Heb jij een eigen Nederlandse coaching-praktijk en ben je op zoek naar een manier om online beter zichtbaar en vindbaar te worden? In dit artikel geven we je de beste tips en stappen om zichtbaar te worden als coach en een goede stroom cliënten te krijgen.
Inhoud van deze pagina:
Website maken en klaar? Nee dus…
Wie online gevonden wilt worden, mag niet stil blijven staan nadat even een website online is gezet. Stilstaan staat gelijk aan vergeten worden. Een website voor je coachbedrijf maken en live zetten is géén manier om zichtbaar te worden als coach. Al heb je de meest gelikte website, als je er daarna niks mee doet, blijft je website enkel voor een spookstad bestaan. Dus denk alsjeblieft niet dat je klaar bent als je een leuke website hebt gemaakt en aan je vrienden hebt laten zien dat deze nu live is. Vanaf dit punt begint het namelijk pas…
Wat is er nodig om online zichtbaar te worden?
Voor het online zichtbaar maken van een coaching praktijk moet je in ieder geval aan het volgende denken:
- Je website moet daadwerkelijk de bezoekers naar een actie leiden, zoals het aanvragen van een intakegesprek.
- Je moet ervoor zorgen dat iedere pagina van je website een call to action heeft naar dat éne belangrijkste dat de bezoeker kan doen. Vaak is dat: een intakegesprek aanvragen.
- Je moet durven om een call to action te doen. Het heeft totaal geen zin om tien leuke live-video's te maken op Instagram… zonder dat je aan het einde zegt dat je kijkers een intakegesprek kunnen aanvragen… Dan ben je gewoon gratis troep aan het maken om niks.
- Onthoud: if you don't pay, you don't pay attention. Geef dus géén gratis troep aan je publiek, tenzij je aan het einde van die gratis troep ook een super heldere call to action hebt om daadwerkelijk een intakegesprek aan te vragen.
- Wees proactief en durf om klanten te vragen: Je wordt zakelijk succesvol als coach door daadwerkelijk naar opdrachten te vragen en vervolgens testimonials te verzamelen na iedere voltooide opdracht. Herhaal dit een aantal keer en je zal steeds vaker automatisch gevraagd worden voor een klus.
Je effectieve zichtbaarheid vergrote: belangrijke tips
Er mogen zijn, is één ding. Daadwerkelijk gezien worden is iets anders. Want je kunt wel allerlei affirmaties opnoemen in je zolderkamer over dat je er mag zijn… Als het daarbij blijft, heeft nog altijd niemand je gezien.
Aan de hand van deze concrete tips kun je jezelf op succesvolle wijze in de picture spelen, wat leidt tot meer bezoekers en meer klanten:
Durf je naar buiten te richten
Zichtbaarheid draait om wat anderen in jou zien, niet om wat jij in jezelf ziet. Denk dus niet aan jezelf. Als je je klanten aanspreekt, moet je aan niets anders meer denken aan wat je voor hem/haar gaat betekenen.
Hoe je dat gaat lukken? Oefenen, oefenen, oefenen. Dus: kies een medium, zoals live-video's, Insta-posts, blogs, vlogs, podcasts of advertenties… en blijf ermee testen tot er eentje lukt.
Plaats blogs
De blog van onze website krijg 2 miljoen unieke lezers per jaar. En je raadt dan wel dat het aantal klanten dat daaruit voortvloeit in de duizenden ligt als je van een conversiepercentage van 2% uitgaat.
Blogs schrijven is een goede manier om je online vindbaarheid te vergroten. Daar komt bij dat je in een blog je expertise naar hartenlust tentoon kunt spreiden. Dit is jouw moment om te laten zien wat je weet, wat je in huis hebt. Hiermee bereik je expertstatus. Bovendien kan een blog worden gedeeld op sociale mediakanalen en via een e-maillijst. Maak je blog wereldkundig.
Gebruik een weggever
Weggever = gratis cadeau. Natuurlijk vraag je voor dit cadeau stiekem iets terug (namelijk het e-mailadres). Met behulp van alle e-mailadressen die je via de actie binnenkrijgt, bouw je een e-maillijst op.
Gebruik video
Wat is vele malen populairder dan grote lappen tekst? Juist: video. Internetgebruikers zijn (te) lang in de watten gelegd en lui geworden. Ze nemen de moeite niet meer uitgebreide teksten te lezen, hoe goed die ook geschreven zijn. Snel de aandacht trekken doe je met video. Bovendien helpt een video waarin je jezelf laat zien je bezoekers een beeld te vormen van wie jij bent. Video’s kunnen vervolgens makkelijk gedeeld en verwerkt worden in blogs en e-mail. Ook handig: plaats je video’s op sociale media – LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube.
Laat van je horen
Uit het oog, uit het hart. Mensen vergeten snel. Wat jij als coach kunt doen? Van je laten horen natuurlijk. Niet eens in de maand, maar eens per week. Doe dit via bijvoorbeeld een nieuwsbrief of het delen van een blog via mail. Zorg er wel voor dat je relevante content deelt.
Adverteren
Naast SEO kun je natuurlijk ook SEA (Search Engine Adverteren) inzetten. Je betaalt om bovenaan in de zoekresultaten te komen. Dit is de snelst mogelijke manier om zichtbaar te worden op Google. Ook via Facebook Adverteren heb je een groot bereik en kun je je zichtbaarheid vergroten.
Denk op de lange termijn
Vooral belangrijk is dat je op de lange termijn blijft denken. Je online zichtbaarheid vergroten is een investering. Eén die niet direct zijn vruchten afwerpt, maar pas na verloop van tijd. Bepaal voor jezelf waar, hoe en hoe vaak je zichtbaar bent en zorg dat je toespitst op je doel.
Het belang van organisch verkeer: SEO
Hoe bekend ben jij met de term organisch verkeer? Met ‘organisch’ wordt bedoeld dat bezoekers op een natuurlijke manier – ongedwongen, dus zonder advertentiegebruik – op jouw website terechtkomen. Organisch verkeer en SEO hangen nauw samen. Met SEO vergroot je je online vindbaarheid in zoekmachines, waardoor de kans stukken groter wordt dat een online surfer een relevante link naar jouw pagina tegenkomt en er op klikt. Het grote voordeel van organisch verkeer door SEO is dat je hier in principe geen advertentiekosten aan kwijt bent.
Zichtbaar worden? Het belang van SEO
Zoekwoorden hangen samen met SEO. Zoekwoorden maken je online vindbaar. Je kunt immers nog zo’n goede website hebben, als niemand weet dat hij bestaat, word je ook niet gevonden. Online niet vindbaar zijn, betekent omzet mislopen. Met de juiste SEO haal je meer leads, meer klanten, meer naamsbekendheid en uiteindelijk meer omzet binnen. Grote kans dat je niet zelf weet hoe je Search Engine Optimalisatie precies moet aanpakken. In dat geval loont het om SEO hulp in te schakelen. Je kunt jouw SEO ook uitbesteden. Dat is wel zo handig, want hiermee hou je je handen vrij om je te richten op je kerntaken van je bedrijf. Bovendien bundel je de krachten met een ervaren partij die precies weet hoe SEO werkt.
Investeer in een duurzame SEO strategie
SEO is niet iets waar je zomaar eenmalig in investeert. In tegendeel, het is een blijvend proces. Het belang van zoekwoorden blijft, maar welke zoekwoorden relevant zijn, zal door de loop der jaren veranderen. Hetzelfde geldt voor links en linkbuilding. Iedereen wil bovenaan in Google staan, maar er is maar een beperkt aantal plaatsen op de eerste pagina. Een SEO strategie is een wisselwerking tussen Google, jouw bedrijf en de bedrijven van je concurrenten. Door SEO uit te besteden haal je het beste uit zoekmachine optimalisatie. De specialist maakt voor jou een SEO scan. Hiermee wordt tot in detail in kaart gebracht wat je huidige SEO-score is. Wat voldoet al aan de eisen? En wat nog niet? Op basis van deze scan kan de specialist een nauwkeurig persoonlijk plan helpen om jou de zet in de juiste richting te geven.
SEO uitbesteden: een noodzaak?
Voor veel ondernemers is SEO een waar mijnenveld. Er zijn zoveel factoren om rekening mee te houden, dat je je er gemakkelijk in verslikt. Bovendien heeft de gemiddelde coach heus de tijd niet om alle ontwikkelingen in de gaten te houden, concurrenten te analyseren en diepgaand rankings te monitoren. Een extern bedrijf doet dit voor je in een handomdraai: meerdere specialisten buigen zich over de materie en weten de puzzelstukjes voor jou te leggen.
Het uitbesteden van SEO levert je deze voordelen:
- SEO wordt zowel binnen je eigen website (onpage) als erbuiten (offpage) verbeterd
- Op basis van zoekwoorden onderzoek wordt een gerichte SEO-strategie uitgewerkt
- Met behulp van web analyse en tools hou je een geoptimaliseerde website up to date
- Je domeinwaarde wordt vergroot aan de hand van linkbuilding
- Je content wordt geoptimaliseerd.
Kortom…
SEO is net poëzie: net als in de dichtkunst gaat het niet zomaar of wat je zegt, maar hoe je het zegt. Met behulp van SEO maak je met een minimaal gebruik van woorden een maximale impact.
Online zichtbaarheid vergroten = durven
Wie niet waagt, wie niet wint. Bescheidenheid is een goede eigenschap, maar helaas kom je hier in marketingland niet ver mee. Alleen door je naam van de top van de berg te schreeuwen, komen mensen te weten wie je bent, waar je voor staat en wat voor unieks je te bieden hebt. Jezelf in de picture spelen vereist lef. Je hebt niet alleen een goed verhaal nodig, maar ook karakter. Het begint bij jezelf: jij deugt. Wie deugt, moet gehoord worden.
Gevarieerde content inzetten
Eén van de beste manieren om je online vindbaarheid te vergroten, is met het inzetten van gevarieerde content. Beperk jezelf niet tot tekst alleen, maar voeg ook zaken af foto’s, video’s en infographics toe. Het gaat niet alleen om de inhoud, maar ook om hoe je het brengt. Het oog wil ook wat. Infographics bijvoorbeeld, zijn superhandige animaties die op korte en krachtige wijze vaak complexe materie begrijpelijk maken. Met een hoge kwaliteit infographic wordt zelfs voor een leek duidelijk hoe iets werkt of wat de voordelen van jouw diensten zijn.
Experimenteren mag
Wees creatief. Het plaatsen van nieuwe content moet geen suf routinetaakje worden. In tegendeel: hou de nieuwe contenttrends in de gaten en kijk hoe je hiermee aan de slag kunt gaan. Onthoud: de beste content is content die actief aanzet tot interactie en die langdurig relevant blijft. Experimenteer ook met de sociale mediakanalen waarop je content deelt. Let wel op: wat werkt voor bijvoorbeeld Instagram (kort, hip, krachtig), werkt niet per se voor een platform als LinkedIn (diepgaand, meer zakelijke toon). Hou je publiek goed in het oog.
De beste promotiecampagne
De beste promotiecampagne richt zich zowel op het nu (actuele trends en behoeften van jouw doelgroep) als de toekomst (inspelend op veranderingen in de markt, de vraag en de relevantie van zoektermen). Kijk eens op de website van MKB Servicedesk voor meer goede adviezen voor een goed zichtbare campagne.