Empatisch vermogen vergroten – boost je empathie met 51 handvatten

Empatisch vermogen ontwikkelen is een belangrijk onderdeel om resultaten te boeken, bijvoorbeeld met een coachingssessie. Empathie ontstaat wanneer je in de tweede waarnemingspositie stapt. Dit is het perspectief van de andere persoon.

empatisch vermogen vergroten

Empatisch vermogen vergroten

Oefening – ‘Try another person’s life’

  1. Kies een oefenpartner die heel erg anders is dan jou. Volg hem letterlijk in een ruimte terwijl hij de wereld gaat ontdekken. Loop direct naast hem en imiteer hem precies, bijvoorbeeld ook zijn gezichtsuitdrukkingen. Ook als hij met iemand begint te praten blijf je hem imiteren. Je hoort straks dus twee keer hetzelfde. “Hoi, Hoe gaat het?” “Hoi, Hoe gaat het?”
  2. Na de ontdekkingsronde vertel je wat je ervaringen zijn als de ander. Controleer samen of het goed was.

Empatisch vermogen ontwikkelen

NLP wordt ook wel eens de ‘studie in subjectiviteit’ genoemd. Empathie is een groot onderdeel van rapport. Om empathie, oftewel inlevingsvermogen te ontwikkelen herken je en speel je in op gedachten en emoties bij anderen. Dit heeft veel voordelen. Zo wordt pijn minder gevoeld als iemand empathie heeft.

Op deze manieren kun je empathie ontwikkelen:

  • Ga ervan uit dat iedereen zijn best doet.
  • Empathie is begrijpen wat iemand voelt. Je hoeft dus niet per se hetzelfde in de plaats van de ander te voelen.
  • Gebruik associatie en dissociatie om in het tweede perspectief te raken. Hierdoor wordt empathie makkelijker! Bij het tweede perspectief ben je aan het dissociëren van jezelf en tegelijk aan het associëren met de ander.
  • Ervaar wat de ander ziet, hoort, voelt, proeft en ruikt (VAKOG).
  • Begrijp de doelen van de ander, wat hij wil.
  • Begrijp het gedrag van de ander.
  • Begrijp de waarden van de ander.
  • Begrijp alle andere logische niveaus van de ander.
  • Probeer te voorspellen wat de ander gaat doen.
  • Begrijp hoe de ander de wereld ziet.
  • Begrijp zijn angsten en ervaringen die ervoor zorgen dat hij denkt hoe hij nu denkt.
  • Begrijp hoe de ander naar zichzelf kijkt.
  • Maak een speciale afspraak om te praten.
  • Voel mét die persoon, voel niet voor die persoon.
  • Wees attent en geïnteresseerd. Dat kan alleen als je alert bent, en dus niet steeds afgeleid bent.
  • Vraag naar de symptomen, de gevolgen van een situatie van iemand. Of noem ze op: “Ik kan me voorstellen dat…”
  • Wees een klankbord. Sta de andere persoon toe om zijn ideeën en gevoelens op je te richten terwijl jij een niet-beoordelende of kritische houding aanneemt. Je zou dat duidelijk kunnen maken door te zeggen: “Jij bent belangrijk” Of “Ik oordeel niet.”
  • Gedraag je als een spiegel. Reflecteer wat je denkt dat de persoon zegt en voelt naar hem terug.
  • Bagatelliseer de gevoelens van de persoon niet. Gebruik bijvoorbeeld geen zinnen als “het valt wel mee”, of “je zal je morgen wel beter voelen”.
  • Verander het onderwerp niet.
  • Geef geen advies. Probeer het niet op te lossen. De oplossingen zijn er al. Slechts de juiste vragen zijn nodig.
  • Moedig openheid aan, zodat ideeën en gedachtes met elkaar gedeeld kunnen worden.
  • Je kunt beter niet zeggen: “Ik begrijp dat je…” De kans is vrij groot dat de ander het er niet mee eens is dat jij kan begrijpen wat er aan het gebeuren is.
    Je zit altijd goed met: “Ik zie dat je…” of: “Ik stel me voor dat je…”
  • Als je klanten overhaalt, demonstreer je eerst met empathie dat je ze snapt voordat je leidt: praat over hun successen, mislukkingen, benodigdheden, verlangens, frustraties, angsten, en dromen. Marktonderzoek helpt hierbij.

Handvatten om in de tweede positie te raken

empathie

Ook hier geldt: met taal kun je jezelf programmeren, dus een rijke woordenschat helpt je enorm bij het ontwikkelen van empathie in jezelf.

  • Ik hoor je/ Ik zie je/ Ik voel je.
  • Hoe gaat het met je?
  • Wat is er aan de hand?
  • Vertel me erover.
  • Hoe lang speelt dat al?
  • Op welke momenten heb je er last van?
  • Wat heb je nodig?
  • Gebruik bij voorkeur vage zinnen zodat er minder kans is op een mismatch: “Het was een sterke reactie/ervaring.” “Het doet veel met je.”
  • Je lijkt er wat verward door.
  • Je klinkt ontmoedigd.
  • Je klinkt gefrustreerd.
  • Het lijkt alsof je wat boos bent over het bezoek van je neef. Over welke oplossingen heb je nagedacht? (Geef dus geen advies.)
  • Deze situatie is vast heel frustrerend voor je.
  • Het moet wel hartverscheurend voor je zijn om hem zo ziek te zien.
  • Je staat vast de hele dag op je voeten.
    Je voeten doen vast pijn.
    Wow je voeten moeten wel moe aanvoelen.
  • Reflectief: je hebt het zwaar. Eerst dat, dan dat, dan dit.
  • Ik ben hier, ik ben met jou, blijf het me vertellen, ik wil het weten en voelen.
  • Ik begrijp hoe je je voelt/dat je je zo voelt/ dat je er zo over denkt.
  • Het doet je veel hé.
  • Je ziet er verdrietig uit, wat is er aan de hand?
  • Jammer, jullie hadden echt in de finale gehoord.
  • Klote man.
  • Hoe is dat voor jou?
  • Wat doet dat met je?
  • Hoe ervaar je dat?
  • En hoe zit het met jou?
  • Ik kan me voorstellen dat…
  • “Ik wil me kunnen voorstellen hoe je je voelt.
    Waar voel je het in je lichaam? Heeft het een kleur, een temperatuur, een tinteling?”
    Na een tijdje medeleven getoond te hebben kun je met een gebaar dat gevoel wegwuiven/uitpikken en dat verbaal ondersteunen.
  • In een neutrale situatie, bijvoorbeeld bij een ober in een restaurant, kun je iets zeggen over hoe gezellig het je lijkt om er te werken. Hoe geweldig het je lijkt om, als je van lekker eten houdt, in een goed restaurant te werken. Daarna kun je vragen hoe hij zich ontspant, omdat het vast een vermoeiende baan moet zijn.
  • Na zijn lichaamshouding afgelezen te hebben: “Vertel me meer/Wil je erover praten?”
  • Je kunt je client een omhelzing aanbieden, of als het iemand is van het andere sekse kun je je hand op de hand van de persoon leggen en vertrouwelijk knijpen.
  • “Ik ook.” (Gevoel van: “Ik ben niet de enige!”) (inclusief bijbehorende emotie/perspectief-match)
  • Wat betekent dat voor jou in jouw wereld? (Niet oordelend)
  • Empathie kun je ook al in een blik laten blijken.
  • “Je hebt het er moeilijk mee”)

Hoe ontwikkel jij je empathisch vermogen? Laat het weten in de reacties.

Dankje voor het lezen! Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden! Ook geef ik je graag een cadeau: je mag mijn Praktische Mindfulness Training gratis hebben. Klik hier om toegang te krijgen.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *