Paul Vrouwenvelder

Boek-release: hoe je een sociaal superheld wordt volgens NLP-coach Paul Vrouwenvelder

Naamloos-1

De sociale superheld: zijn boek is nu te bestellen! Laatst kreeg ik een oefening uitgelegd door NLP-coach en auteur Paul Vrouwenvelder. Hij vertelde dat we de sterke neiging hebben om tijdens gesprekken steeds na te gaan wat er in ons eigen referentiekader te vinden is dat met het gespreksonderwerp te maken heeft. We gaan dan vertellen over wat we daarover zelf hebben meegemaakt.

“Ik stond net 20 minuten in de rij, maar ik moet nog zoveel doen en ik heb daardoor echt heel veel stress!”
(*Zoekend in zijn eigen referentiekader naar zijn ervaringen met rijen) “Ja, ik heb ook eens in een lange rij gestaan. In de Efteling was dat. Echt mega lang zijn die altijd daar.”

Wat kunnen we beter doen?

Daniel Kahneman schrijft in Thinking Fast And Slow dat twee seconden wachten genoeg is om je impulsieve, ‘ongecontroleerde’ eerste reactie te laten rusten. Na twee seconden is je niet-impulsieve verstand opgewarmd en draait het op volle toeren. Nu kunnen we de NLP-tools inzetten waarmee we diep iemands motivaties kunnen gaan ontdekken. Het zijn de volgende twee tools, om precies te zijn.

De eerste tool van de sociale superheld: de neurologische niveaus

Je kan gaan ontdekken wat de neurologische niveaus van de andere persoon zijn in de context van dat specifieke onderwerp. Je gaat steeds een niveau dieper. Van omgeving werk je steeds verder tot je bij de kern uitkomt: de missie van de persoon.

Algemene vragen om steeds dieper te komen:

  • Wat schenkt het je?
  • Wat is daarbij belangrijk voor jou?
  • Wat is nóg belangrijker?
  • Als dat is gebeurd, wat zijn dan de effecten daarvan?

Nog wat specifieke vragen per niveau:

nlp opleiding met korting
  • Omgeving: met wie was je, waar was je, wat was er allemaal te zien?
  • Gedrag: wat deed je? Hoe deed je dat?
  • Capaciteiten: wat moet je daarvoor kunnen? Welke vaardigheden en eigenschappen moet je daarvoor hebben?
  • Identiteit: wat zegt dat over jou?
  • Waarden en overtuigingen: waarover moet je overtuigd zijn om dat te kunnen? Waarin moet je geloven?
  • Missie: wat was je motivatie waarvoor je het deed? Wat wilde je bijdragen door dat te doen?

De tweede tool van de sociale superheld: het metamodel

Ook het metamodel kun je in combinatie met de neurologische niveaus gebruiken om interesse te tonen. Normaal gesproken staat dit model bekend als zakelijk model dat waardevol is in vergaderingen, maar dat voor een klap in het gezicht kan zorgen in vriendschappelijke situaties. Toch kun je met sommige metamodel-vragen ook rapport maken als je het subtiel en zacht gebruikt. Gebruik het gewoon in hetzelfde gesprek waarin je de neurologische niveaus verkent. Vraag bijvoorbeeld naar voorbeelden en vraag wanneer iets gebeurde. Dit model komt uitgebreid aan bod in een NLP Practitioner Opleiding.

Bestel het boek De Sociale Superheld nu bij Bol.com

In het boek van Paul Vrouwenvelder en Roderik Kelderman zijn nog veel meer verhalen en tools te ontdekken.

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren & deel dit met je vrienden! Sharing is Caring.