Loslaten, hoe doe je dat

Loslaten, hoe doe je dat? (Mijn cliënt ervaart negatieve emoties, wat nu?)

Loslaten van negatieve emoties en angsten

Negatieve emoties mogen niet zomaar weggewuifd worden, maar moeten erkend worden en de ruimte geboden worden zodat de druk van de ketel komt. Als je een naar gevoel onderdrukt uit het zich later alsnog op de een of andere manier, want op scheikundig niveau zijn emoties pure energie. Gelukkig kun je met de NLP-technieken ook in alle veiligheid naar een negatieve ervaring kijken, maar je zult er wel echt naar moeten kijken om ervan te kunnen leren. Hoe kan je een tumor weghalen als je eerst niet weet waar het zit?

Loslaten, hoe doe je dat

Hoe laat je negatieve emoties en angsten uit het verleden los?

Er zijn meerdere methodes voor het loslaten, en allemaal komen ze op dezelfde twee stappen neer:

  1. Accepteren. Wat je accepteert, heeft geen macht meer over je.
  2. Loslaten. Dit kan op verschillende manieren.

Deze twee stappen zijn bijvoorbeeld impliciet aanwezig in mindfulness. Daarnaast is Tijdlijntherapie® een erg geschikte manier om oude emoties los te laten, waarbij je eerst de lessen accepteert, en vervolgens al het oude loslaat. Herken tijdens de coachingsessies vervelende herinneringen en trauma’s bij je cliënt: ‘Significante emotionele gebeurtenissen’ (SEE’s). Behandel ze om problemen zoals stress op te lossen. Houd bij SEE’s in ieder geval rekening met het volgende:

  • Pas er in ieder geval mee op, en voer een congruentie-check uit door het onderbewuste van de cliënt te vragen of het ermee instemt om het te behandelen. Om vragen te stellen aan het onderbewuste kan bijvoorbeeld een pendel gebruikt worden. Het volstaat ook om het in woorden aan de cliënt te vragen.
  • Misschien is het helemaal niet ecologisch voor de cliënt om een negatieve emotie of ervaring los te laten. Dan kun je de volgende suggestie meegeven: “Vraag nu aan je onderbewustzijn om uit die gebeurtenis alle nuttige, creatieve mogelijkheden en lessen die je tot nu toe nog niet hebt benut, uit te filteren en veilig op te bergen. Zo zullen ze niet verloren gaan en zullen ze op een gepast moment toegankelijk voor je zijn.”
  • De negatieve emoties van herinneringen kun je loslaten door er gedissocieerd ernaar kijken. Je kijkt dus naar je eigen lichaam.
  • Die significante emotionele gebeurtenis is waarschijnlijk niet afgesloten, dus je kunt teruggaan om het af te sluiten.
  • Als een cliënt een vrij zwaar onderwerp zoals een trauma wil behandelen moet je dat aan een ervaren coach overlaten.
  • Als de cliënt wat angstig is om terug te gaan naar een negatieve herinnering kun je haar geruststellen door te zeggen dat ze voor de gebeurtenis veilig was en ook na de gebeurtenis. Alle NLP-oefeningen worden namelijk netjes afgesloten op een veilig punt.
  • Vraag: “Wat gebeurt er?” “Wat gebeurt er nu?” “Wat raakt je?” “Wat heb je nodig?” “Het raakt je he?” “Het doet je veel he?” “Wat gaat er op dit moment door je heen?”
  • In veel oefeningen worden opzettelijk niet zo leuke emoties ontdekt. Vertel de client dat dit gedaan wordt om tot inzichten te komen. Het geeft je de wijsheid die je nodig hebt in toekomstige contexten. Denk eraan om steeds aan de client te vragen: “Wat voor inzicht heb je gekregen?” Bovendien motiveert het je extra omdat je hierdoor weet hoe onprettig het is om je doelen niet te bereiken.
  • Ben je met het coach-model bezig terwijl er ongewenste emoties opkomen? Laten we ze naar huis brengen, naar de hindernissen, waar ze horen? Ze zitten daar, daar leven ze. We accepteren ze. We hebben daarnaast een de optie om naar de hulpbronnen te gaan wanneer nodig: opties, keuzes.

Eerst volgen: “Je ervaart de aanwezigheid van dat negatieve gevoel. Het is daar. Laat het er zijn en accepteer het.” Hierna kan je de cliënt hiervan laten dissociëren. Je vraagt de client om erbuiten te staan. Hierdoor kun je de ervaring begrijpen zonder de gevoelens te voelen. Je kunt het nu waarnemen vanaf een afstandje. Daarna kun je leiden naar: “Heb je ook keuzes in hoe je je wil voelen? Je hoeft er niks voor te doen om vrij te zijn. Je kunt het loslaten. Niet onderdrukken, maar loslaten en begrijpen. Je laat je geluk er niet van afhangen.” Je kunt als tussenstap ook eerst verwarring veroorzaken. Verwarring is een erg nuttige tool voor coaches om in te zetten: vóórdat je de oplossing installeert.

Vreugde en verdriet gaan na hun piek weer naar het gemiddelde, dus wees niet verrast als je na vreugde weer terug gaat.

Je kunt de cliënt vertellen waar onze ‘vaardigheid’ om angsten te hebben vandaan komt. Onze voorouders hadden angst nodig om te overleven tijdens het plukken van bessen. Het zien van een sabeltandtijger activeerde hun vecht-of-vlucht-respons. Ons brein leidde automatisch al onze energie naar onze spieren zodat we konden vechten of vluchten. Dit heeft de levens van onze voorouders gered. Dit zit nog steeds in ons, maar het werkt erg beperkend in de 21e eeuw. Angst voor een spinnetje, angst om te spreken of angst voor de tandarts zijn bovendien een ander verhaal dan wanneer er een haai achter je aan zit (dat is pas terechte angst!). In de meeste gevallen betreffen dit soort angsten irrationele angsten, waar je jezelf vanaf kunt helpen met NLP. Aangezien de dreiging geen fysieke dreiging is, zoals onze voorouders die wel hadden, mag je er veilig vanuit gaan dat de angst via je onderbewuste onterecht is ontstaan.

nlp opleiding met korting

Je emoties voelen

In meditatie en mindfulness is een van de onderdelen: het voelen van je emoties. Dit is het proces van het accepteren van je gevoelens: ze branden op een gegeven moment op, omdat je ze helemaal ‘op’ hebt gevoeld. ‘Ik sta toe het over me heen te gaan. En door me heen. Alleen ik zal overblijven. Stel dat je angst voelt: het is wat het is in het veld van nu. En Laat het daar dan zijn. Dan is het slechts energie nog, dat je voelt, met vibraties, en een ruimte ontstaat er dan omheen! En de ruimte groeit, terwijl je doorgaat met het toestaan van die angst. En zie dat die ruimte steeds groter wordt. Zoveel groter dan de pijn die erin zit. Eerst was er enkel de pijn, en ‘ik’ was de pijn.

Uit de emotie expressief, zonder het te personaliseren. Erken het als energie.

Oefening – Volgen in negativiteit, daarna leiden naar positiviteit

  1. B vraagt aan A om aan een aspect van haar leven te denken waar ze nu negatief over denkt.
  2. B parafraseert of echoot de negatieve gedachte van A.
  3. Vraag: “Wat doet het met je?”
  4. Parafraseer nu beide antwoorden: “ Je denkt dat je niet slank genoeg bent en daar ben je gefrustreerd over.”
  5. Vraag nu: “Hoe komt het dat je hier negatief over denkt?”
  6. “Kun je iets veranderen aan de situatie? Zo ja, wat? Zo nee, hoe zinvol is het dan om negatief te denken?”
  7. “Zijn er dingen die je kan doen om het om te draaien naar iets positiefs?” Uiteindelijk is de officiële vorm van Tijdlijntherapie® het meest geschikt om negatieve emoties uit het verleden een nieuwe betekenis te geven, waardoor ze oplossen.

Werken met emoties is een belangrijk onderdeel van de NLP Practitioner Opleiding. Onder andere tijdlijn-technieken worden in zo’n opleiding behandeld. Wat doe jij met negatieve emoties, hoe laat jij ze los? Laat het weten in de reacties.

Tot slot hebben we nog gratis bronnen voor je

Gerelateerde artikelen: ook interessant?

Bedankt voor het lezen. Reageer even hieronder en dan zal ik reageren. En... sharing is caring!