niet oordelen

Niet oordelen mindfulness-techniek – Met deze 7 tips lukt het je!

Niet oordelen… Een bijzondere pijler van mindfulness. Hoe fijn is het om met iemand te zijn die niet oordeelt! Je voelt zo vrij als een vogel bij zo’n persoon en je hoeft je niet anders voor te doen. Jij kunt dit ook. Als jij dit ook doet, ervaar jij, en andere mensen, meer liefde, vreugde en vrijheid. In dit artikel lees je hoe je dit mindfulness-principe kunt beheersen.

Wat is niet oordelen?

Niet oordelen is inzien dat het gedrag van andere mensen pure conditionering is: het is niet wie ze zijn, maar wie ze voordoen te zijn. Begin met jezelf niet meer te oordelen, en ga dan door met het niet meer oordelen van andere mensen. Heb je bijvoorbeeld een partner? Heb dan complete acceptatie van je partner zoals hij of zij is.

Wij zijn altijd nieuw

Hoe doe ik dat? Niet oordelen?

1. Kijk niet naar de conditionering, maar naar de mens

Ontmoet mensen die je kent zonder hun of jouw verleden te ontmoeten. Ontmoet ze niet als een lopende persoonlijke geschiedenis. Bijvoorbeeld bij je familieleden. Als je over de conditionering van een persoon denkt, dus zijn of haar verleden, denk je dat je interacties hebt met andere mensen, maar er is daar niemand, alleen een hoopje met conditionering (eigenlijk een grote hoop). Er is niemand thuis. Dat is niet wie ze zijn. Waar je niet over kunt denken in de andere persoon, dat is wie ze zijn, en dat is wie jij bent.

2. Verwar het onbewust gedrag van mensen niet met wie ze zijn

Hoe doe je dat, niet oordelen? Verwar het onbewust gedrag van mensen niet met wie ze zijn. Noem alleen het goede in mensen als ze iets slechts hebben gedaan.

3. Raak verlost van je verstand

niet oordelen

Dit kun je ook bereiken door niet te denken. Hoe anders is de lading van je beleving als je niet nadenkt. Soms kijk je voor een moment naar de natuur en zijn je gedachten stil, vóórdat je gedachte het misschien besloten heel mooi te vinden (wat weer een concept is). Je interpreteert even niet wat je ziet. Perceptie vindt plaats in plaats van conceptie. Je weet even niks.

4. Blijf in het nu, laat je niet misleiden door je gedachten en maak er geen verhaal van

Situaties maken je niet ongelukkig, ze kunnen je hoogstens fysieke pijn geven. Gedachten maken je ongelukkig, en interpretaties en verhalen die je jezelf wijsmaakt, vaak in de vorm van klagen. Dit geeft ons gelijk en de ander ongelijk. En het plaatst ons in een positie van verzonnen superioriteit. Het ego heeft deze gecreëerde vijanden nodig. ‘Wat een verschrikkelijke dag. hij heeft me in de steek gelaten.’

Zonder verhaal zijn we vervuld.

Doe daarentegen liever het volgende als je lijden, ongelukkigheid en problemen ervaart: blijf in het nu. Ongelukkigheid en problemen kunnen er niet overleven. Lijden begint als je situaties labelt als ongewenst of slecht: als je een situatie verafschuwt. Zit je in zo’n situatie, houd het dan bij de feiten: ik ben gevallen, in de modder, in de regen. Ik heb het vliegtuig gemist. Het kopje is gebroken. Oordeel deze situatie niet als slecht, goed of pijnlijk. Kun je dat moment accepteren, met alles wat erin gebeurt? Als je het laat ‘zijn’, komen er enorme krachten vrij.

5. Stop met ‘labelen’

niet oordelen

Het mentaal labelen, wat is dat? Laten we wat voorbeelden pakken. Je denken kan een boom niet kennen. Alleen feiten en informatie over de boom. Mijn denken kan jou niet kennen, alleen feiten, oordelen, labels en meningen over jou. Je plakt er labels op en het wordt meer en meer ‘dood’.

Als je alleen maar denkt, en onmiddellijk denkt over wat je ziet, zie je geen echte schoonheid. Labels hecht je er dan aan. Je loopt dan oppervlakkig in een park: ‘Oh wat een mooie bloemen. Oké wat is het volgende om aan te denken?  Oh ja ik moet dat afhebben, en dat belangrijke ding…’ Als je niet echt keek, beleefde je op dat moment een herinnering van lang geleden als kind, toen je zag hoe mooi een bloem was, in plaats van in het nu naar de bloem te kijken om het te ontdekken.

Lees ook het artikel over ontwaken, dat we binnenkort gaan publiceren. Je zal misschien ook merken dat je compulsie om je ervaringen en zintuiglijke waarnemingen te labelen, verdwijnt. Je kunt dan iets zien, horen of aanraken zonder daar meteen een label op te plakken, het iets te noemen, er een conclusie over te hebben, het ergens mee te vergelijken… Je kunt bij een boom of bloem zijn, en gewoon kijken.

Als je labelt, zeg je: ‘Oh, oké ik weet nu wat het is.’ Dan mis je de diepte, mysterie en maak je er geen contact mee. Je mist de essentiële realiteit ervan. En de verrassing is: je doet dit ook met jezelf: je hecht concepten en labels aan wie je denkt dat je bent, en dan mis je de diepte van je eigen wezen.

Hoe simpel zou het leven zijn? Het regende, hij heeft niet gebeld. Ik was daar. Hij was niet daar. Dat is alles.

6. Wees geoefend in het niet-oordelen

niet oordelen

Ook al denk je dat je bezig bent met niet oordelen, het zou zomaar kunnen dat je het alsnog aan het doen bent. ‘Ik moet accepteren dat ik in een slechte plek woon.’ Waar is de acceptatie dan. Dan heb je het al als slecht geoordeeld. Hoe het niet moet: ik moet accepteren dat ik de komende 25 jaar van mijn leven heb weggegooid, dat ik vast zit, dat ik ziek ben… Het enige wat je hoeft te accepteren is de realiteit van dit moment. Misschien is er pijn, maar niet het verhaal eromheen. Pas dus op. Duik niet in het verhaal.
Blijf bij de eenvoud van wat er is. Benoem de situatie. Dit is de situatie, en voeg er niks aan toe. Je interpreteert niet voor een tijdje.

7. Ga ervan uit dat iedereen zijn best doet

Als je ervan uitgaat dat iedereen zijn best doet, zal je merken dat je geen oordeel meer voor ze hebt.

Wat zijn jouw ervaringen met niet oordelen? Laat het weten in de reacties.

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden!