Actieve Meditatie: 8 Oefeningen [Osho Dynamische Meditatie & Bio-Energetica]

Wat is actieve meditatie en welke oefeningen zijn er zoal? In dit artikel vind je krachtige oefeningen van onder andere Osho Dynamische Meditatie en Bio-energetica. Hiermee kun je al direct aan de slag met actief mediteren!

Wat zijn voorbeelden van dynamische meditatie (en wat is het)?

Dynamische meditatie maakt het voor je lichaam makkelijker om in een meditatieve toestand te raken. Je zou het dus kunnen zien als ‘voorbereiding’ op het daadwerkelijk mediteren wat je daarna doet. Als je aan dynamische meditatie – oftewel actieve meditatie – wilt doen, dan kun je inspiratie halen uit een aantal methodieken:

  • Transformerende ademhaling, oftewel transformerend ademen.
  • Bio-energetica.
  • Osho Dynamische Meditatie.

Oefening 1 – Kundalini-shake

Omdat ik niet méér wil citeren dan het citaatrecht toestaat, kan ik hoogstens naar onderstaande video verwijzen.

Oefening 2 – Osho Dynamische Meditatie

Omdat ik niet méér wil citeren dan het citaatrecht toestaat, kan ik hoogstens naar een externe bron verwijzen. Een uitgebreidere uitleg vind je hier.

Oefening 3 – Mystic Rose: Lachen, huilen en dan stilte

Deze ‘dynamische meditatie’ bestaat simpelweg uit het doen van drie dingen, verspreid over drie weken:

  1. Eerste week: 3 uur per dag lachen.
  2. Tweede week: 3 uur per dag huilen. Vind je dit nog lastig? Jammeren kan helpen om erin te raken.
  3. Derde week: 3 uur per dag in stilte zitten.

Ook zou je het lachen, huilen en stil zitten in één avond, middag of ochtend kunnen verwerken.

Waarom is dat lachen en huilen belangrijk? Het is hetzelfde principe achter The Journey-methodiek. Als je door deze emoties heen valt, bereik je stilte en Bron. Je lichaam zou zomaar kunnen tintelen omdat je het geheugen van al je oude cellen aan het opschonen bent. Bij mij persoonlijk tintelde naderhand mijn gezicht extreem. Alsof alle spieren zich eindelijk konden ontspannen.

Hierna lezen:  Ochtendroutine: Beste Stappenplan (Tips: Goed Ochtendritueel!)

Oefeningen 4 t/m 7 – Transformerend ademhalen

Vollediger ademhalen is belangrijk omdat de meeste mensen maar op 30% van hun ademvermogen zitten en omdat de meeste mensen oppervlakkig ademhalen.

De Bhastrika-ademhaling:

De Breath of Fire:

Oefening 8 – Bio-energetica

Bij bio-energetica ga je actief aan de slag met je lichaam. Grommen, je wangen masseren, schreeuwen, achterover hangen en ogen en mond wijd openzetten, emoties toelaten, etc.

Oefening 9 – De light-variant: zet gewoon muziek aan en start met bewegen

Ook kun je het terugbrengen naar twee simpele stappen. Dans op muziek en blijf daarna even in stilte zitten, liggen of staan.

Voorbeeld van geschikte muziek is: Trellabodin – Eivor. Maar ook popmuziek is uitstekend!

Tot slot vind je hier nog meer Osho-meditaties. Op jouw succes!

Bekijk deze bonuspagina…

Deze tools leerden we niet op school. Hierdoor voelen we vaak negativiteit en belemmeringen bij wat we willen bereiken.

Daarom wil ik hier mijn leraren eren: Naast UNLP zijn mijn belangrijkste leraren Saskia en Peter van Vidarte.

Tot slot hebben we de volgende bronnen voor je:

Gerelateerd: lees verder...

Stel hier je vraag over dit artikel of geef een tip of compliment. En... sharing is caring!