coach

Assertiever worden? [Lijst] 18 kenmerken van assertief gedrag

Hoe kan ik assertief gedrag vertonen? De mensen waarmee je omgaat, moeten voelen dat ze met een assertief en zelfverzekerd persoon te maken hebben, want mensen gaan graag om met zekere en assertieve mensen. Assertiviteits-kenmerken zijn erg belangrijk om te ontwikkelen. Hoe kun je assertief worden? Lees dit artikel.

coach

Gedrag van iemand met assertiviteit en autoriteit: 18 tips/kenmerken

Onderstaande gedragseigenschappen zorgen niet alleen voor meer assertiviteit, ze hebben ook het effect dat ze autoriteit en leiderschap uitstralen.

  1. Je hebt respect voor jezelf en je bewaakt je grenzen. Dat betekent dat je voor jezelf kunt opkomen, voor jezelf kunt kiezen en gewoon nee kunt zeggen. Het zijn maar drie letters: nee! Simpel, toch?
  2. Stiltetolerantie. Dat houdt bijvoorbeeld in dat wanneer iemand je een vraag stelt, je een paar seconden wacht voordat je antwoord geeft. Ook kun je dit gebruiken nadat je zelf een vraag stelt om zo meer informatie naar de oppervlakte te halen. De ander zal de stilte namelijk automatisch opvullen met waardevolle informatie. Tot slot is stiltetolerantie belangrijk om de ander de tijd te geven een bepaalde state (gemoedstoestand) volledig te betreden.
  3. Altijd 2 seconden wachten voor je reageert. Wanneer je direct na iemand reageert, zal zelfs de meest effectieve of de meest gevatte opmerking al zijn kracht missen.
  4. Langzaam spreektempo. Vergelijk “Er was eens een koning en twee prinsen” met “Er was eens… een koning… en twee prinsen.” Langzaam praten zorgt er daarnaast voor dat je gesprekspartner je beter kan begrijpen en zich makkelijker op je verhaal kan focussen.
  5. Langzaam looptempo. Een derde van je normale snelheid.
  6. Vloeiende, langzame overgangen van gezichtsuitdrukkingen, zoals lachen.
  7. Duidelijk spreekvolume.
  8. Lage stem.
  9. Vloeiende, langzame bewegingen. Alsof je onder water bent. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor je oogbewegingen.
  10. De coach moet geen persoon zijn die anderen mensen probeert te ‘pleasen’. Als iemand je aanspreekt of roept excuseer je de persoon waarmee je op dat moment mee bezig was of maak je de bezigheid af. Daarna draai je rustig naar de persoon die je aansprak. Snel en direct reageren impliceert dat je validatie zoekt, en als coach moet je juist de persoon zijn die validatie uitdeelt. Als je altijd meteen wil doen wat andere mensen willen zal je ze juist gaan irriteren.
  11. Neem veel ruimte in en ga niet direct uit de weg voor mensen.
  12. Oogcontact wordt vastgehouden. De coach is bij voorkeur de laatste persoon die het oogcontact verbreekt. Knipper regelmatig met je ogen om dit natuurlijk te maken en zorg er wel voor dat je ook wegkijkt zodra de cliënt wegkijkt. Hier is de truc om het oogcontact aan te kunnen houden: iedere vijf tot tien seconden wissel je van het oog waar je naar kijkt. Het zorgt er bovendien voor dat je ogen glinsteren. Dat wekt het idee dat je heel geïnteresseerd bent in wat de ander aan het vertellen is.” Als je eens in de zoveel tijd weg wil kijken, kun je een driehoek maken van het linker oog naar het rechter oog naar de neus.
  13. Alle zinnen afmaken die je start. Sterke, laag eindigende zinnen, het volume vasthoudend.
  14. Ontspannen…
  15. Command tone down, of ‘downtalk’. Zet aan het einde van iedere zin die je uitspreekt ook daadwerkelijk een punt. Dat doe je door met je stem omlaag te gaan tijdens het laatste woord van de zin, eventueel gevolgd met een of twee seconden pauze. Hierdoor word je geloofd en kom je als een leider over die de cliënt ook echt wil gaan volgen. Je kunt er nog een stapje verder mee gaan door dit ook in een vraag te gebruiken. Je laat dus klinken alsof er niet eens een vraagteken in de zin zit: “Kan je alsjeblieft het raam dicht” “Hoe oud ben je.” Punt. “Vertel me wat je het leukste vind aan je werk.” Punt.
  16. Subtiliteit is een eigenschap van coaches en leiders. Lichtjes knikken is bijvoorbeeld subtieler dan hevig knikkend, en glimlachen is überhaupt subtieler dan knikken.
  17. Als coach ben jij de charismatische persoon die validatie, acceptatie en bemoedigingen uitdeelt. De definitie van charisma is laten zien hoe goed de anderen zijn.
  18. Zie eruit als een belangrijk persoon en straal dat uit, met een assertieve houding en assertieve lichaamstaal, en voel je als een belangrijk persoon met belangrijk werk.

Oefening – Assertief lopen

Loop naar een ruimte met veel mensen en loop door de mensen heen, zonder van je pad af te wijken. Laat anderen voor jou aan de kant gaan. Als je tegen ze aan botst: so be it. Dat is dan een mooie kans om je  vriendelijkheid te trainen.

Oefening – Een coach moet assertiviteit en zelfvertrouwen hebben

assertiviteit vergroten assertief gedrag

Voor de coach is zekerheid essentieel. Het gevoel van: ‘Ik kan je helpen!’ Je moet dus zelfvertrouwen hebben. Een rotsvaste energie om je heen. Dus voordat je iemand coacht, moet je zelf in state raken: ‘go first.’ Met de volgende zelfhypnose kun je dit voor elkaar krijgen:

  • Zet je handpalmen plat tegen elkaar, in een soort gebedspositie.
  • Wrijf ze en focus op de verandering van de temperatuur. Voel dat de warmte op aan het bouwen is in een paar minuten.
  • Houd je handen wat van elkaar af.
  • En focus op de ruimte tussen die handen. Terwijl je ogen op de ruimte daartussen focussen, kan je mind focussen op de gevoelens in de palmen van je hand. En waarschijnlijk voel je de verschillen daar. Misschien beginnen je handen te tintelen, of misschien is het een warmer gevoel.
  • Begin de kracht te voelen. Misschien sta je je handen toe je handen van elkaar af, of naar elkaar toe te gaan, heel lichtjes…
  • Totdat je voelt dat er een magnetische kracht ontstaat, het kan een trekkend gevoel of een duwend gevoel zijn, of een tinteling. Focus je aandacht op het gevoel in je hand tot een van die dingen ontstaat.
  • Laat het me weten wanneer je het hebt. Wat ervaar je?
  • Sta je handen toe te doen wat ze doen, of dat nou naar elkaar toe is of van elkaar af. Laat ze maar bewegen.
  • Focus je aandacht op dat gevoel van tinteling. Dat gevoel van energie die je handen van elkaar af doet bewegen.
  • Voel je vrij om je ogen dicht te doen op dit moment. En voel die energie. En voel dat die energie je handen te omringen. Misschien dat die energie gaat reizen over je armen, ellebogen, schouders… Sta toe en voel het verspreiden en voel het nestelen over je hele lichaam. Het kan een comfortabele tinteling, een comfortabele warmte of een comfortabele ontspanning zijn.
  • En om deze comfort, deze innerlijke vrede zich echt goed uit te laten spreiden: alles wat je daarvoor hoeft te doen is je aandacht op je handen te vestigen, en de energie die je handen van elkaar afdrijft of naar elkaar toe trekt.
  • Wanneer je handen automatisch gaan bewegen, voel je gewoon maar die vrede, die rust die nog verder verdiept wordt en versterkt wordt. Voel het gewoon maar, en sta het toe te groeien.
  • En je aandacht gaat naar je handen en naar de energie die dat gevoel van vrede veroorzaakt en laat groeien. En sta toe daarop te focussen en het te laten groeien, zodat je intens kunt herinneren hoe deze State voelt. Onthoud het zodat je het op ieder moment kan vinden en gebruiken als je het nodig hebt.
  • En als je het sterker  wil maken, focus je weer op je handen, die bewegen… Voel je die kracht je handen bewegen, en die kracht die je handen beweegt,  versterkt en vergroot het gevoel van vrede en comfort.
  • En als je dat gevoel hebt gememoreerd, kun je weer fris en alert terugkomen.
  • Future pace: nu repeteer je de coachingssituatie die gaat komen. Ook achterwaarts totdat het soepel gaat. Zie dat de druk die je tegenkomt je vastberadenheid versterkt om de state te houden. Zie ook de gevolgen van het bereiken ervan. Geniet daarvan.

Bekijk deze video over assertiviteit van 365 Dagen Succesvol

Goed, dit waren de tips om op oppervlakteniveau aan je assertiviteit en zelfvertrouwen te werken. Wil je pas écht grondig aan je zelfvertrouwen werken? Lees dan dit artikel over het vergroten van je zelfvertrouwen.

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren & deel dit met je vrienden! Sharing is Caring.