Etiquette is belangrijk voor hoffelijkheid, welgemanierdheid, beleefdheid en respect. Hoe moet je je bijvoorbeeld gedragen in een restaurant? Hoe moet bijvoorbeeld het bestek? Hoe moet je iemand begroeten? En denk je er wel aan om vrouwen eerst te laten gaan? Hier vind je alle belangrijke etiquette-regels en voorbeelden. Lees verder…

Inhoud van deze pagina:

Wat is het eigenlijk? De betekenis van etiquette

Etiquette staat voor de cultuurgebonden beleefdheidsregels en omgangsvormen. Het betekent simpelweg beleefd zijn, goede manieren hebben en je gedragen zoals het hoort. Er zijn verschillende soorten etiquette. Zo heb je sociale etiquette, horeca-etiquette, bruiloft-etiquette en beroeps-etiquette.

Waarom etiquette?

Als je laat zien dat je de etiquette toepast – of als je in ieder geval geen faux pas (fout) maakt – laat je zien dat je bij de mensen hoort die ‘het snappen'. Het laat zien dat je goed bent opgevoed en van een goede familie komt – en niet van een asociale familie. Mensen willen hierdoor vaker in je aanwezigheid zijn, liever vrienden met je worden of je veel liever aannemen voor een baan of klus.

Hoffelijkheid en etiquette maken je aantrekkelijk. Het werkt als een magneet.

Het bekendste werk over etiquette: “Hoe hoort het eigenlijk”

Het meest bekende boek over etiquette is: “Hoe hoort het eigenlijk.” Zie het als de ultieme bijbel voor etiquette.

Laten we nu naar alle belangrijke etiquette-regels en voorbeelden gaan kijken…

Hierna lezen:  Provocatief coachen: 76 voorbeelden & technieken [Artikel met tips]

Geef fooi als je goed en aandachtig geholpen bent

geef een fooi

Dit geldt niet alleen voor restaurants. Ben je bijvoorbeeld lid van de ANWB en komt de monteur helpen? Geef gerust een fooi. Geef echter ook weer niet te pas en te onpas aan iedereen fooi – vooral niet in Nederland.

“Heb je kinderen? Hier, dit is om samen iets leuks mee te doen.”

Bedank mensen vóór je ergens naartoe gaat

Het is nogal raar als je ergens wordt uitgenodigd, en in de tijd voor de bijeenkomst niks laat weten. Dus: als je uitgenodigd bent ergens, kun je de gastheer/gastvrouw een berichtje sturen. Even een bedankje en een aanbod om ergens mee te helpen. Attent zijn dus.

Bedank mensen als je ergens geweest bent

Een dankjewel hoort er gewoon bij als je bij iemand te gast bent geweest en als iemand moeite heeft gedaan om iets te organiseren en jou uit te nodigen.

“Het was een geweldige privilege en eer. Ik ben dankbaar voor iedereen die luisterde en voor {de gastvrouw en wie nog meer}.”

Zijn mensen bij jou geweest, bijvoorbeeld bij je bruiloft? Bedank iedereen!

Het moet van twee kanten komen. Iedere hallo heeft een hallo. Iedere doei heeft ook een doei. Je gasten hebben een lange reis gehad, uren erover gedaan, cadeaus uitgezocht, veel geld betaald voor de reis en de cadeaus….

Als iemand een cadeau geeft, dan zeg je dankjewel. Gewoon even achteraf  nog een keer extra bellen om te bedanken. Al helemaal als het je huwelijk is.

Neem je afscheid, bijvoorbeeld van je baan? Zorg voor een klein cadeau

Kom niet aan met een gigantisch cadeau, want zij moeten eigenlijk jou bedanken omdat jij voor ze hebt gewerkt. Heb je echter echt het vertrouwen en het geloof gekregen van jouw werkgevers, dan mag je gerust wat groter uitpakken.

Bedank überhaupt alle mensen die iets voor je hebben gedaan

dankjewel etiquette

Stuur ze bijvoorbeeld een kaartje en geef iedereen credits en erkenning als ze jou hebben geholpen.

Beste Monique, Robbert, Met trots presenteer ik mijn aanbevelingen voor bedrijf A. Hierbij ben ik begeleid door begeleider B en C. Hier heb ik met veel plezier aan gewerkt.

Laat bepaalde mensen voor gaan en heb geduld

Dit is een belangrijke etiquetteregel:

  • Ouderen gaan voor.
  • Schoonheden gaan voor.
  • Mindervaliden gaan voor.

Als dat betekent dat je twee minuten extra de liftdeur voor een mindervalide moet openhouden, dan is dat maar zo. Denk eerst aan de anderen voordat je aan jezelf denkt. Met andere woorden: wees attent.

Tijd voor gala? Neem een gala-cursus

Leer de gala-etiquette, zoals het meebrengen van een corsage voor de vrouw. Hier vind je alle gala-etiquette-regels.

Hierna lezen:  Hoe Socialer Worden? 44 Tips [Sociale Vaardigheden Verbeteren]

Gebruik geen vieze woorden

Vermijd woorden als ‘wc' of 'toilet.' Zeg liever: ‘klein kamertje' of ‘sanitaire stop'. Maar wat nog het beste is: kondig nooit aan wanneer je naar de wc moet. In plaats daarvan excuseer je jezelf even.

Eet-etiquette: mond dicht, geen geluid…

De belangrijkste eet-etiquette?

  • Eet met gesloten mond.
  • Zet je eten tijdens het kauwen steeds in één wang, niet in beide tegelijk.
  • Maak geen slurp- en smak-geluiden bij het eten en drinken.
  • Leg het servet op schoot.
  • Klaar met eten? Leg het bestek naast elkaar op het midden van je bord, terwijl ze naar beneden wijzen en de scherpe kant van het mes naar de vork gericht is.
  • Bel en app niet aan tafel. Gaat je telefoon? Excuseer je even en loop naar buiten.
  • Geef schalen met eten altijd door aan degene die naast je zit. Ook als je niet zelf van plan was om iets op te scheppen. Pak dan alsnog de schaal en geef hem door.
  • Doe niet hebberig als iemand aan het opscheppen is.

Begroet iedereen… mét aanraking

schud handen etiquette

Een begroeting zonder aanraking is geen begroeting. Raak ze altijd aan. Dus met een kus of hand. Raak aan: Begroet de gasten met een kus of een stevige handdruk

Sta altijd op als je iemand begroet

Gewoon opstaan.

Ben jij hoger in rang of de gastvrouw/heer? Neem initiatief in het begroeten

De gastheer of de hogergeplaatste persoon, ongeacht zijn of haar geslacht, moet eerst zijn of haar hand uitsteken. Als deze persoon dit nalaat, moet de lagergeplaatste persoon deze taak direct op zich nemen en alsnog het initiatief nemen.

Hoe dan ook, de handdruk moet gebeuren. In Nederland is de handdruk de zakelijke groet. Als je serieus genomen wilt worden, moet je de handen schudden en de handen goed schudden.

Zeg hartelijk gedag

Het gaat erom dat we een beetje warmte en hartelijkheid geven. Hoe, maakt niet zoveel uit. Zolang we maar verbinden met mensen.

  • Geef luchtkusjes
  • Zeg iets warms, zoals “Love you”
  • Wens iets hartelijks toe: “Op je gezondheid.”

Zorg goed voor je gasten (en überhaupt iedereen)

  • Neem de jas aan van je gasten.
  • Zorg voor ruim voldoende eten en drinken.
  • Bedien eerst anderen en schenk / schep daarna voor jezelf.
  • Loop even met ze mee naar de deur en zwaar ze uit, ook al geef je een groot feest.
  • Zorg ervoor dat iedereen zich op hun gemak voelt.
  • Hier vind je meer tips over gastvrijheid

Persoonlijke verzorging gebeurt altijd privé

Even deodorant opspuiten? Even tanden stoken? Loop even naar een plek waar niemand je ziet.

Snuit je neus altijd buiten het zicht van anderen

Moet je je neus snuiten? Ga even uit de kamer. Was daarna je handen. Zorg er op zijn minst voor dat niemand het ziet.

Hierna lezen:  Klanttevredenheid verhogen? Zó verbeter je het simpel & effectief

Hoest in je rechterhand… mét tissue

Als je hoest, doe dat dan met een tissue en met je linker hand. Trouwens, doe het niet met een servet, maar met een tissue.

Zit niet aan je neus of oren zonder zakdoek – en ook niet in het zicht

  • Nooit aan je neus zitten zonder zakdoek. Ook niet “half” of “stiekem”.
  • Niet snotteren in het bijzijn van anderen. Loop even naar een andere kamer.

Geef anderen het gevoel dat ze waardevol zijn en gerespecteerd worden

luister en respecteer de ander

Respecteer anderen. Wees open voor hun ideeën en word hun grootste fan. Hoffelijkheid is een teken van respect en tegelijk is respect ook een middel voor hoffelijkheid.

Houd de deur open voor anderen

Vooral voor vrouwen. Draaideuren zijn de uitzondering. Dan ga jij juist eerst zodat je het duw-werk verricht.

Glimlach

Ook vriendelijkheid hoort bij de etiquette – en daar is een glimlach ideaal voor.

Houd rekening met andere mensen en wees attent

Vraag jezelf continu af: “Hoe zou dit voor de ander zijn?” Heb bijvoorbeeld een aangenaam stemgeluid, zodat je anderen niet stoort met luid gepraat. Wees daarnaast behulpzaam en attent.

Onderbreek de ander niet terwijl hij / zij aan het vertellen is

Hiermee laat je merken dat je de mening van de ander net zo waardevol vindt als je eigen mening.

Gebruik minimaal twee woorden

twee woorden voor etiquette

De volgende woorden zijn niet zomaar woorden. Ze zijn hoffelijke uitdrukkingen. Je geeft hiermee direct aan dat je andere mensen waardeert en hun gevoelens belangrijk vindt.

  • Alsjeblieft, Marie
  • Dankjewel, Marie
  • Excuses, Marie
  • Welkom, Marie
  • Ja, graag.
  • Nee, dankjewel.

Wees vooral beleefd en hoffelijk voor deze mensen…

  • Je ouders
  • Je leraren
  • Ouderen

Kom op tijd

15 minuten van te voren.

Zeg niet te vaak ‘dankjewel'

“Je hoeft het maar één of twee keer te zeggen in een gesprek… Anders kun je de impact ervan verkleinen en jezelf mogelijk wat hulpeloos en hulpbehoevend laten lijken.

Wijs nooit met één vinger, maar met je hele hand

Wijs met een open palm en houd je vingers bij elkaar. Als je met je wijsvinger wijst, lijkt het agressief.

Wie uitnodigt, betaalt

betalen als je uitdnodigt

Als je de uitnodiging hebt gedaan, ben jij de gastheer, en moet jij de rekening betalen, ongeacht het geslacht. De beste manier om dit te doen, is door je te excuseren, van de tafel weg te lopen en elders in de ruimte alvast af te rekenen.

Het komt er echter op neer dat je niet wilt vechten om een rekening. Als een mannelijke gast ondanks de beste inspanningen van een vrouwelijke gastheer wil betalen, laat hem dan betalen.

Hierna lezen:  Vriendschap Opbouwen, Versterken & Onderhouden [14 Tips + Test]

Het dekken van de tafel…

Hoe dek je de tafel? Dit artikel laat het je precies zien.

Servet: aan de binnenkant gebruiken

Wanneer je mond of handen wil afvegen, doe dat aan de binnenkant van het vouwsel zodat de het servet er aan de buitenkant niet vuil uitziet.

Laat gasten nooít de afwas doen

Een goede gast zou altijd moeten aanbieden om te helpen, maar een nog betere gastvrouw of -heer zou dat nooit moeten accepteren. Het is inderdaad hard werken, maar jouw doel is om ervoor te zorgen dat je gasten zich ontspannen voelen en het gevoel hebben dat er te allen tijde voor hen wordt gezorgd. Ze mogen niet helpen in de keuken of schoonmaken.

Kom op tijd

Wees punctueel, kom op tijd bij iedere afspraak.

Wie stel je aan wie voor?

wie stelt aan wie voor

  • De persoon met een lagere rang stel je voor aan de persoon met de hogere rang.
  • Een man stel je voor aan een vrouw – behalve bij zakelijke relaties.
  • De jongere persoon stel je voor aan een oudere persoon.

Zeg hallo en dankjewel tegen iedere medewerker

Wees geen klant die alleen zijn/haar bestelling doorgeeft zonder de medewerker te groeten. Het is onbeleefd. Maak even een connectie.

Krijg je prominent bezoek? Wees extra attent

Komt er een belangrijk persoon op jouw uitnodiging? Doe dan een welkomstkaartje, bloemen etc in zijn/haar hotelkamer.

Ga je op bezoek? Neem iets mee

  • Kom nooit met lege handen aan als je ergens wordt uitgenodigd. Iets kleins is al genoeg. Al is het maar een kaartje.
  • Een leuk cadeau is altijd een (kartonnen) dienbladje of bord met servetten, kaars, een bijzondere zoetigheid en twee mooie vruchten zoals granaatappels

Geef geen fooi aan de eigenaar van een zaak

  • Nooit fooi aan de baas geven. Dat is een belediging

Wat moet je wanneer zeggen?

Hier zullen we binnenkort wat voorbeelden geven van wat je kunt zeggen bij een afscheid van een collega, als bedankje voor iemands hulp, bij een begroeting, bij het dag zeggen, etc. Hoe kun je iemand een warm welkom geven? Liefst met echt hartelijke woorden, verbinding en een compliment? We updaten dit bericht binnenkort.

Op jouw succes!

 

Gerelateerd: lees verder...

Hierna lezen:  Rapport maken: betekenis en 42 do's & don'ts voor gesprekken & communicatie

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: