Symptomen van oververmoeidheid

Oververmoeidheid is iets waar we allemaal vroeg of laat te maken mee kunnen krijgen. Moe zijn we allemaal, maar na een nacht goed slapen, zal blijken dat onze vermoeidheid weer als sneeuw voor de zon verdwenen is. Bij Oververmoeidheid is dat niet het geval: je blijft moe, ook na een dag goed uitrusten. Waar komt dat precies door? Wat zijn de symptomen van oververmoeidheid? Hier bespreken we hoe oververmoeidheid werkt en wat je ertegen doet.

Langere periode van vermoeidheid

Na een lange dag hard werken, klussen of sporten zijn wel allemaal weleens moe. Dat is niet meer dan logisch. Oververmoeidheid is iets anders. Dit ontstaat als je lange tijd (iets) te hard aan het werk bent. Je draait bijvoorbeeld meerdere weken achter elkaar overuren op werk, je slaapt langere tijd niet goed of lang genoeg, of je hebt het een periodelang erg moeilijk met het combineren van werk en privé. De vermoeidheid wordt langzaamaan steeds erger.

Wanneer ontstaat oververmoeidheid?

Oververmoeidheid kan ontstaan door…

  • Geen goede balans kunnen vinden tussen actief bezig zijn en ontspanning

  • Te lang achter elkaar niet goed slapen

  • Veel stress

  • Niet genoeg lichaamsbeweging krijgen (bijvoorbeeld hele dagen achter de computer zitten)

  • Een slecht voedingspatroon

  • Als je te vaak té perfectionistisch bezig ben en nooit echt tevreden bent, kan dat ook bijdragen aan oververmoeidheid

  • Sommige mensen piekeren heel veel. Ook dat kan tot oververmoeidheid leiden.

Hoe herken je oververmoeidheid? Alle symptomen:

Oververmoeidheid kun je ook weer op verschillende manieren herkennen.

  • Je hebt moeite met concentreren

  • Je hebt nergens meer zin of energie voor

  • Je bent vergeetachtig

  • Je bent snel geprikkeld en wordt snel boos als er iets misgaat

  • Je voelt je duizelig of juist slaperig

  • Misselijkheid kan ook een symptoom zijn

  • Sommige mensen krijgen hoofdpijn of last van gewrichten en spieren

  • Veel bezig zijn met piekeren

  • Je somber voelen

  • Je kunt ook erg bleek gaan zien en wallen onder je ogen krijgen.
Hierna lezen:  Burn-out Overwinnen? 144 Tips: Herstel, Symptomen & Voorkomen

Wat als je te lang oververmoeid blijft?

Iedereen maakt weleens een periode van oververmoeidheid mee. Bijvoorbeeld omdat je in korte tijd met een aantal tegenslagen te maken krijgt of het erg druk is op werk. Maar als je oververmoeidheid te lang duurt, kan dat grote gevolgen hebben voor je gezondheid. Je kunt bijvoorbeeld tegen een burn-out aanlopen, of juist last krijgen van depressieve gevoelens.

Hoe kun je oververmoeidheid oplossen?

Er is niet altijd een eenvoudige oplossing aan te wijzen waarop je oververmoeidheid kunt aanpakken. Het belangrijkste is dat je het probleem bij de kern aanpakt en dus de oorzaak van je oververmoeidheid wegneemt. Dat is mogelijk als je te veel werkt, maar bijvoorbeeld niet als je net een kind hebt gekregen dat veel aandacht van je vraagt. In zo’n geval moet je je bezighouden met effectbestrijding: zorgen dat de klachten minder ernstig aanvoelen.

Op mentaal vlak: je denkpatronen veranderen

Oververmoeidheid ontstaat voor een gedeelte in hoe je over bepaalde zaken denkt. Je kunt alles héél serieus nemen, maar je kunt ook proberen de humor van een vervelende situatie in te zien. Af en toe piekeren is nodig. Dat zorgt ervoor dat je goed nadenkt voor je iets doet en niet zomaar impulsieve besluiten neemt. Te veel piekeren heeft geen zin. Vooral niet als je piekert over dingen die je toch niet kunt veranderen. Negativiteit kost ook een hoop energie.

Op fysiek vlak: uitrusten is belangrijk

Als je niet goed uitrust, word je ook niet meer fit. Daarom is slaap ook zo belangrijk. Ga maar na: als je een elektrisch apparaat niet af en toe aan de lader legt, dan doet hij het vroeg of laat niet meer. Uitrusten betekent dat je jezelf de tijd gunt om acht uur per nacht te slapen, maar ook dat je af en toe je werk weg kan leggen en iets ontspannends kunt gaan doen. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat werken, is niet gezond. Je hersenen hebben rust nodig.

In het algemeen: werk aan je levensstijl

Op de lange termijn zorgen dat je minder oververmoeid raakt. Dan zul je actief aan de slag moeten gaan met je levensstijl. Als je veel alcohol drinkt of drugs doet, kun je overwegen hiermee te stoppen – of het in ieder geval te minderen. Zorg dat je acht uur per nacht kunt slapen. Ontbijt elke dag en eet voldoende groente. Kortom: let goed op je dieet. Probeer iets minder perfectionistisch te zijn. Neem elke dag de tijd om een wandelingetje te maken.

Hoe ziet een burn-out eruit?

Bekend van een burn-out is dat het heel plotseling lijkt te gaan. Van de ene op de andere week – en soms zelfs de ene op de andere dag – stort je helemaal in. Toch is het lang niet zo plotseling als je denkt. Er is heel wat aan vooraf gegaan. Je hebt jezelf constant uitgeput en tot het uiterste gedreven. Op een gegeven moment betalen je hersen en lichaam daar de rekening voor.

Symptomen van burn-out

Je herkent een burn-out aan de volgende symptomen:

  • Je hebt enorm veel moeite jezelf te concentreren – je kunt je niet focussen

  • Je hebt grote wisselingen in stemming (plotseling moet je huilen zonder dat je weet waarom)

  • Je voelt je futloos en ellendig – je hebt nergens energie voor

  • Tegelijkertijd voelt het alsof je nog héél veel dingen moet doen

  • Je wilt wel dingen gaan ondernemen, maar merkt dat je de energie er niet meer voor hebt

  • Het kan ook zijn dat je niet meer goed opneemt wat mensen zeggen

  • Je kunt je ook depressief voelen (heel somber zijn en denken dat je nergens goed voor bent).

Is een burn-out voor altijd?

Een burn-out is heel heftig, maar gelukkig gaat het ook weer voorbij. Wel kan het best lang duren voor je er volledig van herstelt. Soms duurt het alles bij elkaar een jaar voor je weer op “volledige kracht” bent. Als je een burn-out meemaakt, heb je misschien het gevoel dat er iets mis is met je. Het tegenovergestelde is juist waar: je lichaam neemt jezelf eigenlijk in bescherming door een “noodsignaal” uit te zenden. Je lichaam dwingt je om rust te nemen.

Mentale of fysieke oververmoeidheid?

Fysieke oververmoeidheid heeft puur met het lichaam te maken. Dit kan ontstaan als je te lang achter elkaar hard aan het trainen bent, of als je dag in, dag uit zwaar werk verricht. Op een gegeven moment voel je je dan zo moe, dat je niet meer verder kunt gaan. Mentale oververmoeidheid ontstaat ook zonder dat je “actief” bezig bent. Als je de hele dag achter je computer zit, word je ook moe. Dit is geen fysieke oververmoeidheid, maar juist mentale.

Je hersenen hebben ook rust nodig

Na een lange dag achter een beeldscherm zitten, kun je je ontzettend moe voelen. Het grote nadeel hiervan is dat je je misschien voelt alsof je geen “recht” hebt om moe te zijn: je hebt namelijk nauwelijks bewogen. Maar denk maar eens terug aan je studietijd: na urenlang gestudeerd te hebben of een uitgebreid examen te hebben gemaakt, voelde je je ook heel moe.

Sporten of bewegen helpt

Het nadeel van mentale vermoeidheid is dat je hersenen niet zo snel het signaal zullen geven dat je moe bent en moet rusten. Met fysieke vermoeidheid is dat wel: als heel je lichaam pijn doet, zul je sneller op de bank gaan liggen en vroeg naar bed gaan om extra veel te slapen. Mentale vermoeidheid kun je gelukkig grotendeels tegengaan. Multitasken is bijvoorbeeld helemaal niet goed voor je. De menselijke hersenen zijn vele beter in het uitvoeren van één taak.

Hierna lezen:  Stress Verminderen? 181 Anti-Stress-Tips Die Je Niet Kende

Jezelf afzonderen

Als je mentale oververmoeidheid wil tegengaan, is het belangrijk dat je je zoveel mogelijk afzondert en jezelf zo goed mogelijk op één taak kunt focussen. Op werk betekent dit dat je niet gestoord moet worden door je telefoon, je collega’s, of zelfs maar door nieuwe mails in je mailbox. Al die prikkels zorgen voor “ruis”. Die ruis blijven je hersenen op de achtergrond verwerken, wat ervoor zorgt dat jij je al snel heel vermoeid voelt, al weet je niet precies waarom.

Hoe ga je mentale oververmoeidheid tegen?

De oplossingen zijn gelukkig vrij simpel:

  • Zorg ervoor dat je je afzondert: sluit ramen en deuren en zet telefoons op stil. Zet je e-mail uit

  • Een kloptelefoon of oordopjes kunnen helpen als je je écht moet concentreren

  • Zorg ervoor dat je met de moeilijkste taak begint (als je nog 100% fit bent)

  • Maak afvinklijstjes: af kunnen vinken wat je al gedaan hebt, geeft veel voldoening

  • Neem af en toe pauze en focus je op je omgeving – kijk eens een paar minuten uit het raam of loop een rondje door het park.

Oververmoeidheid hoort bij de westerse cultuur

In de westerse cultuur bestaat het idee dat je je tijd optimaal moet benutten en dat je altijd met iets nuttigs bezig moet zijn. Op zich is er niks mis met dat idee, al vergeet je dat je lijf en je hersenen zo nu en dan ontspanning nodig hebben. In oosterse culturen wordt een gevoel van rust, sereniteit, ontspannenheid als veel belangrijker ervaren dan in westerse culturen.

Te veel focus op emoties met “hoge intensiteit”

In het westen (West-Europa, Oceanië en Noord-Amerika) wordt heel erg gefocust op gevoelens van blijdschap en euforie. Dit zijn positieve gevoelens, maar wel gevoelens die heel veel energie gebruiken. Als je euforisch bent, ben je letterlijk hyper. Dat is allemaal prima natuurlijk, zolang je maar genoeg rust neemt. Met hoge intensiteit emoties ben je sneller oververmoeid en loop je sneller tegen een burn-out aan. Iets minder euforisch mag dus ook.

Hoe ziet oververmoeidheid eruit? Een YouTube toelichting

Deze link verwijst naar een video met de naam “Fatigue, Causes, Signs and Symptoms, Diagnosis and Treatment” – kortom: hier vind je alles wat je van oververmoeidheid moet weten:

Oververmoeidheid: geraadpleegde bron

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...