Wil je leren omgaan met stress zodat je minder stress ervaart? Zoek je anti-stress-tips om (chronische) stress te verminderen? Hier ga je de beste oefeningen en tips vinden tegen stress en spanning. Lees verder voor alle 425 tips. Stay tuned!

Veel mensen ervaren stress op het werk, tijdens examens en veel mensen weten gewoon niet waarom. Wat ze wél weten: ‘Ik word gek van de stress.’ Hoe kun je op (emotionele) stress reageren en het van je afzetten? Laten we direct naar de tips gaan…

Tip 1 – Doe deze extreem simpele, praktische Japanse techniek

Bekijk hieronder deze eeuwenoude kalmeringstechniek tegen stress en doe het simpelweg na.

Tip 2 – Stress op het werk? Vraag precies wat jouw rol is

Veel mensen zeggen: ‘Ik heb stress maar ik weet niet waarom.’ Misschien is dit dan wel het antwoord dat alles verklaart…

Als je stress op je werk ervaart, komt dat in de meeste gevallen door rol-onzekerheid. Laat je baas aan jou dus precies de kaders neerleggen over wat er van je verwacht wordt en wat er niet van je verwacht hoeft te worden. Kortom: zorg ervoor dat je zekerheid schept over wat jouw rol is.

Tip 3- Een nacht goede nachtrust doet wonderen

Zorg voor één uitstekende nacht. Ga desnoods al om 18:00 of 19:00 naar bed, gewoon voor één keertje. De volgende ochtend voel je je geweldig om 5:00 (of eerder) en lijkt het probleem niet zo erg meer.

Tip 4 – Beste manier voor stress-management? Volg (weer) je hart

Stress is een boodschap dat je het contact met je hart verliest. Hoe je jezelf weer verbindt met je hart, lees je hier.

Hierna lezen:  Acceptatie & Overgave [9+ Tips] Spiritueel Wonder Voor Verdraagzaamheid

Tip 5 – Ben je je vaak zorgen aan het maken? Zet je leven op papier

minder stressen

Maak niet zomaar een to do-lijstje. Zet alles van je leven op papier. Maak zo’n drie secties:

  • Urgent: wat moet zo snel mogelijk gedaan worden?
  • To do: wat moet een keer op korte termijn gedaan worden?
  • Wish list: wat wil je gedaan hebben, waar totaal geen haast bij is?
  • Nu je toch bezig bent, maak ook een compleet vision board voor je ideale dagelijks leven.

Creëert dat al wat meer rust?

Tip 6 – Ontstressen? Lees jezelf in over piekeren

Zoals de populaire cursus ‘Nooit Meer Zorgen of Stress’ mij heeft geleerd: piekeren en stress zijn sterk met elkaar verbonden. Hoe je je hoofd met al het gepieker kalmeert, lees je hier.

Tip 7 – Gebruik anti-stress-speeltjes

Stress verminderen? Doe tijdens je pauzes je schoenen uit en zet de onderkant van je voet gewoon eens op zo’n balletje met noppen. Of gebruik andere anti-stress-producten.

Tip 8 – De oplossing kan al zo simpel zijn: luister naar ontspannende muziek

Veel mensen ervaren direct rust als ze naar rustgevende muziek luisteren. Het heft niet per se new age-muziek of mantra-muziek te zijn, maar dat soort muziek is wel speciaal gemaakt voor ontspanning en een vredig gevoel.

Tip 9 – Stress los je op door eenvoudiger te gaan leven: schrappen en weggooien

beste stress tips

Het is vrij logisch: als je overal in je huis spullen en frutsels tegenkomt, maakt dat je hoofd niet bepaald rustiger. Als je begint met dingen weg te gooien zodat je in je huis zó weinig spullen hebt dat je haast nooit meer hoeft op te ruimen, is dat een goed teken dat je in een omgeving woont die rust in je hoofd stimuleert.

Hierna lezen:  Alles Over Pleasen & Tips Om Pleasen Af Te Leren

Spullen wegdoen is niet het enige dat stress oplost. Ook niet-materiële ‘spullen’ moet je schrappen. Activiteiten en afspraken die je weinig opleveren maar veel stress kosten, moet je gewoon rigoureus schrappen.

Hoe je eenvoudiger leeft en ‘ontspult’, lees je hier.

Tip 10 t/m 34 – Zorg op de volgende manieren voor jezelf…

Voor veel mensen is het logisch. Heb je een drukke dag of week gehad? Dan ga je naar de sauna. Voor sommige mensen is extra inspiratie erg welkom om voor jezelf te zorgen. Die inspiratie vind je in dit artikel met 24 tips om voor jezelf te kiezen.

Tip 35 t/m 286 – Stap uit je hoofd, in je lijf met deze 251 tips

in je lijf tegen stress

Vaak zijn medicijnen, homeopathische pillen (en logisch nadenken al helemaal) lang niet zo’n krachtige oplossing als contact met je lichaam en je gevoel. Het lichaam is hét natuurlijke middel tegen stress en sporten is bijvoorbeeld een uitstekend medicijn! Hier vind je 251 tips om in je lijf te raken.

Tip 287 – Weet je wat voor mensen stress-bestendig zijn? Nuchtere mensen die kunnen relativeren!

We kunnen veel leren van die nuchtere mensen, hoe saai ze soms ook kunnen zijn. Als het op stress aankomt, hebben ze hun zaken goed op orde. Hier lees je precies wat het betekent om te relativeren en hier lees je hoe het is om een nuchtere Nederlander te zijn.

Over een jaar heeft datgene waar je nu over aan het stressen bent, geen enkele waarde meer.

Tip 288 t/m 426 – Test deze 138 burn-out tips

Stress zorgt voor adrenaline en als dat te vaak gebeurt, kunnen de klachten overslaan in burn-out en zelfs angst. Hier vind je de 138+ burn-out-tips.

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Gerelateerd: lees verder...