In dit artikel leer je de beste tips en voorbeelden over provocatief coachen/provocatieve therapie en provocatieve gespreksvoering. We gaan in dit artikel kijken naar Nederlandse tips en voorbeelden van onder andere Anneke Dekkers, Karin de Galan, Peter Dalmeijer en Adélka Vendl kijken.

Opmerking: je vindt hier naast mijn eigen voorbeelden ook prachtige voorbeelden van bekende provocatieve auteurs die ik je niet wilde onthouden: Anneke Dekkers, Karin de Galan, Peter Dalmeijer en Adélka Vendl. Houd er rekening mee dat dit een samenvattend en citerend artikel, aangevuld met eigen toevoegingen. Sommige uitspraken uit dit artikel kunnen hard overkomen als er geen verbinding en warmte is tussen twee mensen. Reken de hoofdauteurs dus niet af op dit artikel, maar op hun originele werk, zoals: ‘Provocatief Coachen' en ‘U lijkt me een vrij hopeloos geval.'

Inhoud van deze pagina:

Wat is provocatief coachen? De betekenis van provocatief coachen…

Bij provocatief coachen handel je met de overtuiging: je moet mensen soms pijn doen om meer pijn te voorkomen. Zachte heelmeesters maken namelijk stinkende wonden.

Provocatie leidt tot motivatie voor verandering!

Provocatieve technieken kunnen voor tientallen doeleinden gebruikt worden. Soms zijn mensen bijvoorbeeld verliefd/verknocht geworden aan hun probleem. Ze hebben erin geïnvesteerd en zich ermee geïdentificeerd. Dan is provocatief coachen hier een geschikte tool voor.

Hierna lezen:  Emotioneel (On)volwassen Gedrag: Uitleg & 28 Kenmerken

Het ontstaan van provocatief coachen (provocatieve gespreksvoering)

Maar laten we bij het begin beginnen: het ontstaan van provocatieve therapie… Therapeut Frank Farelly, overleden in 2013, volgde de Rogeriaanse school, waarbij je vooral moest luisteren naar de client.

Hij ontdekte dat er manieren zijn waarbij je effectiever de dieper liggende niveaus van de client kunt raken. Hierbij ging Farelly uit van een nieuwe set vooronderstellingen die later de principes van provocatief coachen zouden worden.

De 6 vooronderstellingen (principes) van provocatief coachen

Peter Dalmeijer heeft zes principes van provocatief coachen geformuleerd:

  1. De kwetsbaarheid van cliënten wordt zo vaak overdreven. Ze kunnen best wel wat hebben!
  2. Het kan erg effectief zijn om ‘liefdevolle/therapeutische wreedheid', ‘blijmoedig sadisme', ‘hardhandige liefde' en ‘genezende humor' te gebruiken. Om steeds maar serieus met de klant mee te gaan, noemt Farrelly ‘misplaatste vriendelijkheid.'
  3. Mensen hebben een uitdaging nodig om vervolgens, als antwoord daarop, te veranderen en te groeien.
  4. Als je ervoor kiest, kun je veranderen.
  5. Hoe erg of lang de situatie er al is, cliënten hebben veel grotere mogelijkheden om iets te veranderen dan therapeuten aannemen.
  6. Hoe de cliënt zich ten opzichte van de therapeut gedraagt, is een vrij nauwkeurige afspiegeling van hoe hij zich in andere relaties gedraagt.

Waarom werkt provocatieve therapie?

95% van de cliënten kwam na de eerste maal bij Farrelly terug. Hun redenen waren:

  • Hij heeft door wat ik mezelf allemaal aandoe.
  • Hier gebeurt er tenminste iets. Hij is niet bang om de kern aan te pakken.
  • Hij heeft mij door en we kunnen er ook nog om lachen!
  • Wat hij zegt is niet zo leuk, maar er is erg goed contact. Hij zegt tenminste wat hij vindt.

Daarnaast gebruikte dr. Milton Erickson vaak provocatieve technieken – om precies te zijn: het voorschrijven van het symptoom – doordat ze perfect te gebruiken zijn als patroononderbreking. Doordat je het negatieve gedrag bevestigt, doorbreek je het patroon dat de client al jaren van iedereen te horen krijgt en laat je de cliënt terugvechten naar het positieve.

Tot slot maakt provocatieve gespreksvoering gebruik van het principe van omgekeerde psychologie. Doordat de client verliefd is geworden op zijn probleem, werkt het zo goed om het probleem minder ‘spannend' te maken. Je maakt het probleem verplicht. Je ‘spuugt zo in iemands soep'. Ze kunnen het nog wel eten, maar ze zullen er niet van genieten.

Bovendien kun je dankzij provocatief coachen ingesloten opdrachten, oftewel indirecte suggesties (subliminale beïnvloeding) in je bemoediging plaatsen. Een simpel voorbeeld hiervan is: ‘Dat hoeft toch helemaal niet: je droom waarmaken, Debbie!'

Liefdevolle voorwaarden om te provoceren/plagen

Voor provocatieve gespreksvoering zijn er een aantal belangrijke voorwaarden waar je op moet letten.

We nemen de client serieus, niet het probleem!

De zaken die je in onderstaande lijst tegenkomt, zijn niet alleen voorwaarden voor provocatief coachen, ze zijn ook onderdeel van de essentie van provocatief coachen. Zorg dus dat onderstaande zaken eerst in orde zijn:

  • Liefde
  • Warmte
  • Humor
  • Rapport
  • Zorgvuldigheid
  • Respect
  • Kalibreer de reacties van de client op het begin. Voer een provocatie uit, merk de non-verbale reactie op en vraag wat die reactie betekent.
Hierna lezen:  De Beste Boeken Over Menselijk Gedrag [Top 10] [2024]

Pas als bovenstaande voorwaarden er allemaal zijn, komt:

  • Uitdaging
  • Provocatie
  • Plagen

Scheid dus de volgende zaken van elkaar:

  • De intentie
  • Het doel
  • Het gedrag
  • De techniek

Dus: leef eerst mee vóór je begint aan provocatieve gespreksvoering

provocatief coachen voorbeelden

Je volgt de client en je maakt rapport. ‘Het is een gemis, afschuwelijk dat dit gebeurt, je zult ongetwijfeld vaak verdrietig zijn.' En daarna vertrouw je absoluut op de kracht van de client. Voor 100%.

Laten we hieronder naar de tips en voorbeelden kijken van onder andere Anneke Dekkers en Karin de Galan. Hun boek vind je onderaan dit artikel.

Provocatieve techniek 1: Advocaat van de duivel – Voorschrijven van het symptoom / probleem

Spreek uit wat je ‘het duiveltje in de ander' hoort zeggen. Ondersteun het destructieve gedrag (en in de volgende paragraaf ga je ook leren om de voordelen van dat gedrag op te hemelen).

Dit werkt zo goed omdat het een harde patroononderbreking is. Je maakt het symptoom verplicht en je moedigt het probleem aan. Je ‘spuugt zo in iemands soep'. Ze kunnen het nog wel eten, maar ze zullen er niet van genieten.

Bovendien: doordat je het negatieve bevestigt, doorbreek je het patroon dat de client al jaren van iedereen te horen krijgt (‘Je moet stoppen met roken, het is slecht voor je…') en laat je de cliënt zelf terugvechten naar het positieve. Dit is iets wat de client nog nooit eerder heeft gehoord / gedacht / gedaan / gevoeld.

De therapeut neemt dus de ‘Satanrol' aan om partij te kiezen voor de negatieve kant van de cliënt. De therapeut moedigt de client aan om deze negatieve kant voort te zetten. Overtuig de ander dat hij/zij meer van het gedrag moet vertonen dat het probleem veroorzaakt:

  • Keur slechte gewoontes goed. Verheerlijk ze.
  • Als de client al een hele tijd iets heel hard probeert vertel je hem dat hij juist het tegenovergestelde moet doen: “Perfect! Doe dat méér! Dat is exact wat we willen!”
  • Erickson kreeg een client die wilde afvallen, maar ze kwam juist steeds aan. Ze haatte afvallen. Dus eiste Erickson dat ze precies 11 pond moest bijkomen die week. Ze doet het tegenovergestelde en valt juist af, óf ze komt 11 pond aan en heeft dus controle over haar gewicht. Dat is de vooronderstelling.
  • Een kind sloeg constant met deuren. Terwijl het kind iets anders leuks aan het doen was, zei Erickson: “Wil je alsjeblieft de deur dichtslaan? Dankjewel.” Het kind deed het. “Doe het nog een keer.” Dankjewel. Doe het nog een keer.” Dankjewel. Doe het nog een keer. Ik sta erop.” “Maar ik ben mijn plaatjesboek aan het lezen.” “Aan de manier waarop je het deed dacht ik dat je het leuk vond.” “Ik hou echt niet van deuren slaan!”
  • “Gewoon lekker blijven vastlopen.”
  • “Lach nou niet. Zo verpest je het. Nu verpest je dat hele depressie-gedoe. Ga nu alsjeblieft terug naar dat depressieve gevoel. Als je nog te veel gaat lachen, wil je straks nog gelukkig gaan verder leven, maar dat moeten we niet hebben.”
  • “Wedden dat je niet {symptoom} kunt doen? Wedden dat je het mij niet kunt bewijzen?”
  • “Wel goed gaan stressen he. Ja, nou moet je het wel volhouden, die onrust. Nee, je mag nu niet opeens gaan ontspannen voor ons uitje. Kom nou, dat was niet de afspraak.”
  • “Nee… niet te snel veranderen he.”
Hierna lezen:  Ouder Worden Humor (& Grappige Felicitaties Verjaardag)

Deze provocatieve techniek maakt bovendien sterk gebruik van omgekeerde psychologie:

  • Tegen een peuter die niet wil eten: “Je hoeft echt niet te eten lieverd. Ga maar lekker spelen.” En uiteraard verwelkom je de peuter hartelijk als hij opeens wél wil eten.
  • Moedig je krijsende kind in de trein aan nog harder te krijsen. “Kijk, die meneer heeft je nog niet gehoord. Als je nu nog wat harder krijst, komt de conducteur misschien ook.”

Op deze pagina vind je meer voorbeelden en uitleg over omgekeerde psychologie.

Provocatieve techniek 2: Advocaat van de duivel – Verdedigen van het probleem / het probleem ontkennen

Wat doen advocaten? Ze zoeken naar argumenten! Dit kun je doen door allerlei voordelen van het probleem te bedenken en te benoemen. Ga hier lekker ver in en word helemaal verliefd op de probleemcasus en het wereldbeeld dat daarbij hoort. Versterk deze manier van denken en bewonder het.

  • ‘Ik zou gewoon zo blijven. Fijn toch? Waarom veranderen?'
  • ‘Waarom zou je, het gaat toch wel lekker joh, lekker niks doen.'
  • ‘Dat is geen probleem, maar een kwaliteit! Dat is goed! Wat fijn!' Noem de voordelen. ‘Maar…' ‘Lijkt me ook prima.'
  • Bagatelliseer het probleem. ‘Maar hey, kijk eens naar al deze goede eigenschappen van jou! Dat compenseert het probleemgedrag al ruimschoots, niet?”
  • ‘Ik zie het probleem niet.'
  • ‘Nou, eerlijk gezegd hoopte ik dat je een wat interessanter probleem had waar we echt onze tanden in konden stukbijten.'
  • ‘Waarom zou je van het probleem af willen? Dat is juist goed! Kijk naar al deze voordelen!'
  • Tegen iemand die graag zijn/haar achtbaan-angst wil overwinnen: ‘Waarom zou je ook meegaan in de achtbaan? Íemand moet de tassen vasthouden!
  • ‘En dat is maar goed ook, dan heb je geen last van… {‘nadelen' van het bereiken van het doel}'
  • Beschrijf de voordelen van het probleem.
  • Beschrijf ook de nadelen van het doel van de ander: ‘{Allerlei redenen en alle nadelen van het doel benoemen}'
  • ‘Wie zit er te wachten op een betere en gezonde ik? Nee, beter de status quo in stand houden en niet teveel verwachtingen scheppen die we toch niet kunnen waarmaken.
  • Waarom zou je sporten? Nu heb je ten minste genoeg tijd om Netflix te kijken. En dan hoef je ook niet dat sportschool-abonnement te betalen, waar je toch niet naartoe gaat. En je hebt minder vuile was.
  • Afvallen? Nee joh. Dikke mensen worden juist altijd als leuk en gezellig ervaren.
  • Lach niet zo. Zo verknal je het. Straks word je nog gelukkig!
  • Gewone mensen hebben daar misschien last van… Maar jij? Jij bent zo geweldig en geniaal dat je helemaal geen last van het probleem van de huidige situatie kunt hebben.
  • Heb als advocaat van de duivel ook ‘verwondering' voor de cliënt: ‘Wauw, dat vind ik echt heel knap van je! Iedereen heeft maar die sociale druk om te gaan sporten en gezonder te leven, maar jou lukt het om gewoon dicht bij jezelf te blijven!'
Hierna lezen:  SMART Doelen Stappenplan: Zo Formuleren [Voorbeelden]

Provocatieve techniek 3: Het doel betwisten / er geen geloof in hebben dat het goed komt

Je doorbreekt het patroon van goedbedoelde bemoedigingen die iedereen maar steeds geeft. Je laat zien dat je er geen geloof in hebt dat het doel behaald kan worden. Je creëert hierdoor veel meer brandstof om het doel wél te gaan behalen. Daarnaast wordt de negatieve kant overdreven. Dit is hierdoor misschien wel de meest letterlijke vorm van provoceren zoals we het kennen.

‘Ik heb al zoveel geprobeerd…'

  • Overtuig de cliënt dat het doel onmogelijk is te behalen. “Dit doel zal beslist nooit lukken, en wel om deze reden…”
  • ‘Inderdaad, gaat dat überhaupt wel lukken… Zit het wel in je, Frank?'
  • ‘Klopt. Je kunt het inderdaad niet. Zelfs niet een beetje. Of niet dan? Of zeg ik nu iets raars?'
  • ‘Volgens mij kun je dat helemaal niet. Gaat je toch nooit lukken.'
  • ‘Waarom zou het nu wel lukken? (Vraag om bewijs)'
  • ‘Een eigen zaak, wie wil dat nou? Mijn advies is: gewoon bij die verzekeringsmaatschappij blijven. Er zijn al miljoenen coaches in Nederland. Dan blijf je toch gewoon minder verdienen in loondienst. Dan doe je toch gewoon 3 banen en 4 relaties.'

Een goede reden om het doel te betwisten is: de cliënt is er niet geschikt voor

  • “Dit probleem kan niet echt opgelost worden, ben ik bang, want er zijn twee soorten mensen op de wereld. Het ene soort doet het wel. Jij behoort tot het verkeerde soort.”
  • ‘Het zit niet in je, je bent niet uit het juiste hout gesneden.'
  • ‘Je geeft je er gewoon aan over. Dat is de natuur. Daar heb je geen keuze in. De natuur is sterker dan ons. Dat is normaal.'
  • ‘Oh dat herken ik, mijn lieve broer had dat ook. Ik hou van hem maar het is hem ook nooit gelukt.'
  • ‘Ik schat je niet veel hoger in.'
  • Je bent daar toch te jong voor? Daar heb je ervaring voor nodig.
    Of: Je bent daar toch te oud voor…
  • Als ik het probleem in het licht van jouw levensfase leg…

Provocatieve techniek 4: Stereotyperen! Bijvoorbeeld via de vier ‘Spreek-modi'

Farrelly heeft vier spreek-modi bedacht die je als tool kunt inzetten:

  1. De religieus-moraliserende modus: het bestraffende vingertje, bazig, bevelend en autoritair. Ook spreuken, citaten en slogans.
  2. De platte taal/straattaal-modus: met krachttermen, dubbelzinnigheden en ‘populaire uitdrukkingen.'
  3. Lichamelijke modus: een gevoel uitdrukkend, erg non-verbaal reagerend, gebarend, sterke gezichtsexpressie en bewegingen.
  4. Beroepsjargon: therapeuten-jargon of het jargon van de client hanteren, dus moeilijke woorden en serieuze taal. Dit uit zich in gewichtig gedrag, maar ook clichés zoals metaforen en beelden om het probleem te beschrijven: De Piekerplant, Mijn vriend John had dit ook of Het Fundament en het Huis.
Hierna lezen:  Charisma Uitstralen? 33 Tips Die Altijd Werken [HowTo]

Ook kun je andere stereotypes aannemen, algemene waarheden vertellen, de meest voor de hand liggende dingen vertellen en lekker stereotyperen.

Provocatieve techniek 5: Absurde oplossingen en verklaringen

Geef absurde adviezen. Laat zien hoe, met een absurde oplossing, en ga die oplossing ook verder uitwerken. Gebruik hierbij ook: ‘Ja en…' En laat zien hoe die oplossing uitgewerkt wordt.

  • Tony Robbins: ‘Wat is de reden waarom je suïcidaal bent? Komt het door je rode schoenen? Weet je het zeker? Want ze zijn echt knalrood…'
  • Anneke Dekkers / Karin de Galan: ‘Dus hoe krijgen we het voor elkaar dat mensen precies de goede reactie geven? Exact! Een bord voor je hoofd, met een applaus-metertje: ‘voor deze prestatie verdient ze dit.'
  • Anneke Dekkers / Karin de Galan: ‘Wij gaan een apparaat op de markt brengen die {oplossing voor het probleem}. We worden rijk. We doen de aandelen 50/50.'
  • Anneke Dekkers / Karin de Galan: ‘Oké regisseer mij maar. Wat moet ik nou gaan zeggen? Hoeveel waardering moet ik je nu geven? Hoe zal ik dat geven? Met welke woorden?'
  • Bij borstkanker: ‘Die ander borst moet je dan extra gaan etaleren, zo een beetje naar rechts draaien!'

Een goede manier om dit te doen, is door de schuld te verschuiven:

  • En wiens schuld is dat? Geef dan de schuld aan iemand anders of aan een gebeurtenis of feit. Wijzelf zijn in ieder geval niet verantwoordelijk voor onze eigen problemen.

Of bedenk een absurde verklaring voor het probleem.

  • ‘Weet je, het is gewoon heel logisch! Het komt gewoon door…'
  • Beredeneer in cirikels: alles wat ter sprake komt, herleid je naar dezelfde ene oorzaak… en die oorzaak is ook nog eens het probleem zelf.
  • Doe extra psychologiserend en heftig op de woordkeus van de zin(nen) die de cliënt meteen zegt… alsof daar iets veel diepers achter schuil gaat. Misschien herhaal je ook de woordkeus om het extra diepzinnig te laten lijken…
  • Verbind een zwart-wit of-of-keuze aan het probleem: Óf het komt doordat je geen mobieltje kreeg als kind, óf het komt doordat je rode schoenen draagt…

Provocatieve techniek 6: Liefdevolle omgekeerde psychologie (dit is zelfs non-provocatief)

De techniek die je nu gaat leren, is een prachtige manier van provocatief coachen, terwijl het eigenlijk totaal niet provocatief is. Het veroorzaakt echter wel degelijk het effect van provocatief coachen.

Eerder in dit artikel leerde je al dat je bij provocatief coachen gebruikmaakt van omgekeerde psychologie. Nu zal je er misschien automatisch van uitgaan dat omgekeerde psychologie een wat ‘provocatieve' ondertoon heeft, maar het kan ook met een zachte, opluchtende en bevestigende ondertoon! De beste manier om dit uit te leggen, is door middel van een voorbeeld:

Ik zei eens tegen mijn salsa-dansleraar: ‘Het zou mooi zijn als ik voor Beginners 3 zou slagen.' Waarop mijn leraar antwoordde: ‘Eigenlijk niet toch? Je kunt alles van Beginners 2 al, en bovendien gaat het om het plezier. Zelfs de stapjes van Beginners 1 zijn al genoeg om een leuke avond te hebben.'

Het is warm, geruststellend en… Niet echt provocatief! Dit is een ‘provocatieve' bemoediging die mijn perfectionisme aanpakte door me met warmte en vertrouwen gerust te stellen dat het nu ook al goed is, en dat is een fijn gevoel.

Hierna lezen:  Iemand Troosten: Hoe De Je Dat? [Voorbeelden & Tips]

Het is alsof jij een soort “luie” houding aanneemt. Een houding van: wat maakt het eigenlijk uit? Stel deze vraag ook meerdere keren letterlijk.

Het zou pas een probleem zijn als je {ernstig of überhaupt een ander criterium, bijvoorbeeld: als je er last van hebt}.

Je kunt ook heel liefdevol zijn voor het probleem door het niet als probleem te bestempelen en het niet te bestempelen als erge situatie waarin de ander verongelijkt is, maar als juist een logische situatie. “Oh, eigenlijk heel logisch toch dat je zo uitgeput bent: Je werkt hard.”

Toen iemand me uitnodigde om eens wat meer aandacht voor meditatie en gebed te hebben, zei hij: “Je hoeft geen afspraken met jezelf te maken om te mediteren en je hoeft mij al helemaal niks te beloven.” Opeens was de druk en weerstand weg, waardoor ik de ruimte kreeg om het te doen. Liefdevol, uitnodigend en moeiteloos!

Provocatieve techniek 7: Humor, spot en overdrijven (van het negatieve zelfbeeld van de cliënt)

Bij deze techniek gaat het erom samen om het probleem te lachen en de spot ermee te drijven. Laat zien hoe belachelijk het probleem is, of hoe belachelijk het is om de realiteit te willen veranderen.

Ga dus lekker mee in de gedachtegang van de cliënt en overdrijf het helemaal, zelfs op absurde wijze: maak het probleem steeds groter. Schaterlach ook alvast. Bij deze techniek is het belangrijk dat simpelweg ironie en sarcasme geen provocatieve techniek is.

  • ‘Ik heb iets groots gedaan en ik krijg geen erkenning.' ‘Is het andersom ook waar? Dus dat je heel veel complimentjes krijgt voor iets kleins dat je hebt gedaan?'
  • ‘Je boosheid is inderdaad heel erg duidelijk en goed zichtbaar. Als kinderen je 's nachts op straat tegenkomen, zullen ze goed schrikken!'
  • '50 jaar? Je lijkt wel 60 als ik je zo bekijk.'
  • ‘Ik ben zo blij dat ik jou niet ben.'
  • ‘Hoe krijg je het steeds maar weer voor elkaar om al die mensen iedere keer opnieuw weer naar jouw klaagzang te laten luisteren?'
  • ‘Ik denk niet dat ik het in me heb om pianist te worden.' ‘Heb je jezelf wel eens in de spiegel bekeken? Net een jostiband!'
  • ‘Ja, laat je longen lekker wegrotten. Best leuk.'
  • ‘Wow, hoe houdt je vrouw het met je uit?!'
  • ‘Goed beschouwd kan ik die zachte eitjes zoals jij niet uitstaan, maar…'
  • ‘Ben ik even blij dat ik niet zo ben.'
  • ‘Geloof je in reïncarnatie? In het volgende leven wens ik je meer geluk!'
  • ‘Ik leef op het randje van waanzin.' ‘En u komt voor het laatste zetje?'
  • Overdrijf culturele stereotypen.
  • Kies een bekend typetje uit de popcultuur – zoals Ronald en Frank de Boer – en praat vanuit dit typetje over het probleem.
  • ‘Dus je bent al een tijdje vrij depressief? Nou, je komt bij mij meer over als een plant. Een plant die alleen ademt als het water gegeven wordt.'
  • ‘Je vindt jezelf oud? Heb je al een rollator aangeschaft?'
  • ‘Dat je überhaupt nog een glimlach op je gezicht kunt krijgen en niet voortdurend depressief op de bank ligt!'
  • ‘Je hebt gewoon geen ruggengraat, slappe hap. Macaroni en spaghetti.' (Peter Dalmeijer)
  • ‘Even serieus: eigenlijk is het heel triest… Kansloos!'
  • ‘Met zo'n kop en instelling word je geen coach. Je gaat mensen tot zelfmoord drijven.'
  • ‘Onzeker? Je bent gewoon een schijterd.'
  • Geef de ander een bijnaam.
  • Prachtig voorbeeld van onze deelnemer Erika N.: “Ongesteld ventje!”
  • Nog een prachtig voorbeeld van onze deelnemer Erika: “Het is een slecht verhaal, dat wel, maar ik hoor je graag, dat weet je toch.”
  • ‘Ik ben zo naïef… Ik heb 1.000 euro besteed aan Jia Ruan voor een online training waar ik niks mee doe.' ‘Naief? Dat is licht uitgedrukt. Ik denk dat je bankiers en politici nog blindelings gelooft.'
  • Ben je tegen beperkende gedachten aan het coachen, bevestig en generaliseer de beperkende gedachte dan: ‘Ja, dat klopt. Je bent daar inderdaad echt heel slecht in, je bakt er niks van. Heb je überhaupt wel …-vaardigheden? Klopt, altijd, je hele leven, iedereen.'

Jack: Why wouldn’t you feel comfortable?
Ally: Because like almost every single person that I’ve come in contact with in the music industry has told me that my nose is too big and that I won’t make it.
Jack: Your nose is beautiful. Are you showing me your nose right now?
Ally: Yeah.
Jack: You don’t have to show it to me. I’ve been looking at it all night.
Ally: Oh, come on. No, you’re not.
Jack: Oh, I’m going to be thinking about your nose for a very long time.

Nadat ze getrouwd zijn, zien ze een billboard van Ally in Los Angeles:

Jack: I notice it looks bigger out there. That whole thing is your nose. Actually, let's just put a billboard of your nose there.

– La La Land

Provocatieve techniek 8: Imiteren/nabootsen

Spiegel de client in zijn gedrag en het probleem. Dit geeft een lachspiegel-effect.

  • Doe bijvoorbeeld lekker mee met klagen, miepen en zeuren.
  • Doe mee terwijl je het probleem en de klachten beetje bij beetje zelfs blijft vergroten tot het helemaal absurd is.
  • Zet ook een gekke stem op.
  • Overdrijf het gedrag en de non-verbale houding.
  • ‘Zie je hoe je kijkt terwijl je het zegt? Ik vind het moeilijk ook nog om zo'n gezicht te trekken, en jij kijkt al jaren zo.'
  • Iemand die veel zorgt: schetsen hoe ze als soort superman voor iedereen moet zorgen.
  • Vertel over “John” die precies hetzelfde probleem heeft. Maak het verhaal absurd zodat het een spiegel wordt van hoe de cliënt het probleem beleeft – en toon daarmee aan dat je ‘aan de kant van de cliënt staat.'
  • Praat je met iemand die alleen maar zendt en nooit vragen stelt? Hang dan zelf ook verhaal na verhaal op zonder ook maar één rustmoment in te bouwen of vraag te stellen.
  • Tegen een meisje dat niet wilde werken op school: “Kijk, ik doe niets, net als jij!”
Hierna lezen:  SMART Doelen Stappenplan: Zo Formuleren [Voorbeelden]

Provocatieve techniek 9: Twee keer ‘jojo-en' tussen overdrijven en ontkennen

Kies één kant van het vraagstuk/dilemma… en nét as de client meegaat, pak je de toch andere kant. Gebruik hiervoor de voorgaande paragrafen over de technieken ‘overdrijven' en ‘ontkennen'.

Provocatieve techniek 10: Tegen de gedragsregels van een professionele coach ingaan

  • Onderbreek je gesprekspartner.
  • Geef bijnamen aan de cliënt.
  • Gebruik je eerste impuls die in je opkomt en doe dat.
  • Bewandel irrelevante zijpaden zodat het niet meer over de kern van het probleem gaat.
  • Doe alsof je door van alles wordt afgeleid.
  • Bespreek allerlei irrelevante zijpaden in het gesprek zodat het niet meer over de kern gaat.
  • Stel vragen over allerlei onnodige details, met belachelijke en onnodige precisie.
  • Doe alsof je je heel erg verveelt door deze cliënt.
  • Vermijd de dingen waar de cliënt over wil praten waarmee de cliënt eigenlijk naar jou komt. Praat juist over de dingen waar de cliënt niet over wil praten. Zo reageerde Tony Robbins als volgt op “Ik wil dood:” “Laten we over die rode schoenen praten!”
  • Beredeneer in cirkels: zorg dat het gesprek steeds in herhaling valt.
  • Verander snel abrupt van emotionele toestand.
  • Reageer op de woordkeus.
  • Zwart-wit maken: een middenweg bestaat echt niet. Geef bijvoorbeeld drie opties.
    Ben je:
    A: uitzonderlijke goed
    B: gemiddeld
    C: erg slecht?
  • Spelen alsof je dom bent: verlaag je intelligentie en doe alsof je het (probleem) niet begrijpt. Mis-interpreteer bijvoorbeeld de dingen die de cliënt zegt, bijvoorbeeld door ze letterlijk te nemen.
  • Raak de cliënt aan.
  • Ga opeens heel zacht of heel hard praten.
  • Praat gewoon heel direct over taboe-onderwerpen en benoem zonder voorzichtigheid het probleem zoals depressie, negatieve gedachten en angsten.
  • Infantiliseren en een heel goedkeurend toontje aanhalen.
  • Moraliseren.
  • Schaterlachen.
  • Invullen wat anderen van de cliënt denken en vinden…
  • Zeg overdreven of ongefilterde dingen over het probleem.
  • Zeg dat je je hier totaal geen raad mee weet, terwijl je ook nog eens stil valt.

Provocatieve techniek 11: Positief affirmeren op het eind

Door de warme ondertoon én de verwarring die is ontstaan, is de client in een uitstekende toestand waarin hij suggestibel is voor positieve affirmaties (hypnotische suggesties).

Dit was het artikel met tips en voorbeelden – Schaf ook de boeken van de auteurs aan (Tip)

Dit was het artikel over provocatief coachen. Wil je meer informatie, casussen en voorbeelden over provocatieve gespreksvoering? Schaf dan de boeken aan van bovengenoemde auteurs. Bekijk ook de video's van Adélka Vendl.

Op jouw succes!

 

Gerelateerd: lees verder...

Hierna lezen:  Charisma Uitstralen? 33 Tips Die Altijd Werken [HowTo]

Wil je nog meer tips zoals deze? Meld je dan hieronder eventjes aan voor een leuke NLP-bonus zodat je niks mist: