Luisteren – 16 tips om je luistervaardigheden te optimaliseren

Bij het opbouwen van rapport kunnen luistervaardigheden goed van pas komen. Luister dus goed naar deze tips.

luisteren

Luisteren

  • Utilization is een NLP-techniek die onmisbaar is bij luistervaardigheden. Luister en gebruik. Dit is met name interessant aan het begin van een gesprek. Zie of hoor wat er op dat moment gaande is in die persoon en ga daar op in. Merk dingen op die in de belevingswereld van de client gebeuren en gebruik ze direct als eerste gespreksonderwerp.
  • Vraag hoe het probleem opgelost kan worden.
  • Wanneer mensen je een vraag stellen: vraag ze waarom ze je die vraag stellen, en vraag ze op te helderen wat ze bedoelen.
  • Neem een houding aan waarin je echt wil luisteren en oprecht wil begrijpen wat de cliënt vertelt.
  • Als je voortaan je zelf betrapt op vanuit je eigen perspectief praten: zeg sorry en beken dat je niet bezig was met het begrijpen van die persoon.
  • Bouw vanuit de woorden die de cliënt gebruikt.
  • Als iemand een verhaal aan het vertellen is aan een groep en onderbroken wordt, ben jij de eerste die haar vraagt door te gaan met het verhaal.
  • Onthoud waarover verteld is en praat daar later over. Dit kan ook gebruikt worden voor terugkerende humor om de coaching-sessie wat vrolijker te maken.
  • Nooit mensen onderbreken als ze praten.
  • Laat de ander meer praten door steeds verbaal wat korte, erkennende respons te geven: “Aha, mmm, ja, is dat echt waar? O, Serieus? Hah dat is zo cool! Dat is echt interessant! Ik zie wat je bedoelt. Wat leuk, vertel me er meer over. Daar zou ik graag mee over willen horen.”
    Dit kan je makkelijker maken door te overcompenseren door als een kind geïnteresseerd te zijn.
  • Je kan ook non-verbale erkenning geven: hoofd knikken, je gezichtsuitdrukkingen matchen met wat er verteld wordt, open en ontspannen lichaamsuitdrukking, oogcontact etc.
  • Parafrase: de boodschap van de client in je eigen woorden samenvatten.“Ik wil zeker weten dat ik je goed begrepen heb. Wat ik je hoor zeggen is…”
  • Parafraseer ook op gevoelens: “Ja ik begrijp dat… ik snap dat je… voelt.”
  • Echoing: precies terugreflecteren, zowel woorden als fysiologie. Dit is dus niet hetzelfde als actief luisteren (parafraseren etc.). Vaak is echoën beter dan parafraseren voor rapport om misstanden te voorkomen. Je praat door te echoen automatisch ook in de taal van de client. Doe dit vooral bij bepaalde sleutelwoorden en woorden die ze vaak herhalen. Dit zijn hun persoonlijke trance woorden. Als de client zegt: “Ik werd verliefd op mijn baan” echo je die zin in precies dezelfde volgorde, stem, taal en gebaren. Dan hoeven ze ook niet te ontcijferen wat je zegt. Zo maak je een diepe band met de client. Als je het gesprek verder wil leiden, bijvoorbeeld door jouw ervaring over het onderwerp ‘werk’ te vertelllen, doe je dat ook in hun woorden om ze steeds meer te betoveren.
  • Luisteren met compassie: je luistert met maar één doel: de ander helpen zijn hart te legen.
  • Empathisch luisteren:
  1. Bij echoën wat de cliënt zegt: “Je hebt een probleem met je baas.” Bij parafraseren: “Begrijp ik goed dat je een meningsverschil met je baas hebt?”
  2. Emotie benoemen: “Je voelt je gefrustreerd.”
  3. Combineer die twee: “Je voelt je gefrustreerd om school.”
  4. Verder reflecteren met statements waarmee je tussen de regels leest: je vindt dat…
Dankje voor het lezen! Reageer even hieronder & deel dit met je vrienden! Ook geef ik je graag een cadeau: je mag mijn Praktische Mindfulness Training gratis hebben. Klik hier om toegang te krijgen.

Laat een reactie achter!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *