Wat is het model van de gouden cirkel? Wat is dit voor theorie? In dit artikel leer je op welke manier de ‘waarom' zo krachtig is. Lees verder voor de uitleg over de ‘start with why'-theorie van Simon Sinek…

Wat is de theorie van de gouden cirkel?

De gouden cirkel stelt dat je in jouw communicatie moet beginnen met de waarom. Vervolgens vertel je hoe je het doet en tot slot word je concreet door te vertellen wat je precies doet.

Begin niet met het meest concrete, maar begin met het meest wollige en abstracte en word daarna pas concreet.

Dit is een eenvoudig model. Simon Sinek, de bedenker van de gouden cirkel, noemt het zelfs het meest eenvoudige model ter wereld: je hoeft alleen maar te denken aan why, how, what…

De bekende Ted-talk over why, wat & how

Waarom werkt de gouden cirkel? Voorbeelden van ‘begin met het waarom'

Waarom is het belangrijk om met jouw waarom te beginnen? Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet. Er zijn honderden fabrikanten van computers en er zijn honderden kappers in de stad.

Laten we naar wat voorbeelden kijken:

Waarom koop je iets van Apple en niet een 2x zo sterke computer die goedkoper is? Niet alleen omdat je achter de waarom van Apple staat, maar omdat de waarom van Apple erg duidelijk gecommuniceerd is: dingen anders doen dan de status quo.

Apple zegt nooit zomaar direct: ‘Wij produceren uitstekende computers.'

Neem ook het voorbeeld van Harley Davidson. Harley Davidson belichaamt de waarden en levensstijl van de mensen die het dragen. Het symbool gaat niet langer enkel over Harley Davidson-motoren. In plaats daarvan belichaamt het logo een hele reeks eigen waarden van de mensen die bijvoorbeeld de bijbehorende kleding dragen.

When you're about to quit, remember why you started
– Connor Mcgregor

De waarom geeft brandstof!

De waarom zorgt voor loyaliteit en brandstof. Met onderstaande quote is de ‘wat' nog niet genoemd:

“Ik ben echt blij dat als ik 's morgens opsta,  ik de dingen kan doen waar ik van hou, en ik kan mensen inspireren. Het leuke is om producten en diensten te bedenken en te ontwikkelen. Het is echt geweldig. Het beste is: we kunnen er ook business mee maken. We doen het heel goed.”

Hiermee is de ‘wat' of ‘hoe' nog niet genoemd. Martin Luther King's I have a dream-speech was geen I have a plan-speech.

If you know the why, you can take any how!

De sportschool is geen pretje, maar toch doe je het. Je doet het voor het plezier dat je er later aan hebt.

De wat is het bewijs van het waarom.

Why, what & how in bedrijven

start with why in bedrijven

In bedrijven is de gouden cirkel een zinvolle tool. Apple begint met de waarom op de volgende manier:

Bij alles wat we doen, geloven we in het uitdagen van de status quo – geloven we in een nieuwe, unieke aanpak.

Hun hoe is:

Dat doen we door onze producten een uniek ontwerp te geven en eenvoudig in het gebruik te maken.

Hun wat is:

We maken gewoon geweldige computers.

De golden circle gebruiken in een elevator pitch of sollicitatie

Wanneer je een elevator-pitch moet geven, kan het slim zijn om gebruik te maken van de gouden cirkel. Dit houdt in dat je niet begint met concreet te zeggen wat je doet, maar dat je eerst 'teaset' door een abstracte ‘waarom' te benoemen.

Hierna lezen:  Waarom leven we? Wat is jouw levensdoel? [Zingeving]

Ook in sollicitatiebrieven en sollicitatiegesprekken kun je een krachtig effect hebben door al vrij vroeg te benoemen waarom je voor de betreffende functie hebt gesolliciteerd. Zolang je ook genoeg concrete voorbeelden geeft waarin jouw waarom tot uiting komt, anders zijn het slechts gladde praatjes.

Wat is jouw why? Zo kun je jouw why bepalen

Er zijn drie handige manieren om jouw waarom te bepalen:

De valkuilen van ‘start with why'

gouden cirkel sinek

Er zijn twee redenen om niet met de waarom te starten:

  • De meeste mensen geven niks om de waarom. Ze hebben gewoon een product nodig omdat ze het moeten gebruiken.
  • De waarom creëert een grote valkuil om in jeukerige kantoortaal en gladde praatjes te vervallen. Kreten als: ‘om van de wereld een betere plek te maken', ‘een revolutie teweeg te brengen in de industrie' of ‘om onze klanten te helpen groeien' kunnen erg irritant zijn voor mensen die gewoon concreet willen weten wat ze aan je hebben.

De gouden cirkel is opvallend genoeg een academisch model geworden

Simon Sinek's theorie van de gouden cirkel heeft het al vrij vroeg na zijn introductie tot in de academische onderwijswereld geschopt. In universiteiten en hogescholen is de gouden cirkel vaak in het curriculum opgenomen. Dit is opmerkelijk omdat er geen wetenschappelijk onderzoek of bewijs is voor The Golden Circle.

Wie is Simon Sinek?

Simon Oliver Sinek (geboren 9 oktober 1973) is een Brits-Amerikaanse auteur, motiverend spreker en organisatieadviseur. Hij is de auteur van meerdere boeken, waaronder zijn eerste boek Start With Why (2009). Sinek begon zijn carrière bij de New Yorkse reclamebureaus Euro RSCG en Ogilvy & Mather. Later lanceerde hij zijn eigen bedrijf, Sinek Partners.

Boeken van Simon Sinek

De grote, bekende boeken van Simon Sinek zijn: Begin met het waarom, Start met waarom, Leaders eat last en Together is better.

Op jouw succes!

Bekroond boek over motivatie, missie en “why” – met praktische toepassing

NLP-Praktijk-Doe-Boek

Vond je dit een zinvol artikel? Dan wijs ik je op het inspirerende NLP Doe-Boek, zodat we het ook samen in de praktijk gaan brengen. Hierin zitten meer dan 100 verschillende tools, tips en technieken vanuit NLP, waaronder bruikbare challenges om met je “waarom” aan de slag te gaan, bijvoorbeeld via het NLP-model van de logische niveaus of met de NLP-techniek waarbij je met waarden leert te werken. Erg interessant in praktisch! Bekijk het NLP Doe-Boek hier >>

Hierna lezen:  The Butterfly Effect Uitleg: Verander De Wereld Met Het Vlindereffect