Alle oorzaken van uitstelgedrag

Uitstelgedrag komt neer op onbelangrijke dingen doen om belangrijke dingen niet te hoeven doen. Uitstelgedrag is eigenlijk per definitie slecht en kan maar het beste zo snel mogelijk worden afgeleerd. Toch maken heel veel mensen zich er schuldig aan. Waarom is dat nu eigenlijk?

Je stelt vervelende dingen uit

Uitstelgedrag doe je eigenlijk maar om twee redenen: je stelt activiteiten, werk of plichten uit waar je helemaal geen zin in hebt, of je stelt dingen uit die je moeilijk vindt. Kortom: het zijn dingen die je niet prettig vindt om te doen en die je – als het even kon – helemaal niet zou doen. Niet voor niets is de uitspraak “door de zure appel heen bijten” bedacht: dit houdt in dat je stopt met uitstellen en de dingen gaat doen waar je eigenlijk totaal geen zin in hebt.

Waarom uitstelgedrag? Dit zijn alle mogelijke oorzaken…

Uitstelgedrag kan verschillende oorzaken hebben:

Ziektewinst: Jezelf niet verbeteren kent positieve kanten

Er zijn wat positieve dingen verbonden aan het blijven uitstellen van studeren… die je niet kwijt wilt. Zo krijg je bijvoorbeeld lekker veel speciale aandacht van mensen die zich bekommeren om jouw uitstelgedrag. Dat is ook best wel prettig, dus dat wil je niet verliezen. Zie hier onze uitleg over ziektewinst.

Lage urgentie

Blijkbaar is er nog niet genoeg pijn en plezier aan verbonden. Als opeens je hele leven en dat van je kinderen afhangt van het werken aan dat taakje dat je steeds uitstelde, weiger je nog maar 1 seconde extra uit te stellen. Hier lees je meer over dit pijn-principe.

Je waarden: blijkbaar is er iets belangrijker

Je stelt uit omdat er een hiërarchie is in waarden. Je doet het makkelijkste wat op een bepaald moment het belangrijkste is. Blijkbaar vind je andere dingen belangrijker, zoals erkenning en liefde, waardoor je bijvoorbeeld makkelijker met je verkering gaat appen in paats van studeren. Hier lees je alles over waarden.

Hierna lezen:  Beste Boeken Uitstelgedrag: Must Reads Voor Productiviteit [Lijst]

Geen zin in

Het klinkt stom, maar ergens geen zin in hebben is een fantastische reden om het niet te doen of uit te stellen. Denk maar aan iets stoms als de was opvouwen of de afwas doen: weinig mensen vinden dat leuk, dus zullen er veel mensen zijn die de activiteit uitstellen.

Faalangst

Faalangst geeft aan dat je iets heel moeilijk vindt om te doen en het daarom uitstelt. Denk maar eens aan toen je jong was en voor het eerst verliefd. Hoe moeilijk was het wel niet om de persoon op wie je stapelgek was aan te spreken, laat staan mee uit te vragen? Dus heb je het waarschijnlijk eindeloos – veel te lang – uitgesteld. Achteraf heb je daar natuurlijk spijt van.

Geen zelfdiscipline hebben

Ergens geen zin in hebben en geen zelfdiscipline hebben, is een slechte combinatie. Als je allebei niet hebt, is de kans erg klein dat je iets voor elkaar krijgt. Het is wel mogelijk om iets te doen waar je geen zin in hebt, maar wel de zelfdiscipline, zoals studeren voor een toets.

Afgeleid worden

Of eigenlijk: afleiding opzoeken. Wat mensen vaak doen om belangrijke werkzaamheden uit te stellen, is zich laten afleiden. Heb je bijvoorbeeld geen zin om thuis een moeilijk gesprek met je partner te voeren, dan ga je extra tijd doorbrengen op werk en overwerken, omdat je het zogenaamd “druk” hebt. Je doet waar je eerder misschien helemaal geen interesse in had.

Even tussendoor: Heb je jouw NLP Doe-Boek al?

Vind je mijn blog zinvol en wil je NLP in de vingers krijgen om je communicatie te boosten? Ik heb ook een gaaf boek voor je gemaakt. Mis jouw exemplaar niet.

NLP-Praktijk-Doe-Boek

Meer veelvoorkomende oorzaken

  • Gebrek aan motivatie
  • Weinig zelfvertrouwen
  • Angst om te falen
  • Gebrek aan begrip
  • Moeite om zich te concentreren
  • Perfectionisme
  • Laag energieniveau
  • Slechte organisatievaardigheden
  • Perfectionisme
  • Angst om te falen
  • Angst voor kritiek
  • Vermijding
  • Lage eigenwaarde
  • De neiging tot zelfverloochening
  • Depressie
  • Moeite met concentreren
  • ADHD
  • Wachten tot de laatste minuut
  • Uitdagingen weerstaan
  • Beslissingsmoeheid
  • Moeite met het definiëren van doelen

Waar kan uitstelgedrag toe leiden?

Uitstelgedrag is eigenlijk altijd slecht voor je gezondheid, maar ook voor je ontwikkeling. Je leert jezelf aan dat je uitdagingen uit de weg kunt gaan en kiest altijd voor de makkelijkste optie. Maar uiteindelijk schiet je daar helemaal niets mee op. Je hebt er alleen jezelf maar mee. Belangrijke taken uitstellen, betekent dat die taken zich alleen maar ophopen. Het gevolg is dat je alleen maar meer stress zult ontwikkelen, wat weer kan leiden tot faalangst.

Hierna lezen:  Tijd is kostbaar: je verspilt het nooit meer na het lezen van dit artikel

Aanpakken van uitstelgedrag

Gelukkig zijn er ook heel wat methoden om uitstelgedrag tegen te gaan:

  • Alles op een rijtje krijgen

Als je denkt dat je héél veel werk hebt en niet weet waar je moet beginnen, is de kans groot dat je taken gaat uitstellen en alles vervolgens op het allerlaatste moment moet doen. Daar is iets aan te doen: schep orde in de chaos. Maak een to-do lijst van alle taken die je moet doen en geef aan hoeveel tijd je ongeveer denkt kwijt te zijn aan deze taken. Geef ook aan wat de deadline voor de taken is. Nu heb je voor jezelf in beeld waar je mee kunt beginnen.

  • Afvinken helpt

Je hebt vast weleens het genot ervaren van alle taakjes op je to-do lijst mogen wegstrepen. Elke keer dat je een taakje op je to-do lijst wegstreept, krijg je extra motivatie. Wat helpt is ook kleine taken toevoegen aan de lijst en vervolgens met deze kleinere taken beginnen voor je je aan een grote taak waagt. Je hebt dan alvast het plezier ervaren van het afvinken.

  • Stappenplannen voor grotere taken

Soms is een taak zo groot dat je deze onmogelijk in één keer gedaan kunt krijgen. Als je voor een schoolexamen moet leren, dan moet je heel veel stof doornemen. Deel de studiesessies bijvoorbeeld op in verschillende hoofdstukken en plaats een vinkje voor elk hoofdstuk dat je hebt doorgenomen en samengevat. Geef jezelf voor het afronden van elke deeltaak een beloning.

  • Afleiding wegnemen

Het is bewezen dat je beter presteert met zo min mogelijk afleiding om je heen. Dus zorg ervoor dat je je mobiel op stil zet en sluit al je sociale media pagina’s. Sluit ramen en deuren en vertel de mensen in huis dat je druk aan het studeren/klussen/werken bent en liever niet gestoord wordt. Je zult zien dat je veel sneller dingen gedaan krijgt als je niet gestoord wordt. Ook kun je je veel beter concentreren, waardoor het allemaal minder energie kost.

  • Afwisselen met pauze

Het is verleidelijk alles tegelijk te willen doen als je met school of werk bezig bent, maar dan loop je weer de kans dat je je lichaam – vooral je hersenen – overbelast. Vandaar dat het raadzaam is om de zoveel tijd pauze te nemen. Die pauze hoeft helemaal niet lang te zijn. Om de 30 minuten neem je bijvoorbeeld 5 minuten pauze als je heel intensief aan het studeren bent. Om de zoveel uur neem je wat langer pauze, bijvoorbeeld een half uur.

  • Op tijd naar bed

Op tijd naar bed gaan, is eigenlijk altijd goed advies. Het is belangrijk dat je rekening houdt met je bioritme. Als je voldoende slaap pakt, kom je uitgerust uit je nest en kun je je op een dag veel beter concentreren. Je zult sneller meer werk gedaan krijgen. Op tijd naar bed gaan, betekent ook dat je gemakkelijker vroeg uit bed komt, waardoor je meer aan je dag hebt. Als je om negen uur ’s ochtends uit je bed komt, heb je veel meer tijd dan wanneer je er om 12 uit komt.

  • Vraag om advies
Hierna lezen:  Escapisme Aanpakken & Oplossen: 6 Drastische Adviezen & 4 Tips

Als je iets moeilijk vindt en niet precies weet hoe je het aan moet pakken, kun je altijd advies vragen aan iemand die er meer verstand van heeft dan jij. Of iemand die er net zo weinig vanaf weet als jij, maar graag met je meedenkt. Je familie en beste vrienden zullen voor je klaar staan.

  • Begin met kleine taken

Soms is het verstandig de moeilijkste dingen eerst te doen, maar er zijn ook tijden dat je beter met de makkelijke en kleine dingen kunt beginnen. Waarom? Omdat je daarmee rust in je hoofd creëert. Ga maar na: jij kunt je waarschijnlijk veel beter concentreren op die ene grote taak als jij die vijf onhandige, kleine taakjes al gedaan hebt. Heb je ze nog niet gedaan? Dan blijft de druk van het “moeten doen” in je achterhoofd terwijl je met de grote taak bezig bent.

  • Maak een stappenplan

Het scheelt als je voor jezelf in het begin al duidelijk hebt in welke volgorde je de taken wil doen. Je kunt dan precies aanvinken welke stap je al gedaan hebt en welke je nog moet nemen. Het wordt een stuk makkelijk voor je om te bepalen hoever je precies bent met je werk.

Korte én lange termijndoelen

Er zijn dingen die op korte termijn moeten gebeuren en dingen die op lange termijn nodig zijn. Denk maar eens aan het huishouden: je moet bijvoorbeeld én boodschappen doen (korte termijn) en de woonkamer schilderen (lange termijn). Het is verleidelijk alleen maar de taken te doen die op korte termijn gedaan moeten worden. Maar nog verstandiger is het elke week – of anders elke maand – ook een taak op te pakken die voor de lange termijn is.

Leer beter time managen

Je tijd goed indelen is een kunst. Dat kan niet iedereen. Soms is het nodig een cursus time managent te doen om meer grip te krijgen op hoe je je tijd goed kunt besteden. Wat je vooral niet moet vergeten, is dat je voor een gedeelte zelf verantwoordelijk bent voor hoe druk je het hebt: wij westerse mensen maken het onszelf vaak moeilijker dan nodig is. Dat heeft er alles mee te maken dat we veel te veel tegelijkertijd willen en niet genoeg rust nemen.

Zorg voor routine

Er is een aantal taken – bijvoorbeeld op school, werk en in het huishouden, of verplichtingen met kinderen – dat steeds weer terugkeert. Je moet bijvoorbeeld elke week schoonmaken, elke week de kinderen naar hockey of voetbal brengen en elke week een rapport schrijven voor werk. Het wordt een stuk makkelijker al je verplichtingen bij te houden als je voor jezelf een strak schema maakt en een routine opbouwt. Vergeet niet ook rustmomenten in te plannen.

Hierna lezen:  26 Tips: Slechte Gewoontes Veranderen, Afleren & Doorbreken [HowTo]

Uitstelgedrag: de oorzaken volgens YouTube

De Christelijke Hogeschool Ede licht toe waar uitstelgedrag vandaan komt:

Maar hoe pak je dat uitstelgedrag nu aan? Dat wordt je in deze video op enthousiaste wijze verteld:

Bronnen uitstelgedrag

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...