Wat is het verschil tussen emotioneel volwassen en onvolwassen gedrag? Hoe kun je je bewust worden van emotioneel onvolwassen gedrag, zodat je er wat aan kunt doen? Lees verder… 

Kenmerken emotioneel onvolwassen gedrag

  • Gespannen en geprikkeld.
  • Je toont je niet graag kwetsbaar en schaamte wil je vermijden.
  • Je ergert je continu aan anderen.
  • Weigeren te bekennen dat je zelf ook iets fout hebt gedaan.
  • Niet openstaan voor het leren van nieuwe dingen.
  • Je hebt kritiek op anderen.
  • Je zin doordrijvend.
  • Passief, laks en apathisch.
  • Anderen de schuld geven, zelfs van je eigen problemen.
  • Je houding verander je zelden of nooit.
  • Je vertoont zelden positief, gezellig en vrolijk gedrag.
  • Je kunt niet met tegenslag omgaan.
  • Je blijft hangen in negatieve emoties.
  • Je wordt omschreven als ‘lastig in de omgang’.
  • Je laat je pessimistisch en cynisch uit.
  • Egocentrisme: alles draait om jou en je hebt geen inlevingsvermogen voor anderen. Je geeft dan ook niet spontaan aandacht aan anderen.
  • Moeilijk om afspraken mee te maken.
  • Kinderlijk gedrag bij ouderen. Je bent een volwassene met kinderlijk gedrag.

Kenmerken emotioneel volwassen gedrag

  • Open staan voor meningen, informatie en advies van anderen. Je bent leergierig en vergaard graag kennis.
  • Je weet met humor om te gaan. Je kunt relativeren en om jezelf lachen.
  • Flexibele omgang met teleurstellingen en het vermogen om weer op te staan en de rug te rechten.
  • Makkelijk in de omgang.
  • Je lacht regelmatig.
  • Geen kritiek aan anderen.
  • Je bent op je gemak, ontspannen, vredig en kalm.
  • Niet zeurend en vastbijtend, maar flexibel in houding.
  • Verantwoordelijkheid voor je eigendommen, andermans eigendommen, jezelf en andere mensen.
  • Optimistisch.
Hierna lezen:  Hoe Socialer Worden? 42 Tips [Sociale Vaardigheden Verbeteren] [Lijst]

Kan ik er ook wat aan doen en weer emotioneel gezond gedrag ontwikkelen?

Er zijn altijd twee gigantische stappen die je kunt nemen om (weer) emotioneel volwassen gedrag te ontwikkelen.

  • Ontvang feedback: vraag aan mensen in je omgeving wat je zou kunnen verbeteren. Stel vervolgens als doel om hier de komende tijd aan te werken.
  • Vaak komt emotionele instabiliteit door stress. Werk aan je stress-niveau en merk op dat je opeens meer kracht kunt vinden om emotioneel volwassen gedrag op te brengen.

Op jouw geluk!

Bekijk deze bonuspagina

Er is veel te ontdekken in deze blogartikelen, maar hoe breng je het in de praktijk? En waar te beginnen? Ik heb een praktisch doe-boek voor je samengesteld waarmee je NLP stapje voor stapje in je leven verweeft. Neem hier een kijkje.

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Gerelateerd: lees verder...