Zoek je de beste en fijnste (professionele) gesprekstechnieken? En hoe kun je ze toepassen? Bijvoorbeeld in de kinderopvang, zorg, sales, hulpverlening, coaching, geneeskunde, onderwijs of relaties? In dit artikel leer je alle belangrijke gesprekstechnieken. Lees snel verder…

Inhoud van deze pagina:

Klik steeds door op de betreffende gesprekstechniek

In de komende paragrafen komen alle voorbeelden van verschillende gesprekstechnieken en verschillende soorten gespreksvormen aan bod, inclusief casussen en voorbeelden. Onder andere parafraseren, motiverende gesprekstechnieken, het welbekende ‘luisteren samenvatten doorvragen' en nog veel meer komt aan bod.

Je vindt hier zowel basis-gesprekstechnieken als geavanceerde gesprekstechnieken. Ook vind je oefeningen in de verschillende paragrafen. Ze zijn op iedereen toe te passen. Bijvoorbeeld ook in gesprekken met kinderen en leerlingen.

Klik steeds bij iedere paragraaf door om bij de uitleg van de betreffende gesprekstechniek te komen. Laten we snel beginnen met het verbeteren van onze gespreksvaardigheden…

Tip 1 t/m 13 – Gebruik deze 13 technieken om duidelijk en helder te communiceren

gesprekstechnieken tips

De beste gesprekstechnieken zorgen ervoor dat jouw boodschap zo duidelijk en helder mogelijk wordt. Want weet je, we worden hard afgerekend op langdradigheid. Wees niet wollig en lang van stof, maar leer juist de gesprekstechnieken aan waarmee je helder en duidelijk communiceert. Hier vind je 14 technieken om helder te communiceren.

Tip 14 t/m 52 – Gebruik deze 39 manieren om socialer en vriendelijker te worden in je gesprekken

Gespreksvaardigheden staan haast gelijk aan sociale vaardigheden. Ben je een sociaal persoon, dan komen jouw gesprekstechnieken automatisch ook op een hoger niveau te liggen. Het is daarom cruciaal om deze 42 sociale vaardigheden onder de knie te hebben.

Tip 53 t/m 63 –  Zo kun je eenvoudig met iedereen een gesprek beginnen

Ieder gesprek moet ergens beginnen, maar hoe begin je nou zo'n gesprek – bijvoorbeeld met een vreemde? Wil je met iedereen contact kunnen maken? Dan zijn deze 12 tips belangrijk. Het begint met small talk, en ook dat moet je beheersen.

Tip 64 – Stel vragen om de ander te begrijpen

Dit is een van de beste gesprekstechnieken die er maar zijn: ontdek hoe de andere persoon de wereld beleeft. Met andere woorden: ontdek zijn/haar volledige subjectieve ervaring. Hier zijn concrete vragen voor:

  • Wat zijn je gedachten hierover?
  • Wat zie en hoor je?
  • Wat voel je?
  • Wat doe je?
  • Wat is belangrijk voor je? Waar let je dus op?
  • Wat wil je? Waar ben je naar op weg? Wat is je doel?
Hierna lezen:  283 Leuke/Diepe/Originele Vragen Om Iemand Te Leren Kennen

En zo kun je nog veel meer vragen stellen om echt iemand te begrijpen. In dit artikel met coach-vragen vind je alle vragen.

Tip 65 – Vraag door… en dat doe je met deze vragen!

beste gesprekstechnieken

Doorvragen is een bekende gesprekstechniek. Daar is ook een reden voor: het zorgt voor diepte en nieuwe inzichten in een gesprek. Zie dit artikel met coachingsvragen en scroll naar de paragraaf over doorvragen.

Eigenlijk is doorvragen heel simpel: vraag door op hoe iets ging, hoe het was, wat lastig was, wat leuk was. Luister dus lekker, stel een keer een vraag en spreek je waardering uit voor het vertellen: “Wat fijn dat je dit aan me vertelt.”

Er zijn een aantal momenten waarop het eigenlijk verplicht is om door te vragen. Wees continu scherp en herken deze momenten:

  • Wanneer jij een nieuw onderwerp aansnijdt, bijvoorbeeld via een open vraag die je aan je gesprekspartner stelt. Houd het niet bij die ene vraag – om vervolgens stiekem weer lekker over jezelf te praten – maar stel minstens een vervolgvraag. Er zijn nogal veel mensen die de fout maken dat ze niet doorvragen. Ze stellen op het begin een leuke vraag, ontvangen een interessant of niet-zo-interessant antwoord… en dan valt er een stilte. Laat dat niet gebeuren. Stel je een vraag, stel dan alsjeblieft ook een vervolgvraag.

Heb je een open vraag gesteld om interesse te tonen, vraag dan vervolgens ook door! Dat is dus absoluut niet het moment om een stilte laten vallen zodat de ander dezelfde vraag terug kaatst… zodat je het stiekem over jezelf kunt hebben.

  • Wanneer je gesprekspartner een nieuw onderwerp aansnijdt door iets te benoemen. Men snijdt zelden zomaar een nieuw onderwerp aan. Meestal heeft men dan een behoefte aan aandacht. Je gesprekspartner verwacht – en heeft nodig – dat jij er dieper op in gaat.

Misschien noemt je gesprekspartner even dat hij/zij terug is van het ziekenhuis en dat alles goed is gegaan. Ook al is alles goed gegaan, toch blijft er meestal een reden dat je gesprekspartner dit onderwerp aanhaalt: om extra aandacht te krijgen doordat jij doorvraagt. Even informeren… Even vragen hoe het gegaan was in het ziekenhuis… Even zeggen dat je blij bent dat het niks ernstigs was.

  • Wanneer je gesprekspartner een nieuw onderwerp aansnijdt door aan jou een vraag te stellen. Als iemand jou een vraag stelt, zit er altijd wat achter. Stel dezelfde vraag terug!

Misschien vroeg een kennis van jou een week geleden nog op welke manier je geraakt bent door de crisis die nu al een half jaar rondwaart. Jullie hebben er een uitgebreid gesprek over. Een week later zie je hem weer en hij vraagt je direct weer: “Ben je deze week extra geraakt?” Nu moet bij jou een belletje rinkelen: het kan niet anders dan dat dit de ander juist is overkomen, dus zorg ervoor dat je deze vraag terug stelt.

Tot slot is het belangrijk om te weten dat je natuurlijk niet altijd zo aandachtig en attent hoeft te zijn om op deze sociale en zorgzame wijze door te vragen. Als je er zelf te moe voor bent, je rot voelt of niet in de stemming bent, geef dan bij je gesprekspartner aan dat je hem/haar gehoord hebt en dat je op dit moment niet in staat bent om door te vragen en attent te reageren.

Hierna lezen:  NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander (gebruik deze 7 effectieve tips)

Tip 66 – Empathie is een essentiële gesprekstechniek! Zo pas je het toe…

empathie als gesprekstechniek

Empathie wordt altijd vaag uitgelegd. Er wordt dan gegooid met termen als ‘compassie' en ‘de ander begrijpen', maar hoe doe je dat dan precies? Daarom vind je hier 73 concrete tips en voorbeeldzinnen om empathie te tonen.

Het beste wat je kunt doen om een empathisch – en dus een goed gesprek te voeren, is door over emoties te praten. “En voel je je nu dan moe / voldaan / teleurgesteld / bang / jaloers / blij / boos?”

Tip 67 t/m 87 – Verbeter je luistervaardigheden met deze 21 tips

Je wist al dat luistervaardigheden belangrijk zijn. Nu is het tijd om daadwerkelijk meer te gaan luisteren in jouw gesprekken. Deze 21 tips gaan jouw luistervaardigheden naar het volgende niveau brengen.

Tip 88 t/m 128 – Rapport

gesprekstechnieken voorbeelden

Je zou tientallen gesprekstechnieken kunnen leren, maar uiteindelijk komt alles neer op ‘rapport'. Dit is een soort vertrouwd gevoel dat je met iemand kunt hebben, en via dat gevoel kunnen boodschappen erg eenvoudig gecommuniceerd worden.

Met deze 41 tips heb je direct een complete handleiding rondom rapport! Dit is essentieel voor jouw gesprekstechnieken, omdat rapport ervoor zorgt dat jij en je gesprekspartner automatisch weten waarover jullie willen praten én omdat de rapport-techniek een aantal concrete gesprekstechnieken bevat. Hier vind je ze.

Tip 129 – Motiverende gesprekstechnieken? Vragen stellen! Gebruik deze coachingsvragen…

Meestal voer je niet zomaar een gesprek. Je wil een situatie vooruit helpen door middel van je gesprek. Daarom is motiverende gespreksvoering erg zinvol. Voor motiverende gesprekstechnieken zijn deze 164+ coachingsvragen erg geschikt!

Tip 130 t/m 163 – Pas de deugden toe om je gesprekken stijlvol te maken

Deugden en kernkwaliteiten kunnen jouw gesprekken naar een gigantisch hoog niveau tillen. Denk bijvoorbeeld aan tactvol communiceren, vriendelijkheid en respectvol communiceren. Hier vind je een hele lijst met kernkwaliteiten die je in je gesprekken kunt toepassen.

Hierna lezen:  Vriendschap Opbouwen, Versterken & Onderhouden [+Test]

Tip 164 t/m 190 – Er is een wereld van verschil tussen charismatische en on-charismatische gesprekspartners…

betere gesprekken

Je kunt nog zóveel goede gesprekstechnieken gebruiken, maar als je ze zonder charisma toepast, heeft je communicatie maar weinig effect. Hier leer je 27 tips om eenvoudig je charisma een boost te geven.

Tip 191 t/m 200 – Gebruik deze technieken voor het omgaan met lastige mensen

Met lastige mensen omgaan lijkt moeilijk, maar met de ‘rapport'-techniek kun je met iedereen omgaan. Bekijk alle 10 de tips in dit artikel over lastige mensen.

Tip 201 t/m 205 – Pas deze slimme gesprekstechnieken toe voor het omgaan met betweters

Betweters zijn irritant. Gelukkig zijn ze makkelijk te beïnvloeden met een aantal simpele technieken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Tip 206 t/m 239 – Pas humor toe: dit is positief voor ieder gesprek

Humor is een onderschatte gesprekstechniek. Het doet echter wonderen. Hier vind je 34 humortechnieken.

Tip 240 t/m 293 – Leer deze beïnvloeding- en overtuigingstechnieken

Beïnvloeden en overtuigen? Daar zijn heel specifieke technieken voor. Hier vind je de 53+ beste tips om effectief te beïnvloeden.

Tip 294 – Zorg dat je altijd een gespreksonderwerp kunt aansnijden

luid praten communicatie

De kracht van stilte staat natuurlijk op nummer 1, maar het is handig om in ieder geval te weten hoe je altijd een gespreksonderwerp kunt aansnijden. Hier vind je handvatten om altijd wel een gespreksonderwerp te vinden.

Tip 295 – Doe aan provocatieve gespreksvoering

Soms moet je alle regels breken en lekker gek en provocatief doen. Dit is een extreem effectieve gesprekstechniek voor stugge en vastzittende mensen. Hier vind je 69+ voorbeelden en technieken voor provocatieve coaching.

Tip 296 t/m 301 – Vul niet in voor de ander en interpreteer niet… maar observeer!

Ooit van NIVEA gehoord? Invullen voor de ander zorgt voor onzuiverheden in communicatie. Leuk voor humor en om te plagen, maar voor zuivere informatie is het desastreus.

Hierna lezen:  Waarneemposities: gebruik de 3 waarnemingsposities voor nieuwe inzichten

Tip 302 – Stel simpelweg diepere vragen

betere gesprekken technieken

Een goede gesprekstechniek is om steeds wat diepere vragen te stellen.

Tip 302 – Wees mega concreet… en wees ook soms abstract

Hoe kun je lekker concreet communiceren? Door het metamodel te gebruiken. En zorg ervoor dat je ook makkelijk abstracter kunt praten, wat het tegenovergestelde is van het metamodel. Gebruik het chunking-model om dit te leren. Je kunt in de basis twee richtingen op chunken:

  • Omlaag chunken, dus specifieker worden: “Interessant! Wat is hier een leuk voorbeeld van?”
  • Omhoog chunken, dus abstracter worden: “Interessant! Wat is hier het doel van? Wat schenkt het je?”
  • Lateraal chunken: “Waar lijkt dit op? Wat zijn andere manieren om dit te bereiken?”

Tip 304 – Gebruik deze technieken om fascinerend te worden voor anderen

Er bestaan een aantal specifieke technieken die je kunt gebruiken om anderen volledig gefascineerd – en zelfs verliefd – te maken over jou. Hier vind je 19 tips om dit te bereiken.

Tip 305 t/m 317 – Een van de beste gesprekstechnieken zijn reflectievragen!

Gesprekken voeren en reflecteren gaan erg goed samen. Hier vind je 14+ reflectiemethoden.

Tip 318 & 319 – Wees verbindend door middel van kwetsbaarheid

kwetsbaar zijn in gesprekstechnieken

Er zijn twee gesprekstechnieken die essentieel zijn als je je wilt verbinden met iemand.

  • Gebruik de kracht van kwetsbaarheid in je gesprekken. Zoek bijvoorbeeld naar welke pijnlijke, angstige, blije en diepe emoties, verlangens en obstakels er zijn bij jouw gesprekspartner. Zoek ook naar welke emoties en uitdagingen jullie allebei hebben. Dit schept een ongelooflijk sterke band.
  • En gebruik geweldloze communicatie als je je kwetsbaar wilt opstellen en daar ook concrete handvatten bij wilt hebben voor het vervolg en de intentie van het gesprek.

Tip 320 – De ultieme gesprekstechniek? Wees aanwezig en alert voor de ander én jezelf

Wil je een gesprekstechniek die alle andere technieken haast overbodig maakt? Wees dan aanwezig en alert op de andere persoon én op jouw eigen gevoel, want dan stijgt de kwaliteit van jouw gesprek gigantisch.

Hierna lezen:  Goede Eigenschappen: Complete Lijst [Kernkwaliteiten & Deugden]

Communicatie gaat over verbondenheid, aanwezigheid en alertheid. Hoe doe je dat? Door in het hier-en-nu te zijn. Hoe word je daar ‘beter' in? Gebruik deze mindfulness-oefening voor betere communicatie en deze variant voor in je relatie.

Verder lezen? Bekijk de top 10 communicatieboeken

Klik tot slot hier voor de top 10 communicatieboeken.

Op jouw succes!

Gerelateerd: lees verder...