Ashtanga Yoga: Het 8 voudige pad van Yoga (Zo leef je als ware Yogi!)

Wat is Ashtanga Yoga en het bijbehorende 8 voudige pad van Yoga? Ashtanga Yoga is een levensstijl en het omvat 8 onderdelen die het 8 voudige pad van Yoga vormen. In dit artikel leer je wat deze 8 onderdelen zijn.

Ashtanga Yoga komt voort uit de Yoga Sutra’s

In 650 A.D. schreef een Indiase wijze, genaamd, Patanjali, het kleine boekje ‘De Yoga Sutra’s, waarin hij beschrijft hoe je in ‘ruimte’/’leegte/’verlichting’ kunt opstijgen. In dit artikel vind je een erg korte samenvatting van zijn 8 voudige pad van Yoga, wat Ashtanga Yoga vormt. We gebruiken in dit artikel het woordje ‘ruimte’, wat inwisselbaar is voor ‘leegte’ of ‘verlichting’.

Droom Leef Geniet Aanbieding Live

Patanjali zei: ‘Yoga is het ophouden van mentale activiteit, onrust van de geest en lijden, en is bereikt door de volgende 8 onderdelen die het 8 voudige pad van Yoga vormen:

Ashtanga Yoga: dit zijn de 8 onderdelen van het 8 voudige pad van Yoga

1. Yama

ashtanga yoga 8 voudige pad1

Yama: wanneer je de ruimte wil betreden, zou je waarschijnlijk willen stoppen met het doen van andere dingen, zoals: geen geweld, leugens, stelen, hebzucht en energieverspilling.

2. Niyama

ashtanga yoga 8 voudige pad1

Niyama: daarnaast zijn er een aantal dingen die je juist wil doen om jezelf voor te bereiden op onderbrekingen van buiten of binnen. Dat kan zijn: je lichaam en geest schoon houden, tevreden zijn met wat je hebt, zelfreflectie

3. Asanam

ashtanga yoga 8 voudige pad

Asanam: daarna zou je waarschijnlijk comfortabel willen zitten, want als je de ruimte zou betreden terwijl je stond, had je om kunnen vallen. De asanam zijn alle Yoga-houdingen. Deze houdingen maken een bepaalde energie in je lichaam los. Ze zijn bedoeld om lichaam, geest, adem, hart en ziel te verbinden.

4. Pranayam

ashtanga yoga 8 voudige pad

Pranayam: je zou een ademhalingstechniek willen doen om het verstand te kalmeren, maar weet dat wanneer je de ruimte gaat betreden, het ademhalen sowieso zal ophouden.

5. Pratyahara

ashtanga yoga 8 voudige pad

Pratyahara: keer nu de zintuigen, die normaal gesproken naar buiten zijn gericht, naar binnen om jezelf te ontdekken.

6. Dharana

ashtanga yoga 8 voudige pad

Dharana: focus op iets van binnen, een object, en leg daar al je aandacht op. Dit kan bijvoorbeeld je ademhaling of een mantra zijn. De aandacht is gefocust, maar zacht, vriendelijk en zonder harde concentratie.

7. Dhyana

ashtanga yoga 8 voudige pad

Dhyana: terwijl je je totaal op het object van jou aandacht focust, merk je op dat het bewustzijn zich naar buiten begint te vergroten. Laat het naar buitengaan, zo ver het wil gaan. Je bent in een meditatieve staat van het hier-en-nu, gefocust en zonder gedachten.

8. Samadhi

ashtanga yoga 8 voudige pad

Samadhi: zodra het bewustzijn zich naar oneindigheid heeft vergroot, zit je in de ruimte (dit was het ‘doel’). Je bent verbonden met alles. Er is een moment van spanning, of geen gedachten en geen object van bewustzijn: het is alsof je bewustzijn zelve bent, zonder dat te weten.

Extra onderdelen van Ashtanga Yoga

Daarnaast zijn er nog drie onderdelen, die ‘Sanyama’ heten, en ze houden in dat je iets meenemt in de ruimte. Tot slot is er nog een plek die het diepste niveau van het verstand is, nét voor Samadhi. Deze plek heet: ‘Rityam Bhara Pragyam’. Die plek kent alleen de waarheid.

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren. En... sharing is caring!