Dit keer een kort artikel met de meest belangrijke mindfulness-oefening voor kinderen. We blijven in dit artikel bij de essentie (plus 11 bonusoefeningen) zodat je weet wat dat ene ding is dat je je kinderen moet meegeven…

We hoeven onze kinderen helemaal niks te leren over mindfulness!

Het is vrij logisch dat we kinderen niks bij hoeven te brengen als het om mindfulness gaat. Het is eerder andersom: wij kunnen wat van kinderen leren.

We willen daarom niet te veel focussen op de bekende mindfulness-oefeningen voor kinderen, zoals de bekende kikker-oefening van Eline Snel of het weerbericht. We blijven bij de essentie: één essentieel ding dat je je kinderen moet meegeven…

Terwijl je kind aan het opgroeien is, leert het allerlei nieuwe dingen over de wereld. Dit kan op twee manieren. Één van die manieren is de mindfulle manier en brengt het kind volledig in het leven. De andere manier zondert het kind steeds verder van het leven af…

#1 Belangrijkste mindfulness-oefening voor kinderen: laat het kind de wereld ontdekken

kind-mindfulness-technieken

Stel dat je met het kind in het park aan het lopen bent. Het kind wil van nature van alles leren en ontdekken. De kunst is om dat te faciliteren, en om dat niet te onderbreken met ‘labels' (taal & oordelen zijn beperkend).

Loopt het kind naar een tak toe, en raapt het de tak op? Laat het kind blijven kijken nadat het het woord 'tak' heeft geleerd. Als je enkel zegt: ‘Dat is een tak', en je loopt verder, dan stopt het kind met ontdekken omdat het een concept heeft gevonden.

Vraagt het kind naar een blaadje? Stop het blaadje in zijn hand, en stel vragen over alle waarneembare zaken. Bemoedig hem het blaadje te ontdekken, in plaats van alleen maar te labelen met woorden en concepten.

Er is namelijk een illusie: dat als je er een woord aan hebt verbonden, dat je dan weet wat het is. Maar je hebt er alleen maar een woord aan verbonden. Je weet nog helemaal niet wat het is! Alles wat het kind dan heeft, is een heleboel labels. Je kunt natuurlijk prima labels geven, maar er is veel meer. Als je met een kind alleen maar dingen gaat labelen, zeg je eigenlijk: “Ik geef je de ontdekte wereld.”

Oefening 2 t/m 11: Andere goede mindfulness-technieken voor kinderen

kind-mindfulness-oefening

Wil je toch wat meer concrete handvatten voor mindfulness-oefeningen voor kinderen, dan vind je hier een aantal bullets over wat je jouw kind kunt laten doen en zeggen.

  1. Laat het kind zijn/haar gevoelens uiten: wat voelt het kind van binnen? Welke emoties voelt het kind?
  2. Laat het kind ook woorden geven aan zijn/haar innerlijke ervaringen. Wat voor emotie voelde het kind? Wat voor kleur heeft de emotie? Wat voor weertje is het bij jou van binnen? Stormt het, schijnt de zon, is het zwaarbewolkt en/of regent het? Dat weertje laten we uiteraard precies zoals het is, want het weer van buiten kunnen we ook niet veranderen. Emoties, gevoelens en stemmingen komen en gaan helemaal vanzelf!
  3. Help het kind om er geen oordeel aan te hangen als het kind een emotie ervaart en/of uit. De emotie mag geuit worden maar de emotie is niet goed of slecht.
  4. Ondersteun het kind om de keuze te kunnen creëren om niet direct te hoeven reageren vanuit een emotie. Het kind kan toelaten wat het ervaart, maar het kind hoeft niet per se toe te geven aan de automatische reactie. Dankzij mindfulness heeft het kind hier opties voor zodat het kan kiezen hoe het wil handelen.
  5. Monotasking: moedig het kind aan om actieve aandacht te hebben voor al zijn/haar activiteiten. Als het kind in een sociale activiteit verwikkeld is, moedig het kind dan aan om echt aandacht te hebben voor de ander.
  6. Zet wat droevige muziek op en zet daarna wat blije muziek op: ontdek samen met het kind wat de muziek met jullie doet.
  7. Kinderen vinden de oefeningen voor zintuiglijke scherpzinnigheid geweldig. Ga bijvoorbeeld samen in stilte luisteren naar alle geluiden die jullie in de omgeving horen. Het is heerlijk om gewoon lekker te luisteren.
  8. Gebruik de oefening voor zintuiglijke scherpzinnigheid ook in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld wanneer je met het kind naar de hockeytraining aan het lopen bent of wanneer jullie ergens aan het wachten zijn. Begeleid je kind om niet bezig te zijn met wat er allemaal hierna gaat gebeuren. Bemoedig je kind om in dit moment te blijven, en dat kan heel eenvoudig doot weer de zintuigen open te zetten.
  9. Doe een ‘reguliere' meditatieoefening of mindfulness-oefening met het kind.
  10. Verpak een mindfulness-meditatie in een ‘doe-alsof-kader'. Eline Snel heeft hiervoor de kikker-meditatie bedacht, waarbij het kind doet alsof het een waakzame kikker is.

Hoe pas jij mindfulness toe met kinderen? Wat is jouw favoriete oefening? Laat het weten in de reacties.

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: