Hoe kun je zenuwen bij je presentatie of plankenkoorts oplossen? Wat als je je onzeker en zenuwachtig voelt en stress ervaart voor je presentatie, wat kun je dan doen om dat zenuwachtige gevoel weg te halen? Lees verder voor onze tips en word je zenuwen de baas!

Het is een bekend fenomeen: zenuwen tijdens het presenteren…

Zenuwen voor het presenteren – of plankenkoorts – is eigenlijk de angst om iets verkeerd te doen als iedereen naar je kijkt. Het feit dat je een publiek hebt, kan ervoor zorgen dat je erg zenuwachtig wordt en je niet meer goed kunt concentreren. Wist je dat bijna iedereen wel last heeft van plankenkoorts? Het is dus helemaal niet zo gek of ‘slecht'. Je zou het ook als gezonde spanning kunnen zien: positieve stress.

Kenmerken van zenuwen en plankenkoorts: zo herken je het…

Je kunt plankenkoorts aan een aantal dingen herkennen:

  • Je voelt onrust en kan niet goed stilzitten.
  • Je hebt zwetende handen.
  • Je mond is dan weer kurkdroog.
  • Je merkt dat je hart sneller klopt dan normaal.
  • Je zult een knoop in je maag voelen: een naar gevoel in je maag dat je krijgt als je spanning voelt. Wist je dat je maag in direct verband staat met je hersenen? Dat betekent dat als je hersenen stress ervaren, je dat bijna gelijk ook in je maag kunt voelen

Goed nieuws: dit is hartstikke normaal en gezonde stress is juist goed

Plankenkoorts is iets dat zowel beginners als professionals kan overkomen. Er is helemaal niets mis mee: het is ook niet iets dat je moet onderdrukken, ook al voelt het nog zo akelig. Plankenkoorts is juist goed voor je: het helpt je te focussen. Ook komt het stofje adrenaline vrij in je lichaam: dit stofje zorgt ervoor dat je goed kan focussen en het beste van jezelf kunt laten zien. Meestal zul je merken dat de zenuwen wegtrekken als je eenmaal in de spotlights staat.

Hierna lezen:  Afwijzing Date/Liefde: Hoe Reageren, Ermee Omgaan & Accepteren?

Tips om om te gaan met zenuwen voor het presenteren of plankenkoorts

tips tegen zenuwen en plankenkoorts bij presentaties

Een klein beetje plankenkoorts is goed voor je, maar als het teveel wordt, kan dat vervelend zijn. Je kunt het gevoel hebben dat je moet overgeven of dat je flauw gaat vallen. Het kan er ook voor zorgen dat je nooit meer in het middelpunt van de aandacht wil staan, omdat je zo’n grote hekel hebt aan het gevoel. Gelukkig zijn er tips om de plankenkoorts wat minder te maken.

Zo stop je je zenuwen onmiddellijk:

De #1 manier om zenuwen te stoppen, is door ze juist toe te laten en te voelen

Dit is een ongelooflijk essentiële tip die ook nog eens heel veel opluchting geeft: je hoeft niet te blijven strijden. Je hoeft die zenuwen niet te weerstaan. Want de volgende uitspraak is heel krachtig: what you resist, persists…

Dus: wil je van je zenuwen af? Laat ze dan juist toe. Voel ze en uit ze helemaal. In dit artikel vind je alle stappen, handvatten en inspiratie om al je gevoelens te voelen, waaronder dat zenuwachtige gevoel. Hiermee doorleef je het helemaal, waardoor het verdwijnt.

Tip #2: doe de Swish om je zenuwen te laten verdwijnen

Voel je zenuwen? Dat kun je gewoon ‘wegpoetsen' met de Swish-techniek. Hoe? Volg deze stappen:

  1. Zie in je verbeelding voor je hoe jij zenuwachtig voor het publiek je ding staat te doen.
  2. Maak een nieuw beeld in je verbeelding. Dit maal met hoe jij vol kracht, zekerheid en zelfvertrouwen door het leven beweegt.
  3. Pak het beeld van stap 1 er weer bij. Dus het beeld waarin je zenuwachtig op het podium staat. Zie dat voor je. En dan… gooi je opeens keihard het beeld van stap 2 voor je ogen. Nu zie je alleen dat krachtige beeld van stap 2.
  4. Herhaal stap 3 nog tien keer snel.
  5. Test je resultaat. Zie in jouw verbeelding dat jij op het podium staat en merk op hoe anders het nu is.

Wil je nog veel meer uitleg over deze prachtige techniek? Lees dan dit artikel over de Swish-techniek.

Tip #3: visualiseer hoe krachtig je bent

Je kunt dit zo gek maken als je wilt. Misschien zie je jezelf wel als een boxer de ring inlopen terwijl duizenden mensen je aanmoedigen. Misschien stel je jezelf wel voor dat je middenin een wervelwind staat. Misschien zie je voor je hoe jij de winnende goal maakt in het WK-voetbal.

Jep, visualisatie kan heel veel doen met jouw gevoel van zelfvertrouwen en jouw mate van zenuwen. Er is een heel leuke NLP-techniek rondom visualisatie. Dit is de submodaliteiten-techniek. Hier vind je hem.

Hierna lezen:  Beste Boeken Over Zelfvertrouwen [Top 10] [Update 2022]

Tip #4: houd bij hoe vaak je die zenuwen voelt

Wat voor zin heeft het om aan je zenuwen te werken als je niet eens weet wanneer het nou verminderd of vermeerderd is? Begin daarom nu onmiddellijk in je telefoon te turven hoe vaak je zenuwen voelt. Zo kun je gaandeweg – terwijl je bijvoorbeeld de voorgaande tips uittest – steeds kijken of dat aantal minder wordt. Meten is wegen hè.

Tip #5: wil je van zenuwen af? Bereid je goed voor

Zenuwen loslaten en zelfverzekerder worden is helemaal geen kwestie van ‘het allemaal wegdenken' met je ‘mindset'. Nee, dat willen goeroes jou laten geloven zodat ze je dure trainingen over ‘denk je sterk' kunnen verkopen. In werkelijkheid is de sterkste manier om aan je zelfvertrouwen te werken: oefenen oefenen oefenen. Want als je nauwelijks hebt geoefend, dan is het hartstikke logisch dat je zenuwen hebt: je bakt er namelijk helemaal niks van. Duh. Wil je dus van je zenuwen af, dan moet je oefenen.

Je kent het gezegde vast wel: “Een goede voorbereiding is het halve werk.” Dat geldt voor bijna alles. Als je je goed hebt voorbereid op wat je wil gaan zeggen, presenteren of als je als acteur alle woorden in je hoofd hebt zitten (als een automatisme), dan kan het bijna niet meer fout gaan. Je weet natuurlijk nooit hoe de mensen in het publiek zullen reageren, wat het licht en het geluid met je zullen doen. Maar als je goed bent voorbereid, kun je ermee om gaan.

Tip #6: je kunt zelfvertrouwen óók mentaal oefenen

Als je vaak op het podium staat of een podium toe moet spreken, dan ken je het gevoel van plankenkoorts zeker. Gelukkig word je niet helemaal ‘in het diepe’ gegooid. Iedereen met ervaring in het toespreken van mensen zal je vertellen dat je je goed kunt voorbereiden. Dit doe je door je in gedachten voor te stellen dat je al op die plek bent – hoe het er uit ziet, hoe de mensen naar je kijken en vooral: hoe perfect je alles doet. Je kunt je hersenen trainen zich voor te bereiden. De volledige techniek hiervan heet: de gedragsgenerator.

Tip #7: vertrouw op je eigen talenten, want anders heb je niks op het podium te zoeken

Even serieus: als jij zenuwen hebt omdat je niet bekwaam genoeg zou zijn om het kunstje te flikken… dan heb je ook serieus niks op het podium te zoeken. Ga naar huis en ga trainen. Net zo lang tot je daadwerkelijk bekwaam bent en je je talenten makkelijk kunt delen met de wereld. Dan gaan de zenuwen ook vanzelf weg. Ben je een professional voor wie het allemaal gesneden koek is, vertrouw daar dan op.

Hierna lezen:  Hoe ik in 4 uur van mijn presentatieangst af kwam [Spreekangst overwinnen: Tips]

Het is heel makkelijk om jezelf naar beneden te praten en overdreven kritisch te zijn. Maar daar schiet je helemaal niets mee op. Zelfvertrouwen is niet hetzelfde als jezelf helemaal geweldig vinden. Zelfvertrouwen is de kunst te weten waar je goed in bent (en waar je niet goed in bent). Je bouwt zelfvertrouwen op als je je kennis verbreed, als je meer ervaringen opdoet. Ervaring opdoen, kan ook de mist ingaan betekenen. Het is belangrijk dat je overal van leert.

Tip #8: blijf rustig ademhalen

Plankenkoorts voel je in je lichaam, vooral in je maag. Het is een fysiek gevoel. Gelukkig kun je dit gevoel wat naar de achtergrond verdrijven, door je op een ander gevoel of een andere sensatie in je lichaam te focussen. Je kunt al je aandacht richten op het ritme van je ademhaling.

Tip #9: focus op waar je wel controle over uitvoert en dat is jouw eigen prestatie

“Focussen op wat je kunt controleren” klinkt misschien een beetje vaag. Als je een optreden hebt, betekent dit dat je je alleen hoeft druk te maken over je eigen prestatie, niet over die van anderen (je hebt hier namelijk geen controle over). Je hebt ook geen controle over iets als het licht of het publiek. Je kunt niet bepalen hoeveel mensen jouw voorstelling zullen zien en ook niet wat ze ervan zullen denken. Hoe meer je daarbij stil staat, hoe nerveuzer je wordt.

Tip #10: verander je gemoedstoestand

Dit is eigenlijk de NLP-tip. Zorg dat je goed voorbereid bent en ga op de dag van de presentatie naar de sauna. Ontspan helemaal zodat je met die gemoedstoestand ook op het podium stapt. Het heeft helemaal geen zin om de dagen of uren voor je optreden alleen maar met het optreden bezig te zijn. Als je je goed hebt voorbereid, is er dan toch niets meer dat je kunt doen. Zodra je weet dat het met je voorbereiding wel goed zit, kun je het beste afleiding gaan zoeken. Hoe doe je dat? Zoals jij wil! Je kunt een stukje wandelen, lekker naar muziek luisteren, een boek lezen, film of serie kijken. Je kunt zelfs gaan gamen. Kortom: doe iets aan je gemoedstoestand.

Omgaan met druk en wedstrijdspanning? Doe dit…

Tot slot hebben we nog een gerelateerd artikel voor je rondom hetzelfde thema. Lees dat zeker ook, het heeft ook een heel interessante invalshoek voor het omgaan met zenuwen.

Omgaan Met Druk & Wedstrijdspanning: Mentale Voorbereiding-Tips >>>

Gerelateerd: lees verder...