Hoe is Yoga te implementeren op het werk? Steeds meer bedrijven zien het belang ervan in en bieden yogalessen aan voor hun personeel. Er komt dan wekelijks een yogadocent langs of ze gaan met het hele kantoor naar de yogastudio. Waarom ze dat doen? En wat ze er mee bereiken? Daar vertellen we je met alle plezier meer over. Lees verder…

Waarom Yoga op het werk? Wetenschappelijk onderbouwd

Yoga gaat geschat al zo’n 5.000 jaar mee, lang voordat er wetenschap bij kwam kijken. De oude yogi’s deden toentertijd alles vanuit hun intuïtie – het onderbuikgevoel dat wij met de jaren grotendeels zijn kwijt geraakt. We zitten te veel in ons hoofd en daarom zijn we minder in contact met wat we voelen.

Steeds meer mensen realiseren zich dat het een enorm gemis is om niet meer je gevoel in contact te staan. Een gebrek aan zelfzorg wordt in verband gebracht met een tal aan ziektes en aandoeningen. Stress is een gevaarlijk fenomeen, dat veel akelige gevolgen met zich meeneemt en negatieve effecten heeft op je gezondheid. Alles van hoofdpijn tot een burn-out en van een verhoogde hartslag naar een verslechterd immuunsysteem. 

Hierdoor geeft ook de wetenschap nu meer aandacht aan yoga, en de positieve effecten het met zich mee neemt. Het imago van yoga wordt steeds minder zweverig en krijgt er meer en meer praktische toepassingen bij. Hierdoor zien ook veel bedrijven in wat het voor hun personeel kan betekenen.

Positieve effecten van yoga

yoga op het werk

Het is geen geheim dat yoga een wonderlijke uitwerking heeft op zowel je lichamelijke als fysieke gesteldheid. Iedere fanatieke yogabeoefenaar zal zich herkennen in de onderstaande positieve effecten van yoga:

  1. Minder stress. Volgens vele yogi’s is ademhaling het belangrijkste onderdeel van yoga. Een kalme, diepe ademhaling zorgt ervoor dat je lichaam rustig wordt en dat je minder stress ervaart.
  2. Een sterker en flexibeler lichaam. Per sessie merk je dat je lichaam sterker en flexibeler wordt. Yoga is een fijne, rustige manier om je eigen grenzen op te zoeken, en ze langzaam te verleggen.
  3. Beter slapen. Restauratieve yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat je je dag beter kan afsluiten. Alle prikkels die je oppikt, kan je beter laten gaan als je ’s avonds je hoofd op je kussen legt.
  4. Meer energie. Er is geen beter begin van je dag dan met een yogalesje! Een opgewekte start, vooral gecombineerd met een stevige zuurstoftoevoer, zorgt voor een gezonde dosis energie.
  5. Focus. Leven in het hier en nu, dat is waar het bij yoga om draait. Degenen die langer yoga beoefenen, zullen een verbetering zien in hun geheugen, coördinatie en focus.
  6. Een beter humeur. Van sommige yogahoudingen is bewezen dat ze een positieve uitwerking hebben op ons humeur! Hierbij komt namelijk het stofje serotonine vrij, ook wel het geluks-hormoon genoemd!
Hierna lezen:  Yoga Nidra Workshop [Lessen Direct Beschikbaar]

Daarnaast zijn er nog veel meer belangrijke positieve effecten van yoga, zoals een goede doorbloeding, vermindering van pijnklachten en meer balans. Stuk voor stuk effecten die je je collega’s en/of werknemers toewenst, toch?

Toepassing op werk

yoga op werk toepassen

Naast dat yoga een mooie uitwerking heeft op het individu, kan yoga als groepsactiviteit ook wonderen doen voor je team. Zie het als een gezonde en rustgevende teambuilding-activiteit! En iedereen kan meedoen. Yoga is niet alleen voor jonge, fitte, slanke mensen. Het zorgt ervoor dat mensen die iets stijver zijn, juist weer wat soepeler worden. Je hoeft niet gelijk bij de tenen te kunnen, je gaat gewoon zo ver als voor jou comfortabel is. 

Hoe je dit precies in de praktijk brengt, is natuurlijk aan het bedrijf om te bepalen. Voor sommige organisaties zal het handig zijn om voor of na kantooruren een bezoekje te brengen aan een yogastudio om de hoek. Terwijl andere bedrijven liever de yogastudio in huis halen. Schuif de bureaus aan de kant, en maak plaats voor de zonnegroet, downward facing dog en childs pose!

Dat klinkt natuurlijk allemaal heel mooi en leuk, maar om daadwerkelijk met yoga te beginnen op werk, is een heel ander verhaal. Met de volgende tips maak je die stap nét iets makkelijker!

  • Plan een vast moment in. Op een drukke dag stel je de yogaoefeningen al snel uit tot de werkdag alweer voorbij is. Zonde natuurlijk, want ontspanning is dan juist heel belangrijk. Zet yoga daadwerkelijk in je agenda om er zeker van te zijn dat je het niet vergeet.
  • Doe het samen met een collega. Alles is leuker met een maatje. Je helpt elkaar herinneren, geeft elkaar een duwtje in de rug én maakt het extra leuk om yoga te doen op werk. Ook kan het de band tussen collega’s bevorderen.
  • Geen leraar? Bepaal je oefeningen van tevoren. Door met jezelf en je collega’s af te spreken welke yogaoefeningen je gaat doen, wordt de yoga concreter.
  • Blijf dezelfde oefeningen herhalen. Het is natuurlijk leuk om verschillende poses uit te proberen, en ook helemaal niet erg. Maar als je bepaalde yogaoefeningen blijft herhalen, zal je zien dat je er iedere week beter in wordt. Wat ook heel leuk is!
  • Houd je matje in zicht. Als je je yogamat in zicht houdt vanaf je werkplek, word je gedurende de hele dag eraan herinnert dat je nog een paar oefeningen gaat doen. Heb je geen matje? Dan kan je ook een post-it ophangen die je helpt herinneren.
  • Bekijk het positief! Op een drukke dag klinkt alles al gauw als iets dat je ‘moet’ doen. Probeer er optimistischer naar te kijken. Zie yoga als een extra pauze, waarna je weer met nieuwe energie aan de slag kunt! Dat is namelijk precies wat je doet.
Hierna lezen:  Yoga-spullen, -accessoires en -benodigdheden kopen [Aanrader]

Welke oefeningen moet je doen?

oefeningen yoga op het werk

Er zijn vele soorten yoga en er zijn nog meer verschillende yogaposes. Als je nog niet eerder yoga gedaan hebt, is het lastig te bepalen waarmee je moet beginnen. Daarom hebben we een lijstje gemaakt met yogaoefeningen die je heel goed op werk kunt oppakken. We hebben specifiek voor deze yogaposes gekozen omdat a) iedereen ze kan, b) ze goed voor je zijn als je een lange dag op kantoor hebt, en c) je niet veel plek of materialen voor nodig hebt.

  • Diepe buikademhaling. Ga met 2 voeten op de grond en een rechte rug in je stoel zitten. Adem in via je neus, 4 tellen. Houd hem vast, 4 tellen. En adem uit via je neus, weer 2 tellen. Doe dit minimaal 10 keer en je zal merken dat het hele lichaam tot rust komt.
  • Zittende twist. Je zit nog steeds rechtop in je stoel. Maak je wervelkom lang terwijl je diep inademt, en draai je lichaam naar rechts met de uitademing. Pak met je linkerhand je rechterknie beet, en grijp met je rechterhand de achterkant van je stoel beet. Laat je schouders zakken en blijf in deze houding voor 4 diepe in- en uitademingen. Draai langzaam terug en herhaal de oefening voor de andere kant.
  • Urdva Hastasana. Voor deze oefening staan we op uit onze stoel, voeten op heupbreedte. Maak je lichaam recht en breng bij je inademing je armen langzaam zijwaarts omhoog. Blijf zo staan voor 6 ademhalingen.
  • Uttanasana. Laat je armen langzaam zakken en buig je rug, wervel voor wervel totdat je je buik tegen je bovenbenen voelt rusten. Laat je handen en hoofd ontspannen hangen en haal weer 6 keer rustig adem. Kom daarna weer omhoog.
  • Voor de downward facing dog (of neerwaartse hond) is het handig om een yogamatje erbij te pakken. Ga allereerst op handen en knieën zitten, zorg ervoor dat je tenen op de mat staan. Adem diep in. Bij de uitademing breng je je knieën van de grond en strek je je armen. Je rug en benen zijn recht en je hielen raken bijna de grond. Doe deze oefening voor 6 ademhalingen en breng je knieën weer naar de grond. Zeker weten dat je het goed doet? Bekijk dit filmpje!
  • We gaan verder met dezelfde oefening als Patrick in het filmpje: de childs pose. Je schenen liggen plat op de mat, knieën zijn volledig gebogen en je hebt een bolle rug. Leg je armen langs je lichaam op de grond en laat je voorhoofd op de mat rusten. Houd deze oefening iets langer vol. Minimaal 10 ademhalingen, maar neem langer de tijd als je daar behoefte aan hebt.
Hierna lezen:  Ashtanga Yoga: Het 8 voudige pad van Yoga (Zo leef je als ware Yogi!)

Wat heb je nodig?

yoga op het werk

Veel yogadocenten vinden het alleen maar leuk om op locatie les te geven en nemen voor een toeslag wat materiaal mee. Ben je van plan om regelmatig yogalessen te organiseren? Of wil je aan de slag zonder yogadocent? Dan is het wellicht praktisch om in je eigen materiaal te investeren. Aan wat voor inkopen moet je dan denken?

Yogamatten zijn een goede basis om mee te beginnen. Deze zijn essentieel bij het comfortabel uitvoeren van de meeste yogahoudingen. Bedenk je van tevoren goed wat voor yogamatten passen bij jou personeel. Sommigen geven de voorkeur aan een dikke, zachte mat, terwijl anderen liever kiezen voor de stabiliteit van een dunne mat van stroever materiaal.

Onze tweede aanrader is het meditatiekussen. Veel yogalessen beginnen en/of eindigen met meditatie. De beste houding tijdens het mediteren is zittend, met een rechte rug. Als hierbij je heupen, ruggengraat, schouders, nek en hoofd niet goed op één lijn zitten, kun je allerlei ongemakken en pijntjes voelen opkomen. Dat wil je natuurlijk niet hebben als je je probeert te ontspannen! Een meditatiekussen zorgt ervoor dat je gemakkelijker een rechte rug houdt en je je gewrichten ontlast.

Benieuwd wat voor producten je nog meer van pas kunnen komen bij de yoga- en meditatiesessies op de zaak? Neem een kijkje in de Yogashop, al 15 jaar dé online yogawinkel.

Tot slot hebben we de volgende bronnen voor je:

Gerelateerd: lees verder...