Wat is ruis in communicatie? En hoe kunnen we dat voorkomen? Lees verder voor onze complete uitleg en voorbeelden over het fenomeen: ruis in communicatie, inclusief een handige tool om dit simpel te kunnen voorkomen…

Ruis in communicatie: zo kan het ontstaan

Communicatie kan verrassend lastig zijn. Je weet uit eigen ervaring vast en zeker dat de communicatie met anderen lang niet altijd gaat zoals je dat hoopt of verwacht. Denk je aan ruis, dan denk je waarschijnlijk aan een radio zonder goed ontvangst. Ruis in communicatie is ongeveer hetzelfde: je hoort wel wat de ander zegt (en bedoeld), maar toch hoor je niet alles.

Ruis vindt maar liefst twee keer plaats in dezelfde boodschap…

Je kunt ruis beschouwen als een probleem in de communicatie met je gesprekpartner of meerdere gesprekpartners. In feite zijn er twee soorten ruis: zowel intern als extern.

Ruis als probleem: interne ruis

Als we het over interne ruis hebben, dan bedoelen we een boodschapper die de boodschap niet duidelijk overbrengt. Het probleem ligt hier bij de verzender, die de juiste woorden niet kan vinden. Hoe dit precies in zijn werk gaat, leer je in het NLP Communicatiemodel.

Ruis als probleem: externe ruis

Externe ruis heeft te maken met factoren van buitenaf. Als een telefoonverbinding niet goed is, of een auto door een tunnel rijdt, dan is er sprake van externe ruis. Een heel luidruchtige omgeving, waardoor je de ander niet goed verstaat, is ook een vorm van externe ruis. Soms staat er een derde partij door je gesprek te praten, of raak je afgeleid door iets wat om je heen gebeurt. Zowel interne als externe ruis kunnen ervoor zorgen dat een boodschap verloren gaat.

Hoe reken je af met ruis in communicatie? Gebruik dit briljante model…

Er is een model ontwikkeld dat heel specifiek kan afrekenen met ruis in communicatie. Dit model noemen we het Meta Model. In dit model vind je zo'n 15 elementen in onze dagelijkse taal waar je op kunt letten om je taal te specificeren, zodat je daarmee ruis voorkomt. Ook is dit model uitstekend te gebruiken om mensen te betrappen op bullshit.

Hierna lezen:  Effectief Communiceren: 16 Tips Om Beter & Duidelijker Te Communiceren

>>> Hier vind je dit complete Meta Model met alle technieken en vragen.

Wat is communicatie?

Communicatie is tweerichtingsverkeer: als je een gesprek voert is er een spreker (zender) en een luisteraar (ontvanger). Dat geldt niet alleen voor een gesprek tussen twee personen die tegenover elkaar staan, maar ook voor een telefoongesprek, een e-mailwisseling en zelfs wanneer je dit artikel leest. Ook als je informatie van een website afhaalt, is er sprake van tweerichtingsverkeer: de schrijver van het artikel is de zender en de lezer is de ontvanger.

Communicatie op de werkvloer

Op de werkvloer is bijna altijd sprake van een bepaalde hiërarchie. Als je een manager bent of een aansturende functie vervult, is het van groot belang dat je goed met je collega’s kunt communiceren. Op dagelijkse basis moet je namelijk informatie doorgeven aan je collega’s. Van je collega’s krijg je ook weer informatie en die informatie moet je op een goede manier verwerken. Het uitwisselen van informatie is één van de belangrijkste processen op iedere werkvloer.

Is directe of indirecte communicatie geschikter?

Er zijn verschillende manieren om informatie van de ene persoon op de andere over te dragen. Je kunt kiezen voor een mondeling gesprek, één op één of voor een groep. Je kunt ook informatie delen in een gemeenschappelijke mail of chat. Videochatten is een optie, net als bellen. Hoe je ook communiceert, het is van groot belang dat je ruis zoveel mogelijk vermijdt.

Voordelen mondelinge communicatie

Mondelinge communicatie heeft een aantal belangrijke voordelen:

  • Je maakt gebruik van lichaamstaal: dat houdt in dat wat je zegt wordt ondersteund door de gebaren die je maakt, je houding en de blik in je ogen. Als je iets mondeling deelt, kun je veel beter een emotie overbrengen, bijvoorbeeld als het een moeilijke boodschap iets. Ook goed nieuws kun je het beste mondeling geven, om het samen te vieren.
  • Bij mondelinge communicatie is er veel ruimte voor de andere partij om vragen te stellen over wat nog niet helemaal duidelijk is.

Voordelen indirecte communicatie

Indirecte communicatie heeft ook een aantal duidelijke voordelen:

  • Maak je gebruik van bijvoorbeeld een groep chat of digitaal bericht, dan kun je veel mensen tegelijk gebruiken. Het gebruiken van een standaardbericht om veel mensen tegelijk te informeren, doe je met name als de boodschap zakelijk en onpersoonlijk is.
  • Indirecte communicatie is vaak de snelste manier van communicatie: je hoeft geen vast tijdstip te kiezen om op een bepaalde plek af te spreken, waardoor je workflow niet wordt onderbroken.

Ruis is er altijd

Wist je dat ruis altijd zal blijven? Dat komt omdat twee mensen nooit 100% hetzelfde in elkaar zitten en dezelfde ervaringen hebben gehad om de woorden te interpreteren. Juist daarom is het zo belangrijk dat je elkaar vragen blijft stellen als iets niet helemaal duidelijk is. Je kunt altijd vragen wat iemand precies met iets bedoelt en hoe hij of zij zich dat heeft voorgesteld.

Hierna lezen:  'Wijzen Naar De Maan': Daden Zeggen Meer Dan Woorden [Geen Woorden Maar Daden!]

Externe ruis is het makkelijkst te voorkomen

Externe ruis, zoals herrie, overlast en elektronica die niet werkt, is makkelijker te voorkomen dan interne ruis. Als je je boodschap op een goede manier wil overbrengen, is een goede voorbereiding belangrijk: controleer de apparatuur die je gaat gebruiken van tevoren en kies een ruimte waar de kans op overlast het kleinst is. Vertel anderen dat je niet gestoord wil worden.

Tips voor omgaan met interne ruis

Interne ruis is wat moeilijker te voorkomen, maar er is een aantal dingen dat je ertegen kunt doen:

  • Zorg ervoor dat je mededeling zo duidelijk mogelijk geformuleerd is.
  • Maak van tevoren duidelijk wat je precies met het gesprek of de bijeenkomst wil bereiken.
    Geef de persoon of de personen die je toe wilt spreken voorkennis van wat je tijdens het gesprek wil vertellen: zo voorkom je dat je dingen overbodig uit hoeft te leggen.
  • Geef mensen de kans om vragen te stellen: kies hiervoor een vast moment.
  • Zorg ervoor dat je aan het eind van je verhaal de belangrijkste punten en conclusie nog een keer benoemt.

Op jouw communicatie-succes!

Gerelateerd: lees verder...