Wat zijn de beste vlog-tips & tricks om te beginnen met zakelijk vloggen? Hoe kun je als beginner direct goed van start gaan? Hoe maak je een vlog op Youtube en wat heb je nodig om te vloggen? In dit artikel vind je alle beste tips, vlog-benodigdheden en voorbeelden van zakelijk vloggen

Waarom zou je zakelijk vloggen?

De reden om wél te vloggen is simpel. Zakelijk vloggen laat jouw verhaal zien. En verhalen vertellen is nou eenmaal een best practice binnen marketing. Dit helpt je met geld verdienen doordat je misschien nieuwe kijkers krijgt die je gaan vertrouwen doordat je een kwetsbare video van jezelf maakt. De kans bestaat dat ze je gaan bellen voor een afspraak waar eventueel een opdracht uitkomt!

Waarom zou je absoluut niet moeten vloggen?

Waarom zou je absoluut niet moeten beginnen met zakelijk vloggen? Als je bedrijf überhaupt nog niet lekker loopt. Dan leidt vloggen je af van daadwerkelijk verkopen en geld omzetten, want dan moet je eigenlijk gewoon bezig zijn met acquisitie en je bedrijf fatsoenlijk neer te zetten zodat het winstgevend is. Staat je bedrijf eenmaal, dan kun je als bonus beginnen met zakelijk vloggen.

Zakelijk vloggen voor beginners: alle tips die je moet weten…

Laten we verder gaan naar alle voorbeelden, tips, do's en don'ts van vloggen.

Tip 1 t/m 8 – Niemand wil alleen maar jouw hoofd zien… gebruik deze 8 tips om dit te vermijden

vloggen tips

Hieronder vind je een lijst met elementen die je in je video kunt stoppen om het dynamischer te maken. Ze kosten wat moeite, maar hiermee win je gegarandeerd de strijd van je concurrenten. Pas een of enkele van deze elementen toe en je zal in één klap 10x interessanter zijn dan je concurrenten.

Als je alleen maar jezelf zou filmen en zou gaan praten, dan had je net zo goed – of eigenlijk veel beter – het tekst-medium kunnen gebruiken. Daar had je jouw kijkers een veel grotere gunst mee gedaan.

Pas deze tips toe om jouw keuze voor het video-medium daadwerkelijk te rechtvaardigen:

  1. Ga voor een schoolbord of whiteboard staan en maak je verhaal visueel. Maak gebruik van veel gekleurde stiften! Doe je dit, dan hoef je niet eens een video-bewerkingsprogramma te gebruiken omdat alleen al zo'n video veel interessanter is dan het pratende hoofdje wat je bij al je concurrenten ziet.
  2. Wees bereid om te demonstreren. Illustreer hoe het eruit ziet waar je over praat. Ben je bijvoorbeeld een burn-out-coach, en praat je in je vlog over het belang van gezond koken, laat dan zien hoe je jouw aangeraden maaltijden bereidt en hoe je jouw tips in de keuken toepast.
  3. Wees bereid om te acteren. Beeld uit wat je vertelt. Ben je bijvoorbeeld een kindercoach en maak je een vlog waarin je de ouders aanbeveelt om naar de bibliotheek te gaan, laat iemand dan jou filmen terwijl jij een boek voorleest aan een kind of terwijl jij een boek uit de kast (van de bibliotheek) pakt.
  4. Gebruik eventueel rechtenvrije foto’s en video’s die je erin monteert om je verhaal kracht bij te zetten. Hier kun je goed rechtenvrij materiaal vinden.
  5. Achtergrondmuziek maakt het nog meer af. Gebruik Bensound om direct muziek te downloaden. Je hoeft alleen maar hun website te noemen in de beschrijving onderaan de video.
  6. Gebruik je afbeeldingen, dan is dat statisch en geen bewegend beeld. Dit kun je echter eenvoudig oplossen door in jouw video-bewerkingsprogramma een beetje in te zoomen op de afbeelding, en om vervolgens heel langzaam de afbeelding van links naar rechts te laten bewegen.
  7. Maak een korte intro en outro.
  8. Gebruik simpele tekstjes in het scherm om datgene wat je vertelt te ondersteunen.
  9. Iedere video voelt gelijk ‘af' wanneer er geluidseffecten zijn gebruikt. Een heel simpel geluidseffect is een ‘bubbel-geluidje’, bijvoorbeeld wanneer er steeds een tekstje op het scherm verschijnt, of een ‘whoosh’-geluidje wanneer je een knipje maakt naar een ander clipje.

Dit is niet om gemeen tegen je te doen, maar het is nogal lui en egocentrisch als je denkt dat je van je concurrenten kunt winnen door alleen maar je hoofd te filmen. Jij zou toch ook veel liever naar dynamische filmpjes kijken vol praktijkbeelden, visuele begeleiding, geluidjes en grapjes?

Weinig mensen willen gedurende de 6 minuten die jouw video duurt, alleen maar tegen jouw hoofd aankijken terwijl jij jouw wijsheid uit zit te spuwen. Nou, misschien willen ze dat wel één keertje doen, maar als je hele video-archief uit jouw pratende hoofd bestaat, zullen maar weinig mensen de concentratie kunnen opbrengen om meer dan één video aan te klikken.

Tip 9 – Waarover kun je vloggen? Met je persoonlijke verhaal zit je altijd goed!

  • Geef een kijkje achter de schermen van je bedrijf prijs. Geef je bijvoorbeeld een workshop, laat dan een dag van te voren in een vlog de locatie zien.
  • Maak een grappige sketch. Verderop in dit artikel zie je een goed voorbeeld van hoe Coolblue dit doet.
  • Laat een dag uit je leven zien. Verderop in dit artikel zie je de ondernemer die dit het beste doet: Jorg Ruis.
  • Laat echt iets zien van jezelf. Zoek simpelweg wat filmpjes en foto's van jezelf op en monteer ze aan elkaar, in plaats van een langdradig saai verhaal te vertellen waarbij mensen naar jouw hoofd moeten kijken. Hieronder vind je mijn eigen voorbeeld van precies een minuut.

Tip 10 – Vlog 2 jaar lang consistent

Het is onmogelijk om twee jaar lang iedere week te vloggen en om daar vervolgens geen resultaat uit te halen. Waarom? Het is gewoon na te trekken. Alle succesvolle (zakelijke) vloggers hebben het daadwerkelijk langer dan een jaar lang, iedere week volgehouden. Vervolgens kregen ze de resultaten.

Eerst moet je het werk erin stoppen, en daarna kun je de resultaten pas verwachten.

Tip 11 – Vraag altijd mensen om zich te abonneren

Tenzij je hele video is gericht om iets te verkopen, moet je altijd de kans grijpen en aan de kijkers vragen om zich te abonneren. Dat kan op verschillende manieren:

  • Maak een eindscherm met ‘kaarten' via de Youtube-bewerker.
  • Zet altijd in de beschrijving waarom mensen moeten abonneren.
  • Noem het mondeling in de video, inclusief waarom mensen zich moeten abonneren. Dit kan zowel aan het begin als aan het einde.

Tip 12 – Wat voor camera moet je gebruiken om te vloggen? De beste equipment…

Tijd voor de vlogcamera-tips. Heb je een Iphone? Die is meer dan perfect. Heb je echter een wat oudere Android-telefoon, dan loont het om onderzoek te doen naar andere mogelijkheden.

Tip 13 – Ga voor interactie en betrokkenheid

Interactie en betrokkenheid houdt simpelweg in: laat mensen in de reacties iets zeggen. Laat ze bijvoorbeeld suggesties doen, laat ze over zichzelf vertellen of laat ze hun mening geven.

Tip 14 – Doe eventueel ook aan Youtube-SEO

Je kunt op twee manieren kijkers krijgen:

  • Manier 1 is door gewoon filmpjes te maken zonder je bezig te houden met vindbaarheid en zoekwoorden. Dan is het hopen dat je filmpjes opgepikt worden door een publiek. Dit kan gewoon werken hoor. Ook kun je voor deze optie kiezen als je via een ander kanaal al veel volgers hebt, die je naar je video's kunt loodsen. Heb je bijvoorbeeld al een grote e-maillijst, dan stuur je vanuit je e-maillijst naar je video's.
  • Manier 2 is door je video's te optimaliseren voor zoekwoorden. Dit wordt Youtube-SEO genoemd. Zo krijg je sneller nieuwe kijkers. Hoe je dat doet, leer je in onderstaande video.

Tip 15 – Maak even een eigen thumbnail

Er is erg eenvoudig een trend waar te nemen bij de succesvolle Youtube-kanalen. Ze hebben pakkende, zelfgemaakte thumbnails met een tekstje op een pakkende afbeelding.

Dit is makkelijker gedaan dan je denkt. Gewoon even naar Canva.com gaan, een template voor Youtube-thumbnails kiezen en de tekst en het plaatje vervangen met je eigen tekst en plaatje. En je hebt het al gemaakt.

canva-voor-youtube-thumbnail

Tip 16 – Leer van het allerbeste voorbeeld van zakelijk vloggen

Als voorbeeld laat ik graag Jorg Ruis zien, iemand met een consultancybedrijf voor bedrijfsculturen. Hij is de allerbeste zakelijke vlogger van Nederland omdat…

  • Hij er daadwerkelijk leads en klanten door krijgt. Puur door zijn leven en werk te documenteren. Eerlijk en kwetsbaar. Geen lange, saaie en langdradige verhalen.
  • Zijn vlogs altijd vol met actiebeelden zitten, en niet alleen maar een pratend hoofdje. Hij documenteert daadwerkelijk zijn leven.
  • Hij altijd goed gekleed is in zijn vlogs.

Onderstaande video is even een uitgelicht voorbeeld. Het is een extra relevante video omdat hij in deze video toevallig ook over zakelijk vloggen praat. Zelfs in deze simpele ‘praat-video' heeft hij soms eens wat clipjes, geluidjes en plaatjes bij gezet.

Meer goede voorbeelden van bedrijven die vloggen? Achmea & Coolblue!

Zakelijk vloggen voor dummies

Er is geen boek geschreven over zakelijk vloggen voor dummies, maar wel een boek over vloggen voor dummies. Ook dit is een goed hulpmiddel.

Dat waren alle tips voor jouw vlog. Op jouw succes!