Ben je teleurgesteld in mensen? Zou je hierover wat meer begrip willen vinden? In dit artikel vind je tips, voorbeelden en spreuken over teleurstelling en teleurgesteld zijn in de wereld.

Teleurgesteld in de wereld & de mensen in de wereld

Ben je diep teleurgesteld in mensen? Bijvoorbeeld omdat ze beloften hebben gebroken of omdat ze iets gedaan hebben dat tegen jouw verwachtingen in ging? In de komende paragrafen vind je herkenning en aanmoediging…

Gedicht over de verborgen kracht van teleurstelling

Lees onderstaand gedicht eens van Ella Wheeler Wilcox:

Because of the fullness of what I had
All that I have seems void and vain.
If I had not been happy, I were not sad,
Though my salt is savorless, why complain?
–  Ella Wheeler Wilcox

Merk je iets op uit bovenstaand gedicht? Zonder teleurstelling, geen geluk. Blijf jezelf dus openstellen voor mogelijke teleurstellingen. Neem het risico van teleurgesteld kunnen worden, want dan kun je ook heel veel geluk winnen. Meer tips over dit principe van risico, vind je in dit artikel over kwetsbaarheid.

Teleurgesteld in partner

teleurgesteld in liefde

Teleurgesteld in de liefde? Dat komt vrij vaak voor. En gelukkig maar! “Wat!! Hoe durf je dat te zeggen!” Rustig maar, ik weet dat je hartezeer hebt, maar ik vind je ook een held. Heb je de vorige paragraaf al gelezen? Je hebt jezelf opengesteld voor de liefde, en daar hoort nou eenmaal de kans op afwijzing en teleurstelling bij.

Zonder het ene kun je het andere niet hebben. Je bent een held omdat je voor dat ene bent gegaan, want er zijn heel veel mensen die niet eens durven voor de liefde te gaan, omdat ze ook niet met de teleurstelling te maken willen krijgen. Dat noem ik zwakte. Jij bent juist sterk geweest!

Partners gaan elkaar 100% zeker pijn doen en teleurstellen. Daardoor kunnen ze ook het tegenovergestelde aspect van liefde kennen.

Wil je alleen maar de liefde, en niet de teleurstelling? Dat noemen we voorwaardelijke liefde. Dat is egoïstisch en dat noemen we niet eens liefde. Kies voor onvoorwaardelijke liefde, en accepteer de teleurstelling die daarbij hoort.

Teleurgesteld in vriendschap

Ook voelen veel mensen zich wel eens gekwetst in vriendschap. Misschien zou je wel eens vergeten kunnen worden door vrienden. Als vriendschap je op deze manier pijn doet, dan komt dat hard aan.

Maar ook hier komen we terug bij onvoorwaardelijkheid. Kies ook hier voor onvoorwaardelijke vriendschap. Dat je vrienden precies doen wat jij wilt, kun je van de ander niet verlangen. Dat is namelijk een voorwaarde. Ga voor onvoorwaardelijke vriendschap.

En ja, sommige vriendschappen moet je evalueren en misschien wel loslaten. Behoud die enkele vriendschappen die jij de moeite waard vind.

Laat merken dat je teleurgesteld bent

Zoals je in de vorige paragrafen leerde: ga vol voor de mogelijkheid om om teleurgesteld te worden. En als je je dan een keertje teleurgesteld voelt, laat het de ander gerust weten.

Houd het wel bij jezelf. Vertel enkel jouw gevoel. Eis niks van de ander, maar laat wel je gevoelens weten. Dit noemen we geweldloos communiceren.

Verwacht dat je vrij weinig van anderen gaat krijgen

Vind het niet erg dat anderen je teleurstellen! Het is namelijk normaal. Wie ben jij wel niet om te verlangen dat niemand je ooit zal teleurstellen! Ben je God? Moet iedereen alles precies doen wat je wilt? Die controle-dwang leidt vroeg of laat tot een burn-out. Logisch, want het werk van God is héél zwaar voor een mens.

Kortom: doe aan verwachtingsmanagement! Om precies te zijn: verwachtingsmanagement voor jezelf. Verwacht helemaal niks van anderen. Zij gaan jou niet per se bezorgen wat jij wilt. Ga daar in ieder geval niet van uit, want ja, dan zal je heel vaak teleurgesteld worden.

Wil je blij worden? Succes behalen? Avonturen beleven? Je zal het toch echt zelf moeten doen. Daarna zullen misschien anderen inhaken en bijdragen, maar jij moet eerst aangetoond hebben dat jij verantwoordelijkheid voor je eigen geluk kunt nemen en dat je bereid bent om dat ook te doen. Pas dan verzamel je mensen om je heen die jou niet zullen teleurstellen.

Mensen zijn totaal onbekwaam

  • De meeste communicatie-professionals… zijn juist heel slecht in communiceren.
  • De meeste mindfulness-leraren… zijn de meest gestreste mensen die je je maar kunt voorstellen.
  • De meeste charisma-trainers… hebben het charisma van een putjesschepper.
  • Marketeers zitten vol praatjes en dure woorden… en drukken uiteindelijk gewoon op de knop ‘bericht promoten’ op Facebook.

Wees dus alsjeblieft niet teleurgesteld in je mindfulness-leraar. Dacht je echt dat hij/zij verlicht was? Leg de lat lager.

En dat is niet erg. We betalen coaches om te zitten en te luisteren. Niet voor allerlei kunstjes en magie. We betalen trainers om in de ochtend een of andere leuke energizer te doen, een model te tekenen op een bord en ons vervolgens een oefeningetje te laten doen. We betalen marketeers om op een boost-knop op Facebook te drukken. Niet meer.

Mensen voeren geen werk uit

Marketingmensen…. creatieve mensen… maar ook andere beroepen staan bekend om hun blabla-beloftes zonder dat ze vervolgens iets zinnigs voor je doen. Ga er niet standaard vanuit dat wanneer je iemand een paar duizend euro betaalt, dat de ander dan ook serieus voor je aan de slag gaat. Het heeft vaak niet eens te maken met willen, maar met kunnen.

De agenda van een gemiddeld persoon zit namelijk zó vol – en zijn/haar hoofd trouwens ook – dat de meeste mensen geen mentale kracht hebben om eraan te denken dat ze jou nog iets moeten leveren omdat jij ze ooit een paar duizend euro hebt betaald. Ze stellen het uit en/of dwingen zichzelf ertoe om er helemaal niet meer aan te denken om hun belofte aan jou nog in te willigen.

Ze kunnen het gewoon niet. Volle agenda, vol hoofd en op het randje van uitputting. Tsja, en dan moeten ze even aan zichzelf denken. Dat jij op eerlijke wijze nog iets van ze tegoed hebt, maakt al lang niet meer uit.

Heb je 70.000 euro te ‘investeren’ door anderen in te huren? Verwacht weinig resultaat

Stel dat je net een bedrijfje hebt opgestart. Je hebt zojuist 70.000 euro gespaard, geërfd of geleend. Wellicht denk je dan: “Perfect! Als ik dat geld aan een marketingbureau geef, zorgen zij er wel voor dat mijn bedrijf gaat groeien en dat er tientallen klanten bijkomen!” 

Hahahahahah hahahahaha ha ha haha haha hah  aha ha  hahahahahahahahah ahahahahaha (even op ademkomen…) hahahahahaha hahahahhahahahahahah hahahahaha ahhahaha hahahahahah ahahhahahaha.

Weet je wat dat marketingbureau met jouw 70.000 euro gaat doen? Vier mooi ontworpen – of niet zo mooi ontworpen – ‘landing pages’ maken, een huisstijl kiezen bestaande uit zalmroze en pastel-groen, een ‘webtekst’ aanleveren van drie simpele paragrafen en tot slot een Facebook-bericht live zetten en vervolgens op ‘bericht boosten’ klikken, waarvoor je ook weer 3.000 euro extra per maand mag betalen.

Het spijt je het aan je te moeten meedelen, maar na bovenstaande activiteiten zijn we twee maanden verder en is die 70.000 euro toch echt (in rook) op (gegaan). Dat marketingbureau moet namelijk ook zijn kantoorpand en personeel kunnen betalen. 150 euro tot 200 euro per uur is heel gangbaar. Zij hebben jouw 70.000 euro daar hard voor nodig. Als je geluk hebt, heeft de hele campagne je een extra klant van 5.000 euro opgeleverd.

Slim gedacht hoor: anderen het werk laten doen en op magische wijze rijk worden. Maar zo werkt het niet per se. De meest succesvolle bedrijven die we kennen, zoals Coolblue en Apple, begonnen gewoon in een garage of zolderkamer, waarin de oprichters zelf hard aan het werk waren. Al die bloed, zweet en tranen die ze in hun bedrijf stopten, zouden er nooit zijn geweest als ze 70.000 euro van hun spaargeld naar een creatief bureautje hadden gesmeten.

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken.
– Johan Cruijff

Mensen liegen

Ga er niet van uit dat anderen standaard altijd de waarheid spreken. En jij trouwens ook niet. We liegen ongeveer 1,65 keer per dag. Wees niet teleurgesteld als anderen liegen. Het is jammer genoeg normaal.

En ja, mensen doen ook vaak loze beloftes. Laten we het voorbeeld nemen van creatieve marketingbureaus. Lukt het jou om een website van een marketingbureau te vinden waarin ze beloven om middelmatig werk te leveren? Nee, maar ze leveren wel bijna allemaal middelmatig werk. Niks mis mee – want er is een berg werk met maar weinig personeel – maar trap er niet in als ze gouden bergen en tientallen nieuwe klanten beloven.

Mensen beloven Michelin-kwaliteit, maar leveren een kroket uit de snackbar

Hoe normaal vind je het om een frietje te halen bij de snackbar? Met een kroketje erbij? Of om een broodje te halen bij Subway? Of een koffietje bij de Hema die de verkoopster voor jou uit de automaat haalt?

Bovenstaande voorbeelden vinden we heel normaal. Prima toch? Even een broodje van de Subway. De salami is hard, de saus is heel zout en het brood is niet kraakvers. Gewoon normaal eten. Ook vindt de gemiddelde Nederlander het prima om een goedkoop koffietje van een automaatje te krijgen.

We weten in bovenstaande voorbeelden wat we krijgen: gewoon eten en gewone koffie. We gaan niet iedere dag of iedere week naar een Michelin-restaurant. Sterker nog: het straatbeeld wordt gedomineerd door goedkope cafetaria’s en dönerzaken. Laat me je dan deze vraag stellen:

Waarom verwachten we van bepaalde andere diensten, zoals marketingbureaus, standaard dat we Michelin-kwaliteit krijgen?

Het is hartstikke logisch dat een marketingbureau matig werk aflevert! Sterker nog: veel marketingbureaus halen opdrachten binnen en zetten vervolgens goedkope stagiaires of Fiverr-krachten uit Oost-Europa in om jouw opdracht uit te voeren.

Stop eens Michelin-kwaliteit van iedereen te verwachten. Dat is toch niet logisch? En ja, dan vind ik ook dat die marketingbureaus geen loze beloftes moeten doen, maar dat punt hebben we al besproken.

Mensen geven je nooit iets terug als je ze iets geleend hebt

lui en niks doen

DVD’tje uitgeleend? Boek uitgeleend? Verwacht niet dat je hem ooit nog terug gaat zien. Met het woordje ‘lenen’ is iets mysterieus aan de hand. Mensen vergeten het terug te geven en vaak vinden ze het zelfs – op de een of andere manier – normaal om het niet terug te hoeven geven.

In bepaalde landen is het zelfs algemeen geaccepteerd dat je je geld nooit meer terugziet als je bijvoorbeeld 10.000 euro uitleent aan een ‘vriend’. Dat wordt gewoon officieus een gift. Leen dus nooit iets uit. En leen ook nooit een boek, maar koop het gewoon zelf. Met een paar tientjes bespaar je een zuur randje aan een vriendschap.

Mensen leggen claims bij je neer

Een voorbeeldje. Stel dat Marie haar mobieltje heeft gepakt, een boekje op tafel heeft gezet en vervolgens een foto van het boekje heeft gemaakt. Twee minuten later staat haar zelfgenomen foto op haar website.

Vervolgens gebruik jij per ongeluk Marie’s foto zonder toestemming op jouw website. Het is op de een of andere manier vanuit een draft in het uiteindelijke eindresultaat terechtgekomen. Foutje, kan gebeuren.

Marietje mag echter een claim van duizenden euro’s bij je neerleggen. Natuurlijk doet Marie dat ook gezellig. Met een foto die ze in twee minuten heeft gemaakt, weet ze hierdoor duizenden euro’s te verdienen.

Mensen willen hun kleinste ideeën en werkjes beschermen. Terecht. Het is goed om origineel werk te beschermen. Maar wees erop voorbereid dat er ook mensen zijn die jou maar al te graag maximaal willen uitbuiten via de letter van de wet als je per ongeluk een klein foutje zonder enige schade maakt.

Gelukkig leven we in Nederland – in Amerika moet je al helemaal oppassen. Trouwens, ik heb bedacht dat er in Amerika een grotere claim-cultuur heerst dan in Nederland, dus waag het niet om dat weetje ook op jouw blog te zetten! 😉

Teleurgesteld in vrijwilligers? Laat gaan…

Als je een keertje teleurgesteld bent in vrijwilligers, haal dan even goed adem. De vereniging van eigenaren van jouw flatgebouw? De coördinatoren van de religieuze groepering waar je bij zit? Het Rode Kruis? Het zijn vrijwilligers. Zou jij het beter doen als jij niks betaald zou krijgen? Laat lekker gaan.

Voor honderden euro’s opgelicht door een ‘training’? Soms had je het kunnen weten…

geld verliezen online

Heb je honderden of duizenden euro’s betaald voor een (online) training en was het vlees noch vis? Kijk dan nog eens goed naar hoe de trainer zichzelf aankondigde en hoe de cursus gepresenteerd werd op de verkooppagina.

De volgende kreten hadden al lang duidelijk moeten maken dat je niet echt een concrete vaardigheid zou gaan leren:

“Ik heb mij drie jaar ondergedompeld in trainingen, seminars, podcasts en boeken. Daarin ben ik veel tips tegengekomen. Die tips ga ik nu met jou delen!”

Met het bovenstaande zijn twee dingen mis: deze trainer heeft zelf al zijn kennis via tweedehands advies opgedaan – zonder enige praktijkervaring om het echt te integreren. Vervolgens ga jij al die tips aanhoren, wat het tot iets derdehands maakt.

Laten we naar de volgende kijken:

“Mijn prestaties? Nou, ik heb een Tony Robbins-seminar gevolgd!”

Wanneer de trainer geen praktijk-successen en praktijk-ervaringen kan opnoemen, kun je ook weten dat de training uit lege tweedehands adviezen gaat bestaan. En dat die trainer zelf duizenden euro’s heeft geïnvesteerd in Tony Robbins en dat graag wil noemen, verandert niks aan dat feit.

In deze cursus ga je leren:

  • Keuzes maken die je echt wilt.
  • Een positievere mindset krijgen.
  • Weten wat je passies zijn.

Ben je erin getrapt en heb je je aangemeld voor een cursus waarin je bovenstaande dingen zou gaan leren? Dan moet je niet achteraf zeuren dat je geen concrete vaardigheden hebt geleerd, want ik kan echt niks concreets uit bovenstaande halen. Het is toch echt je eigen schuld…

“In dit online programma krijg je elke week theorie-video’s, audio’s en een werkboek met effectieve oefeningen.”

Ik zal je vertellen waar je voor hebt betaald: twaalf minuten-durende video’s waarin jouw trainer aan een tafel zit en wijsheid gaat vertellen. Je krijgt zeven van dit soort video’s. Het had net zo goed een audio of een boek kunnen zijn, maar het is video, want daar betaal je voor…

Daarnaast krijg je een paar audio-bestanden zodat de waarde van de online training ook omhoog gaat én je krijgt een werkboek met… schrijfoefeningen! Inderdaad… je mag jouw drijfveren en passies opschrijven. Dat je geen concrete vaardigheid leert en dat je niet daadwerkelijk iets gaat doen… ach, dat zal wel.

Conclusie: Verwacht niet te veel van anderen & neem eens verantwoordelijkheid voor je eigen zaken

Stop eens te verwachten dat anderen het wel even komen fixen voor jou. Toon zelf eens aan dat je er wat voor overhebt als je iets wilt. Dán krijg je eventueel kwalitatieve bijstand van anderen.

Op jouw geluk!

Beluister 5 bonus-audio’s

Er is van alles te ontdekken rondom dit soort materiaal. Luister hier alvast naar vijf audio-bites uit de luisterbundel met 42 uur aan audio vol met NLP, persoonlijke ontwikkeling en praktische handvatten.

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je:

Gerelateerd: lees verder...