Degene met de meeste flexibiliteit in een situatie of systeem heeft de meeste controle en beïnvloedingskracht en zal uiteindelijk winnen. Is er bijvoorbeeld een hard krijsend, verwend kind? De oplossing is een harder krijsende moeder. Ze spiegelt daarmee het kind en laat het daarmee inzien wat ze fout doet. Dus spiegel en pas jezelf aan het energieniveau van de ander aan.
  • Observeer en luister goed! Zoek naar gelijkenissen.
  • Naast iemand zitten of in een hoek van 90 graden. Tegenover elkaar communiceert rivaliteit. Zit je toch tegenover elkaar? Stoel 90 graden draaien.
  • Een docent of leidinggevende kan bij binnenkomst tussen iedereen in zitten in plaats van op de leidershapspositie. Maak oogcontact en meng je tussen iedereen.
  • Barrières tussen jou en gesprekspartner weghalen, zoals een grote plant op tafel die tussen jullie in zit. Eventueel kan je een stoel pakken en dichterbij zitten.
  • Jezelf voorstellen aan iemand draagt direct bij aan de mate van rapport.
  • Beschrijf de emoties of states die passen bij wat de persoon aan het vertellen is.
  • Gebruik de woorden ‘jij’, ‘wij’ en ‘ons’ in plaats van ‘ik’ en ‘mij’.
  • Plaats ‘rapport baits’ om anderen uit te nodigen in het gesprek te investeren door het ze makkelijk te maken interesse te tonen en vragen te stellen.
    Doe dit door niet alle informatie te geven. Laat dus expres gaten vallen. Bijvoorbeeld: “Ik liep gisteren naar een concert toen ik Jan opeens zag lopen.” De ander kan nu vragen: “Naar welk concert ging je?” Ander voorbeeld: “Toen ik in Schiphol was kreeg ik opeens een heel gaaf idee…!” “Wat deed je in Schiphol?” Mensen kunnen zo terugkomen en je makkelijk opnieuw benaderen met vragen over wat je eerder hebt verteld. Dit heeft tegelijk een fractionerende werking omdat er steeds van gespreksonderwerp gewisseld word. Mooi meegenomen! Verkopers gebruiken deze techniek als ze met de voicemail te maken krijgen en 100% teruggebeld willen worden. Bel ze en laat een bericht achter waarin je zegt dat je iets belangrijks te zeggen of ontdekt hebt. Begin het te beschrijven en hang op in het midden van je zin. Ze bellen je zo snel mogelijk terug. Gebruik een probleem met de telefoon als excuus en je hebt nu interesse voor je verhaal.
  • Een andere manier om het de ander makkelijk te maken rapport met je op te bouwen is het herhaaldelijk duidelijk maken van je naam. Mocht de client je naam vergeten zijn heb je haar hiermee geholpen je naam beter te onthouden. Herhaal je naam bijvoorbeeld een paar keer bij de introductie, maak duidelijk hoe je hem spelt, of vertel een anekdote over jezelf in de derde persoon: “En toen zei Rolf tegen me: “Bart jongen, zo had ik het nog nooit bekeken.”
  • Ga ervan uit dat er al rapport is tussen jullie. Doe alsof het je beste vriend is. Hoe ga jij om met je beste vriend? Gedraag je precies zo met de persoon waarmee je rapport wil maken. Het werkt namelijk aanstekelijk. Als je hier moeite mee hebt kan je het vriendschapsgevoel in je lichaam opmerken. Waar voel je dat in je lichaam? Geef het een kleur en vergroot het.
  • Stel je voor dat er een bol om jullie heen zit met een deken van rapport, om zo intense emoties te voelen met die persoon. De ander zal het automatisch ook voelen door de aanstekelijke werking. Ga zo te werk:
  1. Bepaal voor welk gevoel je gaat. Bijvoorbeeld: openheid of warmte.
  2. Stap in de wereld van de andere persoon, oftewel bouw rapport op volgens de eerder genoemde methodes.
  3. Ga door dot het gevoel van rapport sterk wordt in je.
  4. Stel je voor dat er een stralende bol om jou heen zit vol energie en openheid.
  5. Visualiseer dat de bol zich opent en zich uitbreidt totdat het jullie beide bedekt.
  6. Versterk de visuele en de gevoelsaspecten van de bol totdat het zo sterk zoals jij het wil.
  7. Vergeet deze bol van openheid. Focus nu op alle andere aspecten van de interactie.Bovenstaande ‘doen alsof-techniek’ kan je enorm helpen in allerlei situaties. Doe bijvoorbeeld alsof iemand de aller belangrijkste filmster van de wereld is en verbaas jezelf over hoeveel beleefdheid, focus en aandacht je aan die persoon geeft. Of doe alsof iedereen een engel-aureool boven zich heeft en engel-vleugels heeft (ook jezelf).
  • Geef je volledige aandacht aan de persoon waarmee je in gesprek bent, en focus je volledig. Elon Musk staat hier bekend om. Hij behoudt de focus die hij met je heeft, zelfs na heel lang gecomputerd te hebben. Niks is erger dan ogen die achter je langs kijken om te zien of er iemand interessanters aanwezig is.
  • Gebruik de zintuiglijke voorkeur van je gesprekspartner in jouw taal: als de cliënt zegt: “Het was schitterend en schilderachtig” zeg je niet: “Wow, het moest vast heel goed voelen.” Maar wel: “Wow, ik zou me kunnen voorstellen wat voor helder uitzicht je daar gehad moest hebben”.
  • Gebruik ook hun zintuiglijke strategie die in hun verhaal voorkomt. Bijvoorbeeld: voel voel zie voel.
  • Observeer goed en merk op: bloost de persoon, heeft ze een stralend gezicht doordat ze haar gezicht weet te ontspannen, heeft ze een snellere of langzamere ademhaling? Dat laatste kan je bijvoorbeeld zien via de borstkas.
  • Zeg ‘ja, en’ in plaats van ‘ja, maar’. ‘Ja’ zeggen is volgen. Je parafraseert of echoot wat je gesprekspartner zegt. `En’ zeggen is leiden. Vervolgens leid je met jouw ideeën en bemoedigingen. In het Milton Model wordt altijd ‘en’ gebruikt in plaats van ‘maar’.

Don’ts (Rapport-fouten)

  • Sommige mensen willen door middel van te veel vragen ‘luister-technieken’ inzetten waardoor ze zelf niet meer antwoorden op de vragen van de client. Antwoord met een feit, een persoonlijke noot en dan pas kaats je de vraag terug of stel je een nieuwe vraag. Bijvoorbeeld: “Wat heb je dit weekend gedaan?” “Ik heb getuinierd (feit), dat brengt me altijd tot rust (persoonlijke noot), wat heb jij dit weekend gedaan? (nu komt pas een vraag)”
  • Te aardig zijn. Blijf ze nog altijd erop wijzen als ze iets doen wat jij niet acceptabel vindt. Blijf ze dus nog wel conditioneren.
  • Te hard proberen. Ga juist mee in het natuurlijke ritme.
  • Te graag iets willen, bijvoorbeeld een verkoper. De oplossing is rapport-fractionatie: meteen na een stuk rapport-opbouw kan je het rapport weer wegnemen en weer even breken. Dit herhaal je een paar keer.
  • Geen rapport met jezelf. Dus niet congruent zijn in jezelf voordat je met een ander rapport probeert te maken. Wees dus juist oprecht geïnteresseerd met bijbehorende lichaamstaal.
  • De rapport is niet breed genoeg, maar gefocust op slechts één gespreksonderwerp. De oplossing is om aan meer gespreksonderwerpen te starten waar je rapport in opbouwt.

En nu oefenen

rapport

Oefening 1 – Inhoudelijk geschillen, vorm bevat rapport

Ontvankelijk voor elkaar zijn betekent niet noodzakelijkerwijs dat men het eens is met de mening van een ander. Nu je weet hoe je rapport maakt kan je het inzetten bij het voeren van een discussie.

  1. Persoon A en B zijn in discussie over een onderwerp. Ze geven niet aan elkaar toe en gaan altijd tegen elkaar in.
  2. Persoon B matcht haar lichaam en stem, terwijl ze het niet met elkaar eens zijn. Persoon A is gewoon zichzelf en houdt haar standpunt vast.
  3. Persoon A zal voelen dat het onmogelijk is om niet naar een soort compromis te gaan, omdat persoon B matcht. Wat hier gebeurt is zoals ze in het Engels zeggen: agree to disagree.

Voorbeeld van het gespreksonderwerp: er wordt een enorm winkelcentrum in jullie buurt gebouwd.

B: “Ik vind het een goed idee”

A: “Ik vind dat niet, er komt heel veel extra verkeer wat onveilig is voor de kinderen”

B: “Er komt inderdaad wat extra verkeer waardoor het wat onveiliger is voor de kinderen (B heeft hier geparafraseerd, wat als perfect moment dient om subtiel de lichaamshouding, stemeigenschappen en andere zaken over te nemen van A) maar Daar hebben ze aan gedacht”

A: “Er zullen files komen”

B: “Er zullen inderdaad files komen maar dat zal extra inkomen brengen”

Etc.

Oefening 2 – Inhoudelijk overeenstemming, vorm bevat geen rapport

  1. Nu gebeurt het tegenovergestelde. B en A zijn het eens met elkaar.
  2. B mismatcht A, bijvoorbeeld door haar armen over elkaar heen te doen of juist breed te gaan zitten met haar armen terwijl A juist heel smal en open zit.
  3. Probeer in het gesprek te blijven, maar A zal de drang voelen om weg te willen lopen. Zelfs echoën en parafraseren werkt dan niet vanuit B’s kant.

Voorbeeld:

A: “Wat zullen we aan die snelweg doen?”

B: “Ik sta aan je kant man!” “We gaan de hele buurt bij elkaar halen om te protesteren!”

A: “Denk je ECHT dat dat gaat helpen?”

B: “JA we gaan de hele buurt bij elkaar halen!”

Oefening 3 – Rapport door zintuiglijke beschrijvingen in de taal van de ander te matchen

Zintuiglijke beschrijvingen in taal heten ‘predikaten.’ Hierop ga je letten bij deze oefening.

  1. C kalibreert de hele tijd. B maakt een praatje met A, en kan bijvoorbeeld beginnen met: “Vertel me eens over iets wat je leuk vindt om te doen, waar kan je echt van genieten?”
  2. A vertelt, bijvoorbeeld over zijn hobby dansen.
  3. B Begint de zintuiglijke taal (uit het rijtje VAKOG) van A te matchen. Doe dit 3 minuten. Sequenties kun je ook matchen, bijvoorbeeld V V K V.

Voorbeeld:
“Wat is er aan dansen precies wat je leuk vindt?”
‘’Ik hou echt van het gevoel van het ritme. Ik zag het op TV.”
“Dus het was echt de bewegingen van het gevoel van het ritme, het zat echt in je lichaam”
“Ja en soms ga je echt omhoog en soms echt omlaag”
“dus soms echt opgetild en strak, en soms echt laaaaaag en zakt in de heupen en benen en dan kan je erin ontspannen. Wauw vertel me er meer over”

  1. Daarna ga je juist mismatchen. 2 minuten. Als B in gevoelswoorden gaat praten, nadat A juist een tijdje in visuele woorden heeft gepraat, zal A vast zoiets kunnen zeggen als: “Wat…. Wat zei je? Schets me een ander beeld”
  2. Daarna weer matchen. 1 minuut.
  3. Rollen omdraaien.

Succes met het oefenen van rapport

Op welke manieren bouw of breek jij rapport? Laat het weten in de reacties.

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden!