Hoe kun je socialer, gezelliger en een leuker mens worden? Hoe kun je je sociale vaardigheden verbeteren? In dit artikel vind je tips, oefeningen, lijstjes en voorbeelden voor als je moeite hebt met sociaal contact of sociaal niet sterk overkomt. Lees verder voor alle tips en kenmerken (voor volwassenen en kinderen) voor een warme en sociale persoonlijkheid…

Inhoud van deze pagina:

Tip 1 – Sociaal zijn? Vermijd dan de volgende gespreksonderwerpen

Deze gespreksonderwerpen halen de verbinding (‘rapport', daarover straks meer) een stuk omlaag en moeten vermeden worden in sociale situaties:

  • Geld (en hoeveel je verdient).
  • Met ego over jouw carrière vertellen.
  • Onderwerpen voor intellectuele stimulatie.
  • Ongevraagd advies. Als de ander advies wil, zal hij/zij vragen: ‘Wat moet ik doen?' De wereld draait ook wel verder zonder jou. Laat het idee los dat jouw idee de enige goede is.
  • Negatieve onderwerpen, roddelen en zeuren.
  • Kritiek geven op iets.
  • Religie.
  • Oorlog.
  • Politiek.

Tip 2 – Socialer overkomen? Vraag de ander om iets kleins voor jou te doen (Het Ben Franklin Effect)

Benjamin Franklin was een 18e-eeuwse Amerikaanse politicus die erom bekend stond dat hij zelfs zijn grootste tegenstanders kon inpalmen. Hoe? Niet door zelf aardig te doen, maar door de ander juist om een gunst te vragen.

Zodra iemand iets voor je doet, gaat diegene achterwaarts rationaliseren: ‘Ik heb iets voor de ander gedaan, dus dat moet vast betekenen dat ik hem mag.' Dit maakt gebruik van het fenomeen ‘cognitieve dissonantie: achterwaarts beredeneren.' 

Wees dus nederig, bescheiden en geïnteresseerd – door om kleine dingetjes te vragen:

  • Vraag de ander om jou iets te leren.
  • Vaag de ander om zijn advies of mening. “Hoe kijk jij ertegen aan? Wat zou jij doen/aanbevelen? Wat vind jij ervan?”
  • Stel de ander een vraag die makkelijk te beantwoorden is.

Belangrijk: bedank de ander ook vervolgens voor de dienst die jou bewezen is! Op die manier kan de cognitieve dissonantie beter intreden.

Ik vraag in restaurants altijd aan de serveerster of aan mijn tafelgenoten: “Hey, wat is jouw favoriet?” Vervolgens kies ik dat altijd en naderhand bedank ik ze. Op deze manier erken ik hun menselijkheid en persoonlijke voorkeuren.

Tip 3 – Beloon altijd het sociale gedrag van anderen

Je hoeft niet per se zelf steeds nieuwe gespreksonderwerpen aan te snijden of nieuwe vragen te stellen, maar wat je wel altijd moet doen, is de ander belonen als de ander moeite doet en interesse in je toont met een vraag of een nieuw gespreksonderwerp. Dat betekent dat je dan met je volledige aandacht en warmte de vraag van de ander gaat beantwoorden.

Waarom is dit zo belangrijk? Als je dat niet doet, zal de ander de volgende keer wel twee keer nadenken voordat hij/zij weer moeite voor je doet om sociaal met je te doen. De ander denkt dan namelijk (terecht!) dat hij/zij dan weer een non-reactie van je kan ontvangen. Voorkom dit en reageer altijd positief en met aandacht wanneer iemand positief en met aandacht iets aan je vraagt of je begroet.

Hierna lezen:  Stel Deze Goede Levensvragen [Lijst]

Stel je krijgt het volgende berichtje van een vriend die je al een tijdje niet gezien hebt:

[19-6 11:13] Vriend: Ik was in de buurt daarom belde ik Ff
[19-6 12:31] Rubin: Ah ben weekendje weg

Houd het dan niet bij dat ene berichtje terug, maar toon wat liefde:

[19-6 19:45] Rubin: Trouwens wel heel leuk dat je belde. Hoe gaat het met je?
[19-6 19:47] Rubin: Ik had het gaaf gevonden als je even langskwam.

Zie je? Dat is nou sociaal: doet iemand lief naar jou, dan doe jij lief en voorkomend terug.

Tip 4 – Snap wat ‘viben' is

sociale vaardigheden

Dit is een belangrijke. In sociale situaties ben je aan het ‘viben'. Het maakt niet uit of wat er gezegd wordt nou waar is of niet. Laten we een voorbeeld nemen:

Goed viben:
Vriend 1: ‘Wow man, kijk naar dat gebouw, die is groot!'
Vriend 2: ‘Whoa, die is best groot dude!'

Slecht viben:
Vriend 1: ‘Wow man, kijk naar dat gebouw, die is groot!'
Vriend 2: ‘Dude, dat is leuk en aardig, maar je moet eens naar Amerika gaan. New York bijvoorbeeld, die vermorzelt deze plek!'

Goed viben:
Vriend 1: ‘Het feestje is nog lang niet over! Ik heb een gaaf idee, laten we pizza bestellen!'
Vriend 2: ‘Met extra veel bacon!'

Slecht viben:
Vriend 1: ‘Het feestje is nog lang niet over! Ik heb een gaaf idee, laten we pizza bestellen!'
Vriend 2: ‘Pizza? Maar dat is ongezond man!'

Tip 5 – Luister met volle aandacht: Je bent uniek als je anderen jouw luister-cadeau kunt schenken

Hoe vaak maakt iemand de volgende situatie mee… Stel je nu eens voor dat je met iemand aan het praten bent, en dat je:

  • De ander altijd laat uitpraten.
  • Met je volle aandacht in het hier-en-nu aan het luisteren bent.
  • Niet aan het oordelen bent over wat de ander aan het zeggen is.
  • Jezelf in de ander verplaatst.
  • Gerichte vragen aan de ander stelt.
  • Aanvullende anekdotes deelt.
  • Niet steeds alles maar wil opslaan of delen met social media.
  • De tijd voor de ander neemt zonder dat je de ander opjaagt door op je horloge of telefoon te kijken.

Dit geeft je voldoening en verbindt je met mensen. En bijna niemand doet dit! Gebruik alle tips uit het artikel over luistervaardigheden.

Tip 6 – Wees oprecht geïnteresseerd

Je hebt er niks aan om alleen maar zelf te praten en advies te geven. Je leert zo niks nieuws, je komt anti-sociaal over en de ander help je er ook niet mee. Wees dus juist geïnteresseerd. Nu leer jij nieuwe dingen en krijgt de ander de kans om persoonlijke dingen te delen en een connectie op te bouwen.

Theodore Roosevelt had een prachtige gewoonte. Met wie hij ook een afspraak had (een cowboy, een politicus of een diplomaat) de avond van te voren ging hij zich steevast inlezen over het onderwerp waarvan hij wist dat de ander in geïnteresseerd was. In de 21e eeuw kun je heel eenvoudig een RSS-feed instellen om op de hoogte te blijven over bijvoorbeeld de hobby van je baas.
– Gebaseerd op een anekdote van Dale Carnegie

The royal road to a person’s heart is to talk about things he or she treasures most.
– Dale Carnegie

Dit is zelfs de beste manier om het ijs te breken. Kom erachter: wat is er nu zo interessant of leuk aan die persoon? Zoek minstens een ding.

Wees een OEN: Open, Eerlijk & Nieuwsgierig.

Tip 7 – Weet hoe je moet doorvragen

sociale vaardigheden

Hoe doe je dat dan precies? Dat doorvragen? Hieronder vind je alle handvatten:

Hierna lezen:  Wat Is De Socratische Methode? [Richtlijnen & Voorbeelden]

Vraag eenvoudig door

Doorvragen hoeft niet moeilijk te zijn. Wanneer iemand over iets vertelt, kun je al heel algemeen vragen:

  • Hoe ging het?
  • Hoe was het?
  • Hoe was het om x mee te maken?

Vraag letterlijk door

Dit is een letterlijk verzoek om door te vertellen:

  • En wat nog meer?
  • (Je noemt x) en wat nog meer?
  • Vertel me meer.
  • Dat is interessant, vertel me meer! 
  • Vertel me wat er nog meer afspeelt… 

Een open verzoek om door te vertellen

Dit is een open verzoek om door te vertellen, zonder een specifieke vraag. ‘Vertel!' is de ultieme doorvraag-vraag. Gewoon het woordje: ‘Vertel.'

  • Laten we erover praten.
  • Vertel me erover.
  • Vertel me over x.
  • Vertel!
  • Leg uit.
  • Verklaar je nader.
  • Ga door.
  • Kan je dat toelichten?
  • Kan je me daar iets over vertellen?
  • Vertel me over onderwerp x.
  • Vertel me over je…/{gevoel}/situatie.
  • Beschrijf x.

Vraag naar wat leuk en niet-leuk was

  • Wat was leuk? Wat was minder leuk?
  • Wat was fijn? Wat was minder fijn?
  • Had jij nog iets moois of niet-moois te delen?
  • Wat zijn de voordelen? En de nadelen?

Wat was lastig?

Stel de waarom-vraag

Oei… Het letterlijke woord ‘waarom' roept weerstand op, en staat daarom ook niet in het metamodel. Toch is deze vraag erg krachtig en verrijkend voor een gesprek. Hoe lossen we dit probleem op? Simpel: door de waarom-vraag met andere woorden te stellen:

  • Wat is de reden dat…?
  • Wat maakt dat…?
  • Hoe komt het dat…?
  • ‘Dat is interessant, hoe komt dat zo?'
  • Hoe denk je dat dat komt?
  • Waardoor komt dat?
  • ‘Wat maakt dat je dat zou zeggen/doen/vragen?'
  • Wat maakt dat x?
  • ‘Wat zijn de oorzaken? Waardoor gebeurt het? Wat maakt dat dat gebeurt?'
  • Waarom die keuze? Welke factoren speelden mee om tot die keuze te komen?
  • Stel vragen over waarden. ‘Waarom is dit belangrijk?'

Stel de andere w-vragen

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Waarom
  • Wanneer
  • Hoe.

Vraag door door te down- en upchunken:

Chunk down:

  • ‘Hoe uit zich dat?
  • Kan je daar een voorbeeld van geven?'
  • ‘Wat vind je er zo mooi aan?'

Chunk up:

In de vorige tip leerde je naar voorbeelden te vragen. Dat heet downchunken. Als je omlaag kunt… dan kun je ook omhoog! Een upchunk-vraag is:

  • Wat voor moois ga je hierdoor krijgen?
  • Wat voor moois ga je daarmee bereiken? 
  • Wat hoopte je te bereiken?
  • Wat vind je er belangrijk aan?
  • Wat is je verlangen? En je angst?
  • Wat heb je nodig?
  • Wat is je fundamentele behoefte?
  • Wat is je doel?

Hier vind je alle up- en downchunk-vragen.

Vraag door via het Meta Model om meer interesse te tonen

Vraag regelmatig naar voorbeelden in een gesprek. Zo kun je lekker inzoomen op een onderwerp. Dit is een onderdeel van een model met een heleboel van dit soort vragen. Er bestaat namelijk een tool/model waarmee je heel eenvoudig weet hoe je door kunt vragen op iets. Dit is het meta-model. Gebruik het metamodel met veel warmte om lekker door te vragen over een situatie of onderwerp.

  • Het sleutelwoord in het Meta Model is het woordje “precies”. Wat bedoel je precies?

Stel vragen via het model van de subjectieve ervaring

Alle vragen van dit model vind je in dit artikel met coachvragen. Hieronder vind je een samenvatting:

  • Vandaag was je bij je moeder. Hoe ging het?
  • Wat deed je? Wat heb je allemaal gedaan?
  • Wat dacht je?
  • Wat vond je ervan? Ben je tevreden met vandaag?
  • Wat voelde je? En hoe voel je je er nu over?
  • Wat gebeurde er?
  • Wie was er?
  • Wat zeggen, horen, doen en zeggen de mensen die erbij zijn?
  • Wat was er te zien?
  • Wat werd er gezegd?
  • Wat was leuk, wat was niet leuk? Wat was lastig?
  • Heb je nog ergens zorgen over?
  • Wat wil je nog van je hart?
  • Wat heb je nodig?
Hierna lezen:  314 Beste Complimenten Ooit! Voorbeelden (Lijst!) [Update 2024]

Vraag door door te herkaderen

Er zijn talloze herkadertechnieken, wat ook wel Omdenken wordt genoemd. Hier vind je drie voorbeelden:

Vraag door met empathie

Vraag wat je kunt doen voor de ander

  • Heb je iets nodig?
  • Kan ik iets voor je doen? Naar de dokter brengen bijvoorbeeld?
  • Wees ook zelf attent.

Coachvragen

Stiltetolerantie gebruiken als middel om door te vragen

  • Stiltetolerantie: na de vraag niks zeggen en ruimte geven voor het antwoord. Laat de ander het werk doen.

In dit artikel over gesprekstechnieken leer je meer over doorvragen.

Tip 8 – Weet wanneer je moet doorvragen

hoe socialer zijn - doorvragen

Wees niet bang om door te vragen. Dat is een van de socialere dingen die je kunt doen. Sterker nog: er zijn een aantal momenten waarop het eigenlijk verplicht is om door te vragen. Wees continu scherp en herken deze momenten:

Vraag ten minste één keer extra door nadat je een vraag stelde

Wanneer jij een nieuw onderwerp aansnijdt, bijvoorbeeld via een open vraag die je aan je gesprekspartner stelt, is het een beetje gek als je daarna niks meer zegt. Houd het niet bij die ene vraag – om vervolgens stiekem weer lekker over jezelf te praten – maar stel minstens een vervolgvraag. Er zijn nogal veel mensen die de fout maken dat ze niet doorvragen. Ze stellen op het begin een leuke vraag, ontvangen een interessant of niet-zo-interessant antwoord… en dan valt er een stilte. Laat dat niet gebeuren. Stel je een vraag, stel dan alsjeblieft ook een vervolgvraag.

Heb je een open vraag gesteld om interesse te tonen, vraag dan vervolgens ook door! Dat is dus absoluut niet het moment om een stilte laten vallen zodat de ander dezelfde vraag terug kaatst… zodat je het stiekem over jezelf kunt hebben.

Vraag door wanneer jouw gesprekspartner met een nieuw onderwerp komt

Wanneer je gesprekspartner een nieuw onderwerp aansnijdt door iets te benoemen. Men snijdt zelden zomaar een nieuw onderwerp aan. Meestal heeft men dan een behoefte aan aandacht. Je gesprekspartner verwacht – en heeft nodig – dat jij er dieper op in gaat.

Misschien noemt je gesprekspartner even dat hij/zij terug is van het ziekenhuis en dat alles goed is gegaan. Ook al is alles goed gegaan, toch blijft er meestal een reden dat je gesprekspartner dit onderwerp aanhaalt: om extra aandacht te krijgen doordat jij doorvraagt. Even informeren… Even vragen hoe het gegaan was in het ziekenhuis… Even zeggen dat je blij bent dat het niks ernstigs was.

Vraag door wanneer jouw gesprekspartner jou een vraag stelt

Wanneer je gesprekspartner een nieuw onderwerp aansnijdt door aan jou een vraag te stellen. Als iemand jou een vraag stelt, zit er altijd wat achter. Stel dezelfde vraag terug!

Misschien vroeg een kennis van jou een week geleden nog op welke manier je geraakt bent door de crisis die nu al een half jaar rondwaart. Jullie hebben er een uitgebreid gesprek over. Een week later zie je hem weer en hij vraagt je direct weer: “Ben je deze week extra geraakt?” Nu moet bij jou een belletje rinkelen: het kan niet anders dan dat dit de ander juist is overkomen, dus zorg ervoor dat je deze vraag terug stelt.

Vraag door bij niet-triviale onderwerpen

Vraag door bij ieder niet-triviaal onderwerp waar je gesprekspartner het over heeft. Je hoeft dus niet door te vragen bij “Ik ga even aan mijn laptop werken”, maar wel bij: “Ik belde net met de huisarts. Het ging goed en ik kreeg een doorverwijzing voor mijn moeder.”

Het belangrijkste is dat je een belangrijk stuk informatie van je gesprekspartner niet afdoet met een knikje – en verder niks. Vergeten door te vragen kan wél bij iets simpels als: “Mmm ik ga nog even een paar minuten aan mijn laptop werken”, maar je moet gewoon doorvragen bij serieuzere onderwerpen: “Ik belde net met de huisarts. Die is fijn en had een doorverwijzing voor mijn moeder.” Zoiets kun je gewoon niet voorbij laten gaan zonder door te vragen, ook al klinkt het als niks ernstigs. Vraag bijvoorbeeld: “Maak je je zorgen om je moeder? Sinds wanneer speelt het?”

Je hoeft niet altijd door te vragen als je geen zin hebt

Tot slot is het belangrijk om te weten dat je natuurlijk niet altijd zo aandachtig en attent hoeft te zijn om op deze sociale en zorgzame wijze door te vragen. Als je er zelf te moe voor bent, je rot voelt of niet in de stemming bent, geef dan bij je gesprekspartner aan dat je hem/haar gehoord hebt en dat je op dit moment niet in staat bent om door te vragen en attent te reageren.

Hierna lezen:  Geweldloze Communicatie: Stappen, Oefeningen & Voorbeelden

Tip 9 – Denk niet aan jezelf (ego)

Houd je aandacht volledig bij de ander. Wat een bevrijding! Er is dan geen ‘ik' waar je je zorgen over maakt. Er komt opeens veel meer energie vrij en al je aandacht is nu bij de ander. Niet: ‘Zie ik er wel goed uit, wat vind de ander van mij, hoe moet ik me voordoen?' Alles is te ontdekken bij de ander, niet bij jezelf. Lees hier meer over het ego.

Doe bovendien alsof je een winkel hebt met een geweldige klanttevredenheid. Het is toch heerlijk als je klanten naar binnen kunnen lopen om de volledige aandacht te kunnen krijgen, zonder dat de winkel-eigenaar met zijn ‘ik' bezig is?

Dit is een bepaald gevoel wat je automatisch overbrengt op de ander zodra je niet aan je eigen ego denkt, maar bewust wordt van de mensen om je heen. Ook kun je jezelf in dit gevoel ‘pushen' door de vorige tips toe te passen (oprechte interesse hebben en ontdekkende vragen stellen).

Tip 10 – Denk een beetje aan het ego van de ander: gebruik de naam van de ander (geavanceerde tip)

Het is heel makelijk on anderen zich speciaal te laten voelen. Het mooiste woord in iedere taal is: de naam van de ander. Dit woord kan de ander speciaal laten voelen.

A person’s name is the sweetest sound.
– Dale Carnegie

Waarom is dit een geavanceerde tip? Als je te zelfbewust of te vaak de naam van de ander gebruikt, wordt het juist doorzichtig. Dit leidt de ander af of geeft de ander een klein beetje wantrouwen.

Tip 11 – Geef oprechte complimenten vanuit warmte en bewondering voor de ander

Gebruik vriendelijke woorden die het bestaan en de waardigheid van de ander erkennen. Kijk met zachte ogen die de zwakke plekken en onzekerheden van de ander accepteren.

Communiceer dit allemaal naar de ander met mooie complimenten (klik hier voor 198 kant-en-klare complimenten). Ik krijg regelmatig van mensen te horen dat ze zó dankbaar waren voor mijn oprechte complimenten omdat ze al dat moois niet aan zichzelf zagen, terwijl het wel waar was.

Tip 12 – Niemand denkt echt mee met een ander, maar jij wel!

sociale vaardigheden

Stel dat de ander je vertelt over een droombaan waar hij naartoe werkt of een land dat hij wil bezoeken. In zijn omgeving wordt meestal kritisch/skeptisch gereageerd. Maar jij moedigt hem aan! Je denkt met hem mee! Hoe kan hij dat bereiken? Daar echt naar luisteren en over meedenken doet niemand!

Vanuit zijn perspectief. Je kunt dan bijvoorbeeld zeggen: ‘Je hebt al heel hard gewerkt. Dit is het geschikte moment om dit te doen. Ja, doe het snel want later wil je misschien een gezin etc.' Bemoedig zijn doelen. Je moet verachten dat hij groeit, en hem aanmoedigen om ook inderdaad te groeien, veranderen en alles zal worden wat hij kan worden.

Hierna lezen:  Stel Deze Goede Levensvragen [Lijst]

Tip 13 – Als je over een onderwerp niks weet, vraag er dan over

‘Ik heb dat geprobeerd, maar het was niet echt geschikt voor mij. Wat maakte dat jij je erin ging interesseren?'

Ik weet wel wat ik weet. Het is tijd om wat nieuws te leren en anderen ook meteen een goed gevoel te geven omdat ze de kans krijgen iets persoonlijks te delen.

Tip 14 – Neem de tijd voor mensen: maak speciaal voor hen een afspraak

Als je merkt dat iemand het moeilijk heeft en er behoefte aan heeft om zijn/haar probleem te vertellen, maak dan speciaal voor deze persoon een afspraak waarin je enkel gaat luisteren.

Tip 15 – Deel de dingen waar jij het meest van geniet: je passie

Waar geniet jij van? Wat is je passie? Is het je eten? Je hobby? Je talenten? Deel het met mensen. Zo verspreid je meer gezelligheid, liefde en geluk.

Tip 16 – Je hoeft niet altijd sociaal te doen

Soms zit je even in een periode in je leven waarbij je op een bepaald doel wil focussen. Dan is het gewoon een legitieme keuze om niet sociaal te doen.

Tip 17 – Kies en zorg voor jezelf: je bent leuker en socialer als je uitgerust bent

socialer zijn

Zet jezelf op nummer 1. Anders heb je niet eens de energie en scherpte om volledig sociaal te zijn. Lees dit artikel met alle tips om voor jezelf te kiezen en voor jezelf te zorgen.

Tip 18 – Wees gevuld met (zelf)liefde

Zelf gevuld zijn met zelfliefde zorgt ervoor dat je liefde aan anderen kunt geven. Dat wordt knap lastig als je geen liefde in je hebt.

Tip 19 – Begrijp non-dualiteit: iedereen is gelijkwaardig

Ontwikkel een gevoel van eenheid en non-dualiteit. Dit is misschien een lastig woord. Wat betekent het? Realiseren dat jullie gelijkwaardig zijn. Ongeacht kleur, geloof, afkomst, seksuele voorkeur of wat dan ook. Hier lees je meer over non-dualiteit.

Tip 20 – Beoefen respect

Als je kunt laten zien dat je respect hebt voor de ander, helpt dat je gigantisch met vrienden maken. Hoe je respect kunt tonen, staat in een apart artikel.

Tip 21 – Introduceer mensen aan elkaar

Wanneer je mensen aan elkaar introduceert, zeg dan ook direct iets over hun successen en vertel iets over jullie vriendschap.

Tip 22 – Sociaal zijn? Wees attent en voorkomend

wees attent om sociaal te zijn

Dit is letterlijk het meest sociale wat je kunt doen: attent en voorkomend zijn. Wees echt attent en heb echt empathie. Echt jezelf verplaatsen in de ander.

Dat betekent onder andere:

  • Dat je aan de ander denkt.
  • Dat je vraagt hoe het met de ander gaat.
  • Dat je vraagt hoe de ander zich voelt of waar de ander aan denkt.
  • Dat je echt geïnteresseerd doorvraagt. Bijvoorbeeld hoe het echt met de ander gaat.
  • Dat je bewust op zoek gaat naar dingen om te vragen. “Hoe ervaar jij dit? Waar loop jij tegenaan?”
  • Dat je dingen voor andere mensen doet… helemaal uit jezelf: Kook voor iemand, breng eten, breng een bos bloemen… en zie je bijvoorbeeld ergens een zwangere vrouw, bied dan aan om dingen voor haar te doen of brengen.
Hierna lezen:  314 Beste Complimenten Ooit! Voorbeelden (Lijst!) [Update 2024]

Hier vind je meer manieren om attent te zijn. Dit is met name iets dat ondernemers erg helpt bij hun klanttevredenheid.

Tip 23 – Heb compassie en empathie

Lees het artikel over empathie om hier heel goed in te worden. Een van de beste manieren om ingangen te vinden om iets empathisch en compassievols te vinden in een ander, is door de ander goed te observeren met je oplettendheid en aandacht. Zie de volgende tip…

Tip 24 – Wees opmerkzaam en scherp op iemands lichaamstaal

Communicatie is vooral non-verbaal. Kijk dus goed wat je aan iemands houding of gezichtsuitdrukking ziet, luister hoe iemands stem klinkt of voel hoe iemand aanvoelt. Merk je bijvoorbeeld op dat er iets anders is dan normaal? Check dan even bij de ander: “Alles oké?” of: “Hoe voel je je?” Simpel maar o zo belangrijk!

Tip 25 – Open je hart, dan ontstaat automatisch de meest mooie lach

sociale vaardigheden

Vind manieren om je hart te volgen. Vraag jezelf: wat is de impuls die mijn hart me nu geeft? Als je daarnaar luistert, loop je direct met de meest mooie lach rond! En dat helpt je weer bij het contact maken. Hier vind je een uitgebreid artikel over het volgen van je hart.

Tip 26 – Over lachen gesproken, zo zet je hem in en zo veroorzaak je een lach…

Lachen is een taal op zich: er gaat een hele wereld van communicatie om en je kunt van alles communiceren in lachen. Je kunt bijvoorbeeld een langzaam groter wordende lach, een glimlach, een ondeugende lach of een arrogante lach geven.

Een te grote en te brede lach is echter niet bepaald sociaal aangepast. Het is natuurlijk geweldig als je het doet en als je niks geeft om de ‘norm': je wordt dan echt kwetsbaar en een zeldzaam warm mens. Maar houd er rekening mee dat de cultuur zoiets uitbundigs wil onderdrukken. Bovendien geeft een te grote of te snel weggegeven lach flink wat autoriteit weg (het kan communiceren: alsjeblieft, vind me leuk!)

Bovenal: ga niet geforceerd lachen als je je niet vrolijk of grappig voelt. Misschien zit je juist slecht in je vel of voel je je depressief. Ga dan ook in die lage, droevige energie zitten. Dan verbind je echt met mensen. Pick your battles. Misschien ben je juist de rustige, begripvolle jongen. Ga dan niet de grappige hyperactieve clown spelen met een mooi-weer-lach. Ga dan juist verbinden op die rustige manier.

Er is een uitzondering: natuurlijk moet je het lachen wel altijd op je werk doen. Dan moet je wel lachen naar de klant, ook al voel je je droevig, want de klant is koning. Dat doe je door jezelf weg te denken: De klant is koning. Mijn problemen bestaan nu niet. Nu ga ik de klant verrassen met goede service.

Glimlach zelfs als je aan de telefoon bent. Je glimlach komt via je stem over door de telefoon.

En in dating en flirten geldt weer een compleet andere wereld van lachen: vrouwen moeten bijvoorbeeld ‘schaapachtig lachen' om alle grappen van de man. Mannen moeten daarentegen niet al te veel giechelen, maar juist een onveranderlijke rots zijn. Als dit het geval is bij beide partijen, zal er een heerlijke spanning ontstaan.

Hierna lezen:  "Over De Streep" [Lijst Met Alle Vragen & Uitleg]

Oh, mocht je willen weten hoe je grappig wordt? Dat leer je in dit artikel met 34 tips om grappig te worden.

Tip 27 – Wees dienstbaar: bied je hulp aan (en zorg voor samenwerking!)

Liever creëren dan alleen maar consumeren. Ben je bijvoorbeeld op een feest? Help mee in de keuken, doe de afwas, bied aan om achter de bar te staan, etc. Vooral grotere taken en ervaringen zorgen voor een band. Als je net als Sam en Frodo wil zijn, probeer dan samen een taak te voltooien die zo groot is als het vernietigen van die ene ring.

Tip 28 – Zo ga je om met ongemakkelijke stiltes

  • Heb stiltetolerantie: geniet ervan.
  • ‘Wat een oase van rust.'
  • ‘Dat was een interessant punt, mijn gedachten zijn erover aan het malen op dit moment.'
  • ‘We zijn er helemaal stil van geworden, zo mooi was dat laatste punt.'
  • Vertel een slechte grap: “Hoe zwaar is een ijsbeer? Genoeg om het ijs te breken!”

Tip 29 – Heb stiltetolerantie

Deze is erg krachtig. Tolereer je de stiltes? Dat houdt in: niet per se veel hoeven zeggen en daar volledig oké mee zijn. Gewoon zitten /staan / daar zijn in stilte. Als jij daar prettig mee bent en op die manier kunt genieten, zal iedereen daar prettig mee zijn en je een fijn persoon vinden. Zo creëer je rust, vertrouwen en ruimte voor de ander om meer te delen.

Een andere manier om de ander meer te laten delen, vind je in de volgende tip…

Tip 30 – Maak van dankbaarheid een gewoonte

sociaal zijn

Toon dankbaarheid, waar je ook komt. Zorg na een ontmoeting, samenwerking of afspraak, hoe klein dan ook, ervoor dat je terugbelt om de ander even te bedanken. Laat altijd even weten hoe het is gegaan.

Tip 31 – Roddel nooit: praat altijd positief over anderen

Roddelen zorgt altijd voor plezier op korte termijn, en nooit op lange termijn. Als jij laat zien dat je roddelt, gaat de ander denken dat je ook eenvoudig over hem/haar kunt roddelen. Want je laat je gebrek aan integriteit zien. Praat juist positief over mensen die afwezig zijn. Geef daarnaast nooit kritiek. Zie altijd het goede in anderen.

Een goede tip is om twee seconden te tellen voor je iets zegt. Dan kickt de controle pas in, waardoor je niks beledigends zegt. Of waardoor je juist iets heel gevats zegt. Bonus: stilte is krachtig. Meer over de werking van deze 2-secondenregel vind je in ‘Ons Onfeilbare Denken'.

Op het moment dat iemand een ‘nieuwtje’ heeft over iemand anders, waarvan je weet dat het niet gunstig is, om hier niet naar te luisteren. Vertel dat je het niet hoeft te weten en bedenk 2 of 3 mooie eigenschappen van die persoon.
– Eelco de Boer

Nodig jezelf uit om vanaf nu te weigeren om te roddelen. Steeds wanneer iemand jou een ongunstig ‘nieuwtje' wil vertellen over iemand anders, kies je ervoor om er niet naar te luisteren. Je kunt letterlijk vertellen dat je het niet hoeft te weten en je kunt een aantal mooie eigenschappen van die persoon opnoemen.

Elke keer dat je deelneemt aan roddelen, je je ziel. Het is voor losers en dat ben jij niet. Houd je ziel schoon.

Tip 32 – ‘Speel gerust vals' met een notitie over de andere persoon

Gebruik gerust een notitie op je telefoon om namen van mensen en andere informatie over ze op te schrijven. Bijvoorbeeld:

Bart. B. – Online gaming – nerd-achtig – reist met OV – is digital artist –

Tip 33 – Oordeel niet: begrijp de ander als hij/zij het ‘fout' heeft

Houd het NLP Communicatiemodel in de gaten: er is geen absolute waarheid. De waarheid is subjectief. Andere mensen kunnen het totaal fout hebben, maar zij denken dat zij het volledig goed hebben! Veroordeel ze daar niet op. Iedereen kan veroordelen en oordelen. Begrijp de ander juist! Alleen wijze, tolerante en uitzonderlijke mensen hebben de intentie om de ander te begrijpen.

Hierna lezen:  Beter interviewen? Krachtige tips, vragen, technieken & voorbeelden

Tip 34 – Heb een persoonlijk kaartje (geen zakelijke!)

sociale vaardigheden

Laat persoonlijke kaartjes maken. Het mag niks zakelijks uitstralen. Het zijn vriendschapskaartjes! Gewoon met je Facebook-gegevens, telefoonnummer en gmail- of hotmail-adres.

Tip 35 – Kijk de ander recht aan, en niet vanuit een hoek

Wil je meer openheid communiceren? Kijk de ander volledig aan, met je gezicht recht naar de ander toe, dus niet in een hoek.

Tip 36 – Heb een (ietsje) hogere energie dan de ander: zo voeg je waarde toe!

Mensen die met een lage energie sociale interacties ingaan, vinden we saai een niet-inspirerend. Ze voegen niks toe. Misschien maken ze wel een praatje, maar ze doen niet echt iets met ons gevoel en dat maakt de interactie betekenisloos en totaal niet sociaal. Wees niet die saaie zak aardappelen maar ga een interactie met een hoge energie in.

Als je een iets hogere energie hebt dan de ander(en), voeg je waarde toe! Daar maak je vrienden mee! Je komt niet alleen energie halen, je komt namelijk ook brengen. Begroet mensen met enthousiasme en begroet ze geanimeerd! Als je met die hoge energie aandacht geeft aan een ander, voeg je waarde toe.

‘Hoe was jouw dag?' lijkt wel een sociale zin, maar het voegt alsnog niks toe als je het als een saaie zak aardappelen zegt. Als je echter jouw vibe verhoogt, je lichaam naar de ander richt om die vibe te kunnen overdragen én diezelfde zin vol aandacht naar de ander richt, maak je de ander heel blij en ben je lekker sociaal.

Kortom: heb een positieve, hoge energie en wees op je gemak. Als niet zo vaak mogelijk voor je is, verbeter dan je leven zodat je het vaker kunt opbrengen.

Tip 37 – Laat OMA thuis en corrigeer anderen niet zomaar

Kende je ‘Laat OMA thuis' al? Het stat voor: ‘Laat Ongevraagde Meningen & Adviezen huis.' Deze tip staat onderaan dit artikel, maar het is eigenlijk het principe die ervoor kan zorgen dat ‘a-sociale' en ‘irritante' mensen weer op feestjes uitgenodigd worden.

Is er niet daadwerkelijk om hulp gevraagd? Dan zal jouw poging om hulp te bieden, gezien worden als manipulatie en controle. Een poging om jezelf te helpen. Jouw ding, jouw behoefte. Niet die van de andere persoon. Je zal je hierdoor minder verbonden voelen met de ander.

Als je niks aardigs te zeggen hebt, zou je helemaal niks moeten zeggen.

Je laat de ander eigenlijk weten dat hij/zij niet oké is als je iemand probeert te veranderen. Je wilt dat de situatie anders is. Het is een totaal intolerante houding en misschien zelfs een manier om te verklappen dat je niet van de ander houdt.

Je hebt het in je om mensen te bekrachtigen of te ontmoedigen. Aan jou de keus.

Toon je flexibiliteit en treed je de ander tegemoet zoals hij/zij is, dan ben je een ware vriend. Anderen zullen hierdoor op hun eigen manier en op hun eigen tempo veranderen – of niet.

Hoe minder mensen weten, hoe meer koppig ze het weten.
– Osho

En als je dan toch een keer iemand corrigeert, doe dat dan op een krachtige, charismatische manier met weinig woorden en veel warmte en rapport. Dat is nog enigszins acceptabel, omdat het voelt alsof je door een zorgdragend, bekwaam vader-/moederfiguur geholpen wordt en dat is een wereld van verschil met gecorrigeerd worden door iemand met een hoge, onzekere, harde en koude energie.

Weet je wie advies geven? Mensen die arm, onsuccesvol en onprettig in de omgang zijn. Geef geen advies, maar ontdek en luister. Advies geven dient jou niet en de ander ook niet. Van vragen stellen leer je en creëer je een connectie.

Vraag dus liever om advies.

  • “Hoe is jouw cultuur?”
  • “Hoe sta jij in het leven?”
  • “Hoe kijk jij hier tegenaan?”
Hierna lezen:  Geweldloze Communicatie: Stappen, Oefeningen & Voorbeelden

Pas als iemand jou om advies vraagt, kun je jouw advies geven. En blijf daar ook vooral nederig en bescheiden bij.

Bemoei je niet met anderen, maar zorg wel voor ze.

Tip 38 – Wees een leider van muurbloempjes

Als je mensen op een feestje ziet die zich niet op hun gemak voelen, vraag  ze dan of ze iets willen drinken of eten. Als ze nee zeggen, geef je  ze een schouderklopje.

Tip 39 – Haal herinneringen op met mensen

sociaal zijn haal herinneringen op

Een heel fijne sociale gewoonte om te hebben, is om regelmatig met vrienden, familie en kennissen te benadrukken hoe fijn en leuk je het vond toen jullie x tijd geleden activiteit x deden. Dit laat weten dat het niet niks voor jou was, maar dat je het echt koestert als herinnering.

“Ik vond het altijd zo fijn toen wij…”

“De vorige keer was het zo lief van jou dat je naar me toe kwam…”

“Het was zo leuk toen we samen erop uit gingen…”

Tip 40 – Onthoud belangrijke gebeurtenissen van mensen en vraag ernaar

Als je kennissen, vrienden en familieleden een belangrijke afspraak hebben staan, onthoud dat dan en bel ze van te voren op om ze erop voor te bereiden. Én/of bel ze achteraf om erop terug te blikken. Dit bouwt een hechte band. Vraag dus nog eens naar dingen die recent zijn gebeurd:

  • Onthoud wanneer iemand naar de dokter gaat, zodat je daarna kunt vragen hoe het ging of zodat je hem kunt halen en brengen.
  • Onthoud wanneer iemand een moeilijk gesprek op het werk moet voeren, zodat je die dag extra bemoediging kunt geven en kunt vragen hoe het ging.
  • Wees er voor de ander bij een sollicitatie, presentatie, promotie, operatie… Breng en haal de ander om te kunnen zeggen dat hij een kanjer is.

Stel daarbij vragen als:

  • Hoe was het gegaan?
  • Wat vond je van x?
  • Wat was fijn, wat was minder fijn?
  • Wat was leuk, wat was minder leuk?
  • Had jij nog iets moois of niet-moois te delen?
  • Hoe was het om in x te zitten?
  • Sorry voor laatst
  • Dankjewel voor laatst
  • Hoe voel je je nu over laatst?
  • Kan ik iets voor je doen? Naar de dokter brengen bijvoorbeeld?
  • Heb je iets nodig?
  • Maak je je zorgen?
  • Alle vragen vind je nog eens uitgebreider bovenaan dit artikel bij de tip over doorvragen.

Doe vooral ook iets. Ga ernaartoe, geef bloemen, vraag na over hoe iets ging!

Kortom: onthoud super specifieke dingen die de ander in een vorig gesprek met je had gedeeld en vraag daar weer naar. Dit is super belangrijk. Kom terug op zoveel mogelijk gespreksonderwerpen van voorheen. Stel vragen over al die dingen die de ander genoemd heeft in het vorige gesprek of de vorige gesprekken. Doe dit iedere keer, want dit is een belangrijk aspect van zorg, aandacht en elkaars rode draad weten.

Hierna lezen:  314 Beste Complimenten Ooit! Voorbeelden (Lijst!) [Update 2024]

En je krijgt een dikke bonus als je ook vóór een belangrijke gebeurtenis even belt. Vraag ook vóór een belangrijke gebeurtenis:

  • Kijk je er tegen op?
  • Hoe bereid je je voor?
  • Kan ik iets voor je doen?

Tip 41 – Laat Chat GPT jou inspireren

Dit klinkt als een flauwe grap, maar gek genoeg is Chat GPT het meest politiek correcte brein op aarde – en daarmee dus ook het meest sociale voorbeeld. Geef deze tip dus even een serieuze kans.

De tool Chat GPT is gratis te gebruiken op de website van Open AI. Wat het doet, is een perfect, op maat gemaakte brief, e-mail, uitnodiging, bedankje, spraakberichtje of wat-dan-ook genereren voor de situatie die jij voorlegt.

Mijn tip is: leg jouw casus voor aan Chat GPT en bekijk wat voor voorbeeldboodschap het genereert. Gebruik dat om geïnspireerd te raken op sociaal gebied.

Het klinkt misschien “stom” om een tool als Chat GPT jou te laten assisteren bij je sociale vaardigheden, maar vergis je niet: deze tool is super sociaal, voorkomend, empathisch, klantvriendelijk en attent. Dat is niet zo gek, want hij is geprogrammeerd om extreem politiek correct te zijn. Handig, want dat is ook meteen super sociaal. 

Ik zeg niet dat je deze tool al het werk voor jou moet laten doen, maar ik zeg dat je jouw casus voorlegt aan deze tool, om vervolgens geïnspireerd te raken door het antwoord van Chat GPT.

Tip 42 – Wees geoefend in ‘rapport maken'

Rapport maken is het allergrootste geheim om socialer te worden. Het betekent onder andere dat jouw energie net zo hoog of laag is als de energie van de ander. Dit schept meteen vertrouwen. In het artikel over rapport maken leer je alles wat je kunt doen om deze diepe connectie op te bouwen.

Tip 43 – Dit was nog niet eens de helft van alle tips: hier vind je er meer…

Er staat nog een uitgebreid blogartikel voor je klaar: lees ook al deze tips om sociaal te worden met iemand die je niet kent.

Praktisch boek over sociale vaardigheden (bekroond!)

Vond je dit een zinvol artikel? Dan wijs ik je tot slot graag op het inspirerende NLP Doe-Boek, zodat we het ook samen in de praktijk gaan brengen. Hierin zitten meer dan 100 verschillende tools, tips en technieken van NLP, waaronder bruikbare challenges om met sociale vaardigheden aan de slag te gaan. Bekijk het NLP Doe-Boek hier >>

 

Gerelateerd: lees verder...

Hierna lezen:  "Over De Streep" [Lijst Met Alle Vragen & Uitleg]

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: