what if techniek

De ‘what if’ techniek (‘Wat als’) – Het werkt echt!

De ‘what if’ techniek is erg geschikt bij het doelen stellen, maar ook op andere plekken in coaching.

what if techniek

Wat als – hypothetisch

Je hebt het over een ervaring die in het verleden of in de toekomst zou kunnen plaatsvinden. Zorg er ook voor dat je voorbeelden geeft en dat je dat proces daarna ook beschrijft. Je kunt de what-if-techniek bijvoorbeeld ook gebruiken wanneer de cliënt klaagt dat hij een pijntje voelt en zich daardoor niet kan concentreren op de oefening.

Wat als…

  • Wat als je de energie en de pijn tegelijk kon voelen. En ik vraag me af hoe makkelijk dat is. En welke wil je meer voelen? En terwijl je weet welke je meer wil voelen, waar ben je je dan van bewust?
  • Wat als je je nu heel fijn voelde?

Als…dan…

  • Als ik… Komen we dan tot zaken?

Hoe zou het zijn als…

  • Hoe zou het zijn als je ontdekte dat je deze oefeningen natuurlijk en snel aan het leren was? Ik ben niet aan het suggereren dat je dat kunt doen, maar ik vraag me af hoe dat dan zou zijn.
  • Hoe zou het zijn als je gewoon ontspande, en leerde hoe je dit natuurlijk kon doen? Je hoeft het niet te doen. Stel je maar gewoon voor hoe dat zou zijn…
  • Hoe zou het voelen als je je op je gemak voelde bij honden, en je er gewoon naartoe kon gaan om ze te aaien?
  • Hoe zou het voelen als je nu al die verandering had gemaakt?

Wat gebeurt er als… ?

  • Wat gebeurt er als je gewoon beslist om hem jou niet meer te laten beïnvloeden?
  • Ik vraag het alleen maar, maar om erachter te komen wat er gebeurt moet je het doen. Wat gebeurt er als je jezelf kan voorstellen hoe het is om alle voordelen te ervaren van het doorzetten van deze verandering? Wat gebeurt er als je jezelf kan voorstellen dat je de vaardigheden heb om deze technieken moeiteloos te gebruiken?

Het is alsof…

  • Het is alsof je aandacht gefocust is op leren, nu, wat het veel makkelijker maakt om alles te leren.

Stel je voor…

  • Stel je gewoon voor hoe het zou zijn als je met grote precisie en invloed kunt communiceren. Hoeveel beter zijn mensen nu op je aan het reageren?
  • Stel je voor wat er allemaal mogelijk is als je product x koopt!
  • Stel je voor dat je obstakel x niet had.

Doe alsof

  • Doe maar gewoon even alsof je een type person bent die deze vaardigheden makkelijk kan vervolmaken.
  • Laten we doen alsof je je heel goed gaat ontspannen.
  • Laten we doen alsof je in trance gaat.

Denk aan…

  • Denk aan de laatste keer dat je in een uitdagende situatie zat en waarbij het je lukte om er bovenop te komen.
  • Onthoud dat je moeilijke momenten hebt gehad en dat je ze hebt overleefd.

Hoe was het toen je…

  • Hoe was het toen je super fijne gevoelens had voor iemand?

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden!