NLP is de afkorting voor ‘Neuro Linguïstisch Programmeren’. Gek genoeg is het een methode die afkomstig is uit de Californische new age golf van de jaren 70, terwijl het tegenwoordig een hartstikke serieus vak is geworden voor professionals in het onderwijs. NLP kan namelijk in alle vakgebieden worden toegepast. Hoe kan NLP toegepast worden in het onderwijs? Lees verder…

Wat is NLP?

NLP bestaat uit meerdere hulpmiddelen en technieken om communicatie te verbeteren en mensen te coachen. Iedere leraar of docent heeft baat bij het toepassen van NLP-vaardigheden in zijn vakgebied. Als docent staat communicatie, bemoediging en coaching centraal in het overbrengen van wijsheid.

Hier vind je een uitgebreide betekenis van NLP. Ook hebben we meer artikelen die je kunt raadplegen. Zo heeft NLP een aantal basisprincipes en een gigantisch aantal technieken die jou helpen in je communicatie met anderen, met name je leerlingen.

Een docent is ook een coach voor zijn leerlingen

In de twintigste eeuw was de docent vooral bezig met het overbrengen van informatie, of te wel: praktische kennis. Gewoon zenden. Inmiddels is er een veel grotere nadruk op het persoonlijk begeleiden van leerlingen. Er wordt veel meer gekeken naar de afzonderlijke skills en vaardigheden van leerlingen. Het bieden van ‘passend’ onderwijs – onderwijs dat is afgestemd op de leerling in het bijzonder – is heel belangrijk. Om passend onderwijs te kunnen geven, is NLP een groot hulpmiddel.

Met welke onderwijsthema's helpt NLP?

NLP-technieken helpen je antwoorden te vinden op verschillende onderwijsvragen, zoals:

  • Hoe bereik je leerlingen het beste?
  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen zich gewaardeerd voelen?
  • Hoe stel je de juiste vragen zodat leerlingen zelf hun antwoorden gaan ontdekken?
  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen geïnspireerd worden, doorzetten en successen behalen?
  • Hoe kun je leerlingen in de oplossing-stand zetten? Bijvoorbeeld door ze te vragen: “Wat als je het wél kon?”
  • Welke woorden moet je vermijden – en welke juist gebruiken – om de overtuigingen van leerlingen positief te beïnvloeden?
  • Welk effect heeft jouw manier van communiceren op je leerlingen en je collega’s?
  • Hoe communiceer je effectief met ouders van je leerlingen?
  • Hoe kun je het beste omgaan met verschillende vormen van gedrag?
  • Hoe kun je het beste omgaan met hoge werkdruk voor jezelf – en je richten op wat je belangrijk vindt?
  • Hoe word je je beter bewust van je eigen communicatiestijl – en vaardigheden?

De beste tips en technieken voor NLP in het onderwijs

Laten we naar de beste NLP-tips voor het onderwijs kijken…

Tip 1: gebruik de inductieve onderwijs-houding vanuit NLP

Heb je ooit gehoord van inductief lesgeven? Dat is exact de NLP-manier van lesgeven. Samengevat houdt dit in dat je niks voorkauwt. Je laat je leerlingen altijd zelf hun antwoorden bedenken, bijvoorbeeld door ze zelf te laten nadenken, door ze te laten experimenteren of door ze elkaar te laten helpen. Je berooft ze van hun leerervaring als je zelf direct het juiste antwoord geeft.

Hier vind je 20+ tips om inductief les te geven >>>

Tip 2: gebruik de wat-als-techniek en de doe-alsof-techniek

“Ik heb geen zin…” “Ik kan het niet…” Tsja, hoe ga je als docent daarmee om? NLP geeft je een kant-en-klare tool: doe maar alsof! Doe maar alsof je wel zin hebt. Doe maar alsof je hier al een kei in bent. Sterker nog: dat ben je al! Zo haal je weerstand weg en beïnvloed je kinderen op een positieve manier.

Hier vind je alle uitleg en voorbeelden over deze wondervraag >>>

Tip 3: leer alle tools om beter te communiceren met leerlingen

Communicatie heeft minder te maken met wat je zegt, maar meer met hoe dit wordt opgevat. In het geval van miscommunicatie zeg je A, maar interpreteert de ander B. NLP helpt je te communiceren op een manier waarbij als je A zegt, je ook A overbrengt.

Taal spreekt een belangrijke rol bij communicatie. Als je wil aangeven waarom iets goed is of juist niet goed, moet je dit op een begrijpelijke manier voor de leerlingen onder woorden brengen. Hiervoor kies je woorden. Als je de verkeerde woorden kiest, kom je over als boos en streng, terwijl je dat misschien helemaal niet zo had bedoeld.

Ook je aura, oftewel energie, is communicatie. Als je altijd boos klinkt, zullen leerlingen eerder bang voor je zijn, zich onzeker voelen, of juist tegen je opstand komen.

Hoe je dit zo clean en vloeiend mogelijk doet, leer je in dit artikel over rapport maken >>>

Tip 4: ga zorgvuldig om met hoe kwetsbaar de overtuigingen van kinderen zijn

Je hoeft maar één keer tegen een kind te zeggen: “Pak jij de triangel maar, want de piano gaat je niet goed af,” en het kind heeft voor zijn leven de imprint gekregen dat hij geen muziek kan maken. Vooral in de eerste 9 levensjaren zijn de overtuigingen van kinderen zo fragiel en makkelijk beïnvloedbaar. Die eerste 9 jaar noemen we dan ook de imprintperiode.

Vel dus nooit zomaar een conclusie, ook niet over je leerlingen. “Dit is een vervelend kind” is een destructieve uitspraak. Als je gelooft dat het kind altijd vervelend is, zal je het ook zo behandelen. Je geeft het kind geen kans een andere kant te laten zien.

En dit is nogal belangrijk: je overtuigingen bepalen voor een groot gedeelte je gedrag en je succes in het leven. Ieder mens heeft weer andere overtuigingen. Deze overtuigingen zijn de zaken die je gelooft, waar je zeker van bent.

Hier leer je precies hoe je overtuigingen positief kunt beïnvloeden >>>

Tip 5: geloof dat ieder kind reeds heel is

Geen enkel kind is gebroken, ‘altijd stout' of ‘mislukt'. Als een kind gedrag vertoont dat je als vervelend ervaart, onthoud dan dit NLP-principe: iedereen is reeds heel . Het kind is helemaal niet ‘stuk': jij kunt nu gewoon het kind als heel zien – en het kind zal dan ook vertonen dat het heel is. Het kind is ook zelf ‘slachtoffer’ van hoe zijn omgeving hem een conditie aanpraat. Met een andere aanpak zal je merken dat het kind best in staat is om sociaal gewenst gedrag te vertonen en het ook leuk vindt om bij je in de klas te zitten en te leren.

Hoe dit werkt, leer je in dit artikel over “perceptie is projectie” >>>

Tip 6: pas NLP toe met kinderen

Inderdaad, kinderen kunnen NLP. Sterker nog: kinderen kunnen NLP veel beter dan volwassenen. Waar volwassenen heel snel zullen zeggen: “Da's niet echt,” zien kinderen complete fantasiewerelden voor zich – en dat is hartstikke normaal voor ze. Hier lees je precies hoe je NLP met kinderen kunt inzetten.

Tip 7: lees dit artikel over het positief opvoeden van een kind

Natuurlijk ben je als docent geen opvoeder van kinderen, maar het is wel prettig om kennis te hebben van positieve opvoeding. In dit artikel vind je 15+ goede tips om kinderen op een positieve manier op te voeden >>>

Tip 8: maak gebruik van ‘ankeren' om kinderen ‘af te richten' om van leren te houden

NLP bestudeert de band tussen bepaald gedrag en bepaalde gevoelens. Er wordt geprobeerd aan bepaalde positieve gedragingen een goed gevoel te koppelen. In het onderwijs zal dit ervoor zorgen dat je leerlingen zich gewaardeerd voelen en zich kunnen ontwikkelen op een manier die bij hen past. Hoe? Met ankeren!

Dit is simpel: beloon je leerlingen iedere keer als ze enthousiasme tonen voor leren. Door kinderen een positief gevoel te geven, zullen ze meer bereid zijn om te leren. Als ze meer bereid zijn om te leren, zullen ze ook beter scoren voor toetsen.

Hier lees je alles over het africhten van leerlingen met NLP >>>

Tip 9: voor regels en toezicht kun je het NLP Milton Model gebruiken

Je kunt het Milton Model gebruiken om duidelijk te leiden: “Het moet nu zus en zo gebeuren.” In dit artikel lees je alles over dit krachtige NLP-model, namelijk het Milton Model.

Tip 10: doe dit met kinderen om beter te kunnen leren

Vanuit NLP kun je een aantal dingen doen met kinderen in het onderwijs om het leren vloeiender te maken:

  • de representatiesystemen gebruiken om materiaal passend bij de zintuiglijke vibe van de jongeren over te brengen.
  • In de pauzes een wat dieper gesprek inleiden met de jongeren, bijvoorbeeld door via de logische niveaus naar hun capaciteiten en waarden te vragen en die te bespreken.
  • Een keertje doelen stellen en bespreken met de jongeren (en ze daarbij alle NLP-vragen stellen: specifiek, ecologisch, het upchunkresultaat van het doel, etc.) en ze daar ook op bemoedigende toon regelmatig aan herinneren.

Tip 11: maak rapport voor meer verbinding en plezier

Je kunt bijvoorbeeld meer rapport met de leerlingen maken door meer in hun woorden te praten (maar uiteraard niet zoals Phil uit Modern Family).

Op het succes van jouw leerlingen!