Wat is de Quarter Life Crisis? Hoe herken je het bij jezelf, dus wat zijn de kenmerken ervan? En vooral: hoe kom je eruit? Lees verder voor alle info en tips over de Quarter Life Crisis…

Wat is de Quarterlife crisis?

De Quarterlife Crisis is de niéuwe Midlife Crisis, alleen vindt deze al eerder in je leven plaats. Ruwweg zou de Quarterlife Crisis rond je 25ste en 30ste levensjaar plaats moeten vinden (als hij plaatsvindt, want misschien heb je geluk). De Quarterlife Crisis lijkt sterk op de Midlife variant, die rond je 40-45ste (of misschien nog wel later) plaatsvindt, maar heeft ook een paar verschillen.

De ideale beschrijving van de quarterlife crisis? Bekijk deze video…

Hoe herken je een Quarterlife Crisis? Alle kenmerken…

Een Quarterlife Crisis is moeilijk te herkennen van ‘buitenaf’. Je weet pas precies wat het inhoudt, als je het zelf hebt. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een depressie, als is depressie gelukkig niet hetzelfde als de Quarterlife Crisis. Hieronder volgen de meest voorkomende tekenen van de Quarterlife Crisis. Deze tekenen helpen je het fenomeen beter te begrijpen. De kans is groot dat je ze niet allemaal hebt. Misschien heb je er een paar. Je bent heus niet de enige.

Hierna lezen:  Burn-out Overwinnen? 144 Tips: Herstel, Symptomen & Voorkomen

Teken aan de wand 1: je ervaart een gevoel van depressie

Dit is wellicht een van de belangrijkste kenmerken van een quarterlife crisis: een deprimerend gevoel. En dat is goed nieuws! Als je deze memo van jouw geest niet had ervaren, dan was je gewoon blind doorgegaan met je leven en dan had je pas rond je veertigste een keer achter je oren gekrabd. Dit gevoel van depressie is dus het belangrijkste teken – noem het een voorteken of een boodschapper – om je leven volledig om te gooien. Het is de aangever van de quarter life crisis!

Teken aan de wand 2: de drang om thuis te blijven wordt groter

Een van de bekende kenmerken van depressie, is dat je in de ochtend je bed niet uit komt. Het lukt je gewoon niet meer om jezelf naar je baan te slepen. Je zit een aantal jaartjes in het volwassen leven, je hebt je baan, je hebt je inkomen en je hebt wat sociale contacten. Allemaal leuk en aardig, maar uiteindelijk word je vermoeider en vermoeider. Wat je vooral nodig hebt is rust en iets betekenisvols voor jezelf. Maar dit gun je jezelf niet, juist omdat je jezelf continu wil bewijzen.

Teken aan de wand 3: je begint je een buitenbeentje te voelen

Even serieus lieve twintiger… Laten we eerlijk zijn: de tijd van kind-zijn en student-zijn is voorbij. Je bent nu volwassen. Gedraag je er ook naar. Ook deze memo wil jouw quarterlife-crisis-gevoel duidelijk maken aan jou. Als je nu nog steeds in de kroegen te vinden bent, dan is de terechte vraag: waar ben je mee bezig? Zo langzamerhand begin je je een buitenbeentje te voelen tussen al die tieners en tussen al die doelloze mensen die ieder weekend zitten te feesten. Jij bent bijvoorbeeld de enige die nog niet getrouwd is en kinderen heeft. Of de enige die nog niet een wezenlijke baan op niveau heeft gescoord.

Teken aan de wand 4: je verstijft verder en kruipt in je schulp

Elke dag voel je je schuldig, maar je voelt je ook niet klaar om actie te ondernemen. Dus je blijft zitten waar je bent. Je probeert je problemen te negeren en zo ver mogelijk weg te drukken. Hierdoor houden ze je alleen maar meer in een houdgreep. Je wordt steeds ongelukkiger.

Teken aan de wand 5: nostalgie

MEnsen met een quarterlife crisis kijken niet vooruit of naar het nu, maar ze hebben altijd het verleden in zicht. Stiekem denk je steeds vaker terug aan je studiejaren en de jaren op de middelbare, waarin de wereld nog aan je voeten leek te liggen. Het gevoel van nostalgie speelt steeds vaker op.

Hierna lezen:  Manisch Depressief: Betekenis, Uitleg, Voorbeelden & Behandeling

Teken aan de wand 5: je doelloosheid leidt tot angst op depressie of burn-out

Veel mensen die een burn-out hebben doorgemaakt, zeggen dat het achteraf het beste was wat hen kon overkomen. Simpelweg omdat ze hierdoor een echt doel gingen stellen voor zichzelf: wat wil ik zelf! Door de burn-out hebben ze een ander perspectief gekregen op hun leven en hun keuzes beter kunnen maken. Denk maar zo: zonder tegenslag kun je ook niet groeien.

Teken aan de wand 6: andere mensen ondernemen wél actie: de bloomers

Dan zijn er nog die irritante, nare, vervelende mensen die wel actie ondernemen in hun leven en mooie resultaten boeken: de bloomers… Zij bereiken wél doelen die ze zichzelf 5 of 10 jaar geleden hebben gesteld, terwijl jij op je reet blijft zitten en langzaam in een kasplantje verandert.

Teken aan de wand 7: dat verdomde liefdesleven…

Het negatieve gevoel volgt je naar huis. Je hebt geen puf om actief naar liefdespartners op zoek te gaan en de mensen die je wel kent, zullen alleen de mindere kanten van jou te zien krijgen en niet snel voor je vallen. De negatieve spiraal is ingezet: je voelt je nu helemaal alleen.

Teken aan de wand 8: je vult je leegte met net-niet-dingen

Je hebt niet echt de motivatie om je negatieve spiraal te verbreken. Je grijpt je vast aan zekerheden in het leven en wilt die nog dieper in je bestaan verankeren. Je kiest met opzet de verkeerde dates die toch niks gaan worden… Neem je een kat, dan vul je hiermee de leegte in je bestaan op. Maar waarom vul je die leegte niet met een huwelijk, groots doel of een kind? Met dit breekijzer zou je de leegte kunnen verbreken.

Teken aan de wand 9: je werk is niet wat je had gehoopt

Op papier ziet een baan op hbo-werk-en-denkniveau er bijna altijd fraaier uit dan deze in werkelijkheid is. Wat een mega-valkuil is dat zeg! Een spin in het web zijn, mailtjes, telefoontjes, klanten, projecten, collega's, deadlines… Ze kosten je je gezondheid en je krijgt er exact €3.000,- per maand voor terug. Is dat het nou waard? Aan elke baan zijn haken en ogen verbonden. Geen enkel werk is uitsluitend rozengeur en maneschijn.

Teken aan de wand 10: je weet stiekem al dat de baan niet voor jou is

Stiekem weet je al dat de baan die je nu hebt, niet de baan is die je voor de rest van je leven wilt doen. Je weet stiekem dat je niet op de juiste plek (op het juiste spoor) zit en dit zorgt voor behoorlijk wat wrijving. Waarschijnlijk wacht je toch nog even voor je echt actie gaat ondernemen.

Hierna lezen:  Angst Overwinnen? 89 Tips Tegen Angst [Direct Toepasbaar]

Teken aan de wand 11: omdat je je verstijft voelt, blijf je zitten waar je zit

Je weet wat je niet zou willen doen, maar hebt er geen weet van wat je wel zou willen doen. Dat is het grote probleem. Misschien voel je jezelf wel een aansteller, die die de situatie zou moeten accepteren zoals deze is. Je bent bang werkloos te raken en de rekeningen niet te kunnen betalen. Maar nee, je stelt je niet aan. Een kutbaan is gewoon een kutbaan. Pak de hakbijl en zet hem erin. Weg ermee. Nu is het tijd voor jou!

Teken aan de wand 12: je droomt volop van wat je wel zou kunnen doen

Ongetwijfeld is er van alles dat je nog wilt doen in je leven, maar waar je nog niet aan toe bent gekomen. Je neemt het jezelf kwalijk dat geen van de punten op dit lijstje is afgewerkt. Dit kunnen niet alleen werk gerelateerde zaken zijn, het kan ook inhouden dat je verhuist naar een betere locatie of de ídeale relatie zoekt. Of eindelijk die vakantiebestemming eens bezoekt.

Teken aan de wand 13: harder en meer werken om de leegte op te vullen

Het is een bekende strategie: het gevoel van leegte verdrijven door je dag van begin tot einde met werk, klusjes en andere activiteiten in te delen. Je stelt jezelf hoge doelen en bent eigenlijk pas tevreden als je die haalt, niet eerder. Het risico is dat je veel te perfectionistisch wordt.

Teken aan de wand 14: je denkt terug aan wie je vroeger dacht nu te zullen zijn

Helaas: je hebt niet alles bereikt wat je vroeger dacht rond deze leeftijd dacht te bereiken. Sterker nog: je hebt slechts een paar vinkjes kunnen plaatsen. Helaas pindakaas. Jammer genoeg geldt dat voor bijna iedereen: bijna niemand maakt de eigen verwachtingen waar.

Hoe los je een quarterlife crisis op? De 6 beste tips…

quarter life crisis boeken lijst
  1. Kies een super gaaf en groot doel. Kies gewoon jouw zingeving. Zo moeilijk is het niet.
  2. Kies geen klein en saai doel. Anders kun je over een half jaartje weer opnieuw beginnen. “Ik hoop dat ik ooit mezelf inschrijf voor toneelles.” Nou, volgende week kan het geregeld zijn. Gefeliciteerd. Nee, kies voor een echt substantieel doel, zoals: “Ik sta voor een uitverkocht Delamar-theater!”
  3. Lees dit artikel over het absoluut crushen van al jouw doelen en dromen.
  4. Lees deze boeken over de quarter life crisis
  5. Bouw een familie. Serieus: geen wonder dat je in een crisis leeft als je alleen maar oppervlakkige contacten onderhoudt. Ga op zoek naar je droompartner.
  6. Word rijk. Niet omdat geld jouw ego streelt, maar wel omdat je met geld een weeshuis kunt bouwen en voedselbanken kunt helpen.
Hierna lezen:  Mindfulness: Wetenschappelijk Bewijs Oplossing Depressie [Onderzoek Radboud]

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...