Hoe krijg je rust in je hoofd? In dit artikel vind je de exacte stappen en simpele methode om dit te bereiken. Lees verder voor de beste tips om rust in je hoofd te krijgen.

Gastbijdrage: Diana Monteny, De Bezem Door Je Leven | Coverfoto: Petrina Derksen

Dit zijn de 3 simpele stappen om rust in je hoofd te krijgen

We hebben het allemaal weleens een keer, dat je hoofd vol zit met dingen die je moet doen. Of wilt doen. Of wat je had willen zeggen tijdens dat ene gesprek. Of met constant gepieker. Of….. Nou ja, herkenbaar toch? En eigenlijk willen we allemaal rust in het hoofd.

Maar er zijn ook mensen die dat volcontinu hebben. Hun hoofd staat constant aan en het is er altijd druk. Je hoeft er niet eens ADHD of iets dergelijks voor te hebben, sommige mensen zijn gewoon constant druk in hun hoofd. En dat is heel vermoeiend. Vooral als je dan eigenlijk niet toekomt aan al datgene wat er door je hoofd spookt.

Maar gelukkig zijn er manieren om je hoofd weer leeg te krijgen en daadwerkelijk tot actie over te gaan. Laten we eens kijken naar een hoofd vol met to-do’s, takenlijsten & wensen, hoe krijg je in 3 stappen rust in je hoofd en ook daadwerkelijk iets gedaan van jouw to-do lijst?

Stap 1: Schrijf alles op! Maar dan ook echt alles… nou ja, bijna alles dan

De eerste stap is meteen de belangrijkste stap en zal al meer rust opleveren. Het kost het hoofd namelijk erg veel moeite en energie om constant alles wat jij wilt doen te onthouden. Het hoofd is daar eigenlijk helemaal niet voor gemaakt. Hoe kun je nu alles uit je hoofd halen en toch niets vergeten? Juist! Alles opschrijven!

Hierna lezen:  10 Beste Boeken Over Minimaliseren & Ontspullen (& Blogs)

Pak een schrijfblok en leg dat op een makkelijk te bereiken plek neer. Een plek waar je het veel ziet. En begin met het opschrijven van alles wat er in je hoofd zit en niet in je standaard routine zit. Dus stofzuig jij 2 x per week het huis en is dat jouw routine ? Dan hoeft dit niet op de lijst. Eenmalige projecten schrijf je wel op.

Maar verder noteer je alle to-do’s, ideeën en wensen op deze lijst. Deze lijst wordt ook wel de moederlijst, takenlijst of braindump genoemd. Door het opschrijven van alles kan jouw hoofd het gaan loslaten en wordt het al een stuk rustiger. Maak je nog niet te druk over hoe en wanneer je dit allemaal moet en wilt gaan doen, dat komt nog!

Neem de tijd om alles te noteren, desnoods leg je de lijst een week in je zicht zodat je alles wat in je hoofd opkomt kunt noteren.

Stap 2: Wat kan er van de lijst af? Schrappen, bijstellen, delegeren

Als je lijst compleet is dan gaan we kijken of ook echt alles op de lijst wel gedaan moet worden. Want wellicht staan er to-do’s op die je ooit beloofd hebt maar waar je helemaal geen zin meer in hebt. Of staan er taken op waarvan je jezelf kunt gaan afvragen of JIJ het wel moet doen of wellicht iemand anders? Ga de lijst eens kritisch langs en stel jezelf de volgende vragen:

  • Is deze taak wel mijn verantwoordelijkheid of trek ik deze taak naar mij toe?
  • Word ik blij van deze taak?
  • Levert dit mij geld op? (belastingaangifte, niet leuk, kan wel geld opleveren)
  • Levert dit een positieve bijdrage aan mijn gezondheid?

Waarschijnlijk kunnen er dus wel taken van jouw lijst af als je deze vragen stelt.

Taken waarvan jij je verplicht voelt om ze te doen omdat je het ooit eens beloofd hebt.

Hierna lezen:  Bang wat anderen van je vinden & denken? 11 tips die direct werken!

Of die hobby die je ooit hebt opgepakt maar waar je nu geen tijd meer voor hebt of niet meer leuk vindt. Maar je hebt alle spullen nog, en die waren duur, dus voel je jezelf verplicht om dat nog te gaan doen.

Of taken die je erg leuk vindt maar net iets te vaak per week doet, en daardoor wellicht iets teveel energie vreten, denk aan bijvoorbeeld hulptaken op school.

Stap 3: Prioriteiten stellen

Na stap 1 en 2 hou je als het goed is een reële lijst over met alleen taken die JIJ echt MOET doen, die je leuk vindt, die jou energie geven, geld opleveren of je gezonder maken.

Maar dan nog kun je niet alles tegelijk doen. Je zult dus prioriteiten moeten stellen. In het geval van de belastingaangifte doen is het duidelijk dat het voor een bepaalde datum moet gebeuren. Zo zijn er ook andere zaken die een duidelijke deadline hebben.

Maar bij andere taken kan het lastiger zijn om de prioriteit te bepalen. Kijk dan naar wat jou op dat moment het meeste voordeel oplevert in het kader van tijd, geld of energie.

Loop alle taken langs en geeft ze prioriteit 1 voor de hoogste prioriteit, 2 voor gemiddelde prioriteit en 3 voor lage prioriteit. Plan vervolgens de taken met prioriteit 1 in.

Start nu met deze 3 stappen

Deze 3 stappen gaan jou helpen met het krijgen van rust in je hoofd. Had je overigens al overal verschillende to-do lijstjes dan zou ik ze toch op 1 grote lijst zetten om het overzicht te krijgen waarna je stap 2 en 3 kunt gaan uitvoeren.

Succes en geniet van een rustiger hoofd!

Gerelateerd: lees verder...