Wat zijn de beste vraagtechnieken om jouw communicatie te verbeteren? Hoe werken ze precies en hoe kun je deze vraagtechnieken inzetten? Lees verder voor ons volledige overzicht met alle goede vraagtechnieken die je moet kennen om professioneler, leuker, scherper en/og beter te communiceren.

Dit zijn de beste vraagtechnieken voor top-communicatie

Alle mensen gebruiken vraagtechnieken. Daar ben je je misschien niet zo van bewust, maar het is toch echt het geval. Je merkt misschien weleens dat je de beste bedoelingen hebt met je vragen, maar dat je niet de antwoorden krijgt van anderen die je hoopt te krijgen. Het is dan waarschijnlijk dat je de verkeerde vragen stelt (of eigenlijk: de verkeerde vragen aan de verkeerde persoon). Het is best lastig om goede vragen te stellen. Vandaar dit artikel met uitleg.

De 23 beste vraagtechnieken die je moet kennen

Hierna lezen:  Introspectie, Oftewel Zelfreflectie [Betekenis & Vragen]

De basis van de verschillende vraagtechnieken: open en gesloten vragen

Ieder mens hanteert vraagtechnieken, maar alle mensen zijn verschillend. Daarom is het van groot belang dat je voor verschillende mensen verschillende vraagtechnieken gebruikt. We zullen hieronder een aantal vraagtechnieken bespreken. Deze vraagtechnieken kun je ook zelf gebruiken:

  • Open vragen: dit zijn vragen die informatie uitlokken van je gesprekspartner. De meeste open vragen beginnen met een W (wat, waarom, wanneer, wie, welke, waarbij) of een H (hoe).
  • Gesloten vragen: een gesloten vraag nodigt vaak uit tot het geven van een ‘ja’ of ‘nee’ antwoord. Een gesloten vraag is bijvoorbeeld: heb je een rijbewijs? Overigens hoeft het antwoord niet per se ‘ja’ of ‘nee’ te zijn. Een ander voorbeeld van een gesloten vraag is: ben je geboren voor het jaar 2000 of na het jaar 2000? Ook nu heb je twee keuzes.

Open vragen zorgen voor diepgang

Een open vraag die goed gesteld is, nodigt je gesprekpartner uit meer over zichzelf en over zijn ideeën te vertellen. De meeste mensen vinden het erg prettig om de ruimte te krijgen hun hart te luchten en te vertellen, zolang dat maar op een manier gebeurt die ze zelf fijn vinden.

Wanneer gebruik je gesloten vragen?

Gesloten vragen zijn meer zakelijk. Je komt gesloten vragen tegen in bijvoorbeeld toetsen en examens, maar ze zijn ook bekend van bijvoorbeeld een verhoor in een politiecel of juist in de rechtszaal. In iedere detective wordt minstens één keer de vraag gesteld “Heb jij …. Vermoord?’ Er zijn maar twee antwoorden die iemand op deze vraag kan geven: “Ja” of “Neen”.

Wissel open en gesloten vragen af

Als je alleen maar gesloten vragen stelt, geef je je gesprekspartner geen kans om iets in zijn of haar eigen woorden uit te drukken. Het voelt alsof je alleen maar op zoek bent naar harde feiten, niet naar iemands gevoelens of mening. Alleen maar gesloten vragen stellen, geeft de ander de indruk dat hij verhoord wordt (zoals in een detective). Als je alleen maar open vragen stelt, kom je nooit echt tot de kern – de informatie die je binnen krijgt blijft subjectief en abstract.

Stel ook check-vragen

Binnen NLP kennen we het TOTE-model, waarin we leren dat we altijd even een check moeten doen in onze communicatie. TOTE staat namelijk voor: Trigger, Operate, Test, Exit. Je voert dus een test, oftewel een check uit voordat je het gesprek verlaat: “Heb ik goed begrepen dat je dit bedoelt?”

Miscommunicatie tussen mensen komt nogal eens voor. Dat is helemaal geen schande. Om te voorkomen dat jij en je gesprekspartner elkaar niet goed begrijpen, is het aan te raden om ook check-vragen te stellen. Een voorbeeld van een check-vraag is “Kun je samenvatten wat ik zei?” of “Begrijp je wat ik bedoel?”. Je kunt ook in de vorm van een toelichting aangeven wat je bedoelt.

Hierna lezen:  Gespreksonderwerpen: zo heb je altijd leuke gespreksstof (oneindig veel!)

Invullende vragen

Een invullende vraag is een vraag waarmee je alvast met een invulling op onderzoek uit gaat. Je probeert iemand als het ware te ‘porren’ meer prijs te geven. Een voorbeeld: “Je zegt … betekent dat dat je ook in … gelooft?” Een invullende vraag lijkt een beetje op een waarom-vraag, maar is veel minder dwingen. Een invullende vraag is ‘speelser’ en geeft je gesprekspartner minder snel het gevoel dat deze zich hoeft te verantwoorden of verdedigen. Je toont hiermee juist je interesse.

Doorvraag-vragen

Stel dat je iemand een vraag stelt: “Wat voor werk doe je?” De ander zegt: “Ik ben stylist.” Mooi, je hebt het antwoord. Klaar met dat onderwerp… toch? Nee dus. Het is gewoon hartstikke fout als je een vraag stelt… en als je vervolgens niet doorvraagt. Want anders lijkt het alsof je gewoon heel snel wilt dat het gesprek weer op jou gericht wordt, zodat jij kunt gaan vertellen over jouw interessante werk…

Je stelt ook een doorvraag-vraag als je merkt dat iemand graag informatie deelt over een onderwerp, of dat het onderwerp belangrijk is voor iemand. Door doorvraagstellen te stellen, kom je dichter tot de kern van hoe iemand zich voelt. Bijvoorbeeld: “Voel je je goed?” “Nee.” “Goh, waar ligt dat aan denk je?” Je probeert iemand uit te nodigen het héle verhaal te vertellen.

Geen letterlijke waarom-vragen

We raden je af waarom-vragen te stellen. Waarom? Omdat dit soort vragen uitnodigen om verklaringen te geven. Meestal is een verklaring niet hetzelfde als een verheldering. Als je waarom gebruikt, geef je je gesprekpartner al snel de indruk dat deze zich rechtvaardigen moet. Iemand die voelt dat hij zich moet rechtvaardigen, voelt zich sneller in de hoek gedrukt en misschien zelfs bedreigd. De kans is groter dat deze persoon niets meer wil vertellen.

Ga je vragen niet forceren

Als je merkt dat iemand ergens niet graag over vertelt, kun je het beste niet verder vragen. Daarmee jaag je de ander alleen maar weg. Het is beter om een andere vraag te stellen, die wel bij het onderwerp aansluit, maar niet de vinger op de zere plek legt. Als je bijvoorbeeld te weten bent gekomen dat iemands relatie ten einde is gekomen, dan is het beter om te vragen hoe het nu met die persoon gaat, dan domweg te vragen: ‘waarom is je relatie ten einde?’

Onthoud: goede vragen stellen vereist scherpte en aandacht

Om de juiste vragen te kunnen stellen, moet je allereerst geduldig zijn en ook daadwerkelijk interesse tonen in de ander. Doe je dat niet, dan zul je de aandacht van je gesprekspartner niet lang vast weten te houden. Als je duidelijke antwoorden wilt krijgen, zul je duidelijke vragen moeten stellen. Je zult moeten begrijpen hoe je vraag klinkt (en niet onduidelijk, dwingend of begrijpend aankomen). Je moet ook goed beseffen hoeveel de ander precies wil vertellen.

Hierna lezen:  660 Leuke/Diepe/Originele Vragen Om Iemand Te Leren Kennen

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: