Luisteren – 19 tips om je luistervaardigheden te optimaliseren [Lijst]

In dit artikel leer je hoe je beter wordt in (actief) luisteren naar een ander. Bij het opbouwen van een verbinding met andere mensen, kunnen luistervaardigheden goed van pas komen. Luister dus goed naar deze tips en regels om de beste luisteraar te worden!

De belangrijkste tip voor betere luistervaardigheden: wees stil en geef niet te snel advies

Regelmatig kom ik met een aantal vrienden bij elkaar voor een mastermind-groep. Tijdens zo’n bijeenkomst mag iedereen om de beurt een kwartier lang vertellen hoe het met hem gaat. Wat we allemaal als het meest fijne aspect van de avond ervaren, is dat we lekker kunnen uitpraten. De anderen luisteren, knikken, tonen begrip en laten hun adviezen en eigen ervaringen achterwege totdat de persoon die aan de beurt was met spreken, uitgepraat is. Dit is het grootste wat je kunt doen om je luistervaardigheden te verbeteren.

Het grootste communicatieprobleem is dat we niet aan het luisteren zijn om te willen begrijpen. We luisteren om te kunnen antwoorden…
– Stephen R. Covey

18 extra luister-tips om je luistervaardigheden te optimaliseren

  1. Nooit mensen onderbreken als ze praten. Mensen willen hun hart luchten en daar is een luisterend oor voor nodig.
  2. Luister met compassie: je luistert dan met maar één doel: de ander helpen zijn hart te legen.
  3. Oordeel niet over datgene wat de ander aan het vertellen is. Dit is niet alleen een essentiële luistervaardigheid, het is ook een prachtig cadeau wat je de ander geeft.
  4. Als iemand een verhaal aan het vertellen is aan een groep en onderbroken wordt, ben jij de eerste die haar vraagt door te gaan met het verhaal.
  5. Vraag door. Bemoedig de ander om meer te vertellen, bijvoorbeeld over een probleem. Laat de ander meer praten door steeds verbaal wat korte, erkennende respons te geven: “Aha, mmm, ja, is dat echt waar? O, Serieus? Hah dat is zo cool! Dat is echt interessant! Ik zie wat je bedoelt. Wat leuk, vertel me er meer over. Daar zou ik graag mee over willen horen.” Dit kun je makkelijker maken door als een kind geïnteresseerd te zijn.
  6. Vraag hoe het probleem opgelost kan worden.
  7. Geef je advies of mening enkel als daar om gevraagd wordt.
  8. Wanneer mensen je een vraag stellen: vraag ze waarom ze je die vraag stellen, en vraag ze op te helderen wat ze bedoelen.
  9. Neem een houding aan waarin je echt wil luisteren en oprecht wil begrijpen wat de cliënt vertelt.
  10. Stel een diepere vraag.
  11. Onthoud waarover verteld is en praat daar later over. Dit kan ook gebruikt worden voor terugkerende humor om de coaching-sessie wat vrolijker te maken.
  12. Je kunt ook non-verbale erkenning geven: hoofd knikken, je gezichtsuitdrukkingen matchen met wat er verteld wordt, open en ontspannen lichaamsuitdrukking, oogcontact etc.
  13. Parafrase: de boodschap van de client in je eigen woorden samenvatten.“Ik wil zeker weten dat ik je goed begrepen heb. Wat ik je hoor zeggen is…”
  14. Parafraseer ook op gevoelens: “Ja ik begrijp dat… ik snap dat je… voelt.”
  15. Als je voortaan jezelf betrapt op het vanuit je eigen perspectief praten: zeg dan sorry en beken dat je niet bezig was met het begrijpen van de andere persoon.
  16. Bouw vanuit de woorden die de cliënt gebruikt. Dit heet ‘echoing’: precies terugreflecteren, zowel woorden als fysiologie. Dit is dus niet hetzelfde als actief luisteren (parafraseren etc.). Vaak is echoën beter dan parafraseren voor rapport om misstanden te voorkomen. Je praat door te echoën automatisch ook in de taal van de client. Doe dit vooral bij bepaalde sleutelwoorden en woorden die ze vaak herhalen. Dit zijn hun persoonlijke trance woorden. Als de client zegt: “Ik werd verliefd op mijn baan” echo je die zin in precies dezelfde volgorde, stem, taal en gebaren. Dan hoeven ze ook niet te ontcijferen wat je zegt. Zo maak je een diepe band met de client. Als je het gesprek verder wil leiden, bijvoorbeeld door jouw ervaring over het onderwerp ‘werk’ te vertelllen, doe je dat ook in hun woorden om ze steeds meer te betoveren.
  17. ‘Utilisatie’ is een NLP-techniek die onmisbaar is bij luistervaardigheden. Luister en gebruik. Dit is met name interessant aan het begin van een gesprek. Zie of hoor wat er op dat moment gaande is in die persoon en ga daar op in. Merk dingen op die in de belevingswereld van de client gebeuren en gebruik ze direct als eerste gespreksonderwerp.
  18. Empathisch luisteren:
    1. Bij echoën wat de cliënt zegt: “Je hebt een probleem met je baas.” Bij parafraseren: “Begrijp ik goed dat je een meningsverschil met je baas hebt?”
    2. Emotie benoemen: “Je voelt je gefrustreerd.”
    3. Combineer die twee: “Je voelt je gefrustreerd om school.”
    4. Verder reflecteren met statements waarmee je tussen de regels leest: je vindt dat…

Oefening: beter en dieper leren luisteren

  1. Neem een oefenpartner.
  2. Erken de oefenpartner waarmee je bent en vraag elkaar of je elkaar bereid bent te vertrouwen gedurende de komende tien minuten.
  3. De ander laat weten dat hij / zij vertrouwd kan worden: ‘Je kunt me vertrouwen.’
  4. De ander begint nu met vertellen over iets. Het onderwerp mag zelf gekozen worden.
  5. Geef de ander nu je onverdeelde aandacht en luister met een open hart. Ik wil niet dat je coacht. Ik wil niet dat je helpt. Ik wil niet dat je de ander troost en omhelst. Ik wil niet dat je de ander een Kleenex geeft. Ik wil niet dat je lacht en zegt: ‘Ik ook, ik ook!’ Of wat dan ook om het jezelf comfortabel te maken. Het enige wat ik wil dat je doet, is je onverdeelde aandacht en respect te geven van het luisteren zonder oordeel.

Bekijk onderstaande video met 7 extra luistervaardigheden

ICM-opleidingen heeft 7 extra vaardigheden voor je op een rijtje gezet in onderstaande video. Daarnaast zijn luistervaardigheden een sterk terugkomende onderdelen van NLP-opleidingen.

Dit was het artikel met alle luister-tips!

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren. En... sharing is caring!