In dit artikel vind je twee aanbevolen voorbeelden van belscripts. Als je deze telefoonscripts gebruikt, zullen je verkopen sterk stijgen. Lees gauw verder.

Voordat je het belscript gebruikt, moet de prospect al vrij warm zijn

Het woordje ‘prospect’ zegt het al. Het is geen lead meer en al helemaal geen suspect. Dit houdt in dat, tegen de tijd dat je deze persoon belt, de prospect warm is gemaakt met bijvoorbeeld jouw gratis informatie of tips. Pas nadat je zeker weet dat iemand gretig gebruik heeft gemaakt van jouw gratis informatie, ga je bellen.

Hieronder begint het telefoonscript (Met als voorbeeld een coachingsbedrijf)

Onderstaand script is ingevuld voor een coachingsbedrijf voor directieleden. Gebruik het voorbeeld en pas het toe op je eigen soort product of dienst.

1. Introductie

  • Hallo, ik ben … van Coachingsbedrijf X.

2. Je reden om te bellen

  • Omdat je ons inmiddels al goed kent als een Europees gerenommeerd coachingsbedrijf met alle coaching-disciplines en bijbehorende expertise in huis, wil ik een select aantal mensen bellen met een passie voor hun bedrijfsdoelen, en ik zag aan jouw interacties met onze tips dat jij iemand bent die serieus met je bedrijfsdoelen bezig is/wil gaan en motivatie toont.
  • Want er is maar een heel kleine groep mensen die er echt mee bezig is, want ja hoeveel mensen ken jij die bewust hulp inschakelen bij hun bedrijfsdoelen…
  • Ik wil kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen met bedrijfscoaching. We willen je helpen bij je persoonlijke ontwikkeling en bedrijfsdoelen, vandaar dat we graag persoonlijk contact willen hebben.
  • Daarom ben ik benieuwd naar wat precies jouw ambities en doelen zijn. Wat wil jij bereiken met coaching?

3. Kletsen

  • Ik zie dat je … en … hebt gelezen. Zo niet: Heb je al ervaring met coaching?
  • Hoe heb je de content tot nu toe ervaren?
  • Wat heb je (tot nu toe) eraan gehad?
  • Hoe spreekt dat jou aan?
  • Wat vond je er positief aan?
  • Waarom vind je dat belangrijk?
  • Heb je het al kunnen gebruiken? Hoe heb je het al gebruikt? / Welke concrete tips heb je al gebruikt?
  • Hoe kan het waarde toevoegen aan je leven?
  • Wat zijn jouw plannen hiermee? (eventueel kun je het coach model hier verwerken: (1) waar wil je naartoe, wat wil je bereiken? (2) wat houdt je tegen, belemmering(en) of uitdagingen in het leven)
  • — Eventueel kun je andere zaken op zijn/haar CRM-profiel benoemen.

4. Link leggen met coachingsproducten

  • Heb je trouwens ook al naar onze coachingsproducten gekeken?
  • Wat vond je van de producten die je kunt afnemen?
  • (3) Je wil … worden, je ervaart x en y, en wat ik jou adviseer, is om … te volgen.
  • Op {datum} hebben we weer een coachingstraject …. die al aardig vol aan het lopen is.

5. Het betreffende coachingsproduct ‘verkopen’ (voordelen en sterkten noemen)

  • Bijv.: de coaching wordt door de directieleden zelf gegeven, ze hebben meer dan 20 jaar ervaring, het zijn 20 intensieve coachingsuren, etc..
  • Ik ben benieuwd: hoe vind je de coaching klinken?
  • Pik 1 ding wat hij noemt eruit en daarmee: Wat zou jou dat schenken? Waarom zou je daarin getraind willen worden? Waarom vind je dat belangrijk?

6. Concrete afspraak (close)

  • Ik heb je een mooi {half uur} aan de lijn gehad,
  • Ik hoor je zeggen dat je … en … en …. belangrijk vindt.
  • Wat ik voor jou ga doen is het volgende: ik ga jou {informatie waarover gepraat is, bijv. een pagina van een coachingsproduct} toesturen, en kijken of er plekken beschikbaar zijn. Dan bel ik je volgende week om met je te bespreken wat je ervan vindt, want als ik je zo’n beetje hoor, is dat waardevol voor jou.
  • Ik kan {bijv. maandag} of {bijv. dinsdag}. Welke lukt?

Alternatief cliënten-inschrijfscript (Doel-obstakel-oplossing)

belscript voorbeeld tips

1. Doelen

  1.   Vertel me eens over jezelf/bedrijf/relatie.
  2.  De wondervraagAls je een toverstaf zou hebben, en je zou alles kunnen wensen wat je zou willen, waar zou je willen zijn in de komende 6 maanden tot een jaar?
  3.  Wat zou dat vervolgens doen voor je?
  4.  Wat zou daarvan het mooiste zijn?
  5.  Wat maakt daar het mooiste van?

2. Uitdagingen en de impact/kosten van die uitdagingen

  1.  Wat denk je dat voor vertraging kan zorgen, in de weg kan staan, of jou kan tegenhouden om {het doel van de vorige vraag} te bereiken?
  2.  Wat nog meer? Herhaal deze vraag tot alle obstakels zijn genoemd.
  3.  Welke impact denk je dat deze uitdagingen op je {bedrijf, relatie} hebben?
  4.  En welke impact hebben deze uitdagingen op verschillende andere gebieden in je leven?
  5.   Hoe lang heb je deze uitdagingen al?
  6.   Wat is het ergste aan deze uitdagingen?
  7.  Wat maakt dat dat het ergste is?

3. Licht aan het einde van de tunnel

  1.  Als je al deze uitdagingen kon weghalen en het pad naar je doel vrij was, wat zou dat voor je doen?
  2.  Wat zou daarvan het beste zijn?
  3.  Wat maakt dat dat het beste zou zijn?
  4.  Wat vind je tot nu toe het meest waardevol aan ons gesprek tot zover?
  5.  Ik heb een {product/dienst} dat er specifiek op is gericht om mensen zoals jij te helpen om dit soort uitdagingen te overwinnen en dit soort resultaten te bereiken. Zou je daar meer over willen horen?

4. Hoe jij de ander kunt helpen

  1.  Leg uit hoe je product/dienst werkt.
  2.  Check of de ander op dezelfde golflengte zit: “Klinkt dit logisch voor je?”, “Zou dat waardevol voor je zijn?”
  3.  Leg je tarieven en abonnementsvormen uit.
  4.  Welke van deze opties zou het beste bij je passen?
  5.  Zou je het willen testen?
  6.  Geweldig. Laat me je gegevens invoeren in het systeem.

Bonus-tips voor het verkopen

belscript voorbeeld

  • Als iemand niet klaar is om de volgende stap te zetten, help ze dan om hun obstakels te overwinnen en kijk of ze daarna klaar zijn om verder te gaan.
  • Er was ergens een urgentie waardoor je in beweging kwam, en nu is het opeens niet meer urgent?
  • Verkoop de bestemming, niet de vlucht.
  • Nadat je de closing-vraag stelt, houd je je mond.
  • Op netwerkbijeenkomsten mag je wel eens een presentatie geven. Is dat voor jou het geval? Voorzie naderhand iedereen van een sticker met je contactgegevens.
Hierna lezen:  Klanttevredenheid verhogen? Zó verbeter je het simpel & effectief

Verder lezen over goed worden in verkoop

Klaar voor meer resultaat in telefonische verkoop? Bekijk onderstaande boeken eens.

Meer bronnen…

Dit was het artikel met twee sterke belscripts voor verkoop.

Succes!

Bekijk deze bonuspagina

Er is veel te ontdekken in deze blogartikelen, maar hoe breng je het in de praktijk? En waar te beginnen? Ik heb een praktisch doe-boek voor je samengesteld waarmee je NLP stapje voor stapje in je leven verweeft. Neem hier een kijkje.

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Gerelateerd: lees verder...