Wat is actieve meditatie en welke oefeningen zijn er zoal? In dit artikel vind je krachtige oefeningen van onder andere Osho Dynamische Meditatie en Bio-energetica. Hiermee kun je al direct aan de slag met actief mediteren!

Wat zijn voorbeelden van dynamische meditatie (en wat is het)?

Dynamische meditatie maakt het voor je lichaam makkelijker om in een meditatieve toestand te raken. Je zou het dus kunnen zien als ‘voorbereiding’ op het daadwerkelijk mediteren wat je daarna doet. Als je aan dynamische meditatie – oftewel actieve meditatie – wilt doen, dan kun je inspiratie halen uit een aantal methodieken:

  • Transformerende ademhaling, oftewel transformerend ademen.
  • Bio-energetica.
  • Osho Dynamische Meditatie.

Oefening 1 – Kundalini-shake

Bij de Kundalini-shake ga je met je lichaam schudden om de oude cellen sneller los te kunnen laten. Daarna zit je in stilte en voel je bijvoorbeeld dankbaarheid.

Omdat ik niet méér wil citeren dan het citaatrecht toestaat, kan ik hoogstens naar onderstaande video verwijzen.

Oefening 2 – Osho Dynamische Meditatie

Omdat ik niet méér wil citeren dan het citaatrecht toestaat, kan ik hoogstens naar bovenstaande officiële video en een externe bron verwijzen. Een uitgebreidere uitleg vind je hier.

Oefening 3 – Mystic Rose: Lachen, huilen en dan stilte

Deze ‘dynamische meditatie’ bestaat simpelweg uit het doen van drie dingen, verspreid over drie weken:

  1. Eerste week: 3 uur per dag lachen.
  2. Tweede week: 3 uur per dag huilen. Vind je dit nog lastig? Jammeren kan helpen om erin te raken.
  3. Derde week: 3 uur per dag in stilte zitten.
Hierna lezen:  Jezelf Aarden... Hoe Doe Je Dat? [16 Tips Voor Aarding / Gronding]

Ook zou je het lachen, huilen en stil zitten in één avond, middag of ochtend kunnen verwerken.

Waarom is dat lachen en huilen belangrijk? Het is hetzelfde principe achter The Journey-methodiek. Als je door de lagen van deze emoties – de ongehuilde trainen en de ongelachen vreugde – heen valt, bereik je stilte, Bron en de extase en vrede van je ziel. Je hoofd wordt in deze meditatie volledige buitenspel gezet.

Je lichaam zou zomaar kunnen tintelen omdat je het geheugen van al je oude cellen aan het opschonen bent. Bij mij persoonlijk tintelde naderhand mijn gezicht extreem. Alsof alle spieren zich eindelijk konden ontspannen.

Oefeningen 4 t/m 7 – Transformerend ademhalen

Vollediger ademhalen is belangrijk omdat de meeste mensen maar op 30% van hun ademvermogen zitten en omdat de meeste mensen oppervlakkig ademhalen.

De Bhastrika-ademhaling:

De Breath of Fire:

Oefening 8 – Bio-energetica

Bij bio-energetica ga je actief aan de slag met je lichaam. Grommen, je wangen masseren, schreeuwen, achterover hangen en ogen en mond wijd openzetten, emoties toelaten, etc.

Oefening 9 – De light-variant: zet gewoon muziek aan en start met bewegen

Ook kun je het terugbrengen naar twee simpele stappen. Dans op muziek en blijf daarna even in stilte zitten, liggen of staan.

Voorbeeld van geschikte muziek is: Trellabodin – Eivor. Maar ook popmuziek is uitstekend!

Tot slot vind je hier nog meer Osho-meditaties. Op jouw succes!

Bekijk deze bonuspagina

Er is veel te ontdekken in deze blogartikelen, maar hoe breng je het in de praktijk? En waar te beginnen? Ik heb een praktisch doe-boek voor je samengesteld waarmee je NLP stapje voor stapje in je leven verweeft. Neem hier een kijkje.

Tot slot hebben we de volgende bronnen voor je:

Gerelateerd: lees verder...