Hoe kun je een overtuigende presentatie geven? In dit artikel vind je tips om mensen te overtuigen van jouw punt. Laten we eens kijken wat de tips zijn om overtuigend te presenteren. Lees verder…

Heb je tips nodig? Overtuigend presenteren doe je zo…

Laten we hieronder direct met de tips beginnen. Wat je onderwerpen ook zijn voor jouw overtuigende presentatie, je vindt in onderstaande tips zeker goede ideeën voor jouw eigen presentatie.

Tip 1 – Volg eerst, want daarna heb je pas credits verdiend om te overtuigen

Ken je het principe van ‘eerst volgen, dan pas leiden' al? Dat betekent simpelweg dat je eerst eventjes oprechte aandacht en interesse moet tonen in je publiek. Hierdoor is je publiek beter bereid om ook naar jou te luisteren, waardoor je ze beter kunt overtuigen.

De meest simpele manier om dit voor elkaar te krijgen, is door even aan het publiek te vragen hoe het met ze gaat en wat ze voor jouw presentatie hebben gedaan. Zoek de interactie ook op en reageer ook inhoudelijk op wat het publiek zegt. Je laat hiermee goodwill zien, waardoor het publiek ook goodwill voor jou krijgt.

Het fijnste is wanneer je ook kunt volgen in een onderwerp dat te maken heeft met jouw presentatie-onderwerp. Verkoop je bijvoorbeeld iets in je presentatie, haak dan ook in op de pijn van het publiek. Hiermee toon je empathie. Zie volgende tip…

Tip 2 – Wil je overtuigen? Gebruik ook pijn, naast plezier (de kracht van empathie)

overtuigend presenteren hoe

Wat is er zo goed aan onderstaande zin van een overtuigende presentatie?

Kom dus mee naar de studiereis! Want wie hier achterblijft, gaat sowieso heel veel waardevolle ervaringen missen. En wie meegaat zal zó veel meer beleefd en geleerd hebben.

Het antwoord: er wordt in bovenstaand voorbeeld ook aandacht besteed aan de pijn van niet-meekomen. Veel sprekers vertikken het echter helaas om ook op pijn-elementen in te haken, niet wetende dat pijn juist heel motiverend is.

Bovendien is het erg empathisch als je laat zien dat je ook de pijn van je publiek begrijpt. Bespreek ook dus de mogelijke pijnpunten van het publiek, want anders kom je alleen maar een goed-nieuws-show brengen en mis je de kans om een empathische connectie op te bouwen.

Hier lees je meer over het pijn-plezier-principe en hier lees je meer over overtuigen met pijn.

Tip 3 – Gebruik omgekeerde psychologie

Omgekeerde psychologie is een sneaky techniek om te overtuigen. Misschien herken je hem van de meest manipulatieve telefonische verkopers. Wat is er zo bijzonder aan onderstaande zin?

Wie er geen moeite voor wil doen, hoeft niet mee.

Het antwoord: Je ‘duwt' je publiek van je af, waardoor ze alleen maar meer geïnteresseerd zullen zijn. Bovenstaande zin (dis)kwalificeert namelijk het publiek. Hierdoor ben jij opeens niet meer de ‘opdringerige verkoper' die anderen wil overtuigen, maar bied jij opeens een bijzondere kans waar daadwerkelijk moeite voor gedaan moet worden.

Tip 4 – Doe ‘mind reads' om positieve suggesties te geven over je aanbod

Wat doet onderstaande zin met je publiek?

Ik zie jullie al klaar zitten, met een toenemende nieuwsgierigheid.

Het antwoord: Zonder dat ze het doorhebben, heb jij gesuggereerd dat het publiek heel erg geïnteresseerd en nieuwsgierig is. Is het feitelijk waar? Nee, het is een invulling, maar wel een invulling die jou heel goed uitkomt. Dit noemen we binnen NLP gedachten lezen, wat een onmisbare overtuigingstechniek is tijdens presentaties aan groepen.

Tip 5 – Besprenkel je presentatie met kleine commando's

Geef allemaal suggesties in je presentatie. Dit zijn allerlei zinnen – vaak in de gebiedende wijs – die het publiek onbewust alert houden:

  • Neem het van me aan
  • Let op
  • Kijk
  • Dit is belangrijk
  • Sla dit goed in je op

Tip 6 – Gebruik andere milton model-onderdelen

Het Milton Model is een uitstekende tool met taalpatronen die je kunt gebruiken in je presentatie om het overtuigender te maken. De volgende tip over mind reads, was al een onderdeel van het Milton Model. In deze paragraaf gooien we er twee voorbeelden bij: Vooronderstellingen en Dubbele Bindingen.

Wat valt je op aan onderstaande zin die je aan het einde van een presentatie zou kunnen vertellen?

Kun je zien hoeveel extra waarde de bonussen toevoegen?

Met de woorden ‘kun je zien' wordt geïmpliceerd dat het een feit is, en dat je het alleen nog maar hoeft te zien. Dit is een van de manieren waarop je vooronderstellingen kunt inzetten.

En wat valt je op aan deze zin?

Wil je je nu inschrijven of later?

Dit is een dubbele binding, wat ook een onderdeel van het Milton Model is.

Tip 7 – Communiceer duidelijk, ook met je lichaam en de ruimte

overtuigende presentatie tips artikel

Weet je wat al de helft van het werk is om een overtuigende presentatie neer te zetten? Als je publiek je überhaupt kan verstaan, begrijpen en volgen. Pas de volgende dingen toe:

  • Praat alsjeblieft luid en duidelijk.
  • Leg je verhaal uit alsof je het aan een vijfjarige uit aan het leggen bent. Zonder jargon en super duidelijk.
  • Maak de structuur van je verhaal visueel: Gebruik ‘podium-ankers' om elementen van je verhaal met plekken op het podium te verbinden. Ben je bijvoorbeeld over het verleden aan het praten, sta dan links. Praat je over het nu, sta dan in het midden. Praat je over de toekomst, sta dan rechts. Of deel je leerpunten hiermee op: Praat je over punt 1, sta dan links. Praat je over punt 2, sta dan in het midden. Praat je over punt 3, sta dan rechts.

Mijn favoriete manier om het podium in te delen is: probleemsituatie – oplossing.

“Jullie ervaren {pijnpunten}.

Laten we naar een fijnere plek gaan (loop naar een nieuwe locatie op het podium).

En die fijnere plek is {jouw oplossing}.”

Tip 8 – Gebruik Cialdini, ook al is het achterhaald

Zijn de technieken van Cialdini achterhaald? Ja, maar wat maakt het uit? Het werkt. Zo simpel is het. Zomaar wat voorbeelden die gewoon werken:

Sociale bewijslast:

“Ik zie er een paar zitten die zeiden dat ze meegingen / die zich al hebben aangemeld.”

Wederkerigheid:

“Wij hebben dit allemaal al voor jullie geregeld.”

Consistentie:

Volgzaamheid opbouwen door de groep allerlei kleine taakjes te laten doen: “Schuif lekker wat meer aan… Zeg dit… Doe dit… Sta op… Kom even hier staan… Zet je hand boven… Spreek dit jargon uit… En nog een keer…”

De Ja-ladder: “Wie heeft wel eens…” Je wilt zoveel steeds zoveel mogelijk handjes zien.

Hier lees je meer over Cialdini.

Tip 9 – Gebruik andere elementen van effectief beïnvloeden

Hier vind je 59+ extra beïnvloedingstechnieken die je allemaal kunt inzetten in je presentatie.

Tip 10 – Zorg voor een goede opbouw

Bijvoorbeeld door een originele opening neer te zetten. Hier vind je alle tips voor de opbouw & structuur van een presentatie: 31 stappen, perfecte workshop!

Tip 11 – Zorg voor alle standaard presentatie-tips

De tips van dit artikel gingen over overtuigend presenteren. Voor alle overige presentatie-tips, moet je dit artikel lezen.

Tip 12 – Bekijk deze voorbeelden van een overtuigende presentatie

Ik laat je met opzet deze video zien omdat het in bovenstaande voorbeelden om een lastig publiek gaat: investeerders. Hen kun je niet makkelijk overtuigen met trucjes. In bovenstaande voorbeelden zie je dat vooral tip 6 belangrijk is: weet waar je het over hebt en wees super duidelijk.

Tip 13 – Lees deze boeken over overtuigend presenteren

Er zijn niet veel goede boeken over overtuigend presenteren, maar Talk Like Ted is ondertussen een klassieker geworden. Scroll daarnaast een stukje naar boven om de echte klassieker ‘Influence' van Cialdini te lezen. Vind creatieve manieren om zijn 6 – weliswaar achterhaalde – principes alsnog in je presentatie te verwerken, want ze werken gewoon als je ze niet te overduidelijk toepast – en ze zijn dan ook onmisbaar.

Op jouw succes!