Moeite Met Mediteren? Zo Kun Je Meditatie Volhouden! [Tips]

Ervaar je moeite met mediteren, terwijl je het wel heel graag een kans wilt geven? In dit artikel vind je tips om meditatie vol te houden. Lees verder…

Tip 1 – Laat dit even binnenkomen: Te druk om te mediteren? Dan zorgt mediteren juist voor meer tijd!

Sommige mensen hebben de wens om iedere dag te mediteren, omdat ze hebben ervaren hoe effectief meditatie is! Maar dan zeggen ze het volgende: ‘Het is zo moeilijk om daar genoeg tijd voor vrij te maken!’

Het antwoord hierop is: ‘Het is juist zo moeilijk om daar geen tijd voor te hebben!’

Ik snap het. Meditatie kost tijd en we hebben het allemaal druk. Het is moeilijk te rechtvaardigen om waardevolle te besteden aan “niets” doen als er zoveel “belangrijke” dingen te doen zijn.

Maar er gebeurt iets grappigs als we mediteren. Het leven vertraagt. We stemmen ons gemakkelijker af op oplossingen. Alsof het onkruid is, wordt de bullshit eruit getrokken zodat het essentiële overblijft. De weg vooruit wordt duidelijk.

Meditatie is niet een van je taken om toe te voegen aan je takenlijst. Het is juist de brandstof die ons in staat stelt effectiever met de takenlijst te werken. Als je druk bezig bent, is meditatie belangrijker dan ooit.

Ik heb vandaag zoveel te doen dat ik vandaag twee uur moet mediteren in plaats van één uur.
– Mahatma Gandhi

Dit is het mooie van meditatie: het genereert tijd! ‘Ik moet zoveel dingen doen vandaag, ik moet die en die bellen…’ Dan mediteer ik en realiseer ik me: ik hoef die persoon helemaal niet te bellen. Geen enkele van deze mensen. Je richt je op de grotere dingen van die je echt wil en alles zal goed komen, en dat weet je.

Een kalm verstand houdt de bullshit op afstand.

Tip 2 – Mediteer gewoon niet en voel het gebrek aan brandstof

niet mediteren - hoe volhouden

Test het eens uit: vergelijk eens hele uren op een dag mediteren met een hele dag niet mediteren. Lijkt mediteren dan tijdverspilling te zijn? In eerste instantie wel. Hele uren op een dag niks doen, dat is toch hartstikke gek?

Hierna lezen:  Actieve Meditatie: 8 Oefeningen [Osho Dynamische Meditatie & Bio-Energetica]

Maar eigenlijk is het tegenovergestelde waar: het is veel gekker om op een hele dag alleen maar te rennen met een op angst gebaseerde ‘ik’!

En ondertussen krijg je met meditatie wel een gigantische update van snelheid, alertheid, plezier, bewustzijn, creativiteit, ontvankelijkheid voor wonderen, rekruteerbaarheid door wonderen, meer ideeën, het kunnen zien van meer mogelijkheden, meer voldoening én het ruimt oude overtuigingen, patronen en verhalen op (ego).

Soms ga je vooruit door stil te staan.

Lees hier ook 10 wetenschappelijk bewezen effecten van meditatie.

Zit en luister… Zit en luister…. En sta toe nieuwe geweldige dingen naar je toe te komen!

Tip 3 – Maak mediteren ononderhandelbaar, net als eten en tandenpoetsen: discipline ≠ forceren

Mediteren is eigenlijk als eten. Je kunt niet zonder. Je ziel kan er niet zonder. Voor mij is het dan ook een gewoonte, net als tandenpoetsen. Ik kan het gerust een dag niet doen naar dan voel ik de hele dag mijn vieze tanden. Dan voel ik me de rest van de dag alsof ik op de automatische piloot leef, waardoor mijn dag geen diepte kent.

Je meditatie mag heel kort zijn, maar ononderhandelbaar. Doe het iedere dag, ook al is het een seconde. Discipline is goed. Forceren en hard strugglen, werkt niet.

Als je tijd hebt om je shit te voelen, te klagen, boos te zijn of social media te checken, dan heb je zeker tijd om te mediteren, in je dagboek te schrijven, een lijst te maken van dingen waar je dankbaar voor bent en jezelf te beteren.

Tip 4 – Mediteren moet niet als verplichting voelen: wees niet streng voor jezelf en laat de controle los

meditatie en mindfulness tips

Ga niet een kwartier verplicht mediteren zonder dat je het meent. Verplicht jezelf niet tot meditatie. Laat de controle en zelf-kritiek los. Meditatie hoort niet als een verplichting te voelen.

Hierna lezen:  Wat is mediteren? Betekenis en soorten / vormen van meditatie

Het klopt gewoon niet als het verplicht aanvoelt. Als het goed is, wil je eigenlijk niets liever! Het gevoel wat is van meditatie en mindfulness krijgt, is een gevoel van absolute vreugde en connectie met alles en met het Goddelijke.

Maak het zo ongeforceerd mogelijk voor jezelf. Heb je geen zin in meditatie, doe het dan niet. Of ga er één seconde voor zitten en meen het ook, in plaats van een kwartier tegen je zin te mediteren.

Nogmaals: er is een verschil tussen discipline hebben en jezelf iets verplichten. Je kunt gewoon discipline inzetten om te mediteren. Ook al is het één seconde. Één bewuste seconde is meer waard dan een hele week ‘mediteren’ zonder dat je het daadwerkelijk meent.

Of kies één ding om mindful te doen in je dag. Bijvoorbeeld je handen wassen. Niet meer (en niet minder, maar dat is onmogelijk). Je bent hierdoor al heel goed bezig!

Tip 5 – Maak van meditatie je thuis, dan wil je eigenlijk niks liever dan dagelijks mediteren!

wat is meditatie en soorten meditatie

Wanneer we in een erge situatie zitten, denken we: diep vanbinnen zal alles oké zijn. En wat gebeurt er als je niet dagelijks mediteert? Van ‘diep vanbinnen’ maken we dan een plek waar we naar kijken maar niet daadwerkelijk instappen. We gebruiken het enkel onszelf eraan te herinneren dat het er is voor wanneer we het nodig hebben. Maar we leven er niet in.

Wat zou er gebeuren als je daar je thuis van zou maken? Als je erin leeft, zodat chaos niet meer gebeurt, omdat je in diep vanbinnen leeft, waar alles altijd al oké is? Zou je dan 1 uur per dag mediteren?

Hierna lezen:  Ashtanga Yoga: Het 8 voudige pad van Yoga (Zo leef je als ware Yogi!)

Tip 6 – Blijf doorgaan, ook al kan het soms uitdagend zijn

Een andere veelgehoorde reden waarom het moeilijk zou zijn om meditatie vol te houden: ‘Ik kan het niet doen omdat het moeilijk is.’ Daarom doen we het ook juist: om het makkelijker te maken. Wordt het moeilijker? Daar houd ik van! De enige manier waarop het moeilijk kan zijn is als je er niet van houdt.

Blijf doorgaan. Je zal de oefeningen soms stom vinden of zonde van je tijd. Je zal soms geen tijd hebben om oefeningen te doen. Ook kun je jezelf tegenkomen.

Mindfulness / meditatie is in essentie erg eenvoudig, maar toch kan de uitvoering ervan lastig zijn. Houd in dat geval vol totdat je het echt goed getest hebt!

Doe je een Mindfulness-training? Volg de stappen van het curriculum. Het is een beproefd programma. Zie het als experiment en maak het experiment af. Beoordeel op het einde pas wat het je heeft opgeleverd.

Heb geduld. Er zullen ups en downs zijn. Het vergt tijd en veel geduld. Je bent in principe een vaardigheid aan het leren, en dat kan lang duren, ook al is een oefening erg kort. Het is per persoon anders. Geef jezelf tijd.

Op jouw geluk!

Bekijk deze bonuspagina…

Deze stof leerden we niet op school. Hierdoor voelen we vaak negativiteit en belemmeringen bij wat we willen bereiken. Daarom wil ik je iets laten zien. Klik hier om NLP te leren met behulp van video’s, mp3’s, demonstraties en scripts.

Tot slot hebben we de volgende bronnen voor je:

Stel hier je vraag over dit artikel of geef een tip of compliment. En... sharing is caring!