Hoe kun je krachtig en respectvol opkomen voor jezelf? Het is gewoon te leren als je de juiste methodes kent. Wij vertellen het je in dit artikel met een how-to en tips. Lees verder…

Opkomen voor jezelf: zo pak je dat aan

Iedereen wil toch voor zichzelf opkomen? Maar waarom lukt het ons dan niet altijd? Dat is precies wat we in dit artikel gaan bespreken: we leggen je uit wat voor jezelf opkomen precies inhoudt en hoe je dit het beste kunt aanpakken? Voor jezelf opkomen betekent niet dat je altijd je zin wilt hebben, maar dat je op tijd je grenzen aan kunt geven. Je laat zien wat je prima vindt en wat niet. Zo krijgen anderen een beter beeld van wie je bent en hoe je in elkaar zit.

Alvast de 4 belangrijkste tips om voor jezelf op te komen

Wat zijn de vier grootste dingen die je kunt doen om direct meer voor jezelf op te kunnen komen? Volg onderstaande tips op en ontwikkel deze kwaliteiten:

Tip 1: wees assertief

Er bestaat een vaardigheid die het heel simpel maakt om voor jezelf op te komen: assertiviteit. Als jij assertiviteit belangrijk gaat vinden in je leven, ga je eenvoudig voor jezelf opkomen. Hier vind je alle tips om assertiever te worden.

Tip 2: ken en bescherm je grenzen

Als jij jouw grenzen kent én actief beschermt, kom je super makkelijk voor jezelf op in iedere situatie. Wij geven je de tip om hier echt een punt van te maken in je leven. In dit artikel vind je alle tips om je grenzen te stellen en te beschermen.

Tip 3: leer nee zeggen

Deze is zó simpel… Maak van het woordje nee een gewoonte. Laat dit simpele woord makkelijker over je lippen komen. Dit is gewoon te trainen. Hier vind je alle tips om respectvol nee te zeggen.

Hierna lezen:  Om hulp durven vragen (en aanvaarden) lastig? Stop!

Tip 4: zet jezelf centraal in je leven

Ga bij jezelf na: let jij meer op anderen of let jij meer op jezelf? Wellicht is dit te ver uit evenwicht richting anderen toe. Dat betekent dat je wat meer aan jezelf mag denken: wat wil jij? Lees ons artikel: Goed Voor Jezelf Zorgen & Kiezen? (26 Tips!) Lief Zijn Voor Jezelf

Tip 5: leer verwachtingsmanagement toe te passen

Het is erg belangrijk om de vaardigheid van verwachtingsmanagement te ontwikkelen voor jezelf. Hierdoor kun je zeggen: “verwacht van deze relatie niet dat ik…” of: “Als je mij deze opdracht wilt geven, kun je niet verwachten dat ik iedere dag wakker gebeld kan worden…” Lees meer in dit artikel: Verwachtingen managen, hoe dan? Tips, technieken & voorbeelden

Nog meer tips om voor jezelf op te komen…

Laten we nu wat dieper in de tips duiken…

Communiceren is belangrijk

Voor jezelf opkomen heeft te maken met goed kunnen communiceren met anderen. Andere mensen weten namelijk niet automatisch hoe jij in elkaar zit en waar je precies behoefte aan hebt. Het is aan jou dit goed duidelijk te maken. Dat doe je door op tijd grenzen te stellen. Jezelf laten horen, wordt ook wel “assertief zijn” genoemd. Mensen met een goed, gezond en positief zelfbeeld zullen makkelijker voor zichzelf opkomen dan mensen met een negatief zelfbeeld.

Een negatief zelfbeeld helpt niet mee

Een negatief zelfbeeld hebben, betekent dat je jezelf minder goed, aardig, interessant of leuk vindt dan een ander. Vaak is daar geen rationele reden toe. Het is puur een gevoel. Voor mensen met een negatief zelfbeeld is “nee” zeggen vaak moeilijk. Je kunt namelijk het idee krijgen dat anderen je niet mogen of je minder sympathiek vindt als je ze tegenspreekt. Maar dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk: andere mensen zeggen ook nee als ze iets niet willen.

Hoe krijg je een positief zelfbeeld?

Een positief zelfbeeld krijg je niet van de ene op de andere dag. Het is een proces waar heel wat tijd in gaat zitten. Je moet tijd in jezelf investeren, wil je meer van jezelf gaan houden. Wat je in ieder geval niet mag vergeten, is dat je niet moet proberen iemand anders te zijn dan wie je nu bent. Je bent al goed zoals je nu bent. Het enige waar je op moet focussen, is dat je de best mogelijke versie van jezelf bent. Hoe komt jouw persoonlijkheid het best tot zijn recht?

Ga uitdagingen aan

Als je je zelfbeeld wil verbeteren, zul je moeten leren uitdagingen aan te gaan. Dat hoeven geen hele grote uitdagingen te zijn. Het is zelfs beter als je kleine stapjes neemt en je jezelf elke keer beloont dat je je grenzen weet te verleggen. Vind je het moeilijk iemand aan te spreken? Of te zeggen wat je vindt? Begin hier dan mee bij mensen die dichtbij je staan.

Hierna lezen:  Stress Verminderen? 181 Anti-Stress-Tips Die Je Niet Kende

Voor jezelf opkomen? Volg deze snelle tips op…

Hieronder een aantal nuttige tips voor goed voor jezelf opkomen:

  • Als je je grenzen aangeeft, vertel dan ook waarom je iets niet wil of prettig vindt
  • Zorg dat je kalm blijft als je je grenzen aangeeft (ben je boos of gespannen, dan kan de ander zich aangevallen voelen)
  • Vraag ook de mening en het perspectief van de ander (zodat je eventueel naar een compromis op zoek kunt gaan)
  • Wees altijd vriendelijk (lachen helpt)
  • Geef andere mensen complimenten en toon je betrokkenheid
  • Leer te luisteren naar de mening van anderen (je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het is wel belangrijk dat je vraagt waarom de ander iets zegt)
  • Deel je mening als je iets gevraagd wordt
  • Benoem expliciet wat jouw mening is, in van plaats van meer algemeen te blijven (“ik vind… belangrijk), in plaats van “het is misschien belangrijk dat…”)

Hier heb je recht op

Bij het aangeven van je grenzen, heb je op een aantal dingen recht. Je mag deze assertieve rechten niet vergeten:

  • Jij bent niet verantwoordelijk voor andermans problemen (al mag je natuurlijk wel een handje helpen als de ander jou daar beleefd om vraagt – die ander mag niet eisen dat je helpt)
  • Je hebt het recht je mening te geven (geef wel aan waarom je tot die mening bent gekomen)
  • Als je iets niet begrijpt, of iets niet weet, maak dat de ander duidelijk
  • Fouten maken mag, zolang je er zelf de verantwoordelijkheid voor draagt
  • Je hoeft niet per se iets te doen alleen maar om door de ander aardig gevonden te worden.

Je zelfvertrouwen vergroten

Hoe doe je dat: je zelfvertrouwen vergroten? Heel simpel eigenlijk: nog eens vijf dingen op aan jezelf die heel positief zijn. Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld dat je geduldig bent met anderen, dat je van dieren houdt, of dat je nooit ruzie maakt. Je hoeft echt geen supermens te zijn om positieve eigenschappen te hebben. Iedereen heeft positieve eigenschappen, dus ook jij.

Wees voorbereid op deze persoonlijkheden op de werkplek

Op de werkplek kom je vaak vier verschillende persoonlijkheden tegen:

  • Agressief

Mensen met een agressieve werkhouding reageren vaak vijandig en zijn ook nog eens vaak onbeleefd. Ze vervreemden zich van anderen (en zijn stiekem ook helemaal niet geliefd).

  • Assertief

Assertieve mensen komen echt voor zichzelf op, maar houden ook rekening met anderen. Ze kijken niet alleen naar hun eigen wensen en behoeften, maar ook met die van collega’s. Assertieve mensen zullen vaak initiatief tonen, maar zullen ook aan anderen vragen hoe ze over iets denken. Assertieve mensen kunnen goed met anderen communiceren en zijn vaak populair.

  • Passief agressief
Hierna lezen:  Zelfvertrouwen Vergroten, Hoe? 58 Tips [Direct Opbouwen]

Een passief agressief iemand zal zich niet snel uitspreken over zijn onvrede, maar zal wel veel last hebben van negatieve gevoelens. Vaak herken je een passief agressief iemand aan zijn daden.

  • Passief

Een passief iemand gaat uitdagingen uit de weg en heeft een hekel aan conflicten. Te passief zijn is nooit goed, omdat je hiermee het risico loopt een “voetveeg” te worden. Spreek jezelf dus uit.

Voor jezelf opkomen: YouTube advies

Expert Academy laat je zien hoe je assertief kunt zijn en beter voor jezelf leert opkomen:

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...