Onlangs kreeg ik de kans om Inge Rathje te interviewen, de altijd stralende initiatiefnemer van Open Business Borrel Eindhoven (OBBE). Dit is uitgegroeid tot de meest bedrijvige netwerkbijeenkomst van het zuiden van Nederland. In dit artikel maken we kennis met de succes-eigenschappen van Inge Rathje. Ze geeft prijs hoe ze het voor elkaar heeft gekregen om zóveel mensen bij elkaar te brengen, zodat jij dit succesverhaal als model kunt gebruiken om jouw events te promoten. Lees verder…

In 2012 is het begonnen, en meteen goed! Er kwamen direct 35 mensen op af. Tegenwoordig een stukje meer: honderden. ‘Maar ik wil niet dat het massaal wordt. Met deze aantallen kun je al resultaten bereiken in het netwerken.’

Algauw waren de grootste accommodaties van Eindhoven nodig om alle netwerkers te kunnen ontvangen. Wel vindt het evenement steeds op een andere locatie plaats om het afwisselend te maken. ‘We willen niet steeds hetzelfde ‘netwerkclubje’ op hun zelfde vaste plekje. De ene keer is het een chique locatie, de andere keer is het in een groot jongerencentrum.’

Inge's resultaten kun jij als voorbeeld gebruiken om jouw event succesvol te maken. Hier komen de 6 tips.

6 tips om jouw event succesvol te maken

Hoe kunnen we van Inge leren? Ik had het voorrecht om haar te interviewen. Alles wat in aanhalingstekens staat, is door Inge verteld tijdens het interview.

1.      Gebruik geen trucs, maar toon je waarden en je verhaal

Inge heeft geen trucs gebruikt om OBBE tot een succes te maken. ‘Als je je eigen waarden en je verhaal laat zien, komen de mensen vanzelf opdagen.’ Dat is wel een zekere vaardigheid.

Hierna lezen:  Coach-Praktijk Opzetten: 22 Tips Om Te Starten, Promoten & Verdienen

Doordat Inge dit heeft gedaan, komen bijna alle bezoekers van het netwerkevenement speciaal voor Inge! ‘Nu ik door persoonlijke omstandigheden minder tijd heb om zelf aanwezig te zijn op het evenement, merk ik ook dat er minder mensen komen.’

2.      Visitekaartjes zijn niet doorslaggevend

‘Als je me echt wilt bereiken, vraag je om mijn telefoonnummer en bel je me.’ Laagdrempeligheid, alsof je met vrienden afspreekt, is het gevoel wat mensen van Inge waarnemen. Gewoon heel simpel via Facebook Messenger een afspraak maken kan ook. ‘Er moet geen drempel zijn om contacten te leggen. Het moet niet geforceerd voelen.’

Als ik er zelf over nadenk, zit er wat in: vrienden delen geen zakelijke visitekaartjes aan elkaar uit. Daarom heb ik mijn visitekaartje zo niet-zakelijk mogelijk gemaakt door er alleen maar mijn telefoonnummer en gmail-adres op te zetten, zonder bedrijfsnaam.

3.      Je kunt het niet alleen: verdien ambassadeurs

Inge geeft aan dat ze het niet alleen kon. Ze beveelt dan ook aan om van hulpmiddelen gebruik te maken. Er is één hulpmiddel dat het meeste bijdroeg aan het succes van OBBE: ambassadeurs. Ambassadeurs kreeg Inge door hun gunfactor aan te wakkeren. Mensen waarbij de gunfactor aangewakkerd was, bevolen Inge of haar netwerkborrel haast onbewust aan. Spraken ze iemand die ergens niet uitkwam, zeiden ze: ‘Ga eens met Inge praten.’ Je ambassadeurs geven het gevoel door!

events-promoten-inge-rathje

4.      Creëer proactief ‘werkgelegenheid' voor jezelf

Op de vraag: ‘Waar reageer je op, dus waardoor kom je in actie?’ antwoordde Inge: ‘Ik reageer niet, maar ik acteer. Ik creëer werk.' Inge drukt de ‘activatieknobbel' bij mensen in. Dat bereikt ze door haar passie en haar hart in te zetten. Daarmee wil ze dat ze plezier beleven in hun werk en in hun contacten met andere mensen. Hierdoor worden ze automatisch ambassadeurs van Inge’s diensten en netwerkbijeenkomsten.

5.      Een eigen website is voor veel vakgebieden niet doorslaggevend

Naast ambassadeurs had Inge nog een ander groot hulpmiddel: de OBBE was puur door Social Media ontstaan. Mensen zagen via Facebook dat iemand naar een evenement gaat, én mensen nodigden elkaar uit voor openbare evenementen. Pas na vier jaar werd er pas een website gemaakt. Een eigen website is dus voor veel ondernemers, bijvoorbeeld voor freelancers, niet doorslaggevend voor hun succes. Sterker nog: op Inge’s persoonlijke website staat enkel haar visitekaartje.

6.      Verbind je event met je passie, maar wees niet afhankelijk van het succes

‘Het is vanuit mijn passie ontstaan. Ik heb mezelf actief opgesteld, en vanuit die energie ben ik gaan werken.’ En dat was ook nodig voor Inge om het werk te kunnen verzetten: ‘Ik heb er, zeker op het begin, wel vijf uur per dag aan gewerkt om de OBBE-evenementen op te zetten. Die tijd zat vooral in gesprekken in Seats2meet.’

Hierna lezen:  Pakkende Titels Bedenken? 28 Tips, 88 Voorbeelden (Origineel & Leuk!)

Inge was vooral geïnteresseerd in mensen en stelde vooral veel vragen aan ze om te onderzoeken hoe ze de netwerkborrel het beste kon neerzetten. Let wel op: besteed gerust je energie en wees actief voor je passie, maar je moet niet afhankelijk zijn van het succes en je moet er geen druk op leggen.

events-promoten-tips-inge

De persoon Inge Rathje: Wat voor persoon zit er achter een succesvol event?

In de volgende paragrafen kun je meer lezen over Inge Rathje. Het idee achter het interview met een expert is dat jij je in de expert kunt verplaatsen. Wanneer je dat lukt, kun je hetzelfde doen als de expert. Begrijp dus de acties, overtuigingen en de missie van de expert om het zelf na te doen!

De OBBE-borrel is een ‘klein’ bijproduct van je. Wat zijn je kernwerkzaamheden?

‘Ik help startups. Beginnende bedrijven weten vaak nog niet hoe ze samenwerkingen kunnen zoeken en aangaan. Ook weten ze niet waar ze zich kunnen presenteren.’

Waar bevind je je op een typische dag?

Omdat Inge plezier een belangrijke waarde vindt in het leven, heeft ze haar werkomgeving hierop aangepast. Vroeger werkte ze als een van de weinige vrouwen in de IT-wereld. Ze voelde toen een zekere prestatiedrang, wat de nodige stress opleverde. ‘Dan leef je niet je leven.’ Daarom is ze gaan doen wat ze leuk vindt. De geldelijke beloning is nu lager (maar dat hoeft niet altijd zo te zijn), maar ze heeft nu veel meer plezier in haar werk.

‘Niet één dag is hetzelfde.´ Inge vindt dat het menselijke aspect er zoveel mogelijk moet zijn: ‘Ik overleg altijd met eten en drinken erbij. Ik werk samen met mensen in cafeetjes, plaatsen als Seats2meet maar ook op de locatie van de bedrijven zelf.

Wat kunnen we waarnemen aan de mensen waarmee je hebt gewerkt?

‘Ze hebben meer zelfvertrouwen. Ze zitten niet meer achter de bureautjes in Seats2meet, maar ze gaan voor een onverwachte handdruk. Ze doen wat ze leuk vinden, waardoor ze ook hun omzetdoelen halen. Ze reageren niet meer, maar ze activeren. Op die manier creëren ze werk.’

Essentiële vragen om jezelf te stellen zijn: durf ik mensen te vragen wat ik voor ze kan doen? Durf ik ze te vertellen dat ik ze echt wil helpen? ‘Ze hebben het antwoord op hun vraag al in zichzelf, en ze weten dat ze de gunfactor moeten aanwakkeren. Dat heeft niks met opleidingsniveau te maken. Iedereen snapt het en iedereen kan het.’

Wat moet je kunnen om mensen met elkaar te verbinden en zo'n event te organiseren?

Inge heeft gebruikgemaakt van haar volgende vermogens: nieuwsgierigheid tonen, chaotisch zijn, lef hebben, durven doen, kritisch zijn, doelgericht zijn, een eigen wil hebben, openheid, betrokkenheid en commercieel talent.

Hierna lezen:  Website gevonden worden door Google? In 7 stappen naar #1 [SEO]

Maar vooral moet je vertrouwen hebben in jezelf. Je moet vertrouwen dat het goed komt, maar dat het niet vanzelf gebeurt. Het gebeurt doordat je actie creëert.

Daarnaast moet je kunnen reflecteren. Reflecteren is iets dat je achteraf doet. Inge reflecteert iedere dag in bed, of tijdens het borduren. ‘Daarnaast reflecteer ik ieder jaar tijdens mijn ‘kerstboommoment’: financieel gezien, emotioneel gezien, hoeveel tijd heb ik waaraan besteed, welke contacten heb ik gemaakt, wat was de opbrengst, etc.

Wat moet je niet kunnen?

‘Dingen afmaken.’ Perfectionisme is vaak belemmerend. Als je je met details en administratieve zaken bezighoudt, heb je geen energie over voor je core business.

Hoe heeft je jeugd een voedingsbodem gevormd voor deze expertise?

‘Ik ben, in positieve zin, beschermd opgevoed. Mijn vader was erg stabiel en mijn moeder was erg open, en nu ben ik dat verder gaan ontwikkelen bij mezelf. Ik ben daarom ook enorm trouw aan mezelf voor dit talent.’

hoe-promoot-ik-mijn-event

Waar geloof je in?

Dit zijn een aantal van de overtuigingen van Inge:

  • ‘Geld is inwisselbaar met sociaal kapitaal. Je kunt met geld betalen of je kunt iemands huis helpen schilderen, of de tuin van je buurman meteen doen.’
  • ‘Door samen te werken bereik je een beter leven voor beide partijen. Daar horen uiteraard ook centjes bij, zodat je rond kunt komen en dingen kunt doen die je wil doen. Ik heb een bedrijf waar ik alleen op de payrol sta, maar ik werk met de hele wereld. Ik geloof namelijk niet in werken in je eentje. Je werkt altijd samen.
  • ‘Netwerken is gunnen.’
  • Iedereen kan zijn geld verdienen met dat wat hij leuk vindt. Daar mag ook een prijs tegenover staan.
  • Inge’s visitekaartje heeft drie symbolen: een vredessymbool, een hart dat voor hartconnectie staat, en een smiley dat voor glimlachen staat. Met haar visitekaartje wil Inge communiceren dat het een fijne samenwerking moet zijn, zodat iemand kan zeggen: ‘Die vertrouw ik en respecteer ik.’ Je moet met plezier kunnen samenwerken. Dat is belangrijker dan zoveel mogelijk aan leadgeneratie doen. Kwalitatieve samenwerkingen staan bij Inge voorop.
  • DOEN! – NU.

Wat is je missie?

‘Ik verbind mensen met mensen.’ Voor Inge is netwerken erg belangrijk voor een betere wereld. Openheid voor mensen, vrede, gunnen, meer samenwerken… Een greep uit de zaken waaraan gewerkt wordt als er genetwerkt wordt.

Inge wil het voor elkaar krijgen dat iedereen actie in zichzelf zoekt, dat onbekenden automatisch met elkaar gaan praten, en dat er minder eenzaamheid is. Die eenzaamheid lijkt een steeds groter probleem te worden bij veel mensen. En dat terwijl mensen de drijvende motor van een bedrijf zijn. Inge wil bedrijven laten inzien dat dat belangrijk is. ‘Daarom blijf ik altijd vragen: heb ik vandaag bij genoeg mensen de activatieknop geraakt?’

Hierna lezen:  [Schokkende Fouten] Hoe Krijg Ik Klanten? Werven Via Internet

Dus: ga met passie aan de slag voor jouw event

Het verhaal van Inge en haar Open Business Borrel Eindhoven is een voorbeeld voor iedere ondernemer. Ga voor die spontane handdruk, vertel je verhaal, wees nieuwsgierig en chaotisch en ga vooruit. Wie weet wordt jouw evenement dan net zo’n groot succes.