Hoe behoud ik mijn personeel? Hoe houd je je personeel tevreden? Wat vinden werknemers belangrijk? Hoe kan ik ze uitdagen, boeien, waarderen en binden? In dit artikel vind je tips om dit te bereiken zodat je personeel niet wegloopt, maar zodat je jouw personeel aan je bedrijf bindt…
Inhoud van deze pagina:
Waarom is het zo belangrijk om personeel te binden?
Medewerkers zijn de spin in het web van een organisatie. De meeste organisaties kunnen niet zonder medewerkers. Zelfs bedrijven die alleen online werkzaamheden uitvoeren, kunnen duizenden mensen in dienst hebben.
Elk persoon levert een bijdrage en heeft zijn eigen kwaliteiten. Op basis van kennis en werkervaring wordt onder andere het salaris bepaald dat past bij de functie en verantwoordelijkheden die erbij komen kijken.
Tegenwoordig is het niet meer zo eenvoudig om als bedrijf zijnde iemand voor een bepaalde functie te vinden, laat staan het behouden van deze persoon binnen je organisatie. De krapte op de arbeidsmarkt zorgt er voor dat je als organisatie alles uit de kast moet halen om de geschikte persoon te vinden en deze vervolgens te binden aan je organisatie.
Werknemers binden aan je organisatie, hoe doe je dat?
In dit artikel worden tips gegeven hoe je dat wel kan doen.
Tip 1 – Denk aan aantrekkelijke voorwaarden en andere factoren die het werk beïnvloeden
Personeel binden aan je organisatie doe je simpelweg door er voor te zorgen dat zij het leuk vinden om bij je te werken. Hierbij spelen aantrekkelijke voorwaarden een grote rol. Aantrekkelijke voorwaarden zijn echter niet alles…
Wanneer het werk niet leuk is maar de voorwaarden wel erg aantrekkelijk zijn, is de kans groot dat de werknemer niet lang bij je zal blijven werken. Of iets leuk is of niet, is voor elke persoon verschillend. Dit wordt beïnvloed door verschillende directe en indirecte factoren.
Onder directe factoren vallen aspecten die direct in verband staan met de functie, zoals de werkzaamheden. Onder indirecte factoren vallen aspecten die bij het werk horen maar niet direct in verband staan met de functie zoals de werkplek en de werksfeer.
Tip 2 – Zorg voor een goede start voor de werknemer
Een eerste indruk is op elk gebied erg belangrijk en zo ook op de werkvloer. Een goed begin van een nieuwe baan bepaalt veel voor de komende periode. Hierom is het van tevoren bepalen van een goede inwerkprocedure of inwerkprogramma van belang. Dit kan op vele verschillende manieren…
Je kunt zelf een programma opzetten maar je kan er ook voor kiezen om dit niet intern te laten verlopen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een onboarding-app. Met deze app worden nieuwe werknemers voorbereid op de eerste weken van hun nieuwe functie. Zo weten zij in de begin periode goed waar zij aan toe zijn. Op dat moment heb je nog weinig geïnvesteerd in de nieuwe werknemer en kan deze ook zelf goed ondervinden of de functie en organisatie iets is voor hem/haar is. Op die manier hebben jullie er beide op de lange termijn het meeste profijt van.
Tip 3 – Zorg voor voldoende uitdaging
Een veel voorkomende reden dat personeel stopt met een functie is het gebrek aan uitdaging. Bij alles wat we doen, bijvoorbeeld een sport, is uitdaging erg belangrijk.
Zolang een werknemer iets heeft waar diegene naartoe kan werken en beter in kan worden, blijft het leuk om hier naartoe te werken. Wanneer er geen uitdaging meer is kan het voor een werknemer saai worden.
Zorg er altijd voor dat je als organisatie er open voor staat om werknemers te laten groeien. Niet alleen omtrent persoonlijke ontwikkeling maar ook binnen het bedrijf of met de gehele organisatie. Bespreek de competenties en doelen van je werknemers zodat je hier aan kan bijdragen en op tijd kan schakelen.
Tip 4 – Beloon prestaties
Zoals in de vorige paragraaf is besproken, is het van belang om op de hoogte te zijn van de competenties en doelen van je werknemers. Daar kun je als werkgever op in spelen.
Bij het behalen van bijvoorbeeld een doel dient de werknemer beloond te worden. Naast een salarisverhoging zijn er ook andere manieren om personeel te belonen. Unieke arbeidsvoorwaarden, een eindejaarsbonus of misschien wel een etentje.
Ook worden feedback en complimenten gewaardeerd door mensen op elke leeftijd. Het is maar een kleine moeite maar kan een groot effect hebben bij je werknemer.
Tip 5 – Zorg voor voldoende teambuilding
De werknemers brengen (waarschijnlijk) erg veel tijd door met elkaar. Dit zorgt er voor dat het extra belangrijk is dat werknemers onderling goed met elkaar kunnen opschieten.
Tijdens de sollicitatieprocedure moet je hier al gelijk op letten. ‘Past deze sollicitant bij de organisatie en tussen de andere werknemers?’
Wat betreft de huidige werknemers is het van belang dat zij plezier in het werk, maar ook op de werkvloer hebben. Zij moeten zich prettig en op hun gemak voelen. Op die manier zal de werknemer het meest effectief zijn en zich binden aan de organisatie.
Het regelmatig organiseren van teamuitjes en teambuildingactiviteiten, zorgt voor een goede band en werksfeer. Belangrijk hierbij is dat er voldoende om de mening van de werknemers wordt gevraagd. Hoe meer input, hoe groter de kans is dat de werknemers tevreden zijn.
Tip 6 – Boekentip: Het NLP Doe-Boek
Met NLP kun je personeel binden en boeien. Aanrader!
Dat waren de tips voor jouw personeelsbeleid. Op jouw succes!