Bedachtzaam, Weloverwogen & Doordacht Zijn [Kwaliteit]

Hoe kun je bedachtzaam, doordacht en weloverwogen zijn? Lees verder en leer meer over deze kwaliteit…

Wat is bedachtzaamheid?

Bedachtzaamheid, wat je ook wel nadenkendheid zou kunnen noemen, houdt in dat je je continu bewust bent van jouw woorden, daden en zelfs je gedachten.

Dit zorgt ervoor dat je verstandige beslissingen maakt, je innerlijke blik ontwikkelt en je leven verlicht. Als je weloverwogen bent, dan komt er helderheid en rust in je leven.

Tip 1 – Laat je niet opjagen

Trap niet in de val om beïnvloed te worden door mensen om je heen die jou aan het opjagen zijn terwijl jij een beslissingen wilt maken. Blijf bij jezelf en laat je niet opjagen door deze mensen. Zo kun je beter een bedachtzame beslissing maken.

Tip 2 – Laat je keuzes niet gebaseerd zijn op je emoties

Vraag jezelf altijd af: ‘Is mijn keuze gebaseerd op een emotie of op een objectieve afweging?’ Zo verander je boosheid in gerechtigheid dankzij bedachtzaamheid. Het helpt hierbij om te relativeren en om nuchter te zijn.

Tip 3 – Gebruik al je zintuigen en wees opmerkzaam op de wereld om je heen

Voorop staat dat je goed moet nadenken om bedachtzaam en weloverwogen te zijn. Echter, soms is het genoeg geweest en is het tijd om te stoppen met nadenken.

Deze tip lijkt paradoxaal, want je zou denken dat je juist extra hard moet nadenken om weloverwogen en bedachtzaam te kunnen zijn. Het tegenovergestelde is echter vaak waar. Je moet niet 24 uur per dag blijven nadenken…

Hierna lezen:  Consciëntieus / Gewetensvol: Betekenis Van Deze Eigenschap

Wees opmerkzaam op alles wat er om je heen gebeurt. Hierdoor raak je niet verdwaald in eindeloze gedachtenstromen die nergens naartoe leiden. Je bent juist optimaal doordacht als je rust hebt in je hoofd en alert bent van de zaken om je heen. Zo kan opeens een weloverwogen idee tot je komen, dankzij die rust in je hoofd.

Tip 4 – Dissocieer jezelf van je verstand/geest via een adempauze

Als je middenin je verstand zit, dan zit je midden in alle mentale activiteiten, inclusief alle onrust en emoties. Daarom is het goed om er vanaf een afstandje naar te kijken. Dat doe je door via een simpele oefening te mediteren. Dit dient als een adempauze voor je verstand, en die pauze is erg welkom.

Kun je je innerlijke blik reinigen tot je niets ziet dan het licht? Kun je terugtreden van je eigen geest en zo alle dingen begrijpen?
– Tao te Ching

Tip 5 – Besteed aandacht aan de behoeften van een ander én jezelf

Wat wil de ander echt? Wat wil ik? Gebruik hiervoor eventueel de chunk-techniek.

Tip 6 – Vervang verlangen door vreugde

Verlang niet naar iets in de toekomst, maar vind de vreugde nu al door doordacht en bedachtzaam te zijn op de goede dingen om je heen.

Affirmeer tot slot jouw gave om doordacht en weloverwogen te zijn

Lees onderstaande zin hardop:

Ik toon iedere dag de gave van bedachtzaamheid. Ik ben dankbaar dat ik dit beheers. Dit houdt mij aanwezig.

Op jouw succes!

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Stel hier je vraag over dit artikel of geef een tip of compliment. En... sharing is caring!